Gå till innehåll

Hur kokar man ägg?


Goatse

Recommended Posts

Jo, det är såhär. När jag var liten fick jag för mig att jag inte tyckte om ägg, därför har jag i princip aldrig ätit det. I dag köpte jag 3 stycken ägg och nu vill jag prova kokt ägg. Men vet inte hur länge man ska koka dom :shock:

 

Koka upp vatten, släng i ett ägg i [?] antal minuter. Sätt det i en äggkopp. Slå sönder skalet. Skala. Salta ev?

 

Något jag missat?

 

 

EDIT: just fucking google it funkade rätt bra. Behöver ingen hjälp längre. Ursäkta att jag tar upp plats men jag har lite otur ibland när jag tänker kl 4.10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koka upp vatten, släng i ett ägg i [?] antal minuter. Sätt det i en äggkopp. Slå sönder skalet. Skala. Salta ev?

 

Eller så trillar du ned till designtorget och köper en pryl för att fixa äggen i micron. De ser inte så stilrena ut efteråt men går på 45 sek.

 

Den som kokar ägg fortast vinner... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol lägg äggen i kastrullen så att vattnet precis täcker äggen.

 

När det kokar upp så beräknar du koktiden beroende på hur du vill ha äggen (löskokta eller hårdkokta).

 

Ca 2 minuter för löskokta, 5 minuter för mellan kokta och 7-8 minuter för hårdkokta.

 

Koka inte på fyllan och somna. Det tar en evig jävla tid att få bort bränt-skal-lukt ur lägenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ca 2 minuter för löskokta

 

Skämtar du? Löskokt i all ära, men dessa rinner väl?

 

Koka inte på fyllan och somna. Det tar en evig jävla tid att få bort bränt-skal-lukt ur lägenheten.

 

Känner igen fenomenet. Glömde dock vattnet samt somnade. Mamma fick komma dagen efter och tro det eller ej. Hon fixa stanken. Har för mig hon ställde en skål med ättika :shock: mitt i köket. Vart ganska bakpackad men tror faktiskt det var ättika, och doften försvann....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ca 2 minuter för löskokta

 

Skämtar du? Löskokt i all ära, men dessa rinner väl?

 

Koka inte på fyllan och somna. Det tar en evig jävla tid att få bort bränt-skal-lukt ur lägenheten.

 

Känner igen fenomenet. Glömde dock vattnet samt somnade. Mamma fick komma dagen efter och tro det eller ej. Hon fixa stanken. Har för mig hon ställde en skål med ättika :shock: mitt i köket. Vart ganska bakpackad men tror faktiskt det var ättika, och doften försvann....

 

 

Ättikan (eller om det är ättikssprit) funkar även på inrökta lägenheter fyi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr smakade det ägg och jag fick slänga det också.

 

:)

 

 

Ca 2 minuter för löskokta

 

Skämtar du? Löskokt i all ära, men dessa rinner väl?

 

Koka inte på fyllan och somna. Det tar en evig jävla tid att få bort bränt-skal-lukt ur lägenheten.

 

Känner igen fenomenet. Glömde dock vattnet samt somnade. Mamma fick komma dagen efter och tro det eller ej. Hon fixa stanken. Har för mig hon ställde en skål med ättika :shock: mitt i köket. Vart ganska bakpackad men tror faktiskt det var ättika, och doften försvann....

 

 

En kompis skulle göra snabbmakaroner och tänkte spela lite dataspel för att fördriva tiden (orka vänta i 3 minuter liksom, damp...? :)). 45 minuter senare kom han tillbaka till köket och undrade vem fan som kokade gröt i hans kök...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis skulle göra snabbmakaroner och tänkte spela lite dataspel för att fördriva tiden (orka vänta i 3 minuter liksom, damp...? :)). 45 minuter senare kom han tillbaka till köket och undrade vem fan som kokade gröt i hans kök...

Haha. Eller som min stabila polare, följande utspelar sig på hemkunskapen i högstadiet. Vi ska göra spaghetti och köttfärssås, så snubben ställer kastrullen med spaghettin på spisen. Efter ett tag undrar han varför det ryker så mycket om den.

 

Det var ju bara att konstatera att han försökte koka spaghettin utan vatten, med ett mindre bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som min stabila polare, följande utspelar sig på hemkunskapen i högstadiet. Vi ska göra spaghetti och köttfärssås, så snubben ställer kastrullen med spaghettin på spisen. Efter ett tag undrar han varför det ryker så mycket om den.

 

Det var ju bara att konstatera att han försökte koka spaghettin utan vatten, med ett mindre bra resultat.

 

Haha ... klockrent ... killen måste vara jättebegåvad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Eller som min stabila polare, följande utspelar sig på hemkunskapen i högstadiet. Vi ska göra spaghetti och köttfärssås, så snubben ställer kastrullen med spaghettin på spisen. Efter ett tag undrar han varför det ryker så mycket om den.

 

Det var ju bara att konstatera att han försökte koka spaghettin utan vatten, med ett mindre bra resultat.

