Macaronis Postad 2 Januari , 2005 Rapport Postad 2 Januari , 2005 Här är ett bra exempel på hur man inte ska spela från turn till showdown. Jag har rätt bra read på grabbarna vid bordet, Sotomayor vet jag är solid och duktig. Men ändå spelar jag som jag gör. Game # 027,829,913 - Texas Hold'em No Limit EUR 2/4 - Table "Alicante" Game ended Saturday 2005-Jan-01 11:36:50 PM GMT Players: SpeedyGaxe (EUR 378.00 in seat 1) 187 (EUR 463.00 in seat 2) sotomayor (EUR 355.75 in seat 3) Macaronis (EUR 315.00 in seat 4) dangoo (EUR 621.25 in seat 5) AnthonyD (EUR 275.00 in seat 6) fullpott (EUR 732.75 in seat 7) Hebbos (EUR 351.00 in seat 8) Dealer: fullpott Small Blind: Hebbos (2.00) Big Blind: SpeedyGaxe (4.00) Macaronis was dealt: 7s - As 187 Fold sotomayor Call (4.00) Macaronis Call (4.00) dangoo Fold AnthonyD Fold fullpott Call (4.00) Hebbos Fold SpeedyGaxe Check Flop 2h - Ts - 9s SpeedyGaxe Check sotomayor Bet (11.00) Macaronis Raise (22.00) fullpott Call (22.00) SpeedyGaxe Fold sotomayor Raise (50.00) Macaronis Call (39.00) fullpott Fold Nötfärg draget och jag slår om lite för att eventuellt plocka ett frikort på turn och maskera mitt färgdrag något. Sotomayor gör de jag inte ville. Han höjer och jag väljer att syna. Turn 2h - Ts - 9s - 6s sotomayor Check Macaronis Bet (50.00) sotomayor Call (50.00) Inget bra kort för Sotomayor, desto bättre för mig. Här gör jag mitt största misstag i denna handen. Här ska jag ju givetvis klonka iväg ett pott-bet om inte högre. Men jag ville få med mig han och plocka av han rejält på rivern istället. River 2h - Ts - 9s - 6s - 6c sotomayor Bet (220.00) Macaronis All-In (200.00) sotomayor Payback (20.00) Nu vet jag att jag är slagen. Har satt han på ett set och mycket riktigt har han ett sådant också. Givetvis mycket dum syn mot en solid spelare. Men jag tycker nog ändå turnspelet var d jag gjorde sämst. sotomayor shows: 9d - 9h (a full house, nines full of sixes) Macaronis shows: 7s - As (a flush, ace high) sotomayor wins: EUR 659.50 (with a full house, nines full of sixes) Rake: EUR 2.50 Bara att dra erfarenhet och inte göra om samma misstag igen. Citera
thorin Postad 2 Januari , 2005 Rapport Postad 2 Januari , 2005 Tror du verkligen att han hade foldat settet om du pot-bettat på turn? Jag tror inte det. Citera
Macaronis Postad 2 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2005 Han hade nog synat jag. Antagligen så hade nog båda mer eller mindre varit all-in vid showdown oavsett, men givetvis ska jag pressa han på turn. Citera
Vinden Postad 2 Januari , 2005 Rapport Postad 2 Januari , 2005 Tror du verkligen att han hade foldat settet om du pot-bettat på turn? Jag tror inte det. I och med mesbettet på turn får ju sotomayor i stort sett korrekta odds för att dra till en kåk. Dvs han spelar korrekt även om han vet att vår hjälte har satt färgen. Man tjänar pengar på poker genom att ens motståndare tar felaktiga beslut. Om han hade foldat settet eller inte är ganska oväsentligt för diskussionen. Citera
gdaily Postad 2 Januari , 2005 Rapport Postad 2 Januari , 2005 Men jag tycker nog ändå turnspelet var d jag gjorde sämst. Nix, flopspelet var ännu sämre. Men riverspelet var absolut sämst! På river synade du när du visste du var slagen, som du säger. Ett miniomslag på floppen köper inga gratiskort. Citera
