Gå till innehåll

Asienkatastrofen!


Henkeman

Recommended Posts

Sitter och kollar nu på nyhetsmorgon och ska precis gå och sova. Hemskt det som har hänt, som tur är så tror jag inte att jag känner någon som är där och som har drabbats, men det kommer säkert fram att så var fallet (Man har ju inte koll på var alla är över jul).

 

Någon här som är/var där eller som hade vänner/bekanta/släkt i området? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Flickvännens pappa skulle firat jul på Sri Lanka (ngt han gjort de senaste 10 jularna) men bestämde sig i sista stund att stanna hemma i Sverige.

Han äger ett hotell (på Sri Lankas östkust) som nu ligger och flyter ute till havs.

Portiern för hotellet (som är Lankes) skulle firat sin jul på hotellet men fick nån sorts "föraning" om att allt inte stod rätt till och övertalade sin familj att följa med honom inåt landet...de överlevde allihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med om hela skiten, stod pa en stand pa on Ko Lanta som ligger soder om Phuket och Phi Phi island. Vi fick inte en lika star vag pa oss som phuket och sri lanka men det var en fruktansvard kraft. Vagen forflyttade mig nastan 50 meter, hade sjuk tur som kom undan med mest skrapsar. Har ett ganska otackt sar under ena foten men fick det oversett pa sjukhus idag och fick lite sputor och goa piller. Hela min familj (mor, far, bror) klarade sig mest lite smasar och blamarken men min brors flickvann fick ett par riktigt illa skarsar pa foten och benet och ligger pa sjukhuset nu, hon blev opererad under natten.

 

Hela grejen ar helt overklig, man har hort och sett sa mycket skit som man inte ens kunde dromma om. Alla resturanger och hotell som lag langs stranden dar vi bodde ar lixom bara borta, finns inget kvar.

Var manga svenskar pa stallet dar vi bodde men det verkar som de flesta har klara sig bra, horde inte att nan svensk pa stranden vi bodde pa saknades.

Fast vi sprang pa en kille fran samma stad som oss tidigare idag som hade blivit av med sin fru och mor. Sa tragiskt hela grejen.

 

Sen tycker jag att regeringen inte gor sa mycket som de borde. Var bara en personal pa 5 personer pa Ambassaden i Bangkok igar, och flera hundra svenskar som ville ha hjalp. Dom borde skicka ner flygplan och borja lassa hem oss som sitter fast.

 

Har nog inte fattat detta an, men det kommer val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr det är svårt för regeringen. Regeringen äger inga personplan som vissa andra regeringar utan bara militärplan som inte går att använda. Tänk hur de evakuerade skulle reagera i att måste mellanlanda 4 ggr med Herculesplan på vägen hem. Sen är det nog säkert inte så att start och landningsbanorna i Bangkok står tomma. Plan går säkert utan avbrott både till och från Thailand just nu och man måste tänka på säkerheten för dessa också. Regeringen måste därför kanske mer aktivt samarbeta med resebyråerna som flyger dit.

 

Jag kan förstå att folk är upprörda där borta, vad som jag tycker är mest upprörande angående flygen är att alla de som bokat med SAS inte erbjuds pengarna tillbaka om de vill ställa in utan bara får chansen till ombokning...

 

Ta hand om er ni som är där borta i länderna som drabbats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad som jag tycker är mest upprörande angående flygen är att alla de som bokat med SAS inte erbjuds pengarna tillbaka om de vill ställa in utan bara får chansen till ombokning...

Instämmer,

å andra sidan har jag lite förståelse för SAS.

 

en liknelse: om en jättejordbävning jämnade San Francisco och USAs västkust med marken - skulle det då vara rätt att få avboka en semesterresa till New York och USAs östkust?

 

SAS flyger till Bangkok, som faktiskt är helt opåverkat av jordbävningen.

Det var thailands västkust som drabbades.

Är det då rätt att få avboka en semesterresa till Surat Thani / Koh Samui som ligger på Thailands östkust och är helt opåverkat av tsunamin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det SAS däremot missar är en fruktansvärt massa goodwill.

Framförallt om man som kund ringer till sin resebyrå och får höra: "Nej du får inte avboka din SAS-biljett, men hade du flugit med flygbolaget XX så hade det gått bra".

 

För att inte tala om goodwillförlusten för regering och utrikesdepartement gör när Göran Persson går ut och säger att det bara är 10 döda svenska samtidigt som de flesta andra länder redan har flugit ner extraplan för att ta hem folk.

Och kom inte och säg att sverige inte klarar av att flyga ner extraplan eftersom sverige sätter upp en luftbro NU, två dagar efter alla andra länder.

 

Felet är mycket enkelt:

Sveriges regering och utrikesdepartement hade julledigt och började inte jobba förräns på måndagen, medans alla andra länder mobiliserade redan på söndagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU JÄVLAR ÄR JAG FÖRBANNAD

 

lyssnar i dag på Radio örebro ang 2 tjejer som

var "backpacker" nere i thailand tyvärr så var dom ju där nere när allt hände.

