Gå till innehåll

SNG - Hur förbättra spel på bubblan och Heads up?

Max Cady

Recommended Posts

Har kollat lite på statistik för mitt Turbo SNG'ande (excel, har ej nåt annat! ;) ) och denna visar följande:

Spelade SNG's: 53

ROI: 44%

ITM: 50%

1:a: 6

2:a: 14

3:a: 6

4:a: 10

Vet att 53 SNG's är nååågot för få för att dra några slutsater ;) men det ser ju onekligen ut som att mitt HU-spel behöver göras något åt samt att jag påfallande ofta åker ut på bubblan. Det senare kan med största sannolikhet förklaras med att jag har en tendens att vara shortstackad när jag är på bubblan, något som oxå bidrar till att jag är shortstacked HU. Nu till min fråga/frågor: Har någon samma problem? Hur löser jag detta? Är givetvis för passiv och tight alltför länge. Ska jag loosa upp lite och gambla mer i tidigare blindsnivåer eller? Spelar med Myssions starthandsguide som grund:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=29046&start=0

Är heeelt färsk på SNG så jag vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med problemen, vill inte sjunka till samma nivå som (de andra ;) ) idioterna på Svenska Spel! Hur gör jag nu för att komma vidare? Är förvirrad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma tendens. Sen läste jag den HU-guide som följer med SNG Power Tools o började gå all-in med väldigt många händer och även applicerat det en del på bubbelspelet samt när man är 3 kvar.

Som sagt.. aldelles för få spelade, men kolla upp så du pushar med tillräckligt många händer :)

Edit: Glöm heller inte kolla upp vilka händer du synar all-ins med, där brukar finnas mkt att tjäna.

Länk till kommentar

Jag hade samma tendens. Sen läste jag den HU-guide som följer med SNG Power Tools o började gå all-in med väldigt många händer och även applicerat det en del på bubbelspelet samt när man är 3 kvar.

Som sagt.. aldelles för få spelade, men kolla upp så du pushar med tillräckligt många händer :)

Edit: Glöm heller inte kolla upp vilka händer du synar all-ins med, där brukar finnas mkt att tjäna.

Var finns den HU-guiden? Har bara test-versionen av SNG power tools, finns guiden med där eller var finns den?

Länk till kommentar

Var finns den HU-guiden? Har bara test-versionen av SNG power tools, finns guiden med där eller var finns den?

Vet inte om den följer med trial-versionen men den ska ligga under Help->Tutorial. Har knappt använt programmet alls (även om jag tror det är bra, jag är lat) o bara skummat igenom några tutorials, men där står en hel del tänkvärt.

Länk till kommentar

Beror på stil. Ganska naturligt man har många 4:e platser. Skulle tro att en bra sit and go spelare oftast åker ut där när man har oflyt. Det är oftast då blindsen har blivit för stora och en duktig lirare inser att man måste trycka lite om man ska ha chans att komma 1:a eller 2:a.

Headsup statistiken ser inte så lysande ut. Jag tror du måste vara mer aggro i heads up.

Länk till kommentar

har samma problem med bubbelspelet..ja brukar oftast va kvar fram till bubblan då ja öppnar upp spelet lite, men då e ja redan shortstack i förhållande till de andra (runt 10BB) och får pusha med många händer för att överleva..om ja sen överlever till ITM så är ja ännu mer shortstackad och får pusha med nästan allt...hur ska man göra för att bygga stack tidigare och ha mer marker att "dominera" med runt bubblan och ITM?

jag spelar 5$ SNG på stars (icke turbo)

Länk till kommentar

Vi har precis samma problem hansolo! Det är svårspelat när de flesta täcker ens stack. Inge kul att behöva ställa hela tiden! Har funderat lite på att börja ganska löst på level 1 när man har chans att få se billiga floppar. Vet inte hur bra denna plan är, nån som har en åsikt om detta?

Länk till kommentar

Vi har precis samma problem hansolo! Det är svårspelat när de flesta täcker ens stack. Inge kul att behöva ställa hela tiden! Har funderat lite på att börja ganska löst på level 1 när man har chans att få se billiga floppar. Vet inte hur bra denna plan är, nån som har en åsikt om detta?

jag gillar den i teorin men ja gillar inte risken att åka på bad beat och bli utslagen tidigt. men något måste man göra för att bygga stack tidigare, för de e samma varje gång för mig (och er)när man når bubblan. antagligen så får man börja öppna upp spelet tidigare. jag börjar stjäla aktivt på 75/150 nivån, men man skulle kunna börja stjäla blinds redan på 25/50 och 50/100 nivån för att bygga en stor "domineringsstack" inför bubblan och ITM spelet!

om nån duktig sng spelare (myssion,iremmats) har några seriösa tips så skulle det sitta fiiint!

Länk till kommentar

Tight is right.

Jag skulle vilja säga så här:

I en MTT är ditt primära mål i början att bygga din stack. I en SnG gör prisstrukturen tillsammans med blindsstrukturen att detta inte stämmer på samma sätt. Visst är det fortfarande ett mål att öka sin stack (duh), men det primära målet är att bevara F(olding)E(quity) samt ta sig till mellanspelet.

