Max Cady Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Funderar på om det i är rätt eller fel att i följande situation sätta shortstacken all in. Jag täcker personen i fråga men är själv shortstackad om jag torskar. Hand #76500409 vid bordet: Sill snabbis Startad: Thu Aug 10 10:02:53 2006 Julia E sitter på plats 1 med 1847.00 Railor sitter på plats 3 med 2093.00 MijaZmija sitter på plats 5 med 612.00 TOG DDT sitter på plats 9 med 3803.00 Zafir sitter på plats 10 med 1445.00 MijaZmija satsar s mörken 200.00 MijaZmija: --, -- TOG DDT: --, -- Zafir: --, -- Julia E: As, 2s Railor: --, -- Pre-flop: TOG DDT: Lägger mig Zafir: Lägger mig Julia E: ? Citera
Jackrabbit Slim Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Beror så klart på hur synmuppig den sista killen som täcker dig är, men är han ingen galning så är det helt rätt att ställa här. Citera
vetgirig Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Fi har bara 3BB och är pot-committed i detta läget. Måsta syna oavsett kort. Du bör ha bättre hand än FI. Bara och ställa och hoppas Fi inte klonkar. PS Det kostar Fi 2BB för att syna och vinna 4.5BB - finns inga 2 kort där fold är rätt i ett sådant läge. Citera
JNL Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 PS Det kostar Fi 2BB för att syna och vinna 4.5BB - finns inga 2 kort där fold är rätt i ett sådant läge. Det är dock inte alla fi som håller med om detta. Har sett mycket konstigare läggningar än så på partys 33:or. Men även utan FE så ställer jag här. Citera
Myssion Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Fi har bara 3BB och är pot-committed i detta läget. Måsta syna oavsett kort. Det kostar Fi 2BB för att syna och vinna 4.5BB - finns inga 2 kort där fold är rätt i ett sådant läge. Jo. Det är jättemarginellt att ställa här och kan t.o.m. vara $EV- beroende på hur lös SB är. Citera
elninjopink Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Men just i detta läget har ju FI redan lagt ut 1/3 av sin stack i BB. Hade jag varit FI hade jag iallafall synat en höjning oavsett kort. Citera
Myssion Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Alltså, rent isolerat är det inte nödvändigtvis tillräckligt för att synen ska vara $EV+. cEV är inte detsamma som $EV, remember? Visst, det är jättemarginellt fel att syna med any two här, men somliga verkar tro att det är en dunderblunder att vika 32o. Citera
JNL Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Fi har bara 3BB och är pot-committed i detta läget. Måsta syna oavsett kort. Det kostar Fi 2BB för att syna och vinna 4.5BB - finns inga 2 kort där fold är rätt i ett sådant läge. Jo. Det är jättemarginellt att ställa här och kan t.o.m. vara $EV- beroende på hur lös SB är. Vad gör du då? Det här var en rätt intressant hand och här kanske jag kan lära mig nåt. Kan vara så att jag är för aggro i sådana här lägen då jag hade ställt. Sen tror jag också att jag synat med 32o om jag varit fi då 412 (2bb) inte känns som mycket att hurra för. Citera
svint0 Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Killen spelar 20 SEK Sngs på SvS. Jag har sett folk folda SB när dom har marker kvar så att de kan compleeta BB. Är killen dålig så foldar han ju för all-in. Citera
dlinder Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Alltså, rent isolerat är det inte nödvändigtvis tillräckligt för att synen ska vara $EV+. cEV är inte detsamma som $EV, remember? Visst, det är jättemarginellt fel att syna med any two här, men somliga verkar tro att det är en dunderblunder att vika 32o. Talar inte det faktum att Fi vid ett vik inte har någon stealförmåga (samt postar SB nästa hand) för att han bör syna med any two här? Citera
Myssion Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Talar inte det faktum att Fi vid ett vik inte har någon stealförmåga (samt postar SB nästa hand) för att han bör syna med any two här? Jo, absolut. Men det var inte de argumenten som jag vände mig emot. När det gäller att ställa eller inte måste man också ta hänsyn till fler faktorer än rena EV-ekvationer i den isolerade handen. Att bubblan spricker här är väldigt gynnsamt för oss, så vad är t.ex. chansen att SB ställer med any two när vi foldar och BB flyger ut? Sådana här situationer är typexempel på när det krävs lite mer komplicerade lösningar än vad t.ex. SNGPT kan tillhandahålla. Rent generellt så är det ingen bra idé att ställa rakt in i någon som täcker en själv när det är en lillstack på väg ut, i synnerhet inte om täckaren ifråga har visat synmupp-tendenser. Isåfall skulle jag nog hålla mig till kanske 77+ och semistarka A, kanske A8s+/A9o+. Är SB riktigt übermuppig kan man vara ännu tajtare än så. Citera
JNL Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 När det gäller att ställa eller inte måste man också ta hänsyn till fler faktorer än rena EV-ekvationer i den isolerade handen. Att bubblan spricker här är väldigt gynnsamt för oss, så vad är t.ex. chansen att SB ställer med any two när vi foldar och BB flyger ut? Det är väl fem pers kvar och därmed spricker inte bubblan om en till åker ut? Därmed får du inte den effekt du beskriver, nämligen att HERO vid fold förmodligen hamnar ITM då kortisen åker nu, nästa hand eller snart iaf. Citera
Max Cady Postad 10 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 10 Augusti , 2006 Bra inlägg Myssion! Man måset ju ibland spela "andras marker" om du förstår vad jag menar? Om nån är på väg ut kan jag ibland folda hyffsade kort om jag vet att nån efter som är fetstackad kommer syna en all in. Det gäller ju att hamna ITM. Citera
Myssion Postad 10 Augusti , 2006 Rapport Postad 10 Augusti , 2006 När det gäller att ställa eller inte måste man också ta hänsyn till fler faktorer än rena EV-ekvationer i den isolerade handen. Att bubblan spricker här är väldigt gynnsamt för oss, så vad är t.ex. chansen att SB ställer med any two när vi foldar och BB flyger ut? Det är väl fem pers kvar och därmed spricker inte bubblan om en till åker ut? Därmed får du inte den effekt du beskriver, nämligen att HERO vid fold förmodligen hamnar ITM då kortisen åker nu, nästa hand eller snart iaf. Självklart, läste fel. Max Cady, kan du ändra i OP så att mitt inlägg blir rätt. EDIT: Då kan man troligen vara lite lösare än vad jag föreslog ovan, men antagligen inte jättemycket. EDIT2: Att ställa in i storstacken har fortfarande en kraftigt negativ effekt, i synnerhet om han gillar att syna som sagt. Citera
Recommended Posts