Gå till innehåll

Generaliserande om folkgrupp


ffredd

Recommended Posts

Ni tror inte den hemlige finansiären är en fint så att inte jude-verket ska veta vem det är som får pengarna?

Du kan ju tagga ner med nazistlingon.

Angellike, snart fd medlem på forumet?

Det var trevligt att du besökte PF men jag hoppas att det blir trevligare när du blir bannad.

Du måste ju mena skatteverket, hoppas du hinner läsa detta innan du blir bannad.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall jag förnärmat någon med mina inlägg. Jag vet egentligen inte varför, men om det är pga "jude-verket" så ber jag om ursäkt och vill försäkra alla om att jag inte har något emot varken judar eller skatteverket (i den mening det folket som arbetar där). Jag menade inte heller att på något sätt skriva på ett "nazistiskt" vis.

Jag vet att det här inte är vad tråden egentligen handlar om, men jag måste säga att jag tycker att reaktionerna på Angellikes formulering är häpnadsväckande. Snacka om att överreagera!

 

Att kalla Skatteverket för "jude-verket" i det här sammanhanget kan som värst tolkas som en antydan om att judar är mer angelägna än andra om att lägga beslag på så mycket pengar de kan. Att antyda det är inte värre än att antyda att svenskar gärna fuskar med skatten eller att amerikaner är kristna och gillar skjutvapen. Det har absolut ingenting med nazism att göra! Det som utmärkte nazisternas syn på judar är inte att de ibland antydde att stereotypen om judar stämmer, utan att de ville utrota judarna.

 

Min personliga åsikt är att det är helt ok att uttala sig generaliserande om vilken folkgrupp som helst, oavsett om man har rätt eller fel, under förutsättning att man inte försöker sprida hat. Angellike har inte gjort det. Därför tycker jag också att det är fel att stänga av honom/henne.

 

Jag tycker att det framgår av sammanhanget att det han/hon ville antyda med sin formulering är att stereotypen om judar beskriver Skatteverket ganska bra. Inlägget säger egentligen ingenting om judar, vilket gör den här historien ännu underligare. Jag förstår att reaktionerna beror på att folk som skummar igenom inläggen i ett forum oftast inte är tillräckligt intresserade för att lägga ner någon tid på att fundera på vad som egentligen sägs och vad en person egentligen menar, men om man inte ids göra det så kanske man inte heller ska skälla ut (eller stänga av!) den person som skrev det man hakade upp sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Min personliga åsikt är att det är helt ok att uttala sig generaliserande om vilken folkgrupp som helst, oavsett om man har rätt eller fel.

 

Det där måste vara det mest idiotiska jag någonsin hört.

Hört talas om yttrandefrihet?

 

Förklara gärna vad som är så idiotiskt med det. Tycker du t.ex. att det borde vara olagligt att säga att asiater är kortare än svenskar eftersom det inte gäller alla individer? Eller tycker du att det borde vara olagligt att säga att asiater är längre än svenskar eftersom det påståendet är felaktigt (om det tolkas som ett uttalande om genomsnitten för de två grupperna).

 

Jag borde kanske ha uttryckt mig lite tydligare, inte minst p.g.a. av att det som jag redan har konstaterat, att folk i den här typen av forum sällan eller aldrig orkar fundera på vad man egentligen menar. När jag skrev att det är "helt ok" så menade jag naturligtvis att det ska vara tillåtet, inte att det ska uppmuntras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dar gick folkpartiet for min del.

 

:D lol Hjort:D

 

Källkritisk?

 

 

Att kalla Skatteverket för "jude-verket" i det här sammanhanget kan som värst tolkas som en antydan om att judar är mer angelägna än andra om att lägga beslag på så mycket pengar de kan. Att antyda det är inte värre än att antyda att svenskar gärna fuskar med skatten eller att amerikaner är kristna och gillar skjutvapen. Det har absolut ingenting med nazism att göra! Det som utmärkte nazisternas syn på judar är inte att de ibland antydde att stereotypen om judar stämmer, utan att de ville utrota judarna.

 

Tycker helt klart att du har en poäng, men tycker ändå att det finns grövre uttryck vilket "jude-verket" är. Att han använde en sån formulering visar ju vad han är för en person(just att han är antisemit), och jag tycker det var helt rätt att idioten fick vad han förtjäna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Min personliga åsikt är att det är helt ok att uttala sig generaliserande om vilken folkgrupp som helst, oavsett om man har rätt eller fel.

 

Det där måste vara det mest idiotiska jag någonsin hört.

 

Håller med.

