Gå till innehåll

Spelar ni 10-bord eller 6-bord?


Lobo_sthlm

Recommended Posts

Jag brukar mest spela 10manna, och jag vet inte om jag är helt fel ute när jag tänker såhär:

På ett 6manna så finns det fler händer som är bra att spela än det finns på ett 10manna. Alltså borde en dålig spelare som spelar för många händer göra fler misstag när han sitter vid ett 10manna bord än ett 6manna bord, och alltså borde jag(som tror jag är bättre än honom) kunna utnyttja hans misstag i större utsträckning än om vi satt vid ett 6manna bord.

Men det kan vara så att jag tänker helt fel och borde spela mer 6manna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar mest spela 10manna, och jag vet inte om jag är helt fel ute när jag tänker såhär:

På ett 6manna så finns det fler händer som är bra att spela än det finns på ett 10manna. Alltså borde en dålig spelare som spelar för många händer göra fler misstag när han sitter vid ett 10manna bord än ett 6manna bord, och alltså borde jag(som tror jag är bättre än honom) kunna utnyttja hans misstag i större utsträckning än om vi satt vid ett 6manna bord.

Men det kan vara så att jag tänker helt fel och borde spela mer 6manna?

 

Jag tänker som så att på ett 6-mannabord får jag och mina motståndare oftare fatta svåra beslut och om jag är lite bättre spelare än mina motståndare så får jag snabbare övertaget över dom och jag tar deras pengar snabbare. (Hmmm... det kanske är därför vissa lämnar bordet så snabbt ibland...) På ett 10-manna kan jag inte spela lika många händer och blir uttråkad och tappar fokus och spelar då sämre... Många menar att potten blir större på fullt bord men min erfarenhet säger att potten blir ungefär lika stor oavsett om det är 6- eller 10-mannabord. Jag tycker dessutom att jag får bättre kort när jag spelar 6-mannabord så då är ju valet inte svårt! :D

 

 

/Holdem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre kort beror ju på hur man ser det. Att man ska spela fler starthänder på 6manna gör ju att man troligen kommer få fler kort som går att öppna med. Om du inte menar att du tycker att på 6manna får du kort som skulle klara sig bra på 10manna.

 

Men det jag inte förstår är vilka svårare beslut man får ta ställning till på 6manna? Visst, folk spelar fler händer och det blir svårare för dig att lista ut vilken hand han haroch tvärtom. Är det det alla menar med att man har fler svåra beslut att ta hänsyn till?

 

Men isåfall om du spelar tight och de händer som man ska spela på ett 10manna och det sitter en lirare och spelar på samma sorts händer som man skulle göra på ett 6manna så måste du ju då ha ett större övertag på honom, eftersom han kommer att kolla fler händer än vad som är optimalt på ett 10manna bord. Men satt ni vid 6manna så skulle hans preflop rate vara alldeles utmärkt.

 

Känns som om jag missar nåt. Men jag bortser från saker som att man vill ha mycket action och man vill spela fler händer och att man spelar spelaren mer än korten på 6manna. Gillar man sånt så är väl det okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar oftast 6-mannabord, men allrahelst shorthanded på ett tiomannabord, när sådana spel går att hitta.

Om du väljer 5 eller 6-mannabord för att du har en aggressiv spelstil och gillar short handed så är det ju bara en sak emot - att alla andra där ofta är likadana. Men hittar du ett fullmannabord som inte fyllts upp så är chansen större att du sitter med spelare vars spelstil bättre passar tiomanna...du kör över dem, blir rik och lever lycklig i alla dina dar...eller åtminstone till nästa losing streak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...