Gå till innehåll

Grinda poker samt plugga ekonomi

Kissemissen

Recommended Posts

Hej!

Visste inte var jag skulle posta inlägget så fick bli på Allmän.... Har iaf två ganska vitt skilda frågor!

1. Har kommit fram till att jag behöver byta nätverk (främst pga att jag vill lira på en skattefri pokerklient) och kommit fram till att prima duger fint! Ska multitabla NL 200-400 och tänkte höra om spelet där. Någon grinder som kan ge en kort sammanfattning ;)?

2. Ska även i höst börja plugga ekonomi och undrar från någon som gör/gjort detta samtidigt som de spelar poker. Inte pluggat på högskolenivå (förutom en enkel ekonomisk historia kurs) ännu och skulle vilja veta om det är möjligt att kombinera poker med studier utan att någon av dem blir lidande (har förhoppning om att kunna lira 50h+)?

Har ni någon tanke så kan ni ju dela med dem här/via pm. Klarar mig utan 25 dissinlägg om ni funderar på skriva ett sådant :roll:

Med vänliga hälsningar

Kissemissen

edit: inte bestämt mig för prima ;) Kom gärna med tips på bra klienter med fina bananer, skattefria vinster och hyffsat med trafik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera Primanätverket. Måste också passa på att fråga om du hade tänkt spela fullbord eller shorthanded. Just att sitta och "grinda" på prima är det dessvärre ganska många som gör, särskilt pga de fina bananerna som erbjuds där. Förvisso går det att vinna ganska fint på Prima för det är ingalunda någon superhög kvalitet på spelet men det tenderar att vara riktigt j-vla squeaky-tight, ungefär som B2B.

Om du hade tänkt dig att ägna dig åt massiv multitabling och tight-aggressiv, positionsmedveten abc-poker så tror jag att du kommer inse att lönsamheten är betydligt större på andra sidor än prima. Table selection är det dåligt med, överhuvudtaget ganska dålig action vissa tider. Näe, Prima känns som de ligger några år efter i tiden och om jag vore du skulle jag kolla runt efter andra (bättre) alternativ. Nu vet jag ju ingenting om dina kvaliteer som spelare, men jag personligen finner det svårt att gnida in mer än maximalt 4-5 ptBB/100 på primanätverket medan jag leker hem minst det dubbla på "sämre" (läs lösare) sidor...

Länk till kommentar

Brukar det finnas mer än ett bord på den nivån nuförtiden?

Hej Eloge!

Tror jag skrev något om att jag inte ville ha sopinlägg men kan väl förklara för dig iaf vad jag menar med NL 200 - 400 (fast jag är övertygad om att du vet det ändå!). NL 200 = 100 x 2$ (big blind) = 200 i inköp vid borden = NL 200. Kommer alltså spela NL 200 och/eller NL 400. Skulle mot all förmodan börja spela på high stakes borden skulle jag skriva NL 40 000 alternativt NL 200/400.

tack för mig :shock:

Länk till kommentar

Spelstil: En TAG som försöker spela smart och modern poker ( :lol: )

Antal bord: 6-7 st Shorthanded

Får gärna komma med bättre förslag på siter att spela på. Du (elninho) förstår säkert vilka "krav" jag har. Bra bärplockning och skattefria vinster.

Förlåt för mitt korta svar men måste dra och käka lunch med en vän! :oops:

Länk till kommentar

Brukar det finnas mer än ett bord på den nivån nuförtiden?

Hej Eloge!

Tror jag skrev något om att jag inte ville ha sopinlägg men kan väl förklara för dig iaf vad jag menar med NL 200 - 400 (fast jag är övertygad om att du vet det ändå!). NL 200 = 100 x 2$ (big blind) = 200 i inköp vid borden = NL 200. Kommer alltså spela NL 200 och/eller NL 400. Skulle mot all förmodan börja spela på high stakes borden skulle jag skriva NL 40 000 alternativt NL 200/400.

tack för mig :shock:

Jag tolka "NL 200-400" som SB = 200 och BB = 400, d.v.s. NL40000 (Notera inget mellanrum).

