Gå till innehåll

FL - Förväntad vinst?


Mysticum

Recommended Posts

Läste nyss en artikel på Pokersidan.se. Där står det att en professionell pokerspelare kan räkna med en vinst på 1 BB / h. Online kan han dock komma upp till 2 BB / h tack vare ökat antal händer per timma.

 

Kalla mig för nybörjare, girig, dum eller vad ni vill, men kan man verkligen inte förvänta sig mer? Jag trodde i min enfald att man kunde göra pengar mycket snabbare online!

 

Detta skulle betyda att OM jag blir så skicklig att jag kan gå med vinst på $0.5/1.0-bordet på Multipoker så skulle jag göra en genomsnittlig vinst på, håll i er, hela 1 dollar per timma! Jag köper alltså in mig för $25 på ett $0.5/1.0-bord på Multipoker och efter fem timmars spelande kan jag alltså räkna med att ha hela $30!? (Vann just en pott på $31.5 efter två händer, ha! ;) )

 

I artikeln står det också att vissa livnär sig redan på så låga bord som $2/4-borden och kan då förvänta sig hela $2 per timme i inkomst på ett bord.

 

Okej, jag medger, jag är girig och måhända helt utan verklighetsuppfattning, men jag blev besviken när jag läste artikeln. Är det verkligen så? Kanske skulle avbeställa min WLLH trots allt ;)

 

Jag vill bli bra på pokerspelande och jag vill kunna gå med stabil vinst under en lång period på $0.5/1.0-borden. Om jag då ägnar 2 h varje kväll (vilket ändå är en del tid) så kan jag räkna med $2 varje kväll då?

 

Tankar eller kommentarer kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du har väntat dig. Om du vill kunna leva på pokern så lär du ju inte spela så låga stakes som $0,5/1.

 

Om du vill lära dig spelet så är det ju bra att spela på en lägre nivå för att minimera förlusterna, annars ska du ju spela på så hög nivå som du har råd med (förutsätter att du kan slå borden på den nivån).

 

Antal BB/h eller BB/100hands varierar säkerligen rätt stort även mellan proffsen. Om du spelar FL $50/100 så är väl inte 2BB i timmen så pjåkigt eller? Att du drar in potter som är bra mycket större är ju helt som det ska vara. Du måste ju räkna med att alla sessioner inte går med vinst.

 

Iofs så kan jag nog tänka mig att man på de allra lägsta nivåerna kan justera upp siffran några hack om man är en duktig spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du hålla 2 BB/h (BB/h är inte att föredra, mycket bättre med BB/100 händer) så är det hyggligt, och tänk också på att på du kan spela mer än en bord på internet.. dom som livnär sig på 2/4 spelar förmodligen 6-8 bord samtidigt, vilket ger 30$/h (1BB/h) - 60$/h (2BB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det väl skillnad på att livnära sig och att livnära sig. Jag skulle kanske oxå kunna "livnära" mig på det om det bara gällde att skrapa ihop pengar till hyra och mat varje månad. Men om det är ett karriärsval så måste man ju lägga undan lite till mindre soliga dagar och kanske ha några årslöner på banken tills den dan man inte orkar lira längre eller av andra anledningar måste slå sig på nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte ute efter att livnära mig på poker på något sätt, bara att göra en extra peng i månaden. Säg att jag vill ha en genomsnittlig vinst på $5 per dag. Skulle det innebära att jag måste spela i 5 h på ett bord?

 

Självklart förstår jag att det är bra med 2 BB / h på högre stakes, men om vi för en stund håller oss till $0.5/1.0-bordet, är det orimligt att räkna med en vinst över 2 BB / h? (Okej, beror ju på hur skicklig man är, men säg att man läser en bok, tillämpar kunskaperna och är en medelgod spelare som går med vinst på ett $0.5/1.0-bord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är att på låga limits kan man ofta tjäna mer på att bonushora än på själva spelet.

