Bjorn_ Postad 28 Juli , 2006 Rapport Postad 28 Juli , 2006 Cryptologic Limit Holdem Ring game Limit: $2/$4 10 players Converter Pre-flop: (10 players) Hero is BB with 4:heart: A:heart: 8 folds, SB calls, Hero checks. Ska man höja A4s (för värde) här mot en okänd SB? Handen är säkert favorit vs hans handdistribution, å andra sidan lär man få bättre implied genom att checka. Känns som en svår avvägning. Flop: 3:heart: A:diamond: J:club: (2SB, 2 players) SB checks, Hero checks. Väljer att slöspela TPNK (plus bakdörrsfärg), rätt eller fel? Turn: T:spade: (1BB, 2 players) SB bets, Hero raises, SB calls. När fi bettar ut höjer jag för värde, rätt eller fel? Vad göra om man blir trebettad? River: K:heart: (5BB, 2 players) SB checks, Hero ??? Värdebeta river? Känns som att man rimligtvis måste betsyna i så fall givet pottsize. /Bjorn Citera
Hjort Postad 28 Juli , 2006 Rapport Postad 28 Juli , 2006 Man ska vika turn om man blir trebetad. Citera
Jessica Postad 28 Juli , 2006 Rapport Postad 28 Juli , 2006 Jag hade bet foldat river. Risk att han sitter på 2 par med typ dock som han check/synar. Citera
morberg Postad 28 Juli , 2006 Rapport Postad 28 Juli , 2006 Bet-fold på river ur position är helt tokigt. Checka bakom om du inte kan syna en CR, låt bli att värdebetta annars. Jag hade checkat river som det ser ut nu. Citera
MacDaddy Postad 28 Juli , 2006 Rapport Postad 28 Juli , 2006 bet-fold va rolig. Sen är det read, är det ngn som bettar ut träffar lr som C/R. Citera
Eruk Postad 30 Juli , 2006 Rapport Postad 30 Juli , 2006 Känns som att han träffade en 10:a på turn. Så jag skulle ha värdebetat och synat om jag blev höjd. Citera
En ny chans Postad 30 Juli , 2006 Rapport Postad 30 Juli , 2006 Känns som att han träffade en 10:a på turn. Så jag skulle ha värdebetat och synat om jag blev höjd. Om du blir check-höjd på river så tror du att topp-par med 4 som kicker klarar sig mao?! Citera
SaInT Postad 30 Juli , 2006 Rapport Postad 30 Juli , 2006 Ingen annan som betar både preflop och flop? Citera
Bjorn_ Postad 31 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 31 Juli , 2006 Ingen annan som betar både preflop och flop? Handen ligger ju helt klart i trakten av där det är intressant att höja preflop (för värde). Med en aningen starkare hand (typ A7s) eller mot en annan fi hade jag kanske höjt. Har jag höjt preflop så bettar jag ju definitivt på floppen. Potten är ju då större varför frikort är dyrbarare plus att har jag höt pre så avslöjar ju inte ett bet på floppen att jag faktiskt träffat, fi lär ju förvänta sig ett CB. /Bjorn Citera
Jessica Postad 31 Juli , 2006 Rapport Postad 31 Juli , 2006 Vad är d för fel med bet/fold???? Vill ni stoppa in 2BB på rivern där med bara tpdk Citera
morberg Postad 31 Juli , 2006 Rapport Postad 31 Juli , 2006 Vill ni stoppa in 2BB på rivern där med bara tpdk Nej, det är därför det är bättre att checka bakom. Du kanske vill utveckla ditt tänk bakom bet-folden lite grann? Det hade varit mycket intressant. Citera
Plantinga Postad 1 Augusti , 2006 Rapport Postad 1 Augusti , 2006 Betfold kanske inte är så dumt, för vem vågar bluffa rivern med en sådan bräda? Och kan Fi överhuvudtaget CR med tvåpar där? En checkraise kan väl inte betyda mycket anna än Q? Sedan vet jag hur mycket värde som finns här, med tanke på den farliga brädan kommer vi vara slagna väldigt många gånger, så jag hade nog ändå checkat bakom. Citera
Stahl Postad 1 Augusti , 2006 Rapport Postad 1 Augusti , 2006 Bet-fold på river ur position är helt tokigt. Checka bakom om du inte kan syna en CR, låt bli att värdebetta annars. Jag hade checkat river som det ser ut nu. Funderade på att skriva lite igår, beslöt mig för att låta bli men nu kan jag trots allt inte låta bli av eget spelintresse Först och främst förstår jag inte vad du menar med att vi är ur position... Nu, angående riverspelet... det mest intressanta är väl som sker på turn när hero raisar och bara får en call av SB. Om vi antar att fi inte förbättrade på river, och han inte tror att vi