Gå till innehåll

NLT - Alternativa strategier?


andpet

Recommended Posts

Fi är mycket kompetent tight/passiv/aggresiv.

 

Möter FI på 4 av 5 bord, på alla bord är jag är chipleader och FI nummer två.

 

Kan ni se några alternativa speltrategier?

 

Min tanke var att leda från flopp för att gå all-in vid omslag.

 

Troliga händer för FI är många: Aj-AA.

 

Vad tycker ni?

 

Inledande spel 459453805.

 

Luigy sitter vid 0 med 198$.

Anchorman sitter vid 1 med 479,86$.

pampika sitter vid 2 med 202,50$.

Rodz sitter vid 4 med 99$.

Pocc3r sitter vid 5 med 284,72$.

 

Dealern sitter vid 5.

 

Luigy lägger en blind på 1$.

Anchorman lägger en blind på 2$.

 

(Anchorman ges 3r 4r.)

 

Före floppen:

pampika foldar.

Rodz foldar.

Pocc3r höjer med 5$.

Luigy synar med 6$.

Anchorman synar med 5$.

 

Floppen kommer upp

5k Jr 2r.

 

Luigy checkar

Anchorman satsar 21$.

Pocc3r synar med 21$.

Luigy foldar.

 

Turnkortet kommer upp 2k.

 

Anchorman satsar 63$.

Pocc3r synar med 63$.

 

Riverkortet kommer upp Ks.

 

Anchorman ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drag ur position är skitsvåra i allmänhet. Betar man ut så vill man inte ha syn och se en blank falla på turn. Då har man en stor del av stacken inne i mitten, sitter ur position och med ett kort kvar, inget kul.

 

Och mot vanliga fi får man så sällan omslag, utan oftast bara en syn (även mot stabila fi är det inte säkert att man får omslag, beta in i räjsaren på den floppen skriker styrka, så vem vill slå om med ett överpar där och riskera att förvandla sin hand till en bluff, så länge man inte har en bra read på betaren som säger att han spelar draghänder sådär), så jag skulle nog tjeckräjsa all-in, även om det blir ett överbet. Så länge man balanserar det med att spela likadant med stål så.

 

Djens, hur hade du spelat? Nyfiken... :)

 

PS. Hur är man kompetent om man är passiv, och hur är man passiv/aggressiv? DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi torde väl ha ett set eller ett överpar så du riskerar ju att dra dött på rivern och bli blåst på hela din stack.

 

Jag skulle inte spela draget så hårt utan försöka hålla ned potten. Check på turn.

 

Om fi kan spela så aldrig att han har ett drag. Men det är svårt att veta utan att veta din image. Du verkar ju köra en D Brunson så fi har nog kartlagt din spelstil utan problem.

 

Han lär syna det mesta på rivern. Men visst. Sitter han med AJ så kan du ju få ur han ur potten. Jag har bara svårt att tro det om han nu är kompetent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag skulle nog tjeckräjsa all-in, även om det blir ett överbet. Så länge man balanserar det med att spela likadant med stål så.

 

Djens, hur hade du spelat? Nyfiken... :)

 

PS. Hur är man kompetent om man är passiv, och hur är man passiv/aggressiv? DS.

 

Det där lär inte hända. Fi lär checka om han inte sitter med en kåk.

 

Angående det sista så betyder det väl att han ändrar växel ofta. Ibland slowspelar bra händer. Ibland inte osv. Svårläst helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du chceckraisar all in på floppen så känns det som om att du vinner ca $30 i genomsnitt? Har inte räknat någon kanske vill?

Om du spelar draget passivt(check/syn) så får du uppskatta hur stora implicita du har om du träffar. ex på turn. Säg att han bettar 20 på floppen du träffar 1/3 av gångerna. Torskar alltså 40/träff. När du träffar så vinner du direkt 40 och sedan tillkommer de implicita. Kan du få in 1/2 pottbett till, potten är ca 60 på turn, så blir det bättre att check/syna och det tror jag det är här.

Nu är det i och för sig en flervägspott det gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där lär inte hända.

 

Jag pratar floppen, om det inte framgick.

 

Jag såg inte det både var färg och stegdrag.

 

Det kan nog vara en bra strategi men det blir ganska uppenbart att Hero har en draghand. Att sätta en djup stack på spel verkar lite överdrivet då han endast kommer att få en syn av ett set och då endast ha cirkus 40 % att vinna.

 

Men du menar alltså att du överbettar potten med typ 430 $ eller vad det blir?

 

Det är ganska tomtigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du menar alltså att du överbettar potten med typ 430 $ eller vad det blir?

Jag noterade att "Pocc3r sitter vid 5 med 284,72$.". Det är alltjämt ett mastigt överbet, men vet inte om det påverkar din bedömning nämnvärt.

(only wanted to help, nu när fabriken ändå mest står still för min del)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold preflopp.

 

PS 34s är en av de händer som överspelas mest på nätet öht - det är en av de händer som spelarna förlorar ALDRA mest med - mycket mer än vad de förlorar med 27o.

 

Suck.

