Gå till innehåll

NL - Betta färgdraget med AXs, rätt eller fel?


jeck

Recommended Posts

Detta på ett 10-manna bord 25NL på party

Ponera följande:

 

Du har limpat in i tidig pos. med Axsuited,

 

4 st callar bb.

 

På floppen får du färgdraget,

 

killen i bigblind som är först att snacka, checkar,

 

Potten är på 2,75 dollar

 

Vad gör du? Checkar du med? Bettar typ 1 dollar? Eller bettar pott?

 

personligen tror jag betta ungefär 1 dollar är lagomt.

 

Varför? Jo folk har svårt att sätta killen som bettar på ett färgdrag, du har trots allt 35% att få in färgen på antingen turn / river.

 

Det måste vara bättre om jag själv för bestämma bett storleken med tanke på att många på denhär nivån bara gillar att calla, andras bett alltså sällan reraisa även om dom sitter på toppair med topkicker.

 

Checkar jag så är det mycket möjligt att någon bettar pott eller större och jag får sämre pottodds på att calla och han kan lätt sätta mig på en drag hand.

 

Jag bör alltså betta ungefär så mycket som jag skulle vilja att någon annan skulle betta så jag kan calla med största möjliga pott odds eller har jag fel?

 

+ Även om inte färgen kommer in så har jag stora möjligheter att vinna potten när jag alltid är först ut att prata iaf om jag bara får en call postflop.

 

Har jag helt fel med detta eller är jag ute och cyklar? Skulle det vara bättre om jag bettade mer?

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt att betta, men jag tror på att betta lite mer, kanske 80 % av potten.

Okej, vad ska man göra sen på turn om färgen inte kommer in och man har fått 1 call postflop? Alltså hur mycket anser du att man då ska betta?

Eller ska man kanske checka då?

 

 

:spade: du blir ofta höjd

Det är just det jag inte tycker att jag blir inte dendära låga limiten iaf.

 

:spade: du får inte betalt då du träffar färgen, eftersom många kommer att läsa din $1-bet på floppen som just färgdrag

Det kan nog stämma, men som sagt om jag inte träffar färgen på turn och har bettat 80% av potten så känns det som jag måste betta ännu mera? för bettar jag likadant som jag gjorde postflop dvs. cirka 2 dollar(80%) känns som jag tappar mer på det i längden istället för att betta cirka 50% då kanske eller mindre både postflop och sen på turn om inte färgen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkraisa floppen, blir det rundcheck och du sätter färgen så checksyna och betta river.

 

En intressant teori, men vad gör jag om jag missar färgen på turn och bara har en som callat min checkraise preflop? hur mycket bör jag betta isf?

 

Brukar denna taktik fungera även på lowlimit bord mot tomtar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du betat floppen skall du beta på turn också i de flesta fall, dock beror d ju på kortet, scarecards kan vara både bra och dåliga...

 

Skulle hellre se att du betar 80%iga betar i alla fall och det samma gäller floppen, om du betar 1$ här bygger du bara pot inget fel i sig eftersom du har bra drag, men du ger aldrig motståndaren chansen att lägga sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror de flesta som svarar spelar på högre nivåer. Jag spelar på rätt låga nivåer där alla är callingstations. Spelar ingen roll om du bara bettar halva potten eller bettar pot, de kommer ändå calla.

 

Antingen bettar du lite mindre som gör att du får pot odds, utan att tänka på imp. odds. Eller så c-r du och bettar ut på turn. Tror dessa två alternativ är de bästa på denna låga nivå. Brukar fungera för mig i alla fall =) Sitter man sent är det ju bara att betta ut pott och ta hem potten på en gång. Men just när du snackar nästa först så rekommenderar jag dessa två alternativ.

 

Bra spelare kommer väl ändå att raisa med TPTP oavsett vad du bettar, så rekommenderar inte att betta ut pott om du sitter tidigt i alla fall.

 

Notera att jag är amatör och allt jag sagt är förmodligen fel, trots att det fungerar bra för mig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheWalker skrev:

Jag tror de flesta som svarar spelar på högre nivåer. Jag spelar på rätt låga nivåer där alla är callingstations. Spelar ingen roll om du bara bettar halva potten eller bettar pot, de kommer ändå calla.

 

Det var så jag tänkte också, bettar man för mycket så minskar risken ändå att man blir callad av flera och man får betydligt sämre pott odds.

Man vill ju ha så mycket som möjligt i potten och gärna så många som möjligt också. På så sätt kan en pot bet kännas för mycket.

 

Men samtidigt vill man inte betta för lite för då är det så tydligt att man sitter på färgdraget om man nu bara får en call.

 

JackAce skrev:

Jag förstår inte varför man ska betta ett färgdrag i tidig position? Känns som ganska uselt spel, framförallt om man underbettar potten. Men vad vet jag...

 

1. Du kan vinna potten om alla foldar,

 

2. Bettar du ut på turn igen och nån har callat så kan dom även där lägga handen.

 

3. Killen som callar dig sätter dig nog inte på färgdraget om du bettar.

så du kan nog få ut rätt mycket om du får in färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheWalker skrev:
Jag tror de flesta som svarar spelar på högre nivåer. Jag spelar på rätt låga nivåer där alla är callingstations. Spelar ingen roll om du bara bettar halva potten eller bettar pot, de kommer ändå calla.

