Gå till innehåll

NLT - SH, marginell hand i position mot överbet

Recommended Posts

Postad

Teoretiskt exempel. Inga reads, låglimit (NL100 och neråt).

Hero: 100BB

SB: 100BB

Alla foldar fram till SB som höjer till 4BB. Hero synar.

Hero har :Qh::6s:.

Flop (8BB) :Td::6c::2h:

SB betar 10BB

Hero ?

A) Vika

B) Floata flop och beta turn

C) Höja

Postad

Skulle inte försvarat BB med Q6, låt han få en hundradel av din stack, försvara med 89o eller 108s å sånt.

Sen är floata när man inte har någonting, tror jag.

men jag skulle höjt här, det känns som om han c-bettar här på ett oerfaret sätt. Höj till 30 BB, den brädan är inte särskilt farlig, tror inte överpar elelr A-10, K-10 bettar så mkt.

Postad
Skulle inte försvarat BB med Q6, låt han få en hundradel av din stack, försvara med 89o eller 108s å sånt.

Du missar poängen.

Ja okej, jag tror jag förstår vad du menar.

Tror fortfarande att vi leder dock, en 3-bet från motståndaren skulle få mig att ändra mig då vi har skickat ut signaler om en stark hand.

Postad
men jag skulle höjt här, det känns som om han c-bettar här på ett oerfaret sätt. Höj till 30 BB, den brädan är inte särskilt farlig, tror inte överpar elelr A-10, K-10 bettar så mkt.

Vad skulle betta så mycket då? Luft? För det är väl det standardspelaren på NL100 och neråt höjer 4bb från i SB? Så ok, du säger han är tom då. Varför höja isåfall? Han kommer ju inte syna. Då kan du väl syna och låta honom fortsätta betta bort sig om du nu känner att du leder. Vilket jag inte tycker att du borde känna.

Jag vill spela mot dig, sen ska jag höja där med AA/KK och sen betta så. Då tror du att jag "c-bettar här på ett oerfaret sätt", sen får jag höjningen mot mig. Supernice.

Sen att hero inte skulle synat preflop är en annan femma.

edit:

själv hade jag antingen vikt eller synat för att se vad som händer på turn.

Postad
D) syn

Floata är syna för att senare ta poten.

Vad skulle betta så mycket då? Luft? För det är väl det standardspelaren på NL100 och neråt höjer 4bb från i SB? Så ok, du säger han är tom då. Varför höja isåfall?

Många kort vi inte vill se på turn.

Tycker dessutom det borde finnas B1 och B2 för vi har ju position, vem vet om Sb kommer betta elelr inte, och hur mkt?

Skriv båda om båda scenarierna då.

Postad

Vad skulle betta så mycket då? Luft? För det är väl det standardspelaren på NL100 och neråt höjer 4bb från i SB? Så ok, du säger han är tom då. Varför höja isåfall? Han kommer ju inte syna. Då kan du väl syna och låta honom fortsätta betta bort sig om du nu känner att du leder. Vilket jag inte tycker att du borde känna.

Jag vill spela mot dig, sen ska jag höja där med AA/KK och sen betta så. Då tror du att jag "c-bettar här på ett oerfaret sätt", sen får jag höjningen mot mig. Supernice.

Vi har mittenparet en 6a, om jag känner att Fi cbettar behöver det för guds skull inte innebära att han sitter på 83o, han kan en stor mängd överkort till vårt par i 6or och jag tänker inte göra en gissningslek med att veta vilka det är, nej känner jag att jag leder vill jag at potten här och nu. Det är skillnad att låta motståndaren bluffa bort sig med höga, mindre sårbara par.

Visst, vänta du tills du får AA/KK så har jag hunnit ta mycket pengar av dig innan det har inträffat

Postad

I allmänhet: Om du har anledning att tro att du har bästa handen så kan du syna för att hoppas på check-check på turn. Betar han turn så är det instalägg och hur man gör på river beror på read på fi och vilka kort som föll.

Just den här tycker jag dock är en alldeles för svag hand för den linjen, det finns för många kort som kan hjälpa fi på turn och river och som gör att han slår oss även om han inte gör det i nuläget. TPLK (eller mellanpar som är högre och inte lika sårbart för överkort) är isåfall en bättre hand att välja den linjen med.

Att bluffhöja kan man förstås också göra, men då bör man ha en read.

Readlöst är det fold, och även med read är det absolut ingen tokläcka att vika heller.

EDIT: Läste fel, vi har position.

Postad
Vad skulle betta så mycket då? Luft? För det är väl det standardspelaren på NL100 och neråt höjer 4bb från i SB? Så ok, du säger han är tom då. Varför höja isåfall?

Många kort vi inte vill se på turn.

Nu satte jag iofs ganska snäv HD på SB vad gäller överkort, baserad på standardspelare för nivån utan read, och det var väl då AK, AQ och eventuellt AJ. Kanske är för snävt?