 

1. Lär dig stava.

2. Jag vet vilka händer jag vill lira pre-flop.

3. Har du något belägg för det du skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi torde väl ha ett set eller ett överpar så du riskerar ju att dra dött på rivern och bli blåst på hela din stack.

En kompetent aggro fi har typ aldrig set här.

 

Checkraise all in på turn är väl ett alternativ om han kan tänkas beta hyffsat ofta samt släppa en del händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara en bra strategi men det blir ganska uppenbart att Hero har en draghand.

 

Det är därför jag säger att man bara bör göra det om man spelar stål likadant.

 

Att sätta en djup stack på spel verkar lite överdrivet

 

Str/flushdrag är en storpottshand i mina ögon.

 

då han endast kommer att få en syn av ett set och då endast ha cirkus 40 % att vinna.

 

Utan att räkna på det så lär det ju bli $EV+ med FE inräknat.

 

Men du menar alltså att du överbettar potten med typ 430 $ eller vad det blir?

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold preflopp.

 

PS 34s är en av de händer som överspelas mest på nätet öht - det är en av de händer som spelarna förlorar ALDRA mest med - mycket mer än vad de förlorar med 27o.

 

Suck.

 

1. Lär dig stava.

2. Jag vet vilka händer jag vill lira pre-flop.

3. Har du något belägg för det du skriver?

 

 

Här är en lista över EV av att spela vissa händer pre-flopp:

 

http://www.pokerroom.com/games/evstats/totalStats.php?order=value

 

 

Notera att resultatet är inte matematisk framräknat utan taget från faktiskt spelade händer på nätet.

 

Så ja jag har belägg för att 34s är en hand som folk förlorar mer på än 72o.

 

 

Här är även en artikeln som förklarar varför folk överspelar händer som 34s:

 

http://www.poker.se/artikel.php?artid=124

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att läsa.

 

Kul att du hade belägg för det du skrev.

 

Dock vill jag påpeka att jag normalt inte spelar handen, särskillt inte ur position. Ibland krävs det dock att HERO anpassar sitt spel efter bord, image och läge. Och jag såg inget fel i att lira 34s då jag visste att jag skulle ha fått bra betalt vid träff då jag generellt är väldigt tight pre-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att medelmuppen i genomsnitt förlorar med en viss hand så betyder det inte att den inte är spelbar. 90% (?) av det statistiska underlaget kommer ju från spelare som är förlorande från första början.

 

Det sagt så gillar jag inte draghänder ur position.

 

EDIT: Dessutom är väl de statsen för FL om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en så löjlig lista. Det är sjukt svårt att sätta HERO på 34s i det här läget, vilket gör handen till +EV i mina ögon.

 

Jag tycker även hero spelar rätt på floppen. Däremot är jag lite tveksam till turnspelet. Tycker man borde sakta ned lite när FI nu kan spela stålet (JJ, 55) med kåken och sandbagga en till att träffa draget, vilket skulle leda till en smärtsam showdown. Det sagt så vet jag inte hur mycket värde man tappar genom att checka handen och låta Fi ta kommando. Betar han måste du folda eller check-raisa i princip all-in.

 

Som spelat skulle jag nog försökt mig på ett rejält bet eftersom han kan själv ha en draghand som AKs eller en svag knekt. Tyvärr är jag rädd att han hittar synen med TJ eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför jag säger att man bara bör göra det om man spelar stål likadant.

 

Du lär inte får syn ofta med stålet då.

 

Str/flushdrag är en storpottshand i mina ögon.

 

I mina med. Därför vill man inte skrämma bort fi om han har ett svagare hand än ett set.

 

Utan att räkna på det så lär det ju bli $EV+ med FE inräknat.

 

Inte nödvändigtvis.

 

 

 

Nej.

 

Nehe. Det var det du skrev i alla fall så det blir väldigt svårt att föra en diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold preflop, speciellt om du anser fi kompetent. Nu sitter ni iof med 142bb samt att SB synade emellan vilket gör synen lite närmare till hands men föredrar ändå en läggning. Att syna med dessa händer utom position leder ofta mer till trubbel än roligheter. Hade du suttit bakom preflophöjaren är synen självklar.

 

Flopbeten är given. Beta lite mindre på turn, runt 40 eller så, ger ofta ungefär samma effekt som en pottbet när bordet parar då motspelaren lätt kan släppa ett drag till flush/stege, överpar eller liknande då han misstänker att han drar dött mot en färdig kåk och att du försöker hålla kvar honom i potten.

 

River är knepig, men jag hade förmodligen gett upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check-raise all in på floppen har ytterligare en förtjänst som inte tagits upp i tråden. Om fi sitter på ett bättre färgdrag som counterfeitar heros drag (så han alltså bara har stegdrag och enentuellt tvåpar att förlita sig på) så får han en bra FE mot dessa drag. De lär inte syna ett hyffsat omslag på floppen, men däremot så innebär de stora problem om man spelar handen mer passivt på floppen. Detta är en av de största farorna med låga straight flush draw imho.

 

Faktum är att vi HOPPAS att fi lägger alla drag och synar med ett fåtal starka händer. Som Myssion säger så är 40% sd-equity inte fy skam kombinerat med den FE som vi får för vårt omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...