Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Har kollat lite i bamsetrådarna, men blir inte klok på följande frågor:

Allt avser vinster inspelade på EU-sajter, som skall vara skattefria.

1. Finns det ett krav från Skatteverket att man skall ta upp dessa vinster i deklarationen.

2. Om det inte finns ett krav, vad händer om man gör det ändå, syns vinsterna under "Inkomst av kapital" i den slutgiltiga deklarationssammanställningen eller utelämnas det av SKV?

Taxam för svar.

Postad
Hejsan!

Har kollat lite i bamsetrådarna, men blir inte klok på följande frågor:

Allt avser vinster inspelade på EU-sajter, som skall vara skattefria.

1. Finns det ett krav från Skatteverket att man skall ta upp dessa vinster i deklarationen.

2. Om det inte finns ett krav, vad händer om man gör det ändå, syns vinsterna under "Inkomst av kapital" i den slutgiltiga deklarationssammanställningen eller utelämnas det av SKV?

Taxam för svar.

1. Pokervinster "inom EU" är enligt gällande definition lotteri och ska inte tas upp i deklarationen. Om du skulle vinna på Lotto tas inte det heller upp i deklarationen (om det inte skulle vara en så pass stor vinst att det kan bli föremål för förmögenhetsbeskattning)

2. Skatteverket tar hänsyn till att vinsten skett inom EU och gör alltså ingenting med din information, såvitt jag kan bedöma.

Postad

Svar på fråga 1:

Det finns inget krav på att ta upp skattefria inkomster, det skulle nog

bli "något" rörigt i deklarationerna då :)

Svar på fråga 2:

Ehhh, varför ta upp en skattefri inkomst som man inte behöver ta upp?

Det strular garanterat till handläggningen av din deklaration i onödan.

Postad
Svar på fråga 1:

Det finns inget krav på att ta upp skattefria inkomster, det skulle nog

bli "något" rörigt i deklarationerna då :)

Svar på fråga 2:

Jag kan hålla med ditt svar 2. Det kan bli onödig korrespondens med Skatteverket innan de rett ut att det verkligen handlar om en skattefri inkomst. Slutresultatet i en sådan korrespondens kommer att bli detsamma om nu Skatteverket följer reglerna, dvs ingen åtgärd.

Postad
Svar på fråga 2:

Eeeeh, för att enligt SKV:s hemsida så kan man ta upp vinster från sajter där man är osäker på om de Är EU eller inte och låta SKV reda ut var de hör hemma. Därav frågan, plus att eftersom det inte var helt enkelt att hitta information om hur man skall göra så var jag nyfiken på vad som hände om man gjorde det ändå.

Postad
Svar på fråga 2:

Eeeeh, för att enligt SKV:s hemsida så kan man ta upp vinster från sajter där man är osäker på om de Är EU eller inte och låta SKV reda ut var de hör hemma. Därav frågan, plus att eftersom det inte var helt enkelt att hitta information om hur man skall göra så var jag nyfiken på vad som hände om man gjorde det ändå.

Om du har följt debatterna här på forumet om vilken sajt som är inom EU och vilken inte så ser du att det inte är helt lätt att avgöra, och då är det inte så lätt för Skatteverket heller. Men är man osäker så ska man förstås ta upp vinsten i sin deklaration. Hellre för mycket information än för lite så att man är på säkra sidan och inte riskerar några skattesmällar i framtiden.

Postad

Om du har följt debatterna här på forumet om vilken sajt som är inom EU och vilken inte så ser du att det inte är helt lätt att avgöra, och då är det inte så lätt för Skatteverket heller. Men är man osäker så ska man förstås ta upp vinsten i sin deklaration. Hellre för mycket information än för lite så att man är på säkra sidan och inte riskerar några skattesmällar i framtiden.

precis, det var så jag resonerade. Då kom jag även att fundera på om det belopp man tar upp på något sätt syns på "pluskontot" i deklarationen. Därav min fråga 2 eftersom det i vissa situationer kan vara gynnsamt att ha bra inkomster "på pappret".

Postad

precis, det var så jag resonerade. Då kom jag även att fundera på om det belopp man tar upp på något sätt syns på "pluskontot" i deklarationen. Därav min fråga 2 eftersom det i vissa situationer kan vara gynnsamt att ha bra inkomster "på pappret".

Jag förstår din tanke. Problemet är väl att Skatteverket ser pokervinster per definition som lotteri och inte inkomst. Om man t.ex. ska låna pengar i bank så underlättar det ju om man har en hygglig inkomst, men det är inte enskilt avgörande. Kan man påvisa att man har pengar på "annat sätt", exempelvis kan man ha en nätt förmögenhet som man lever på, så underlättar det förstås. Ska du låna en miljon på bank så skadar det alltså inte om du i samma bank har kanske 300.000 kr på ett sparkonto...

Postad
Svar på fråga 2:

Din fråga rörde inkomster från EU -sajter, inte där man var osäker, då är det självklart ett annat läge, se Colderose kunniga svar.

Postad

En fördel med att ta upp vinster som garanterat är skattefria, är att Skatteverket får mindre resurser att granska andra saker.

*hint* *hint*

Postad

En fördel med att ta upp vinster som garanterat är skattefria, är att Skatteverket får mindre resurser att granska andra saker.

*hint* *hint*

:lol:

Ja, det säger jag inte emot såklart, förutsatt att handläggaren inte tiltar på din onödiga uppgift=extra arbete, och kastar sig över deklarationen med det feta förstorningsglaset i ren ilska över ditt tilltag.

Postad
Din fråga rörde inkomster från EU -sajter, inte där man var osäker, då är det självklart ett annat läge, se Colderose kunniga svar.

Ja, min fråga rörde vad som kommer med i deklarationen om man tar upp skattefria inkomster. Det som fick mig att undra var SKV:s skrivelse om att man kan ange ändå om man är osäker.

Jag ber om ursäkt om du hakade upp dig på fel sak.

Tackar Colderose för svar på mina frågor :)

Postad

Ja, min fråga rörde vad som kommer med i deklarationen om man tar upp skattefria inkomster. Det som fick mig att undra var SKV:s skrivelse om att man kan ange ändå om man är osäker.

Ingen orsak. :-)

Postad

Jag hakade inte upp mig på fel sak, jag svarade på dina frågor efter de förutsättningar du angav ifrån början i tråden ;)

Lycka till med deklarationen!