Iaf, du riskerar 30bb för att vinna 18bb. Du behöver vinna potten här 2 av 3 ggr drygt (eller räknar jag fel nu?). För mig känns det spontant inte som att du kommer att göra det mot snittspelaren på de nämnda nivåerna.

Postad

Ok, båda scenarierna.

För det första är en bett i detta fall förmodligen inte en bluff, om vi nu inte har en read. Vi har visat en viss styrka genom syn bå+de preflop och på flopp. Inte samma styrka som en höjning. Om vi nu bara synar flopp och han gör en ny STARK bet, då får vi väl trop att han har ett överpar alt A-10 och verkligen inte vill bli utdragen.

En check från honom blir en klurig fråga, skulle då inte tro att han har något, tror knappast han slutar ta betalt ur position på turn med bra hand. Skulle då betta, men om det är en bluff eller för att vi trro vi har bäst hand är svårt att veta, vi svävar i ingenmansland efter att bara ha synat på flopp. Blir glad om vi tar hem handen dä'r såklart.

Postad

edit:

själv hade jag antingen vikt eller synat för att se vad som händer på turn.

Men Bustards fråga är fortfarande relevant, vilka händer överbettar han på det sättet, och varför? Att höja i syfte att:

A).vinna potten på flop och B). Få info som ju underlättar beslutet på kommande gator kan väl inte vara fel.

Om man nu synar och han bettar vidare stort på Turn, vad gör man då?

Billigare är väl det andra scenariet, där man reraisat. Om han fortsätter beta hårt då kanske man kan lägga.

Postad
Visst, vänta du tills du får AA/KK så har jag hunnit ta mycket pengar av dig innan det har inträffat

Snälla du, jag har väl aldrig sagt att jag ska vänta på att få AA/KK för att ha någon chans att busta dig.

Postad
En check från honom blir en klurig fråga, skulle då inte tro att han har något, tror knappast han slutar ta betalt ur position på turn med bra hand. Skulle då betta, men om det är en bluff eller för att vi trro vi har bäst hand är svårt att veta, vi svävar i ingenmansland efter att bara ha synat på flopp. Blir glad om vi tar hem handen dä'r såklart.

Perfekt läge att inducera bluffen genom att checka turn!

Postad

Snälla du, jag har väl aldrig sagt att jag ska vänta på att få AA/KK för att ha någon chans att busta dig.

Nä okej, jag visste faktiskt inte vad du menade, det låter som om du skulle betta pott elelr under med halvbra händer och överbetta med bra.

Det är klart att jag har i bakhuvudet att Fi kan ha AA/KK jättebra med sin överbet, men av min erfarenhet så innebär denna bett på flopp inte det, man får ju använda turn att utvärdera om så är fallet också...

Postad

Perfekt läge att inducera bluffen genom att checka turn!

Återigen, det kan kosta oss potten. Skulle hellre följt din linje där med en board på turn sopm tex Q 10 3 2 där då har Q6

Postad

Ganska standardläge när blindsen bråkar. Syna flop, check/fold turn, checka bakom på river, syna river om turn checkats om det inte är en jättepassiv snubbe. Är han aggressiv är det helt ok att syna ett turnbet för att checkfolda river.

Man kan inte blixtkasta MPGK när blindsen bråkar, då blir man väldigt lätt överkörd.

Postad
Ganska standardläge när blindsen bråkar. Syna flop, check/fold turn, checka bakom på river, syna river om turn checkats om det inte är en jättepassiv snubbe. Är han aggressiv är det helt ok att syna ett turnbet för att checkfolda river.

Man kan inte blixtkasta MPGK när blindsen bråkar, då blir man väldigt lätt överkörd.

Problematiseringen är ju att vi inte har några reads.

Postad
Återigen, det kan kosta oss potten. Skulle hellre följt din linje där med en board på turn sopm tex Q 10 3 2 där då har Q6

Tja, i det här fallet även om det var T 6 3 2 så lägger han nog ändå inte en bättre hand på turn om vi bettar. Vi borde kunna anta, om vi leder, att han har runt 6 outs. Frågan blir väl hur många gånger snittspelaren bluffar på rivern om vi checkar. Krävs ju inte ett alltför ansenligt antal gånger för att det ska vara ett vinnande spel att syna där, även utan reads.

Postad

Ingen syn där ifrån mig på bb preflop. Men när jag väl har synat så tror jag att jag hade synat floppen i de flesta fall för att se vad fi gör på turn.

I och med att brädan inte är dragvänlig så måste fi förutsätta att vi har något om vi synar och sedan lugna sig på turn, om inte får jag ge honom respekt och folda.

Stahl: I potten ligger 18bb och vi ska syna 10. Vi behöver alltså vinna 1 av 3 drygt (inte 2 av 3) för att gå jämt ut. Vi förlorar 10 två ggr (20) och vinner 18 en gång.

Jag tror det är stor chans vi leder här, om inte så kan vi få en fin pott om vi klonkar Q eller 6 på turn förutsatt att han inte har set.