Gå till innehåll

Grundläggande strategi mot dessa fiskar?

Kultur

Recommended Posts

Allvarligt talat, jag har börjat få svårt att se det gynsamma i fiskar vid bordet...

Om man är tight och aggressiv, så lägger de sig oftast när man bettar, ELLER så synar hela bordet och träffar sitt skit som dom av någon ougrundlig anledning dragit med sig och betalat dyrt för till floppen.

Jag behöver nog grundläggande hjälp i hur man ska handskas med de hör idioterna, snälla hjälp mig jag förgås!

* RP - QoS *

*ursäkta otydligheten i topic och allmäna tonen i inlägget, jag var en smula tjurig :oops: *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, jag har börjat få svårt att se det gynsamma i fiskar vid bordet...

Om man är tight och aggressiv, så lägger de sig oftast när man bettar, ELLER så synar hela bordet och träffar sitt skit som dom av någon ougrundlig anledning dragit med sig och betalat dyrt för till floppen.

Jag behöver nog grundläggande hjälp i hur man ska handskas med de hör idioterna, snälla hjälp mig jag förgås!

* RP - QoS *

*ursäkta otydligheten i topic och allmäna tonen i inlägget, jag var en smula tjurig :oops: *

Hej hej! Jag skriver inte det här för att vara dryg eller så, men om du inte kan vinna mot "idioter" så kan du nog inte vinna mot bra spelare heller.

Jag tycker du ska kolla igenom ditt spel och se om du verkligen spelar bra hela tiden. Du kanske blir tiltad och bettar bort massa pengar bara för att du blir förbannad på fiskarna? Det har i alla fall hänt mig flera ggr att jag har åkt på någa bad beats mot en lösaggro sopa och börjat spela helt galet dåligt. Det är ju inget som blir bättre av att man börjar spela fiskigt själv oxå. Sen kan ju fixed limit vara ett ganska frustrerande spel oxå (jag gissar att det är fixed du spelar?). Det kanske är lättare att spela PL/NL om det är riktigt fiskigt motstånd. På det viset kan du ju undvika att råka ge dom odds att dra till sina händer.

Länk till kommentar

Spela inte för tight eller aggressivt. Syna mycket höjningar med spekulativa händer som 67s, j9s eller pockerpar. När du träffar 2par eller bättre, ibland även top par, försök få deras stackar. Du har tre bettingrundor.

Spela nästan aldrig ohöjda pottar. Du vill får in minst en stack när du träffar bra. Höj preflop även med spekulativa händer i sen position. Jag kan knappast tillräckligt understryka hur viktig din position är i NL.

Alltså vad jag tror är att spela inte tight aggressivt. Du ska spela tightare än fiskarna preflop men absolut inte för tight. Och som sagt de är fiskar, du behöver knappast ha nötterna för att trycka in stacken. Och var inte rädd för att betta när du har starka drag. Det är enkelt att maskera färgdrag t.ex. mm mot fiskar. Dvs, spela inte för passivt/vekt, men spela inte dumt. Bluffa extremt sällan och gör du det ska det bör du gärna ha åtminstone ett backdoor flushdrag. Utnyttja när dina motståndare höjer för lite så du har odds på dina drag. Men trots det, höj mer än du synar postflop. Att sitta och syna bort pengarna är det sämsta du kan göra , höj eller folda.

Ditt mål är hela tiden att få in så mycket som möjligt i varje hand. Som du säger är det svårt att nå det målet om du spelar för tight. Dina implicita odds är oftast enorma mot sånt här motstånd och det måste du utnyttja.

Länk till kommentar

Jag har inga problem att handskas med dem även om jag åker på horribla beats var och varannan dag men det skiter jag i. Nyckeln till att köra över dem är helt enkelt att absolut inte bli förbannad eller irriterad för då får man en fruktansvärd motståndare i sig själv också som är hopplös att besegra. Andas djupa och tänk att såhär är poker ibland och det är oundvikligt att råka ut för detta till och från.