 

klarade sig utan skador men ville hem.

drar till flygplatsen där nere . får info att det finns flyghem till sverige.

pratar med dom i från Fritidsresor.

 

NEJ ni får inte åka med oss eftersom ni inte reste hit med oss hade dom fått som svar. full panik och sprangrunt där nere. till slut så fick dom åka med finair till finland, VÄL där så får dom reda på att det finns speciala flyg från finland till Sverige för dom som har varit där nere.

 

pratar med dom ang detta. DETTA flyg får ENDAST användas av Fritidsresor´s kunder. dom tjafasade ett BRA ta. till slut så SPRANG dom in i planet och lyckades "smitta" in där och flyga till stockholm. nu är dom iaf hemma.

 

1-2 min efter jag hör detta så får jag höra att Fritidsresor har lyft med 1-2 plan som var halv fulla :roll::roll:

 

SKA FAN POLIS ANMÄLA FRITIDSRESOR medhjälp till folkmord!!!!

 

hur mentalt sänka mellan öronen kan man bli?

 

ungefär som när ms Estonia gick ner.. folk paddlade ihavet.

 

så kommer silja line... tyvärr ni åkte inte med oss.. inte våran båt.. have fun and good luck,

 

( jag vet att man inte kan jämnföra dom här 2 sakerna med tanten finns :? )

 

mvh en MYCKET irreterad freeman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är otroligt upprörd över regeringens och UDs agerande.

Det tog ett par dagar för regeringen att ens förstå problemet vilket är förkastligt. När man väl har en presskonferens är allt man gör att skicka ner ett passagerar plan med vår utrikesminister och en liten krisgrupp.

Utöver detta har man hyrt in plan som ska skeppa in hem svenskar, i dagsläget har man gjort klart med tre tomma plan. Våra reseföretag har satt in tio extra plan. Regeringen pratar om att man infört en luftbro. Regeringen verkar heller inte förstå att många svenskar är skadad och inte kan transporteras med vanliga plan. Behövs även ambulanstransporter med bårar och sjuksvård.

Var är resurserna?

Folk berättar att förnödenheter som mat och framförallt medicin är slut och folk ligger döendes på grund av detta. Finländare och Italienare agerar kraftfullt och i tid. Varför agerar andra länder kraftfullt, som desutom har en tiondel av sina medborgare i nöd?

I Sverige har vi Herkules plan som hade varit ultimata att frakta ner förnödenheter till svenskar och övriga i nöd. Varför fyller man inte flera Herkules med mat, mediciner, kläder och andra förnödenheter. Militären har gigantiska fältsjukhus som man kan skicka ned och sätta upp, som kan lasta av de Thailändska sjukhusen.

Allt man gjör är att skicka ner en krisgrupp på 30 personer.

Utrikesministern är där för att stämma av vad för resurser som behövs.

Men snälla, tiden tickar.

Är vår minister rädd för att vi skickar ner för mycket?

I ett sån här situation går det inte att skicka ner för mycket. För mycket för svenskarna, men definitivt inte för mycket för thailändare och övriga västerlänningar.

 

Jag är så oerhört besviken på de svenska politikerna och byråkratin. Att de sedan säger att det gör vad de kan gör mig än mer förbannad.

 

Jag skäms över att vara svensk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har fortsått det hela så är det en samordnande enhet, i detta fall FN, som koordinerar detta. Både svenska regeringen (via räddningsverket) och RK (och andra frivillig organisationer) etc anmäler sig till FN som sen begär att resurserna ska skickas.

 

Det är inte bara att skicka ner grejor och folk som inte vet vad dom ska göra, det är nog en större belastning än hjälp. Tror seriöst att regeringen gör vad dom kan i fallet att skicka så mycket resurser som är möjligt.

 

Däremot så kan man vara väldigt kritisk till hur informationen från t ex UD hanterats kring denna händelse. :(

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara att skicka ner grejor och folk som inte vet vad dom ska göra, det är nog en större belastning än hjälp. Tror seriöst att regeringen gör vad dom kan i fallet att skicka så mycket resurser som är möjligt.

 

Givetvis kan det uppstå ett problem att man inte vet hur man ska utnyttja resurserna på plats. Men en sak är jag säker på. De gör mer nytta i Thailand än vad de gör i Sverige för tillfället.

Hellre för mycket förnödenheter på plats än att vi inte gör något alls. Det är bara vända med Herkulesen om behövet inte finns (vilket finns).

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,581639,00.html

Visst behövs resurser.

 

Nu har jag fått nog av denna regeringen. Vi kan skicka bistånd till länder och folk i nöd, men när det väl gäller våra egna medborgare agerar vi knappt. Sorgligt!

 

Ska bli intressant och se vad vår kära Göran säger nu 15.30 på presskonferensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart behövs det mer resurser, menade bara på att det inte är bara för regeringen att skicka folk och matrial på måfå, utan att det måsta tänkas genom och samordnas.

 

Låt oss konstatera att det är en stor tragedi och att det är oerhört stort lidande för dom som inte får hjälp där nere.