Macaronis Postad 2 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2005 Nix, flopspelet var ännu sämre. Men riverspelet var absolut sämst! På river synade du när du visste du var slagen, som du säger. Ett miniomslag på floppen köper inga gratiskort. Floppspelet tycker jag inte alls är dåligt, tvärtom anser det jag gör bäst i handen. Visst kunde jag höjt mer, men nu får fi agera igen. Oponera att jag hade höjt ännu mer på floppen. Troligen hade fi slagit om och det rejält med sitt set, vilket inte är det jag vill. Även om det svaga omslaget inte ger mig frikort mot ett set så samlar jag viktig information och relativt billigt. När han höjer igen är det ju relativt uppenbart att han sitter på set. Då kan man filtrera bort två-par och liknande. Hade jag bara synat hans första bet på floppen hade jag aldrig lagt mig på rivern, eftersom jag hade varit högst osäker om han hade haft ett set. Nu spelar ju illa och och synar på rivern även fast jag vet att han har ett set. Jag hade dock aldrig höjt på floppen om jag inte haft position. Citera
Macaronis Postad 2 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 2 Januari , 2005 I och med mesbettet på turn får ju sotomayor i stort sett korrekta odds för att dra till en kåk. Dvs han spelar korrekt även om han vet att vår hjälte har satt färgen. Man tjänar pengar på poker genom att ens motståndare tar felaktiga beslut. Instämmer helt. Han har odds och framförallt implied odds. Det är här jag bjuder han på pengarna. Citera
ades_va Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Så, betala 50 för chans att vinna 210 genom att träffa kåk är bra odds? Jag har antagit att andra killen foldat om bordet parat sig på rivern och därför inte betalat så pass. Hjälp mig förbättra mitt spel Citera
jackbalsam Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Så, betala 50 för chans att vinna 210 genom att träffa kåk är bra odds?Jag har antagit att andra killen foldat om bordet parat sig på rivern och därför inte betalat så pass. Hjälp mig förbättra mitt spel Det är väl bara räkna. Han har 10 outs till kåk/fyrtal och vet 8 kort (om han satt motsåndaren på en färg och om man bortser från den lilla chansen att han har ett par också). Sannolikheten att pricka blir då 10/44 = 1/4.4. Han behöver alltså pottodds på 1 mot 5.4 för att göra det rätt att syna. 50 mot 210 vilket motsvarar 1 mot 4.2. EDIT: Känner på mig att det här blev fel så rätta mig gärna. Så han får faktiskt bättre odds än han behöver, utan att ens räkna med implicita odds. Citera
Amauri* Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Givetvis måste du slänga iväg ett pot-bet på turnen som du påpekar. Dock gillar jag inte din re-raise på floppen. Du vill absolut inte få ett omslag emot dig här med chans på nötfärgen efter floppen så varför inte bara inte nöja dig med en syn? Sen känns det faktiskt som en given fold när han slänger in degen efter att ha sett rivern. Vet inte vad din read var här men innan du synar, vad tror egentligen han sitter på? två par? sämre flush? Citera
callen Postad 9 Januari , 2005 Rapport Postad 9 Januari , 2005 Floppspelet tycker jag inte alls är dåligt, tvärtom anser det jag gör bäst i handen. Visst kunde jag höjt mer, men nu får fi agera igen. Oponera att jag hade höjt ännu mer på floppen. Troligen hade fi slagit om och det rejält med sitt set, vilket inte är det jag vill. Även om det svaga omslaget inte ger mig frikort mot ett set så samlar jag viktig information och relativt billigt. När han höjer igen är det ju relativt uppenbart att han sitter på set. Då kan man filtrera bort två-par och liknande. Hade jag bara synat hans första bet på floppen hade jag aldrig lagt mig på rivern, eftersom jag hade varit högst osäker om han hade haft ett set. Nu spelar ju illa och och synar på rivern även fast jag vet att han har ett set. Jag hade dock aldrig höjt på floppen om jag inte haft position. Jag tror minihöjningen med färgdraget är helt feltänkt. Det är ju knappast en semibluff eftersom höjningen