Jag blev så jävla grinig i början och skällde på fiskar men det gör jag inte längre för nu är jag så pass erfaren. Mina AA och KK har avrättats på rivern så många gånger att jag inte orkar bry mig längre. Fine...next hand

Det är bara vänja sig vid detta och acceptera jag garanterar dig stora framgångar om du inte tappar humöret. Haka inte upp dig på Maniacs heller för man är så suger att klämma dit dem men skit i dom helt enkelt.

Alltså inga marginalhänder mot en galning.

Du använder den handen där du förlorade tex med KK som information istället och nu vet du var du har honom exakt och hur obegåvat han spelar. Föreställ dig vilka pengar du gör när du floppar en triss sen

Jag lovar att det är frustration som förstör allt för dig..ta det lugnt om du råkar bli shortstacked också. Lycka till. Om det ändå går åt helvete så hör av dig så ska jag visa hur man gör fiskbullar av dem :)

Länk till kommentar

Halloj, tack för alla svar, ursäkta den lite hätska och tiltade tonen i min post. Mitt modem började lukta oroväckande likt min brödrost för ungefär en vecka eller två sedan, därav har jag inte kunnat svara på era inlägg. Det stämmer nog bra att felet ligger i mig, inte fiskarna. Problemet är nog att jag spenderat mycket mer tid spelandes med folk som hållt på ett tag. Folk som har oddsen i skallen och understrukit hur viktigt det är att spela med bra kort. Vilket nog gjort att jag försakat en hel del händer. Jag kan ju inte påstå att jag är något proffs än direkt, och lösningen på mitt problem är nog bara att läsa & spela mer. Jag funderar även på att byta tillbaka till ladbrokes för stunden iaf, där mitt spel fungerade bättre mot motspelarna. Det känns dessutom lite mer som hemma, pokerplex skin känns horribelt för mig ;)

Bluffningar märkte jag även av att det kunde man nästan helt glömma bort, oförmågan att lägga sin hand var stor där. Visst, att ha tro i sin hand är ju A-O men till vissa gränser skulle jag villja säga. Men, detta är ju bara en lönsam sak om jag inte hade tiltat till där och börjat känna att jag ville få ihop pengar fort (av någon anledning, den känslan har jag inte fått under pokerspel någon gång innan det här).

Jag har nog mycket kvar att lära mig, har överskattat mitt spel en hel del, men ödmjukheten den kommer först efter en knäpp på nosen :roll: Men tack för tippsen på vägen iaf.

Ps. Jag spelar NL/PL

Länk till kommentar

Aldrig haft en negativ trend förrut? Fortsätt bara att spela tight och aggresivt så kommer resultaten med tiden ska du se. Det är när man börjar tvivla på sin förmåga på pokerborden det går sämre. Har du ens börjat tvivla så ta ett brejk, läs en pokerbok eller bara försök samla egna tankar på hur du ska lägga upp ditt spel.

Lycka till! ;)

Länk till kommentar

Undvik för låga bord, det är för dåliga spelare där för att du skall kunna vinna.
Du gör nog bättre i att undvika det här rådet. ;)

Eftersom bluffaktorn på de lägsta borden nästan är obefintlig blir det mycket att spela på korten. Samma gäller angående att läsa spelare. De finns så många spelare som aldrig hört talas om odds, tror på sin färg med tre-tal på bordet och spelar, tja, hur som helst. Att läsa spelare och sätta dem på händer har en mindre liten roll än på högre limits.

Därför är ett rätt bra sätt, tycker i alla fall jag, att börja spela på kanske 2 till 4 bord samtidigt. På det sättet blir man sällan uttråkad och börjar spela mediokra händer. Man väljer helt enkelt att spela väldigt Tight-Aggressive då man mest bara ska köra riktigt bra händer.

Länk till kommentar

Undvik för låga bord, det är för dåliga spelare där för att du skall kunna vinna.
Du gör nog bättre i att undvika det här rådet. ;)

Eftersom bluffaktorn på de lägsta borden nästan är obefintlig blir det mycket att spela på korten. Samma gäller angående att läsa spelare. De finns så många spelare som aldrig hört talas om odds, tror på sin färg med tre-tal på bordet och spelar, tja, hur som helst. Att läsa spelare och sätta dem på händer har en mindre liten roll än på högre limits.