 

Låt inte denna tråd bli politisk tråd om GP och hans regering, utan utgå ifrån att alla i detta läge gör sitt yttersta för att både svenska och befolkningen i dom drabbade områdena ska få det ordnat så snart som det är möjligt.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det inte är bara för regeringen att skicka folk och matrial på måfå, utan att det måsta tänkas genom och samordnas.

 

Där tycker jag du har fel. Man ska agera kraftfullt och fort.

Finland har ungefär 150 saknade, de har skickat ner fältsjukus och andra förnödemheter som redan är i Thailand. Sverige har minst det tiodubbla saknade och allt man skickar ner är en krisgrupp på 30 personer.

 

Detta är har inget med politiska värderingar att göra.

En regering ska ställa upp för sina medborgare i nöd, oavsett vart man befinner sig på den politiska skalan.

Jag skäms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt inte denna tråd bli politisk tråd om GP och hans regering, utan utgå ifrån att alla i detta läge gör sitt yttersta för att både svenska och befolkningen i dom drabbade områdena ska få det ordnat så snart som det är möjligt.

- QoS

 

meninge lindström utbildad sjukvårdsman,

 

jag kan åka ner i dag. var kan man anmäla sig?

 

mvh morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macaronis, självklart så kan man rikta kritik mot hur det hela skötts, men jag är som sagt övertygad om att alla inblandade gör sitt alla yttersta i denna sitatutionen.

 

freeman, kontakta Läkare utan gränser eller RK. Vet att t ex sida har rätt omfattande utbildning innan dom skickar folk på utlandsuppdrag, så du kommer nog inte iväg med en gång skulle jag tro.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en intressant presskonferens.

Regeringen och UD vet att ligger 100-tals svenskar som behöver bårtransport. Trots detta tar det 2 dygn innan man lyckas beställa och få tag på två ambulansplan. Dessa två plan lyfter imorrn och har långt ifrån kapacitet att hämta samtliga allvarligt skadade svenskar. Man försöker få fram fler plan men marknaden har få av denna typ av plan.

 

Sorgligt om svenska medborgare kommer dö pga de inte får bårtransport. På pressens fråga om varför man inte bad länder som USA och Australien om hjälp med transportplan av skadade, hade man inget svar.

 

Nu har i alla fall vår utrikesminister insett behovet på plats och det kommer skickas ner svenska läkare och sjuksköterskor på plats.

Jag förstår inte varför vår utrikesminister måste göra denna bedömning.

Kan inte regeringen lita på de svenskar och övriga i nöd som berättar att det behövs sjukvård.

Troligen kommer svenskar dö pga regeringens handlingsförlamning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som Sverige behöver akut fixa ihop en organisation som har ytterst ansvar och samordningsfunktion i händelse av stor nationell kris. En gång i tiden var detta Armén, och det är den ju inte längre. Som UD hanterat det är nog mer pga. att ingen vet vem som är ansvarig och ovana att hantera sådana här situationer med ett par extra lager byråkrati som försvårar saken. Man ser ju ett tydligt mönster med "Vi har den och den enheten/saken på standby ifall nån begär den.". Men vem fan skall begära den. Där behöver vi ett organ som snabbt kan mobilisera alla resurser (och då givetvis skall ha mandat att göra detta) och få folk på plats inom 24 h istället för 2-3 dygn.

 

Det är ju pinsamt tydligt att den organisation och funktion vi har idag inte räcker till. Nu hände detta dessutom på andra sidan klotet men vi sitter ju lite i samma sits om t.ex. det skulle bli en stor katastrof även nationellt.

 

Det är iaf mina tankar om det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en sådan myndighet - KMB (Krisberedskapsmyndigheten). Där är inte beredskapen stor, vet jag efter kontakter i jobbet.

 

Det närmaste man kan komma är Röda Korset som har ett lager förnödenheter i Växjö. Våra militära förråd (som hade varit utmärkta att skicka ner nu, tillsammans med innehållet i ett apotek) är ju sedan länge bortrationaliserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.krisberedskapsmyndigheten.se

 

Jordbävning i Indiska oceanen (uppdaterad)

 

27 december 2004

 

KBM har ingen operativ uppgift med anledning av jordbävningen i Indiska oceanen, men myndigheten har löpande kontakt med länsstyrelserna för att få en uppfattning om kommuners och landstings arbete och förberedelser.

 

KBM har ingen egen information om läget på de drabbade orterna utan hänvisar till Utrikesdepartementet och Sveriges Radio samt Sveriges Television.

 

KBM är en myndighet med uppgift att samordna arbetet med att utveckla krisberedskapen i det svenska samhället. Samhällets krisberedskap bygger på att kommuner, landsting, myndigheter, organisationer och företag tar sitt ansvar och samarbetar med varandra. KBM ska ha en helhetssyn och stödja de ansvariga – framför allt kommuner och länsstyrelser. Dessutom ska KBM tydliggöra de ansvarigas roller samt bygga upp och förmedla kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...