 

Det var så jag tänkte också, bettar man för mycket så minskar risken ändå att man blir callad av flera och man får betydligt sämre pott odds.

Man vill ju ha så mycket som möjligt i potten och gärna så många som möjligt också. På så sätt kan en pot bet kännas för mycket.

 

Men samtidigt vill man inte betta för lite för då är det så tydligt att man sitter på färgdraget om man nu bara får en call.

 

JackAce skrev:

Jag förstår inte varför man ska betta ett färgdrag i tidig position? Känns som ganska uselt spel, framförallt om man underbettar potten. Men vad vet jag...

 

1. Du kan vinna potten om alla foldar,

 

2. Bettar du ut på turn igen och nån har callat så kan dom även där lägga handen.

 

3. Killen som callar dig sätter dig nog inte på färgdraget om du bettar.

så du kan nog få ut rätt mycket om du får in färgen.

 

1. Ja, givetvis kan man det, men jag föredrar att kasta in pengar i potten när jag antingen har en bra hand eller en bra position, helst både och faktiskt.

 

2. Ja, eller så synar de igen och du fortsätter att kasta bort pengarna med ett halvtaskigt drag i usel position.

 

3. Jag kan mycket väl sätta någon som bettar hela vägen och fortsätter att göra det när färgen faller på river på ett färgdrag, tror nog att de flesta kan det. Dock skulle jag aldrig syuna hela vägen utan naturligtvis höja, troligtvis redan på floppen, vilket medför att den som bettar sitt drag antingen tvingas lägga det eller att dra fruktansvärt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog betta strax mindre än halva potten om det fanns stor chans för att han calla och raisar om jag missade färgen och checkade nästa runda.

Om jag däremot trodde att han skulle checka om jag checkade fram till honom på turnen(efter att ha missat färgen) så skulle jag betta strax under potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Jag kan mycket väl sätta någon som bettar hela vägen och fortsätter att göra det när färgen faller på river på ett färgdrag, tror nog att de flesta kan det. Dock skulle jag aldrig syuna hela vägen utan naturligtvis höja, troligtvis redan på floppen, vilket medför att den som bettar sitt drag antingen tvingas lägga det eller att dra fruktansvärt dyrt.

 

Nu är det så att dom jag möter på 25 NL sällan gör något sådant, plus att det finns jag chans att fler synar min bet på floppen innan någon annan raisar, så att jag faktist kan få pot odds ändå + att dom han raisar mig på floppen så får jag nog till och med implied odds på att calla.

 

Folk i allmänhet på den nivån är inte så aggressiva så dom reraisar mig med TPTK om jag bettar t ex 80% av potten där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Jag kan mycket väl sätta någon som bettar hela vägen och fortsätter att göra det när färgen faller på river på ett färgdrag, tror nog att de flesta kan det. Dock skulle jag aldrig syuna hela vägen utan naturligtvis höja, troligtvis redan på floppen, vilket medför att den som bettar sitt drag antingen tvingas lägga det eller att dra fruktansvärt dyrt.

 

Nu är det så att dom jag möter på 25 NL sällan gör något sådant, plus att det finns jag chans att fler synar min bet på floppen innan någon annan raisar, så att jag faktist kan få pot odds ändå + att dom han raisar mig på floppen så får jag nog till och med implied odds på att calla.

 

Folk i allmänhet på den nivån är inte så aggressiva så dom reraisar mig med TPTK om jag bettar t ex 80% av potten där.

 

 

Visst, risken att de sätter dig på färgdraget är kanske lägre på 25 NL, samtidigt är ju dock också risken för att de ska lägga sig för dina bets betydligt lägre så jag tycker inte att "movet" är mer berättigat på 25 NL än på större bord, snarare tvärtom. Men som sagt, spela inte AXs i dålig position så slipper du problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller inte med om att folda Axs i tidig pos på $0.5/1 nl, folk är så passiva att de oftast inte ens kommer en raise preflop. så det är sällan man behöver folda efter att ha limpat in.

 

På ett aggresivt bord är det ju inte heller helt fel att spela den då man vet att man får rejält betalt vid träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller inte med om att folda Axs i tidig pos på $0.5/1 nl, folk är så passiva att de oftast inte ens kommer en raise preflop. så det är sällan man behöver folda efter att ha limpat in.

 

På ett aggresivt bord är det ju inte heller helt fel att spela den då man vet att man får rejält betalt vid träff.

 

ok haller med dig med ´dessa parametrar och denna laga niva. Kan du räkna med 3-5 limpers sa har du ett stort EV pa denna hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ax är en av favorithänderna på low limit eftersom spelarna har sån dålig handstandard och det är multivägspotter så ska man dra på smilbanden bara vid ett flushdraw och vid dessa bord ska denna checkraisas,reraisas etc, man kan förlora om det missar men jag tar då chansen och ofta vinner man på aggressiviteten när man semibluffar med den och inte helt sällan får man sig en rejäl pott när färgen sitter pga alla callingstations. Den är så pass värdefull vid träff på ett vanligt galet low limit bord att man kan spela den som en färdig hand. På ett bord med bra spelare är Ax en helt annan historia och där spelar jag den efter matematiken.