Därför är ett rätt bra sätt, tycker i alla fall jag, att börja spela på kanske 2 till 4 bord samtidigt. På det sättet blir man sällan uttråkad och börjar spela mediokra händer. Man väljer helt enkelt att spela väldigt Tight-Aggressive då man mest bara ska köra riktigt bra händer.

Maliik, jag kör på 0.5/1 borden så att gå ner till 0.25/0.5 igen känns inte så lönsamt :lol:

Jag lirar alltså inte på microbord, däremot låglimits. Med min inkomst skulle en ordentlig rulle på 1/2 borden vara påtok för dyr för mig. Sådant får jag spela mig upp till istället. Jag körde på fler bord på ladbrokes, men när jag bytte så var pokerclienten skum för mig. Hade jag 2 bord uppe så laggade min burk nästan sönder. Körde på 3 bord som max på laddies och där var det inget strul. Som sagt, ska byta tillbaka till lite mer hemmavana trakter inom kort (dvs när jag fixat nytt modem :roll: )

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

ehh, lol?

Om vi ser till mitt spel hittills så går jag med vinst på $.10/$.25 och $.25/$.50 borden, torskar på $.02/$.04 borden. Varför vet jag inte men så är det. Folk synar AK eller AA och prickar in en stege, färg, triss, två par eller liknande. Folk bryr sig inte om pengarna och spelar för aggressivt på de små borden. Söker man sig lite högre upp är folk mer rädda om pengarna och du slipper ha med dig 3-4 pers om du gör en stor höjning.

DanielN: De högsta borden jag kört på är $.50/$1, som var för svår för mig (ingen vinst asså). Jag tycker att nivån $.10/$.25 och $.25/$.50 passar mig. Tyckte mig märka att $.02/$.04 hade många bluffar/folk som synade i oändlighet.

Kultur: Kan du inte vinna på ett bord anser jag att du är på fel nivå, antagligen skall du gå ner ett snäpp eller upp ett (om du är på micronivån). Spelar du utan hänsyn till vinster så är det väl bara att du ligger kvar på det bordet. Att spela super tight är långtråkigt och har du någon vid bordet som för anteckningar kan jag gissa mig till att de snabbt piltar ner lite beskrivningar om dig om du skulle ta ett par stora potter.

Det här är mina personliga uppfattningar, jag lever inte på poker men har likväl gått med vinst sedan jag började spela. Nu sitter jag inte på de högsta nivåerna men likväl så försöker jag ta mig uppåt.

Länk till kommentar

Lägre limit = mer fisk = mer profit.

Om man förlorar på en limit, blir man en vinnande spelare om man avancerar upp? Nej.

Mina erfarenheter (Obs - har aldrig spelat microlimit, startade på 0.5 - 1 en gång i tiden):

Lägre limit - bluffa mindre.

Beta dina bra händer hårt.

Höj mer med händer som inte lämpar sig multiway.

Man kan faktiskt gå allin med AA i en ohöjd pott o få syn oftare en man

tror (av KQ, JT mm - fantastiskt).

Spela mer händer som lämpar sig multiway - suited connectors, stora klädda kort etc.

Spelet blir mer aggressivt för varje limit man går upp.

/x

Länk till kommentar

ehh, lol?

Om vi ser till mitt spel hittills så går jag med vinst på $.10/$.25 och $.25/$.50 borden, torskar på $.02/$.04 borden. Varför vet jag inte men så är det. Folk synar AK eller AA och prickar in en stege, färg, triss, två par eller liknande. Folk bryr sig inte om pengarna och spelar för aggressivt på de små borden. Söker man sig lite högre upp är folk mer rädda om pengarna och du slipper ha med dig 3-4 pers om du gör en stor höjning.

DanielN: De högsta borden jag kört på är $.50/$1, som var för svår för mig (ingen vinst asså). Jag tycker att nivån $.10/$.25 och $.25/$.50 passar mig. Tyckte mig märka att $.02/$.04 hade många bluffar/folk som synade i oändlighet.