 

Haha!

 

Påminner mig för övrigt om min polare. Utspelade sig också när vi kokade spaghetti hemkunskapen. Efter JAG ( :evil: ) hade kokat färdigt spaghettin så bad jag honom hälla upp den i ett durkslag. Idioten tog då och hällde det rakt ut i vasken och vi fick underkänt på dagens uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kokade ett löskokt som blev helt misslyckat, slängde efter en tugga. Kokade ett hårdkokt som blev bra. Tyvärr smakade det ägg och jag fick slänga det också. Antar att jag inte bara inbillat mig att jag inte gillar slemmet. :)

 

Dagens vinnare... :D:D

 

Kan fan inte sluta garva... :D :D

 

Med lite tur hade det ju kunna smaka nåt annat???!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är såhär. När jag var liten fick jag för mig att jag inte tyckte om ägg, därför har jag i princip aldrig ätit det. I dag köpte jag 3 stycken ägg och nu vill jag prova kokt ägg. Men vet inte hur länge man ska koka dom :shock:

 

Koka upp vatten, släng i ett ägg i [?] antal minuter. Sätt det i en äggkopp. Slå sönder skalet. Skala. Salta ev?

 

Något jag missat?

 

 

EDIT: just fucking google it funkade rätt bra. Behöver ingen hjälp längre. Ursäkta att jag tar upp plats men jag har lite otur ibland när jag tänker kl 4.10.

 

Du tar död på mig... :D

 

Har i princip aldrig ätit ägg? Hur funkar det? Har du alltså nästan ätit ägg? Eller har du månne vid något tillfälle oavsiktligt förtärt ägg?

 

Vad drev dig till att köpa just 3 ägg? Varför inte ett smidigt litet sexpack?

Hur var dessa tre ägg förpackade? Eller var det nån form av lösviktslösning du fastnade för?

 

Vad hände med ägg nummer tre? (Om jag räknat rätt så löskokade du ett som åkte i sopen ((smakade detta ägg också ägg?)) plus att du hårkokade ett ägg som tydligen bar en tydlig äggsmak, vilket föraledde dig till att hiva även detta äggsmakande, hårdkokta ägg).

 

Alltså; Vad hände egentligen ägg nr. 3?

 

Enlighten me please!

 

Godnatt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha okay ska försöka bringa lite klarhet i fallet.

 

Har råkat äta ägg et par gånger. Senast var när jag var utomlands och beställde en pizza som det råka ligga ett ägg på, eftersom jag inte var riktigt vid medvetande åt jag upp även ägget. Minns inte smaken men har för mig det var okay. Jag åt även nudlar med bitar av äggula i, de var rätt goda. Sen har jag väl ätit ägg ett par gånger av misstag när jag var liten. Typ smörgårstårta och dylikt krafs.

 

Jepp lösvikt i den lokala närbutiken. Tre stycken tyckte jag var lagom för jag tänkte steka ett och koka två. Det tredje ägget ligger i min kyl just nu och jag funderar på att slänga det direkt.

 

Hur länge håller sig ett ägg? Efter gårdagens mardröm vågar jag inte steka det riktigt än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tredje ägget ligger i min kyl just nu och jag funderar på att slänga det direkt.

 

Ja det spar ju tid i alla fall... lite som majs, som man inte tuggat, det går ju ibland tarkt igenom systemet itan synlig påverkan... Måste vara lättare att spola ner majsen direkt i toaletten direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt uttömmande svar.

 

Om du nu ändå hade tänkt steka ägg nr. 3, tycker jag att du skall testa det. Som en tidigare talare påpekat är stekt ägg godare än kokt. Eftersom du är äggnybörjare föreslår jag följande;

 

Ha sönder äggulan och vändstek hela anrättningen litegrann. Det blir på så sätt ungefär som en liten miniomelett. (Inte riktigt men nästan).

Knaperstek ett lass med bacon, plocka fram lite schysst bröd och en god ost samt ca:2 flaskor immig Carlsberg.

 

Lägg upp allt lite trevligt och provät! (Jag höjer här ett varningens finger; Det kan vara så att du förnimmer en viss antydan till äggsmak från det vändstekta ägget). Om så är fallet och du inte får i dig ägget är det bara att göra processen kort med eländet och gå loss på starkbiran istället.

 

Lycka till! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha sönder äggulan och vändstek hela anrättningen litegrann. Det blir på så sätt ungefär som en liten miniomelett. (Inte riktigt men nästan).

Knaperstek ett lass med bacon, plocka fram lite schysst bröd och en god ost samt ca:2 flaskor immig Carlsberg.

 

Lägg upp allt lite trevligt och provät! (Jag höjer här ett varningens finger; Det kan vara så att du förnimmer en viss antydan till äggsmak från det vändstekta ägget). Om så är fallet och du inte får i dig ägget är det bara att göra processen kort med eländet och gå loss på starkbiran istället.

 

 

Eller salta ägget utav bara helv-tte så lär äggsmaken försvinna. Och ölen lär uppskattas ännu mer efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...