Gå till innehåll

Har tre operativ system, hur får jag bort två av dem?


SnGGrindaren

Recommended Posts

Stoort tack, nu är det problemet löst :D Nu skulle jag bara vilja ha hjälp med att formatera hårddisken utan att jö samma misstag igen. Försökte förut med "den här datorn" - högerklicka på lokal disk C - formatera, men det funka ej, stod att "avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrolera att inget fönster visar enhetens innehåll". Men jag har inget program öppet :?

Förstår verkligen inte hur du lyckades. :D Du kan inte bara formatera C: eftersom Windows är laddat från den. Du måste göra det från någon annanstans än Windows, till exempel Windows XP installationen.

 

Guider för hur du formaterar och installerar om Windows.

Windows XP Pro

Windows XP Home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara ta bort kataloger är inget bra sätt att rensa datorn på. Dels ligger mycket skit i windows-katalogen som man helst inte tar bort, dels så är registry stort och klumpigt. Rensa rätt istället, dvs formatera om.

 

Om du tar bort mappen genom "delete", så försvinner alla referenser till mappen i filtabellen. Precis samma sak händer om du formaterar partitionen. Det du skriver stämmer inte för fem öre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur får jag datorn att boota från cdn på ett enkelt sett då? Har windows xp home.

sätt i cd skivan o starta om bara, alternativt om det inte går så får du ställa in i BIOS, CDROM som förstahands alternativ i "startup methods" el dyl. Om det är en riktigt gammal dator du har kanske det inte finns så då är lättast att använda sig av diskett, tex en vanlig win98-startup diskett o starta upp från cd via den. Finns på http://www.bootdisk.com länkar till startdisketter att ladda ner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur får jag datorn att boota från cdn på ett enkelt sett då? Har windows xp home.

sätt i cd skivan o starta om bara, alternativt om det inte går så får du ställa in i BIOS, CDROM som förstahands alternativ i "startup methods" el dyl. Om det är en riktigt gammal dator du har kanske det inte finns så då är lättast att använda sig av diskett, tex en vanlig win98-startup diskett o starta upp från cd via den. Finns på http://www.bootdisk.com länkar till startdisketter att ladda ner

 

hur ställer man in startup methods`?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ställer man in startup methods`?

Inne i bios letar du upp det, för att komma in i bios så brukar det vara att man trycker [delete] precis när datorn startas. duvet när det kommer upp en logga eller info om vad som finns installerat på burken. Kan hända att det är escape knappen, eller F10 oxå, beroende på vad du har för burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ställer man in startup methods`?

Inne i bios letar du upp det, för att komma in i bios så brukar det vara att man trycker [delete] precis när datorn startas. duvet när det kommer upp en logga eller info om vad som finns installerat på burken. Kan hända att det är escape knappen, eller F10 oxå, beroende på vad du har för burk.

 

blir inte klok på detta. Gick in i setup menyn, letade mig fram till bootoptions typ, där så valde jag att det skulle bootas med CDrom, men ändå så funkar det ej :?:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara ta bort kataloger är inget bra sätt att rensa datorn på. Dels ligger mycket skit i windows-katalogen som man helst inte tar bort, dels så är registry stort och klumpigt. Rensa rätt istället, dvs formatera om.

 

Om du tar bort mappen genom "delete", så försvinner alla referenser till mappen i filtabellen. Precis samma sak händer om du formaterar partitionen. Det du skriver stämmer inte för fem öre.

Det jag skriver stämmer visst. Jag vet att man tar bort referenser i filtabellen, men det var inte det jag skrev. Jag skrev att det fortfarande kommer ligga kvar massa filer i exempelvis windowskatalogen. Självkalrt försvinner även dessa om man raderar den katalogen, men det ger ju vissa bieffekter. Sen får du gärna förklara hur registret tar bort onödiga saker genom att du raderar en folder. Läs om, läs rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ställer man in startup methods`?

Inne i bios letar du upp det, för att komma in i bios så brukar det vara att man trycker [delete] precis när datorn startas. duvet när det kommer upp en logga eller info om vad som finns installerat på burken. Kan hända att det är escape knappen, eller F10 oxå, beroende på vad du har för burk.

 

blir inte klok på detta. Gick in i setup menyn, letade mig fram till bootoptions typ, där så valde jag att det skulle bootas med CDrom, men ändå så funkar det ej :?:(

 

Hej! Det låter som det är samma problem jag hade nyss då jag skulle formatera och lägga in XP på nytt. Texten där det ståt typ "Push any buttom to start from CD...." kom upp och jag tryckte på knapparna på tangentbordet, men varje gång jag testade så startades windows som vanligt och jag blev allt mer irriterad. Till slut fick jag tipset från en kompis att byta tangentbord till ett gammalt, alltså ett sånt där som man trycker in i den lila ingången bak på datorn (PS2 eller vad den kallas). Inte i en USB-port alltså. Då fungerade det för mig direkt, tydligen hade väl inte drivrutinerna för Logitech-tangentbordet jag hade i en USB-port hunnit läsas in eller något så datorn kände aldrig av att jag tryckte på nån knapp då jag skulle välja att starta från CD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får du gärna förklara hur registret tar bort onödiga saker genom att du raderar en folder. Läs om, läs rätt.

 

Registret ligger i windowsmappen och försvinner när man raderar den samma.

Ah, så ditt förslag istället för att formatera om är alltså att radera en massa foldrar, inklusive windowsmappen? Personligen tycker jag det verkar enklare och bättre att formatera om, men vi gör väl var och en som vi vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...