Gå till innehåll

Alkoholmonopol eller inte?


user1451

Recommended Posts

Om systembolaget försvann och vi istället skulle börja köpa alkoholen i butiker så skulle det sluta som i, t ex vårt grannland danmark, där du hittar ett par ölsorter, 2 sorters rysk fulvodka och nån billig whisky i närbutikernas sortiment. I for one, älskar bolagets suveräna utbud och ingen, jag upprepar, ingen butik skulle kunna mäta sig med det./TF

Skulle inte Internetbutiker väldigt lätt kunna mäta sig i kvantitet? Visst kan man inte impulsköpa på samma sätt då, men det tycker jag det lägre priset väger upp.

Vilka internetbutiker har större sortiment än systembolaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag vill bara att systemets varor ska vara tillgängliga för 18 åringar... *lång tystnad - Off Topic 100%*... eörhmm... ja jag ska lämna diskussionen, knipa käft och gå härifrån, gå och köpa en drink på krogen för 100kr, helt hutlösa priser, ja gud ja, men det är det man får leva med som 18 år. Hejdå Gonatt ursäkta mitt TILT :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om systembolaget försvann och vi istället skulle börja köpa alkoholen i butiker så skulle det sluta som i, t ex vårt grannland danmark, där du hittar ett par ölsorter, 2 sorters rysk fulvodka och nån billig whisky i närbutikernas sortiment. I for one, älskar bolagets suveräna utbud och ingen, jag upprepar, ingen butik skulle kunna mäta sig med det./TF

Skulle inte Internetbutiker väldigt lätt kunna mäta sig i kvantitet? Visst kan man inte impulsköpa på samma sätt då, men det tycker jag det lägre priset väger upp.

Vilka internetbutiker har större sortiment än systembolaget?

 

Ingen aning. Köper aldrig sprit via Internet. Köper väldigt sällan sprit alls faktiskt. Men även om bolaget står för det enskilt största lagret så bör det rimligtvis finnas massvis med Internetleverantörer som tillsammans mångdubblar det bolaget har. De lär heller inte bli färre om monopolet försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om alkoholmonopolet försvinner så kommer utbudet minska kraftigt!", tja det är ju en vanligt argument, men varför skulle det göra det? Det är ju en enorm skillnad på att avskaffa ett monopol och att avsluta ett bolag. När monopolet på telefoni försvann så innebar ju inte det att Telia försvann. Om monopolet på alkoholförsäljning försvinner så innebär ju inte det att alla Systembolagsbutiker måste slå igen. Det innebär bara att andra också får sälja alkohol.

 

För några år sen provsmakade jag ett gott öl på en ölmässa. Jag blev sugen på att köpa lite av den ölen, men det gick inte för den fanns inte på Systembolaget (trots deras stora utbud). Av en slump åkte jag förbi bryggeriet och svängde in för att kolla lite. Visst kunde jag få en visning, men köpa någon öl fick jag inte för Systembolaget har monopol på alkoholförsäljning. Ett tydligt exempel på dumheten med monopolet.

 

Ett annat exempel för er som gillar whisky. Vi har i Sverige ett destilleri som heter Macmyra. Om du betalar en viss summa som ett lån till dem så reserverar de ett fat till dig av den sort du önskar. Efter X år vill du då ha din whisky och det går att ordna, nämligen genom att de skickar din flaska till Systembolaget så att du får gå dit och köpa den, för de får inte sälja själva pga monopolet. Hade det inte varit enklare om jag fått köpa direkt av dem, utan att gå via Systembolaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om systembolaget är så bra och har bra utbud så klarar de säkert en avreglering (givet att de får stänga en del butiker).

 

Visst finns risk att alkoholmissbruket kommer öka, men monopolet känns ändå som en så gammeldags lösning av problemet att det ändå måste försvinna på sikt.

 

Systembolaget har dock hyfsat stöd i landet och är inte direkt en valfråga, så även om borgarna vinner lär vi få ha kvar bolaget i många år till. Kd lär nog inte driva på den frågan i regeringsställning.

 

Nått som däremot borde gå snabbare att avskaffa är apotekets monopol på receptfria läkemedel, fast det är ju en annan diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte läst mer än de första inläggen och pallar inte läsa igenom allt just nu, men;

 

Systembolagets alkoholmonopol kan jag inte se som något direkt negativt för Sverige. Jag trivs ypperligt med det jätteutbudet som finns och öppettiderna är sällan något problem. Däremot ger det ju oss indirekt ett mastodontpris jämfört med alla länder, även om sossarna med sina skattenivåer är en stor bov i dramat här.