Kultur: Kan du inte vinna på ett bord anser jag att du är på fel nivå, antagligen skall du gå ner ett snäpp eller upp ett (om du är på micronivån). Spelar du utan hänsyn till vinster så är det väl bara att du ligger kvar på det bordet. Att spela super tight är långtråkigt och har du någon vid bordet som för anteckningar kan jag gissa mig till att de snabbt piltar ner lite beskrivningar om dig om du skulle ta ett par stora potter.

Det här är mina personliga uppfattningar, jag lever inte på poker men har likväl gått med vinst sedan jag började spela. Nu sitter jag inte på de högsta nivåerna men likväl så försöker jag ta mig uppåt.

Om du inte kan vinna på de lägsta borden så är det du som är för dålig, inte motståndet! Det är jättelätt att slå ett dåligt bord, men givetvis kan man inte spela på samma sätt som man gör mot duktiga spelare, utan du måste anpassa ditt spel efter motståndet.

Länk till kommentar

Om du inte kan vinna på de lägsta borden så är det du som är för dålig, inte motståndet! Det är jättelätt att slå ett dåligt bord, men givetvis kan man inte spela på samma sätt som man gör mot duktiga spelare, utan du måste anpassa ditt spel efter motståndet.

Det kan jag hålla med om, då jag inte är något proffs utan bara en hobby spelare som gillar spelet och vil gå med vinst väljer jag att köra på den nivån där jag gör vinster. Nämligen $.10/$.25 och $.25/$.50. Inget du säger kan få mig att ändra min ståndpunkt. Jag tror inte man har vidare stor användning av microlimit spel på högre nivåer om det ni vill ha sagt...

Länk till kommentar

Har den senaste veckan lirat mestadels 10$ NL på pacific (har rätt mycket saker att ta tag i för tillfället och orkar inte med att bli på dåligt humör efter att ha torskat en massa pengar någon kväll) och det har väl gått rätt bra får man säga, plussat 130$ på denna limit, ett bord åt gången.

Jag vet inte om man ska ta för givet att alla micro-limitspelare är lika kassa som de på pacific, men eftersom det stora hotet verkar vara "idiot som synar ner med allt" så bör detta hak duga finfint. :)

Jag säger på intet sätt att detta är rätt sätt att tas med motståndet, men det har fungerat ganska bra för mig trots att jag haft långt ifrån fantastiska kort.

Preflop brukar det som bekannt inte vara speciellt mycket höjningar, så jag synar med alla möjliga händer som har en chans att floppa något. Alla suited connectors givetvis, men även offsuit händer som är någorlunda höga och connectade, ex. QTo, T9o, som har chans på både stege och top pair med en på dessa nivåer acceptabel kicker. :roll:

Preflop höjer jag egentligen enbart med AA-QQ (JJ-TT om 5-6 spelare), då jag inte vill förlita mig på att någon ska floppa top pair och ger mig betalt, alternativt inte floppar ett skit och lägger sig. AK är väl gränsfall (:D), men i regel synar jag istället för att lägga in en liten raise och visa styrka, det blir lättare att få rejält betalt då om man floppar A då folk tror på sina A8 in i det sista. De extra cent man får in i potten preflop känns onödiga då man ofta kan ta hela fi:s stack på 10$ postflop om båda, som sagt, floppar A.

Vidare synar jag som brukligt med alla pocket pairs och hoppas på triss (har ännu inte floppat set en gång på sidan dock :shock:) samt utan tvekan med alla Axs. Som sagt så har folk inget emot att pytsa in hela stacken om de träffar något hyfsat, så man har antagligen implicita odds som motiverar att man pytsat in 10 cent för att se floppen med 62o aswell... ni förstår vad jag menar. ;)

Lite bråttom iväg nu, vet inte riktigt om jag fått fram något av värde eller om det bara är en massa svammel. Mina, eventuellt felaktiga, råd är dock att limpa MYCKET preflop, få känsla för spelet postflop och beta på rejält när du har något utan att det blir för uppenbart vad du har, beta inte dassiga låga top pairs på flopp hur tidig position, var inte rädd för att beta en bra bit över pott och slutligen det allra viktigaste, ha kul och slaska utav bara helvete!