förbättrade heller ifall vi bettar i position, så är väl frågan den huruvida vi anser oss slagna för att Fi synar omslaget på turn. Nu har vi inte stats på Fi heller, vilket är särskilt dumt i denna handen. En lös fi kan ju lätt betta sin J där, och välja att hero är på bluffmode varför han synar turnen. Ifall fi inte tror att hero förbättrade sin hand så är det väl naturligt att hero fortsätter "bluffbetta" här (i Fi's ögon i alla fall), varför han antagligen kan vara bra benägen att syna med sin J. Jag menar, värdebet med ett klent A på river är väl inte standardspel direkt, och om han tror att vi slog om med en BÄTTRE hand på turn (säg tvåpar) hade han i det läget förhoppningsvis lagt sig, och hade han haft tvåparet hade han väl förhoppningsvis trebettat. Jag rotade nog in mig själv i mina tankar nu, men bet-fold känns väl väldigt stabilt, med tanke på att vi antagligen ledde turn och att han inte slår om med annat än stegen, samtidigt som han har lättare att sätta oss på bluff då vi väljer att betta rivern också. Hinner inte läsa igenom det jag skrev, så vi får hoppas att det gav någon mening. Men kontentan är: Bet-fold känns väl stabilt? Citera
Plantinga Postad 2 Augusti , 2006 Rapport Postad 2 Augusti , 2006 Jag förstår dina tankar och lutar nog åt att betfold på rivern är stabilt. Men om vi skall köra detta som ett värdebett förutsätter det ju att det finns värde här. Fi hadde antagligen inte tvåpar på turn, varpå han/hon då borde ha trebettat. Men det finns ju en risk att Fi sitter på ett A med högre kicker, eller fick tvåpar/stege på rivern. A4+ Qx, KJ,KT,JT, även K3 (om Fi är lös). Eller T3 (som Fi inte vågade trebetta på turn), är ju rimliga händer. sen finns det ju alltid en risk att Fi sitter och slowspelar ett högt par, samt en minimal risk i att Fi är smart och förstår att en CR bara kan betyda en Q (samt förstår att vi förstår detta) och försöker sig på en vågad bluff. Om vi lägger samman allt detta i kalkylen har vi då värde i att betta rivern? Citera
vetgirig Postad 2 Augusti , 2006 Rapport Postad 2 Augusti , 2006 Skulle checkat av flera anledningar: 1. Betfold ökar ens varians. Check minskar ens varians. 2. Man slipper chansen att Fi bluffar ut den bästa handen om man betfoldar mot en ren Bluff. Fi kan vara på en 100% bluff och vet att han måste betta på rivern för att ha chans att vinna denna handen. 3. Man får se de två kort som Fi är beredd och försvara sina blinds med och får svart på vitt reda på om man hade bästa handen eller ej. Man slipper undra över om man verkligen gjorde rätt eller ej givet korten. Citera
chlu Postad 2 Augusti , 2006 Rapport Postad 2 Augusti , 2006 Om man bet-foldar river förlorar man 6BB varje gång FI bluffar. Man förlorar 1BB varje gång fi har en bättre hand. Detta ska uppvägas av att FI synar med en sämre hand hur ofta? Jag tror vi har bästa handen och jag tror att check är det som vinner mest pengar i längden. Jag tror också på raise pre-flop och bet på flop. Citera
morberg Postad 2 Augusti , 2006 Rapport Postad 2 Augusti , 2006 Bet-fold på river ur position är helt tokigt. Funderade på att skriva lite igår, beslöt mig för att låta bli men nu kan jag trots allt inte låta bli av eget spelintresse Först och främst förstår jag inte vad du menar med att vi är ur position... Jag menade att vi agerar utifrån en positionsfördel, men formulerade mig olyckligt när jag använde "ur". Jag förstår att det uppfattas som motsatsen till det jag menade. bet-fold-resonemang Ett bet-fold resonemang behöver ta i beaktande vilka sämre händer fi verkligen synar med (och för kompletthetens skulle de bättre händer han lägger) samt de gånger han bluff-CR med en sämre hand. Jag tycker i allmänhet att bet-fold är ett väldigt tveksamt spel som kan gå att utnyttja av motståndare som är någorlunda uppmärksamma. Om du agerar först (vilket alltså inte är fallet här) är ofta check-call att föredra. Kostar lika mycket och ger fi en chans att bluffa med sämre händer, samtidigt som du får en showdown. Citera
Recommended Posts