Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Två personer (nachoo och variance_beta) avstängda på en halvtimme, skickade dom privata meddelanden som dom blev avstängda för eller var det endast deras inlägg i dom två trådarna?

Postad

nachoo pga det han skrev i den tråden, men han får förmodligen komma tillbaka om han lär sig läsa och förstå reglerna.

v_b's ban har han gjort sig förtjänt av under en längre tid och det är nog dags för honom att söka upp ett nytt forum.

Postad

Kom att tänka på snubben som skrev:

judeverket

Hade det varit ok med:

Neanderthalverket

Obs. menar inte att jude=neanderthal? Jag menar bara att det måste vara mer regelrätt, mer pk, med neanderthalverket? Tillräckligt för att man inte ska bli bannad? Är det där gränsen går, vid andra grenar av Homo? Homo sapiens neanderthalis ibland även kallat.

Postad

De två fallen är egentligen inte jämförbara. Att skriva "judeverket" är kränkande för judar, inte för skatteverket. Att skriva "neanderthalarverket" är bara kränkande för skatteverket, eftersom neandertalare inte finns.

Om judar hade varit en utdöd förhistorisk version av människa hade det varit en annan historia.

Postad
De två fallen är egentligen inte jämförbara. Att skriva "judeverket" är kränkande för judar, inte för skatteverket. Att skriva "neanderthalarverket" är bara kränkande för skatteverket, eftersom neandertalare inte finns.

Om judar hade varit en utdöd förhistorisk version av människa hade det varit en annan historia.

Notera att jag inte är rasist eller medvetet fientlig mot andra folkslag. Är dock intresserad av den semantiska diskussionen. Får man kränka utdöda folkgrupper då, eller utdöda praktiserare av utdöda religioner? Eller utdöda praktiserare av nuvarande religioner?

Postad

Notera att jag inte är rasist eller medvetet fientlig mot andra folkslag. Är dock intresserad av den semantiska diskussionen. Får man kränka utdöda folkgrupper då, eller utdöda praktiserare av utdöda religioner? Eller utdöda praktiserare av nuvarande religioner?

Om det är värt risken så pröva ...

Känns ju dumt att provocera någon i onödan och/eller med flit.

Du kan ju pröva kränka Mohammed, som är död men religionen hans lever ju vidare. Du såg ju hur det gick för Jyllands-Posten (visst hette tidningen så). Jämför inte PF med en stor tidning men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Man behöver inte alltid vara framme och peta på linjen för att testa gränserna, ibland kan man råka korsa linjen fast det inte var tanken.

MVH

//KF

Postad

Vi tänker inte dra upp regler för varje enskilt fall som tänkas kan. Är du osäker om någon särskild rekommenderar jag att du PM:ar mig och frågar innan du postar.

Rent generellt är dock frågan om folk som finns i dag av rimliga skäl kan tänkas ta illa upp av en kommentar. Det finns säkert undantag till det, så ta det inte för givet.

Postad

I don't know. Rubriken, ordvitsar om myndigheter.

Judeverket
Är det verkligen kränkande tillräckligt nog för att bli bannad, när man skämtar om begrepp i kombo med myndigheter.

Tomteverkstaden på Svenska spel

Är ingen myndighet, men inte långt ifrån, och borde isåfall leda till ban.

Approachen att det inte får vara kränkande gör ju att mycket blir förbjudet att skriva. Blir luddigt.

Postad

Jag har inte skrivit att det som krävs är att det ska vara kränkande, läs en gång till.

Om det bara är ordvitsar du håller på med får du gärna säga det, jag svarar gärna på seriösa frågor eftersom det sas tillhör jobbet, men jag har inte riktigt tid med trams just nu.

Personligen tycker jag inte att det är nog för en ban att slänga ur sig judeverket, men det var inte jag som bannade så jag vet inte om det ligger en historia bakom också.

Postad
Jag har inte skrivit att det som krävs är att det ska vara kränkande, läs en gång till.

Du har rätt. Du skrev bl.a.:

Rent generellt är dock frågan om folk som finns i dag av rimliga skäl kan tänkas ta illa upp av en kommentar. Det finns säkert undantag till det, så ta det inte för givet.

Det blir ingen större skillnad på det och "att det inte får vara kränkande", eftersom någon (någon idag levande) måste känna känslan, eller drabbas av det. Det är nästan ännu lättare att ta illa upp vid att kallas ex. tomte, än vad det är att känna sig kränkt när man kallas tomte.:

Tomteverkstaden på Svenska spel

Om det bara är ordvitsar du håller på med får du gärna säga det, jag svarar gärna på seriösa frågor eftersom det sas tillhör jobbet, men jag har inte riktigt tid med trams just nu.

Sorry, men du tycker faktiskt om att skriva och jobbar t.o.m. med det, på just detta forumet. Du borde ägna mer energi åt att spela poker än att skriva på ett potentiellt kränkande sätt (eller på ett sätt där jag skulle kunna tänkas ta illa upp) att jag skriver trams, det tycker jag. Men jag tycker inte att du ska förbjudas att skriva trams bara för att jag kan ta illa upp.

Personligen tycker jag inte att det är nog för en ban att slänga ur sig judeverket, men det var inte jag som bannade så jag vet inte om det ligger en historia bakom också.

Samma här :).

Postad

Jag vet av (lång) erfarenhet att om man inte definierar "kränkande" är risken enorm att man får äta upp det senare. :( Därför chansar jag av princip helst så sällan som möjligt. Jag har gett en hygglig definition nu iaf, mer kan jag inte göra.

I övrigt antar jag att diskussionen är slut från min sida eftersom jag inte tolkar dina frågor som seriösa.