NL200 - NL400 alltså?

MVH

//KF

Länk till kommentar

I början på utbildningen har man ju en jävla massa festande att ta hänsyn till också. Just i början kan det bli svårt spela så många timmar som man vill. Som pokerspelare är det extra viktigt att va med i början å bli polare med lite bra folk, eftersom det blir en del föreläsningar man missar pga sena pokernätter, å känner man ingen så ere jobbigt att fixa antecknngar.

Det är inte svårt att plugga ekonomi, men för många grupparbeten med fel människor kan ta kål på den bäste.

Länk till kommentar

Det är inte svårt att plugga ekonomi, men för många grupparbeten med fel människor kan ta kål på den bäste.

Word.

Sen vad det gäller o kombinera studier med poker är nog ganska individuellt hur man klarar det. Jag pluggade ekonomi i höstas samtidigt som jag spelade men det gick väl sådär..

Länk till kommentar

Pluggat ekonomi i ett år och poker mer seriöst i ett halvår.

Studieresultat första halvåret: 20p, inga omtentor.

Studieresultat under vårterminen: försov mig och missade 2/3 tentor och har nu 10p att läsa in i augusti. Go figure!

Hade jag varit du så hade jag dumpat Prima och kört Crypto istället. Jag väljer löst och fiskigt framför tight och aggressivt alla dagar i veckan...

Länk till kommentar

Tack för svaren!

Kaiser: Yes, i början lär jag få ta det lite easy med spelandet då jag antagligen lär vara konstant full/bakis/utklädd i någon utstyrsel.

OKOK: Hur mycket spelade du under vårterminen? Jag har förhoppning om 50h i månaden som jag skrev tidigare. Låter det rimligt eller ska jag sätta ribban lägre (självklart är det individuellt, men se mig som en medeldum svensson :cry: ).

Borde även satt en annan rubrik än "Prima ... .... ". Inte bytt från ipoker än utan letar fortfarande och crypto är säkert ett väldigt bra alternativ då jag även föredrar fiskar!

Länk till kommentar

Pokerteori it is not. :)

Lägger tråden i Poker Off Topic eftersom det ändå handlar lite om hur bra det går att studera samtidigt som man ska spela.. så helt Off Topic är det ju kanske inte. :)

On topic: Jag tror det beror lite på hur man är som person, när jag pluggade så förstörde jag så mycket tid framför datorn att jag lätt hade kunnat byta det mot 50h+ något annat i veckan (t.ex. poker). Studierna blir ju sen självklart svårare med åren, A-kurserna behövar man inte engagera sig särskilt mycket i för att klara medan det blir jobbigare på B-C och D-nivåerna.

Länk till kommentar

On topic: Jag tror det beror lite på hur man är som person, när jag pluggade så förstörde jag så mycket tid framför datorn att jag lätt hade kunnat byta det mot 50h+ något annat i veckan (t.ex. poker).

Uppmuntrande inlägg ;)! Vi får se hur det går helt enkelt!

Angående vilken sida så verkar det luta åt william hill (crypto). Någon kommentar om den any1? T.ex. hur många bord kan man spela samtidigt?

Länk till kommentar

Trodde först du menade 50h / vecka. Det hade ju kanske varit lite väl häftigt. 50h / månad är ju riktigt överkomligt.

Pluggar själv ekonomi, och tänkte öka grindandet själv lite grann, till uppemot 2-3h/dag i snitt.

Jo 50h / veckan är kanske lite mkt :).

Coolt att du kan kombinera så bra (för det går väl bra i skolan oxå hoppas jag ;) ). Hur långt har du kommit i utbildningen?

Länk till kommentar

Jag har betydligt mer erfarenhet av ekonomistudier än poker och väljer att kommentera den delen.

Om det går att kombinera? Det beror på i princip tre saker: 1) Din ambitionsnivå, 2) Var du skall plugga och 3) Din förmåga.