Samma sak gäller små pocket pairs...på lowlimit betalar jag extra dyrt för att chansa på triss för utfallet när den sitter är ofta extremt i förhållande till vilken nivå man lirar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ax är en av favorithänderna på low limit eftersom spelarna har sån dålig handstandard och det är multivägspotter så ska man dra på smilbanden bara vid ett flushdraw och vid dessa bord ska denna checkraisas,reraisas etc, man kan förlora om det missar men jag tar då chansen och ofta vinner man på aggressiviteten när man semibluffar med den och inte helt sällan får man sig en rejäl pott när färgen sitter pga alla callingstations. Den är så pass värdefull vid träff på ett vanligt galet low limit bord att man kan spela den som en färdig hand. På ett bord med bra spelare är Ax en helt annan historia och där spelar jag den efter matematiken.

Samma sak gäller små pocket pairs...på lowlimit betalar jag extra dyrt för att chansa på triss för utfallet när den sitter är ofta extremt i förhållande till vilken nivå man lirar.

 

Ni gör naturligtvis precis som ni vill, så för all del, spela AXs i tidig position i tron om att ni tjänar pengar på den. Den dag ni postar statistik från exempelvis pokertracker som dessutom bevisar att ni faktiskt gör pengar på att spela så ska jag bli den första att retirera och be om ursäkt.

 

I övrigt är ni fruktansvärt motsägelsefulla när ni säger att ni A, ofta vinner potterna på små bord tack vare er agressivitet och B, ofta får massor av syns när ni träffar eftersom det är så många calling stations. Jag har svårt att få det där att gå ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade inte läsa igenom hela, men semibluffa inte allt för ofta med farliga brädor. Alltså det brädet som du tror att du kommer bli nersynad med.

Genom att undvika detta kommer dina bets som du gör som sembluffar inte vara för stora utan lagom om de är pott eller 80% eftersom du i många fall vinner potten rakt av. Vilket innebär att du i vissa andra potter har råd me att inte dra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela den gär typen av händer på två olika sätt: Om jag sitter vid ett bord med några maniacs skulle jag konsekvent checka på floppen. Galningarna bygger ändå upp potten och man kan tjäna bra pengar genom att bara spela kanonhänder.

Vid ett normalt bord försöker jag alternera för att inte vara förutsägbar. Mot rätt spelare älskar jag att spela denna hand med rejäl bet på floppen.

(Rätt eller fel? Fel tror jag efter att jag skrivit klart texten nedan, återkommer i sluetet till varför.)

Därigenom kan jag

1. Stjäla potten redan på floppen eller

2. Maskera min hand på ett bra sätt inför fortsättningen om någon följer med.

 

Vid fall 2:

 

a. Jag åker på en höjning redan på floppen: Om någon höjer mig på floppen antar jag att denne sitter rejält stark, och går endast med om pottoddsen är de rätta, d v s höjningen tillräckligt låg. Om jag inte fyller på turnen är det nog bara att lägga sig eftersom motsåndaren antagligen kommer fortsätta att ånga på.

 

b. Någon synar mig på floppen. Om spelaren är bra sitter han antagligen på en draghand + backup, eftersom han inte har nutdraget! Han har antagligen inte tvåpar eller triss, för då skulle han ha höjt. Däremot kan han ha t ex mellanpar + drag eller toppar + drag. Vad gör jag då när turnkortet kommer upp?

 

 

Turn vid fall 2b:

 

Om jag fyller färgen, inget par på bordet: Jag lägger en halvlåg bet för att verka svag. Förhoppningsvis går han i fällan och höjer rejält (han kanske t o m fått in tvåpar), meningen är ju att han inte ska tro att jag har färg!

 

Om jag inte fyller färgen: Det svåra fallet. Hur mycket ska jag betta för att inte åka på en raise? När jag tänker efter lägger jag nog en bet som ligger i nivå med floppbeten eller något högre. I detta läge tokhöjer jag i alla fall inte, eftersom risken att min motståndare gynnats av det senaste kortet finns. Om han höjer får pottoddsen avgöra om jag går med för att se rivern.

 

Fan, det här var ju inge bra! 3 gånger av fyra hamnar man taskigt till efter att ha slantat upp rejält. Nej, det enda rätta måste väl vara att check/syna tills man fyllt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag postat denna tråd så har jag i regel alltid bettat cirka 80% av potten på floppen när jag floppar nutflushdrawet,

 

Kan konstatera rätt klart att jag har +EV på detta sen det hänt,

 

Speciellt shorthanded så är detta väldigt bra då fi får svårt att sätta mig på färgdraget.

 

Det som jag är skeptiskt till är att betta mycket på turn om man inte träffar färgen, Man har ju bara cirka 19% att sätta färgen på rivern, tror inte man får implicita odds på det, med tanke på att man måste betta säker minst 60% av potten för att få upp chansen att foldar

 

Nån som håller med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...