Länk till kommentar

För vissa spelare kan det nog hjälpa att gå upp någon nivå. Det hjälpte iaf mig, då jag inte kunde anpassa min spelstil till de sämre spelarna. Nu lirar jag NL $1/$2 där jag ligger rejält plus. Min spelstil (rätt agressiv) passa mycket bra in på de borden

Du har inet förstått hur det fungerar med poker, du kan inet vinna på högre nivåer om du inte gör det åp de lägre. Att jag och du kan gå med vinst på nivåer som är högre än de lägsta är väl mer ett tecken på att vi ljuger för att imponera på alla okända personer på PF.

Länk till kommentar

Det är väl helt klart att det är olika spel på olika nivåer och att det kan passa olika spelare.

Givetvis kan en mycket duktig spelare som kan anpassa sitt spel efter borden vinna på alla nivåer, men vissa spelar bättre på högre nivåer än på lägre och tvärtom. Jag har sett det hos många spelare och det är ingen slump. Det är ingen tävling kring vem som kan spela på högst nivå, det enda som är intressant är att tjäna pengar. Trivs man inte på sitt jobb ska man ju byta och detsamma med nivåer :).

Angående det ursprungliga problemet - nämligen fiskar - håller jag med ovanstående talare kring mkt.

Några tips jag brukar tänka på själv när det går dåligt:

1. Utvärdera ditt eget spel hårt och obarmhärtigt.

2. Spela tightare i ett loose game men betta riktiga händer hårt

3. Försök hitta bra position vid borden - dvs sitt bakom maniacs och framför rocks/tighta spelare, speciellt shorthanded eller små bord

4. Spela gärna sh och små bord då detta minimerar risken att fiskar drar ut dig. att spela mot 10 pers är en jävla skillnad i hur fiskarna klarar sig.

mvh/tis

Länk till kommentar

Ett bra recept som hjälper min frustration är att spela flera bord samtidigt.

I och med att man måste spela väldigt tight mot fiskarna blir det lätt tilt eller skrik-och-vrål-bets om man inte får spela något (taskiga kort). Kör man då fyra bord istället så har man fullt upp:)

EDIT: kan också tillägga att självbehärskning och disciplin är viktigare än tuffa pokermoves. Tänk på att du alltid får syn av drag oavsett hur mycket du betar och hur stor potten är, så låt dem betala mycket. Spela mycket straightforward, de betalar ändå.

Länk till kommentar

jag kan ju säga att du borde vara glad att ha en supertomte med massa tur vid ditt bord - OM DU SJÄLV KAN SPELA. För då sitter han där och spelar varenda hand har tur och träffar två par med A3 och du förlora med din AK, han är omöjlig att bluffa och kan helt plötsligt slänga iväg ett 112 bett i en 12$ pott sitter med en sådan nu, SH.

Han har haft bra tur mot mig några potter och är helt omöjlig att bluffa men han har haft tur mot alla så han har en fin stack nu, men jag och en annan kille sitter här och bara väntar på de rätta korten för då kommer han åka dit så det smäller om det.

Jag blir inte ens sur när han är fet under dog och träffar för jag vet att det är bra han har pengar som jag kan lägga beslag på alles strax.

Själv klart blir ju effekten av hans spelande att mina medspelare börjar syna ner honom med medelparet och diverse annat så han får bra betalt när han träffar, själv spelar jag precis som vanligt tight/aggro och det kommer löna sig

Länk till kommentar

Visst kan man som nybörjare ha lättare vid lite tajtare bord än de lösa. Vid väldigt lösa bord tvingas man ju spela mer spekulativa händer och det kräver lite mer kunskap vad gäller att bedöma händerna, potodds och position. Lägg därtill att variansen ökar på ett lösare bord med en mer spekulativ spelstil och det kan vara svårare att hantera för en nybörjare. En ambitiös nybörjare börjar ju oftast med att lära sig starthänderna och följer man alla nybörjarråd blir det en ganska tajt spelstil. Jag säger inte att potodds är oviktigt för en tajt spelstil men spelar man bara premiumhänder och lägger sig när man inte får något på floppen kan man klara sig riktigt bra som nybörjare - men då krävs det att bordet inte alltför löst.

Bara en tanke...

Tärnström

Länk till kommentar