Heltidsstudier innebär att en normalt intelligent person bör klara sig bra om man lägger ner motsvarande en heltid (40 timmar i veckan) på sina studier. Min erfarenhet är dock att de flesta lägger ner betydligt mindre än detta. Med andra ord så bör det gå bra (med 50 timmar i månaden) om du tar pokerspelandet från din ”fritid”.

Har du en hög ambitionsnivå (VG-nivå) och läser på en mer krävande skola (t.ex. Handels i sthlm) så lär du nog få lägga ner mer tid. Förutom allmän ”intelligens” så påverkas också den tid nu måste lägga ner av hur bra du är på att läsa tjocka engelska böcker.

Mitt tips år att du gör ett schema som baseras på att du skall plugga 40 timmar i veckan. Det är viktigt att du har ett bra tempo från början. Många brukar slappna av i början för ett någon kurs senare inse att de har hamnat nästan ohjälpligt efter.

Lycka till.

Länk till kommentar

Jo 50h / veckan är kanske lite mkt :).

Coolt att du kan kombinera så bra (för det går väl bra i skolan oxå hoppas jag ;) ). Hur långt har du kommit i utbildningen?

80 poäng avklarade, utan egentliga problem hittills. Ska väl säga att de där 2-3h / dag skulle vara en tredubbling av mitt tidigare spelande, och är min plan för hösten. Ska väl klaras om jag drar ned på slötittande på TV och börjar planra lite bättre.

Tycker väl sen att det är det på sidan av skolan som snor tid från grindandet. Typ festande, tränande, sambo och sånt tjafs.

Länk till kommentar

Jag har betydligt mer erfarenhet av ekonomistudier än poker och väljer att kommentera den delen.

Om det går att kombinera? Det beror på i princip tre saker: 1) Din ambitionsnivå, 2) Var du skall plugga och 3) Din förmåga.

Heltidsstudier innebär att en normalt intelligent person bör klara sig bra om man lägger ner motsvarande en heltid (40 timmar i veckan) på sina studier. Min erfarenhet är dock att de flesta lägger ner betydligt mindre än detta. Med andra ord så bör det gå bra (med 50 timmar i månaden) om du tar pokerspelandet från din ”fritid”.

Har du en hög ambitionsnivå (VG-nivå) och läser på en mer krävande skola (t.ex. Handels i sthlm) så lär du nog få lägga ner mer tid. Förutom allmän ”intelligens” så påverkas också den tid nu måste lägga ner av hur bra du är på att läsa tjocka engelska böcker.

Mitt tips år att du gör ett schema som baseras på att du skall plugga 40 timmar i veckan. Det är viktigt att du har ett bra tempo från början. Många brukar slappna av i början för ett någon kurs senare inse att de har hamnat nästan ohjälpligt efter.

Lycka till.

Tack för svaret!

Jag kommer att börja med att plugga i gävle (samma klass som Handels... eller inte!) eftersom att jag inte kommer in här (uppsala universitet) för tillfället (inte tillräckligt bra betyg plus att mina 1.2 som jag fick på HSP inte räcker. fixar det i höst förhoppningsvis). Inte toppskola iaf alltså! Anledningen till att jag inte sökt någon annanstans är för att jag inte vill lämna min älskade lägenhet och flickvän.

Min ambitionsnivå är väl att klara mig igenom utbildningen och vara nöjd, sen om det är vg eller bara g spelar inte så värst stor roll känns det som nu.

Känner mig inte helt efterbliven heller så min egen förmåga är det nog inte större fel på!

ps. Kommer säkert någon fråga hur f** jag kommer ta mig till Gävle. Svar: pendlar, bor ca 5 min gång från stationen och till Gävle tar det ca 50min-1h med tåget.

Länk till kommentar

Någon som händelsevis ska plugga ekonomi i Linköping?

Japp jag ska dit, men känns lite offtopic

OT: Som Henkeman sa så är det rätt lungt på A nivån, sen beror det dock tror jag på vart du ska läsa någonstans. Som princip har jag haft att man max måste plugga lika många timmar till en tenta som den är i poäng.

Lycka till med dina studier och pokern, glöm inte bara bort studierna ;)

Länk till kommentar