tetris Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 När det är mellan 5-3 spelare kvar och du själv sitter som chip 1 alt 2 med minst 3.5ggr större stack än en person som går allin på knappen eller knappen +1, vad gör du? Ska man syna med any 2 och hoppas han bara försöker stjäla med any 2 eller är det mer EV+ att vänta in bättre kort? Detta scenario är förståss när blindsen är ca 1/2 alt 1/3 av personen stack som går allin. Tack på förhand! Citera
perran_ Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 Det beror på lite vad du tror vad han sitter med..har han tidigare blivit synad och haft dåliga kort eller att du vet sen tidigare att han lösar upp sig ordentligt i sådana situationer kan det vara rätt att syna med betydligt sämre kort än vad du skulle gjort i normala fall. För min egen del synar jag automatiskt om jag har A med hyfsat bra kicker, par, K10s,KJ kanske osv. Oftast så kollar jag pottodds. Låt sig att att jag är BB och har lagt ut 400, och knappen går all in med 1100, och jag har 3500 i marker. Det kostar mig nu 700 att vinna en pott på 1500. Detta får till följd att om du nu har en hand som har en vinstprocent mot fi's hand ca 45% eller mer ( pottodds 1500/700 = 2,14/1) så är det en klar syn. Rent praktiskt innebär detta att om du sätter honom på ett ess eller liknande, men halvdålig kicker, låt säg A5, och du själv har QJo så har han ett 55/45 överläge mot dig. Detta är en situation då du har pottodds till att syna. Så sammanfattningsvis, försök få en hyfsad (grov) uppfattning om vad spelaren kan tänkas gå all in med. Studera snabbt pottoddsen du får och syna därefter. (Naturligtvis kan du syna med any2 om du sitter i ett monstruöst överläge markermässigt i syfte att slå ut Fi.) Citera
Myssion Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 För min egen del synar jag automatiskt om jag har A med hyfsat bra kicker, par, K10s,KJ kanske osv. Oftast så kollar jag pottodds. Låt sig att att jag är BB och har lagt ut 400, och knappen går all in med 1100, och jag har 3500 i marker. Det kostar mig nu 700 att vinna en pott på 1500. Detta får till följd att om du nu har en hand som har en vinstprocent mot fi's hand ca 45% eller mer ( pottodds 1500/700 = 2,14/1) så är det en klar syn. Rent praktiskt innebär detta att om du sätter honom på ett ess eller liknande, men halvdålig kicker, låt säg A5, och du själv har QJo så har han ett 55/45 överläge mot dig. Detta är en situation då du har pottodds till att syna. Så sammanfattningsvis, försök få en hyfsad (grov) uppfattning om vad spelaren kan tänkas gå all in med. Studera snabbt pottoddsen du får och syna därefter. (Naturligtvis kan du syna med any2 om du sitter i ett monstruöst överläge markermässigt i syfte att slå ut Fi.) cEV är inte lika med $EV. För övrigt gynnas du ofta mer som storstack av att lillstacken är kvar än att han åker ut. Det här är Sng's. Blanda inte in pokerteori. Citera
perran_ Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 När jag spelar poker på internet är det SNG's, vilket jag också gått från 40$ insatta till 540$. Spelar på 10$-nivån så har iaf lite erfarenhet även om jag långt ifrån är någon expert (har fortfarande mycket att lära mig. Men när jag spelar SnG och vi är 4-5 spelare kvar och är chipetta, är mitt mål inte att gå på chipettan utan dom mindre stackarna. Detta har fungerat utmärkt för min del. Dessutom använder jag mig av pokerteorin som verktyg, dvs pottodds då jag får syna någons all in. Jag är ganska nyfiken vad du menar cEV och $EV i detta läge,och varför jag gynnas av att lillstacken är kvar? Vore intressant om du kunde mer utförligt beskriva detta ur ett praktiskt exempel eller så Myssion? Ska man rent ut sagt skita i pokerteorin här eller? Citera
rosjon Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 pottoddsen spelar i detta fall mindre roll, det handlar snarare om att översätta sina chips till dess värde i pengar, och sedan se vad som händer om du synar och vinner/förlorar respektive foldar. Sedan måste du se hur din hand står sig oddsmässigt mot den handdist du sätter din motståndare på. Men detta måste man räkna lite på innan för att få en känsla för det, inget man gör i flykten. Jag blev förvånad när jag labbade hur tight man ska vara på bubblan när stackarna är lika stora. Kan sedan syna med fler och fler händer när man är storstack. Ganska betydelsefullt är om du täcker din motståndare eller ej har jag märkt.När stacken sedan är giganstisk så är det i stort sett anytwo. Men klart kan vara lönsamt att behålla en liten stack om man själv har en stor...jag är dock försiktig med det. Min slutsats är dock att man ska spela betydligt tightare på bubblan än vad många tror och gör. Citera
Myssion Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 när jag spelar SnG och vi är 4-5 spelare kvar och är chipetta, är mitt mål inte att gå på chipettan utan dom mindre stackarna. Oftast helt korrekt. Dessutom använder jag mig av [...] pottodds då jag får syna någons all in. Kan bli jättefel. Jag är ganska nyfiken vad du menar cEV och $EV i detta läge cEV = väntevärde mätt i marker. $EV = väntevärde mätt i $. I en SnG är inte dessa två samma sak. Enklaste sättet att förklara det är: 1) Vinnaren av turneringen, d.v.s. den som samlar ihop samtliga marker, vinner inte samtliga $ i prispotten, och 2) Du kan vinna $ fastän du blir av med samtliga dina marker. Tydligast är detta på bubblan, där positivt cEV kan vara negativt $EV, och sådana situationer bör således undvikas. I extrema fall måste du vara 75% favorit i en hand för att det ska vara korrekt att syna. och varför jag gynnas av att lillstacken är kvar? P.g.a. bubbeleffekten ovan så blir det ju korrekt att vara väldigt tajt. Om du vet att dina fi vet detta, så kan du som storstack spela extremt aggressivt, och stjäla massa marker från mellanstackarna, så länge lillstacken är kvar i spelet. När lillstacken har dött på fjärde plats så försvinner denna effekten och det blir korrekt för de två övriga spelarna att börja "gambla" och sikta på förstaplatsen (det finns fortfarande en liten effekt kvar när man väl är ITM, men den är inte alls lika kraftig som på bubblan). Dra ut på bubblan Ska man rent ut sagt skita i pokerteorin här eller? Nej, det ska man nog inte, men i många fall kan "traditionell" pokerteori vara helt bakvänd att applicera på SnG-spel. Citera
gdaily Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Bara som komplettering: * I cashgame är alltid chip-EV = pengaEV, där ska du spela efetr (pott)oddsen. * I stora tävlingar i tidigt stadium är chip-EV så nära pengaEV man kan komma. Spela ditt normala cashgame (beroende vad du har för cashgamefilosofi) * I stora tävlingar i sena stadier (typ finalbordet OCH kring bubblan) och i små snabba tävlingar (ex halvvägs in i en SnG är chip-ev INTE lika med penga-EV.Detta för att den som vinner alla markerna i turneringen måste dela med sig av pengarna till de andra somkommer på prisplats. Citera
Myssion Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Sedan måste du se hur din hand står sig oddsmässigt mot den handdist du sätter din motståndare på. Snygg syn där med 99 förresten. Citera
Recommended Posts