Largo-Sama Postad 13 Augusti , 2006 Rapport Postad 13 Augusti , 2006 Hej Kommer ni ihåg experimenten på fysiklektionerna, där man laddar en stav med statisk elektrisitet, så dras vattenstrålen mot staven? Detta händer varje gång jag ska duscha, fast med duschdraperiet. draperiet drar sig mot duschstrålen så att man får väldigt lite utrymme. Kan jag göra något åt detta? det bästa vore om jag kunde ladda draperiet så att den drar sig ifrån vattnet. Citera
stitchio Postad 13 Augusti , 2006 Rapport Postad 13 Augusti , 2006 Oh har samma problem! Fast jag trodde det varma vattnet som värmde luften och fick den att stiga, vilket gjorde att mer luft sögt in underifrån och därmed drog med sig draperiet! En lösning borde iallafall vara att hänga sånadär duk-tyngder (en liten krokodilklämma med tyngd på) längst ner. Citera
Largo-Sama Postad 13 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 13 Augusti , 2006 Oh har samma problem! Fast jag trodde det varma vattnet som värmde luften och fick den att stiga, vilket gjorde att mer luft sögt in underifrån och därmed drog med sig draperiet! Har hört flera säga samma sak nu. Får testa om samma sak händer med kallt vatten. Citera
vivi Postad 14 Augusti , 2006 Rapport Postad 14 Augusti , 2006 Arrgh. Jag och mitt taskiga minne. Jag vet bestämt att jag har avhandlat detta ämne med en dushdraperiförsäljare för en herrans massa år sedan. Men jag kan inte på rak arm komma på vad vi kom fram till, mer än att han med stor entusiasm pratade om fenomenet. Jag har dock svagt för mig att han menade att man skall börja med att duscha draperiet invärtes för att på så sätt minska på effekten. Men även att det beror mycket på vilken typ av draperi man har, samt hur dess yta är behandlad. Citera
juttis Postad 14 Augusti , 2006 Rapport Postad 14 Augusti , 2006 Om man har ett badkar kan man blöta både draperiet och insidan på badkarskanten och sedan "limma" ihop dem. Det funkar för mig. Citera
BigKahuna Postad 14 Augusti , 2006 Rapport Postad 14 Augusti , 2006 Prova att strömsätta draperiet, gärna tre-fas, 400 V... Citera
Largo-Sama Postad 14 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 14 Augusti , 2006 Prova att strömsätta draperiet, gärna tre-fas, 400 V... bara om du är den första som provduschar. Citera
Andersson Postad 14 Augusti , 2006 Rapport Postad 14 Augusti , 2006 Jag hade för mig att jag läst om duschdraperier och luftvirvlar... googlade fram detta: ...But finally he got an answer, which, as it turns out, is none of the above. What happens is, the water spray creates a sideways vortex in the shower stall, like an undershot waterwheel. The center of the vortex, like the eye of a hurricane, is a low-pressure area, which sucks in the shower curtain, somewhat in the manner of a centrifugal pump. So forget Bernoulli, chimneys, and the reverse Coanda effect--what it's really all about is a vortex. You'll sleep better tonight now that you know. http://www.straightdope.com/classics/a2_104.html http://www.straightdope.com/columns/010810.html Citera
BigKahuna Postad 14 Augusti , 2006 Rapport Postad 14 Augusti , 2006 Prova att strömsätta draperiet, gärna tre-fas, 400 V... bara om du är den första som provduschar. Jag duschar aldrig. Citera
Recommended Posts