Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade den här handen ganska nyligen. Plockar up ett QJo i MP. Får ett öppet stegdrag samt en backddorflushdraw på sloppen. Hur spelar ni denna handen på flop och turn? Aggressivt? Reraise på flop eller bara call? Har ju trots allt 9 outs.

Dealer: Starting a new hand (#414264867)

Dealer: Starting a new hand (#414264867)

Dealer: andi631 posts Small Blind $0.25

Dealer: TheCracker posts Big Blind $0.50

Dealer: ParvelXX posts Big Blind $0.50

Dealer: Dealing cards

Dealer: Your cards Qd Js

Dealer: Dukecityboy calls $0.50

Dealer: ParvelXX checks

Dealer: ideally2 folds

Dealer: sudrabs folds

Dealer: andi631 calls $0.25

Dealer: TheCracker checks

Dealer: Dealing Flop

Td Kd 5c

Dealer: andi631 checks

Dealer: TheCracker bets $0.50

Dealer: ParvelXX raises $1

Dealer: andi631 folds

Dealer: TheCracker calls $0.50

Dealer: Dealing Turn

Td Kd 5c 2h

Dealer: TheCracker checks

Dealer: Dukecityboy checks

Dealer: ParvelXX bets $1

Dealer: TheCracker calls $1

Dealer: Dukecityboy calls $1

Dealer: Dealing River

Td Kd 5c 2h Kh

Dealer: TheCracker bets $1

Dealer: Dukecityboy calls $1

Dealer: ParvelXX folds

Postad

Ta gratiskort på turn, det är sällan du får båda fi att vika. Dessutom riskerar du att bli check-raisad när du betar. Checkar du bakom på turn kan du dessutom få någon av fi att beta river. Om vi betar turn och en synar, träffar river och betar och fi synar, så har vi fått in 4BB i poten. Checkar vi så kommer förmodligen någon fi beta och vi kan då höja (vid träff), synar fi har vi också fått in 4BB i poten.

Du får alltså in 4BB i poten på båda sätten men du riskerar inte en bet på turn, som även kan bli flera om du blir check-raisad. Jag tror även att du kan få bäst hand genom att träffa Q eller J på river, jag hade definitivt synat ner på river om Q eller J kommer.

Kom ihåg att inte (semi)bluffa så mycket på låga FL nivåer, det du ska göra är att träffa en hand och värdebeta så mycket som möjligt. En höjning på flop här är bra om den är avsedd för att ta ett gratiskort på turn.

Postad

Posta inte blind i MP.

Nu när du ändå gjort det: Höj pre-flop. Du har en bra hand och du vill köpa dig position (få loss CO och knappen).

Som handen utspelade sig är det en bra höjning på floppen, men du gör den av fel anledning. Du borde höja för att kunna ta ett frikort på turn. Bra fold på river.

Postad
Ta gratiskort på turn, det är sällan du får båda fi att vika. Dessutom riskerar du att bli check-raisad när du betar. Checkar du bakom på turn kan du dessutom få någon av fi att beta river. Om vi betar turn och en synar, träffar river och betar och fi synar, så har vi fått in 4BB i poten. Checkar vi så kommer förmodligen någon fi beta och vi kan då höja (vid träff), synar fi har vi också fått in 4BB i poten.

Du får alltså in 4BB i poten på båda sätten men du riskerar inte en bet på turn, som även kan bli flera om du blir check-raisad. Jag tror även att du kan få bäst hand genom att träffa Q eller J på river, jag hade definitivt synat ner på river om Q eller J kommer.

Blir ett gratiskort på turn nästa gång. Får in lika mycket vid en träff och riskerar mindre vid en eventuell miss. Säg att K inte skulle ha kommit på floppen. Detta skulle gett mig två överkort. Skall jag fortfarande höja floppen som jag gör med avsikt att ta frikort vid miss på turn?

Posta inte blind i MP.

Du menar att jag ska vänta med att posta blinden till BB?

Postad
Blir ett gratiskort på turn nästa gång. Får in lika mycket vid en träff och riskerar mindre vid en eventuell miss. Säg att K inte skulle ha kommit på floppen. Detta skulle gett mig två överkort. Skall jag fortfarande höja floppen som jag gör med avsikt att ta frikort vid miss på turn?

Ja, mot en fi så är nog en bet på turn bra i det läget. Men mot två hade jag tagit gratiskort.

Postad
Posta inte blind i MP.

Du menar att jag ska vänta med att posta blinden till BB?

Ja precis. Beroende på antal spelare kan det också vara ok eller t.o.m. fördelaktigt att posta som Cutoff (dvs precis då knappen passerat), misstänker att det är marginellt fel på sex spelare på sju eller fler väntar jag alldrig om jag har chansen att posta i cutoff. Att posta i någon annan position än BB eller cutoff är nästan alldrig aktuellt och mest ett teken på bristande tålamod, något som kan bli extremt dyrbart i poker.

/Bjorn

Postad

semibluffa med öppna stegdrag är bra då de ä dolda o man får ofta in 2-betts på river om man sätter dem. Flushdrag ger mindre profit då alla är vakna på dem. Spelar ingen roll vilken nivå du spelar på, finns det 3 i samma färg så blir alla hispiga. Suited kort är stålet för nybörjare så inte ens de faller fört.

Postad
semibluffa med öppna stegdrag är bra då de ä dolda o man får ofta in 2-betts på river om man sätter dem.

Inte mot 2 fi på den här nivån. Kan du motivera varför en semibluff skulle vara bra i det här läget?

Postad
semibluffa med öppna stegdrag är bra då de ä dolda o man får ofta in 2-betts på river om man sätter dem.

Inte mot 2 fi på den här nivån. Kan du motivera varför en semibluff skulle vara bra i det här läget?

Men semibluff mena jag att raisa flop, men sen måste man checka turn. Gör man samma sak med flushdrag så lär man inte få in 2-betts på rivern om man sätter den men med stegdrag kan man få det.

Postad

Men semibluff mena jag att raisa flop, men sen måste man checka turn. Gör man samma sak med flushdrag så lär man inte få in 2-betts på rivern om man sätter den men med stegdrag kan man få det.

Det är väl samma sak som att köpa gratiskort, som någon annan redan nämnt.

Postad

Det är väl samma sak som att köpa gratiskort, som någon annan redan nämnt.

jag jämförde värdet i frikort spelet vid steg kontra flushdrag.

Postad
Men lol, börja spela för fan...vänta på bb, mmm visst.

Vi snackar om att vänta TVÅ händer innan vi börjar spela. Med tanke på att vi relativt ofta kommer ha streaks av 5-10 händer där vi bör folda preflop så känns det som att man bör ha talamod med att vänta den tiden på att komma med i spelet...

/Bjorn