är för liten för att någon ska lägga sig. Du tycks motivera den med att du låter fi agera igen, och det är väl precis det du inte vill! Nu reraisade han för vekt, men hur kul är det om du får en stor reraise på dig? Du har ett bra drag och vill verkligen se en turn oavsett vad fienden har för hand och kunde gjort det genom att syna 11 euro, raisar han pott har du inte odds att syna och har kastat pengar i sjön. Även när han raisar lite väl lite som nu så är det väl inte värt att betala 50 euro extra för att veta att han med största sannolikhet har en triss? Du ger ju information till honom om din hand också, han sätter dig på färgdraget. Slutligen vill du som draghand att det ska vara mycket pengar kvar i stackarna, dina implicita odds minskar. Jag tror att rätt spel är att helt enkelt syna (det är väl trots allt det normala med en draghand, man vill se nästa kort billigt) vilket säkert någon till kommer att göra (vilket ju bara ger dig bättre odds på draget). Om det inte kommer en spader på turn så kommer trissen säkert att betta igen, troligen återigen mindre än pott och du kan syna. Kommer en spader så raisar eller betar du beroende på om han betar igen eller inte, och han kommer ogilla situationen. Troligen har du färg men det kan ju vara en bluff med stegdraget eller en sämre hand än han har, dessutom har han 10 outs mot färgen så du kommer nog att få en syn. Miniraisen på floppen kan tvinga dig att kasta en hand som kunde vunnit en stor pott mot ett set eftersom du ger setet chansen att tvinga ut dig ur potten, och mot de flesta andra händer som bara synar har du betalat dubbla priset för att se turnen utan att bli klokare. Lyckas du få en synare som checkar till dig på turnen när det inte kommer en spader så verkar han ju ha en så dålig hand att du nästan vill beta själv för att ta potten, checkar du så kommer du inte få ett öre om färgen kommer på rivern för då är din hand väldigt uppenbar. Citera
Macaronis Postad 9 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 9 Januari , 2005 Håller delvis med dig callen. För det mesta väljer jag att syna med draghänder, och någon gång höjer jag i position med draghänder som i denna handen. Fördelen med att raisa floppen är att jag får som sagt information om vart fi står, jag satte han direkt på ett set med hans re-raise. Men ändå foldar jag inte rivern, riktigt tiltigt. En annan fördel med att höja på floppen och inte bara syna med en draghand är att det blir svårare för fi att läsa din hand, vilket ökar implied odds om du gör din hand. Visst kan man göra en starkare raise preflopp, men vad hade detta tjänat? Jag hade ju fått ett ännu fetare omslag mot mig, finns ju inte en chans att betta ut hans set på floppen. Citera
callen Postad 9 Januari , 2005 Rapport Postad 9 Januari , 2005 Jag tror inte att det gjorde det så mycket svårare för sutomayor att läsa din hand med raisen på floppen, han verkade ju ha läget ganska klart för sig på turnen iaf. Du gör ju knappast en miniraise med en stark klar hand på en flopp med så mycket drag på. Om du callar så vet han nog mindre om vad du har, det kan väl vara lite vadsomhelst? Att "frikortshöja" lite med starka drag i bra position är nog ett spel som passar bättre i fixedlimit. Ang att göra en ordentlig raise på floppen med färgdraget så är det ju en semibluff, du plockar säkert upp en del potter när ingen har något men blir tvungen att folda för ett stort omslag. Att du har nötfärgsdraget är väl något som talar för att inte göra det, du kanske möter ett lägre färgdrag och då vill du ju verkligen inte tvinga bort honom. Jag är övertygad om att syn är rätt spelsätt. Citera
Recommended Posts