 

Spelar själv FLT $1/2 på diverse cryptositer. Under denna månad har jag spelat gissningsvis 40-50h (dvs 1-2h per dag) och totalt gjort häpnadsväckande +$19 på själva spelet. Dvs jag klår raken men inte speciellt mycket mer.

 

Å andra sidan har jag under samma tid "horat" ihop nästan 300 dollar i bonusar ($150 + £75 för att vara exakt). Det tycker inte jag är fy skamm, visserligen läggre timlön än mitt vanliga jobb men bra mycket roligare och dessutom i praktiken skattefritt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag egentligen ville ha var väl någon som med egna erfarenheter kan berätta hur mycket vinst man kan räkna med på ett $0.5/1.0-bord.

 

En annan tanke är att det måste ju vara oerhört svårt att räkna en genomsnittlig vinst. Vann som sagt igår en pott på över $30. En annan gång kanske man förlorar en marginell $30-pott och om man då gör $1 per timma så kan det ju slå fel ganska stort. Säg att jag spelar i 30 h, då kan min genomsnittliga vinst antingen bli 4 BB / h eller -2 BB / h beroende på om jag vann en marginell pott eller inte. Hur ska man räkna på sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att få en snittvinst behöver du lira många händer, säg minst 15-20000 kanske, då kan du få ut en indikation hurvida du är en vinnande spelare eller inte, men för att få en korrekt snittvinst behöver du nog lira 30k+ händer, så det är bara att börja mala.

En annan sak du borde investera i är Poker Tracker så du kan hålla koll på statistik och händer m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för svaren. Förstår självklart att det kommer att svänga mycket, och ja, jag är ute att göra en extra slant i månaden, men ingen särskild dagspenning nödvändigtvis.

 

Nåväl, jag tycker fortfarande att 2 BB / h låter lite på ett $0.5/1.0-bord. Inte under fåtal sessioner utan en lång tid. Säg att jag håller på ett halvår och spelar några timmar per dag, det är då jag vill kunna blicka tillbaka över de 6 månader som gått och se att jag ungefär har gjort kanske 4 BB / h.

 

Men kanske är för kräsen. Testade nyss att lira på två bord samtidigt och det snarare underlättade ju. Nu slipper man spela någon skithand emellanåt för att man tröttnar på alla skitkort man får. Blev lite bråttom någon enstaka gång, men funkade för övrigt fint. Spelar man två bord samtidigt kommer man ju upp i 4 BB / h ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs mycket mer än 30 000 händer för att få en någorlunda rätt bild av ens BB/100 händer. Svängningarna är brutala och bra och dåliga streakar kan höja och sänka ens resultat väldigt länge. Minst 100 000 händer krävs nog om man vill ha en siffra som är någorlunda rätt.

 

Och det går inte att "lura" statistiken genom att sluta spela när du ligger mycket vinst för en viss dag. Vad du gör då är bara att tidmässigt förlänga den statistiska fluktuation du för tillfället befinner dig i.

 

Om du är en 2BB/100 vinnare kommer du på lång sikt att vinna den summa som du "har rätt till". Ju mer du spelar desto mer kommer du närma dig din rätta lön.

 

För en vinnande spelare innebär det att hon vinner mer pengar ju mer hon spelar och för en förlorare innebär det han förlorar mer ju mer han spelar.

 

Det finns inget sätt att komma undan detta. att sluta tidigare när du vunnit mycket kan vara bra för att ge en boost till ett sargat självförtroende men förutsatt att du spelar bra poker hela tiden förlorar du på att sluta spela.

 

gott nytt år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BB står ju för Big Bet! Då blir det ju dubbelt så mycket helt plötsligt! Och kör man då tre bord samtidigt blir det 6 gånger mer än vad jag räknade med första gången.

 

Då var ju allt frid och fröjd :D

 

(Ja, ni kan ta er för pannan nu och svära lite åt en nybörjare som inte vet bättre ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...