 

Hört talas om yttrandefrihet?

 

Jupp, men som du säkert vet så får man ändå inte säga vad man vill och varför då Generalisera personer, som t.ex. jobbar på Skatteverket, att alla de är Judar som då tolkas, enligt mig, att AngelLike tycker att alla där är snåla och giriga.

 

Skämt om Judar är ju ett ganska "farligt" skämt då vissa kan tycka det är roligt, vissa kan tycka man är antisemit och vissa kan tycka att man inte borde skämta om sånt helt enkelt.

 

Det är ju upp till åhöraren om han tycker det är kränkande för en själv eller för en annan, för t.ex. en Jude.

 

Just skämt om Judar har jag inget emot men man ska inte generalisera sånt som troligtvis majoriteten av judarna inte Uppskattar. Precis som jag inte tycker att man kan skämta om att Svenskar super mycket, Engelsmän är sura och Amerikaner är feta. Det är ju upp till åhöraren som sagt. Jag kommer nog märka om jag drar skämt som uppfattas mer som kränkande än lustiga.

 

Just detta "skämt" tyckte jag inte var direkt roligt, då jag antog att AngelLike tyckte att alla Judar är snåla och Giriga.

 

MVH

//KF

 

PS. Honom = Honom eller Henne, Jude = Jude eller Judinna. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

handlar väl en hel del vilka grupper det för tillfället är pk att angripa. judar, muslimer, män, feminister, invandrare, nazister, whatever.

 

gäller att känna av gruppen man talar med vilka grupper det är okej generalisera om och fundera vilken påföljd ens ställningstagande kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hört talas om yttrandefrihet?

 

Suck. Yttrandefrihet handlar om vad man får säga utan att bli straffad av lagens långa arm. Att det finns utsagor som inte straffas den vägen men som man ändå kan och bör bli straffad för på ett internetforum är ju självklart. Speciellt om man uttrycker sig så illa som i det här exemplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hört talas om yttrandefrihet?

Det ar en vett- och etikettfraga, inte en om yttrandefrihet. Se negerbollsdebatten.

 

Problemet med judegrejen ar dessutom att den korrelerar valdigt starkt med asikter med nassestuk. Dessutom ar det en valdigt dalig generalisering. Europeiska judar har historiskt sysslat med business och investering, vilket ar raka motsatsen till vad skatteverket gor. Skulle tippa att om det ar en folkgrupp som ar massivt underrepresenterad som skattenisse sa ar det judar.

 

Och for ovrigt var det ratt tydligt att "judeverket" var avsett att vara nedsattande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart att du har en poäng, men tycker ändå att det finns grövre uttryck vilket "jude-verket" är. Att han använde en sån formulering visar ju vad han är för en person(just att han är antisemit), och jag tycker det var helt rätt att idioten fick vad han förtjäna.

Jag håller inte med om att "jude-verket" är ett särskilt grovt uttryck. Visst låter det konstigt att använda det i det sammanhanget, och jag håller med om att det är lite nedsättande mot judar och ännu mer mot personer som jobbar på Skatteverket, men det kommer inte i närheten av att vara tillräckligt nedsättande för att kunna beskrivas som antisemitiskt. Om han hade sagt t.ex. "judesvinen på skatteverket" så hade jag hållit med, men nu var det inte det han gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Min personliga åsikt är att det är helt ok att uttala sig generaliserande om vilken folkgrupp som helst, oavsett om man har rätt eller fel.

 

Det där måste vara det mest idiotiska jag någonsin hört.

 

Håller med.

Citera för helvete hela meningen om ni ska skälla på mig för att jag skrev den. När ni klipper bort slutet på meningen så får den ju en helt annan betydelse! Jag står för vad jag skrev där. Generaliseringar om folkgrupper är något som oftast görs för att man inte orkar förklara exakt vad man menar. Det är t.ex. enklare att säga att "thailändare är väldigt korta" än att säga att "medianlängderna för vuxna män och kvinnor i den etnogeografiska folkgrupp som utgör en majoritet av befolkningen i Thailand är ca 8 cm mindre än medianlängderna för vuxna män och kvinnor i Sverige". Det är definitivt inte oacceptabelt att göra en sådan generalisering.

 

Det framgår också av den mening som ni citerar felaktigt att jag inte tycker att det är ok att göra generaliseringar som uttrycker ett hat mot en folkgrupp.

 

Skämt om Judar är ju ett ganska "farligt" skämt då vissa kan tycka det är roligt, vissa kan tycka man är antisemit och vissa kan tycka att man inte borde skämta om sånt helt enkelt.