Länk till kommentar

Problemet , som både jag och tydligen även hansolo har, är att man blivit shortstacked när det är dags att öppna upp spelet. Det är svårt med manövreringsutrymmet då. Om man ställer är man alltid täckt av nån eller några andra och får ofta syn som slutar med tårar! :D Det känns okej att ha en stack som är kring medel eller lite mer när man nåt level 4 men det är högst ovanligt åtminstone för mig! Funderar på att prova att limpa lite mer i sen position i de tidigaste nivåerna (kanske level 1 & 2) för att sedan tighta till lite igen. Ja jag vet inte, nåt måste jag göra iallafall!

1:a 6

2:a 16

3:a 8

4:a 11

5:a 9

ROI 29.48%

ITM 45.45%

De gånger jag kommit 4:a och 5:a har jag i princip varenda gång åkt ut när jag ställt som shortstack. Och ja jag vet, för få spelade.... ;)

Länk till kommentar

Som du säger är din sample size väldigt liten. Men en generell sak som leder till för många andra platser är att man är för mesig när det är 3 pers kvar. I en vanlig SNG payout är det bara 10% skillnad mellan tredje och andraplatsen medans det är 20% mellan andra och förstaplatsen. Det innebär att du kan öppna upp och spela mer agressivt när det är 3 pers kvar. Hellre en förstaplats och en tredjeplats än två andraplatser. då två andraplatser = 30% + 30% och en första och tredje är 50% + 20%. Sedan kan det även bero på för mesigt spel på bubblan så att du alltid kommer ITM med en shortstack.

Länk till kommentar

Vill minnas att Iremmats skrivit att han gärna spelar lite löst på tidiga nivåer för att plocka upp småpotter. På det viset han han vänta lite längre än sina motståndare på en kvalitetshand att ställa in med.

Han har skrivit att han gärna spelar många händer mot dåliga motståndare även på de tidiga nivåerna.

Länk till kommentar

Problemet , som både jag och tydligen även hansolo har, är att man blivit shortstacked när det är dags att öppna upp spelet.

Förstår inte varför du skulle vara så shortstacked så du inte kan stjäla blindsen.

Under första två perioderna öppnar jag endast med AA-QQ samt AK, limpar med JJ-88 och slänger resten av mellanparen. I sen postition (Co och knappen) höjer jag oftast med AQ, JJ-99. Slänger resten.

Under den 3:e nivån (PP Speed 50/100, startstack 2000) börjar jag stjäla från sen postion, beroende på hur många spelare som är kvar och hur bordet är så kan jag stjäla från tidig och sen position redan här.

Vet inte ett dyft om hur du spelar men kan tänka mig att du limpar alldeles för mycket tidigt. Undvik det.

Måste ju tipsa om min helt nystartade S&G dagbok. :lol:

Länk till kommentar

Under första två perioderna öppnar jag endast med AA-QQ samt AK, limpar med JJ-88 och slänger resten av mellanparen. I sen postition (Co och knappen) höjer jag oftast med AQ, JJ-99. Slänger resten.

är du på jakt efter en triss med dina PP? isf varför spelar du inte 22-77 ? eller tycker du fortf utan träff att 88-JJ är spelbara efter floppen?

Länk till kommentar

Problemet , som både jag och tydligen även hansolo har, är att man blivit shortstacked när det är dags att öppna upp spelet.

Förstår inte varför du skulle vara så shortstacked så du inte kan stjäla blindsen.

Under den 3:e nivån (PP Speed 50/100, startstack 2000) börjar jag stjäla från sen postion, beroende på hur många spelare som är kvar och hur bordet är så kan jag stjäla från tidig och sen position redan här.

Vet inte ett dyft om hur du spelar men kan tänka mig att du limpar alldeles för mycket tidigt. Undvik det.

Måste ju tipsa om min helt nystartade S&G dagbok. :lol:

NEJ! JAG LIMPAR INGENTING! Är fett tight under de första tre nivåerna. Däremot limpar typ 7-8 av de andra vid bordet, något som gör att de som inte åkt ut vid nivå 3-4 ha bra mycket större stackar än vad jag har! Om jag har typ 10*BB och FI har +25*BB täcker han mig ordentligt och är inte direkt i skiten om jag vinner handen vid en all in. Detta är iallafall hur FI på SS resonerar. Följdaktligen får man ofta (tycker jag iallafall) syn vid en all in. Men, något måste göras åt mitt spel så jag ska försöka vara lite tuffare vid bordet och ställa med mer händer speciellt som shortstack.

Länk till kommentar

Har kollat lite på statistik för mitt Turbo SNG'ande (excel, har ej nåt annat! ;) ) och denna visar följande:

Spelade SNG's: 53

ROI: 44%

ITM: 50%

Visst, litet urval, men det ser inte i mina ögon ut som att något är direkt trasigt. ;)

Tack men det har blivit liiiite förändring i den där statistiken:

Placeringar

1:a 6

2:a 16

3:a 9

4:a 12

5:a 9

6:a 4

7:a 5

8:a 2

9:a 4

10:a 1

Spelade 68

Total +/- 424

Inköp 1496

Vinster 1920

ROI 28.34%

S:a ITM 31

ITM 45.59%

Som jag skrivit i en tidigare tråd så ser ju bubbelspelet och HU pissdåligt ut! :cry: Men tack för dina värmande ord Myssion!

Länk till kommentar