 

Det finns fördelar och nackdelar med allting, även en stor prissänkning på sprit. Det är svårt att veta exakt hur en prissänkning skulle påverka konsumtionen i Sverige. Visst, i många andra länder har konsumtionen knappt påverkats men här brukar ju alla olyckkorpar komma kraxande med att vi har en helt annan alkoholkultur här i Sverige. Fair enough. Samtidigt är det ganska naivt att hänvisa till det glada 1700-/1800-talet och mena på att vi återigen kommer börja supa som svin om tillgången ökar.

 

Efter att ha skrivit ett projektarbete om ämnet när jag gick ur gymnasiet är jag totalt för att på prov sänka priserna (MYCKET, inte med 1-2 spänn som bolaget nyligen gjorde) och se vad som händer. Som det är nu försvårar skattesatserna bl.a. svenska bryggeriers möjligheter stort och flera bolag har på senare år både tvingats skära ner och lägga ner verksamheten totalt.

 

Som det är idag kan majoriteten ändå fixa hur mycket alkohol de vill till näst intill tysklandspriser, så jag kan inte se vilken nytta alkoholskatten gör som den är nu förutom att sätta käppar i hjulen för svensk alkoholnäring samt möjligen hämma drickandet i nån avlägsen norrländsk by nära norra riksgränsen utan förbindelser med övriga Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig missuppfattning ar att ovriga Europa inte har en mer utbredd alkoholism an vad Sverige har. Det ar tyvarr bullshit. Alkholproblemen och alkholens skadeverkningar ar langt mycket storre i Frankrike, Italien, Danmark etc an vad de ar i Sverige. Monopolet har fungerat bra ur folkhalsosynpunkt. Sa ar det. Huruvida monopolet ar berattigat i dagens Sverige ar en helt annan sak men som juttis papekar handlar det mer om EU-regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systembolagets alkoholmonopol kan jag inte se som något direkt negativt för Sverige. Jag trivs ypperligt med det jätteutbudet som finns och öppettiderna är sällan något problem. Däremot ger det ju oss indirekt ett mastodontpris jämfört med alla länder, även om sossarna med sina skattenivåer är en stor bov i dramat här.

En stor bov i dramat är nog snarare i stort sett hela skillnaden.

Visst kunde man säkert finslipa delar med konkurrens, som alltid, men å andra sidan med de inköpskvantiteter Systembolaget har så pressar de också inköpspriset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var tidigare för bolagets monopol, men efter att ha bott utomlands har jag faktiskt svängt lite i den frågan.

 

1. Öppettiderna på systemet är ok, men om man på lördag eftermiddag kommer på att man vill gå ut och festa på kvällen är det ju ändå kört. Detta har jag upplevt som rätt jobbigt efter min tid utomlands då det alltid gick att springa ner till den lokala butiken och handla några öl. Numera måste man ju bunkra upp hemma bara för att vara på den säkra sidan.

 

2. Skatten på alkohol är väldigt dyr i sverige, vilket i sin tur medför att priserna för alkohol på krogen blir EXTREMT höga. Utomlands hade man även valet att gå direkt till puben och ta några öl där istället, men här hemma blir det på tok för dyrt.

 

3. Krogarna i sverige måste stänga kl 03.00 för det har pappa staten bestämt. Detta är ju helt sjukt. Varför kan inte folk få vara ute så länge de vill. Jag tror att dessa öppettider leder till mer problem än nytta.

 

Om puben/nattklubben stänger kl. 03.00 så kommer alla dit ungefär kl. 22.30 - 23.30. "Alla" är också väldigt fulla eftersom man i sverige måste sitta och grunda lite hemma innan man går ut (pga priset på krogen). Detta leder till berusade människor som får stå i kö --> GARANTERAT BRÅK!

 

Nej, låt pubarna ha öppet så länge de vill så blir det större spridning på när folk kommer. När jag bodde i Belgien såg jag t.ex. aldrig dessa anabola-vakter som vi måste ha i sverige för att ta hand om all skit. Nej, där räckte det oftast med max en "dörrvärd" som hälsade välkommen, alternativt ingen alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bolaget får gärna finnas kvar eftersom de oftast har väldigt bra koll på sitt vinsortiment och ofta väldigt kunnig personal inom området, vilka viner som passar till vad osv.

 

Men med det sagt så finns det ingen anledning till att ha monopolet kvar.

Monopol för inget gott med sig, så är det bara. Tids nog kommer folk inse detta. Life finds way out, eller nått. Ta Apoteket som exempel:

 

(En konversation någonstans i Sverige en lördagmorgon)

-Åh, nämen älskling har du migrän idag?

-Ja jag mår så dåligt.

-Ja, jag skulle vilja ge dig ett glas treo, men de har tagit slut. Är det ok om du kan vänta till måndag morgon?

 

Sjukt är va det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...