Nästan oavsett vad man skämtar om så finns det alltid någon som tycker att man inte ska skämta om det, så just det tycker jag inte är relevant. Men jag håller med dig delvis, eftersom det alltid finns någon som reagerar mer eller mindre hysteriskt när någon utrycker sig nedsättande om just judar, oavsett hur lindrigt det är. Angellike borde ha tänkt på det innan han/hon kallade skatteverket för "jude-verket" och valt att formulera sig annorlunda.

 

 

Precis som jag inte tycker att man kan skämta om att Svenskar super mycket, Engelsmän är sura och Amerikaner är feta

Du har självklart rätt att ha den åsikten, men jag har väldigt svårt för den inställningen. Om man ska behöva ta hänsyn till de personer som är så extremt känsliga att de inte kan tolerera en Norgehistoria, så kan man knappt uttala sig om något överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inskränkningar mot yttrandefriheten. Läs nedan:

http://susning.nu/Hets_mot_folkgrupp

Det är jag självklart medveten om. Om du läste vad jag skrev så borde du också ha uppfattat att jag stödjer just den inskränkningen. Men att antyda att judar och skatteverket gillar pengar är defintivt inte "hets mot folkgrupp".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yttrandefrihet handlar om vad man får säga utan att bli straffad av lagens långa arm. Att det finns utsagor som inte straffas den vägen men som man ändå kan och bör bli straffad för på ett internetforum är ju självklart.

Det håller jag självklart med om.

 

Speciellt om man uttrycker sig så illa som i det här exemplet.

Jag håller verkligen inte med om att han/hon uttryckte sig så illa att en bestraffning är befogad. Det räcker med en tillsägelse. Jag tycker att det verkar som att folk som läste ordet "jude-verket" bytte ut det mentalt mot "judesvinen på skatteverket", för att sedan reagera på sin fantasiversion av meningen istället för på vad som faktiskt hade sagts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inskränkningar mot yttrandefriheten. Läs nedan:

http://susning.nu/Hets_mot_folkgrupp

Det är jag självklart medveten om. Om du läste vad jag skrev så borde du också ha uppfattat att jag stödjer just den inskränkningen. Men att antyda att judar och skatteverket gillar pengar är defintivt inte "hets mot folkgrupp".

 

Varför väljer man jude som folkgrupp?

Är det helt slumpmässigt urvalt?

 

Om man valt skottar eller andra folk som fördomsmässigt brukar ses som snåla hade nog reaktionen blivit en annan. Att man här väljer judar gör att många helt riktigt blir upprörda. Min referens var gjord just för att poängtera detta.

 

Om du inte förstår varför valet av jude är olämpligt plocka upp en historiebok och läs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inskränkningar mot yttrandefriheten. Läs nedan:

http://susning.nu/Hets_mot_folkgrupp

Det är jag självklart medveten om. Om du läste vad jag skrev så borde du också ha uppfattat att jag stödjer just den inskränkningen. Men att antyda att judar och skatteverket gillar pengar är defintivt inte "hets mot folkgrupp".

 

Vilka fördomar har spridits om judar i ungefär...oh let's see, all evighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför väljer man jude som folkgrupp?

Är det helt slumpmässigt urvalt?

Det saknas entydig, objektiv definition. Precis som for koncept liksom "ras", "kristen", "muslim", mm. Sa ja, det ar ratt godtyckligt.

 

Och jag maste saga att det ar valdigt forolampande for judar att jamforas med skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ffred, du kan aldrig vinna detta...

 

Jag fick själv så mycket stryk här på forumet för ett inlägg jag gjorde, det hade inget med rasism att göra. Men personen det handlade om kom från ett "svart" fattigt land, och då hade jag varit rasistisk.

Och NEJ NEJ!!! Jag vill inte fortsätta den gamla diskusionen...

 

Jag tror att jag kan tolka det du säger på ett korrekt sätt, och förstå vad du försöker säga... Men även fast du uttrycker dig väl i skrift, är det upp till läsaren att (miss)tolka ditt inlägg.

 

Men jag ska kasta in en brandfackla här i tråden...

 

Amerikanarna (Inte alla, men många. Ett generaliserande.) säger ofta att Fransmännen är arroganta.

 

Jag håller med, Fransmän är arroganta!

 

Inte alla, men många, därför generaliserar jag och säger att Fransmän är arroganta.

 

Är detta utalande nu rasistiskt och/eller innehåller det hets mot folkgrupp eller ras?

 

Det får du avgöra!!!

 

 

Läs nästa inlägg för jobbigt tillägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...