Myssion Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Här kommer en SnG-hand ur HoH3. "High-stakes game, table is tight. Blinds 10/20 A: 1550 B: 1950 C: 870 D: 1100 E: 2050 Hero: 1650 G: 1400 Button: 1280 SB: 1450 BB: 1700 Hero is dealt A-E folds Hero: ?" Hur skulle du poängsätta alternativen "Höj", "Syn", "Fold"? Du har 6 poäng att fördela. Citera
eurythmech Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Antar att det är lite skumt tänkt att ge poäng till samtliga alternativ Men jag skulle ändå sätta: Höj 3 Syn 2 Vik 1 Citera
Max Cady Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Nu är jag, som jag tjatar om, fett färsk på SNG och måste därför fråga. Är det en bra idé att spela den handen så tidigt i sessionen? Jag spelar förmodligen på en betydligt lägre nivå än dig men det kanske inte spelar nån roll i det här fallet? Själv spelar jag bara topp-händer tidigt i sessionen och låter de andra slösa sina marker. Men som sagt, min nivå är förmodligen en aaaning fiskigare än din! Citera
eurythmech Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag spelar på überfisknivå. Myssion spelar på fisknivå Ska handen spelas så ska den spelas medan blindarna är låga. Givetvis hade jag gärna spelat den i position, men när bordet är uttryckligen tight tycker jag det här är en bra hand att lösa upp sig med. Hehe, lösa upp. Dessutom är det knappast troligt att den får syn av händer den mår dåligt av att möta som t.ex 99, 88, A9s, AT spader, KJ spader osv. Citera
Myssion Postad 24 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag är lite inne på att ge vik höga poäng. Best case scenario 1: Vi vinner blindsen på 30 marker. Yihaa. Best case scenario 2: Vi CB:ar hem potten på floppen och vinner 90 marker. Yihaa igen. För att handen ska ge något som helst av värde så ska vi träffa hårt, samtidigt som fi träffar inte riktigt lika hårt. Känns som att det är en vinn lite/förlora mycket-situation. Citera
Max Cady Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Undrar vad lägsta nivån på SS som jag spelar på är då! Citera
Myssion Postad 24 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag spelar på überfisknivå.Myssion spelar på fisknivå Undrar vad lägsta nivån på SS som jag spelar på är då! Krill? Citera
Max Cady Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Hahahaaha! Krill-nivå! Hahahaha det är det absolut! Jag är nog iallafall en fullvuxen krill till skillnad mot ynglen där... Citera
StarfiGhtr Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Här kommer en SnG-hand ur HoH3. "High-stakes game, table is tight. Blinds 10/20 A: 1550 B: 1950 C: 870 D: 1100 E: 2050 Hero: 1650 G: 1400 Button: 1280 SB: 1450 BB: 1700 Hero is dealt A-E folds Hero: ?" Hur skulle du poängsätta alternativen "Höj", "Syn", "Fold"? Du har 6 poäng att fördela. Jag skulle poängsätta enligt följande: Fold 4p, Syn 0p, Höj 2p. Det är tidigt i turneringen och vi har lite att vinna på att försöka ett spel även om bordet är tight. Mot sämre motstånd skulle jag ev. kunna tänka mig att limpa in beroende på spelkompetens. Då frågan gäller high stakes förutsätter jag att alla är tämligen kompetenta och genomskådar en syn. Citera
eurythmech Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag hatar också att spela postflopp, det är därför jag lirar SnG Nej men allvarligt, 60 marker för att spela en djupstackad pott mot en hand av typen JJ+, AKo, AQs+ känns inte helt fel. Jag gillar att vara lite lösare än motståndet, men inte för lös, när motståndet är tight. Citera
eurythmech Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Då frågan gäller high stakes förutsätter jag att alla är tämligen kompetenta och genomskådar en syn. Bara en liten kommentar gällande mitt svar och ovanstående: Openlimpar jag 98s i tidig position mot bra motstånd så openlimpar jag starkare händer med ibland. Citera
Myssion Postad 24 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag skulle väl ge 3 poäng till fold, 2 till räjs och 1 till syn. Egentligen skulle jag vilja ha fler poäng att fördela, kanske 6p till fold iaf och 3p till räjs. Syn är helt klart närmre 0p än 2p tycker jag. Citera
StarfiGhtr Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Då frågan gäller high stakes förutsätter jag att alla är tämligen kompetenta och genomskådar en syn. Bara en liten kommentar gällande mitt svar och ovanstående: Openlimpar jag 98s i tidig position mot bra motstånd så openlimpar jag starkare händer med ibland. Själv tycker jag att det känns svagt att openlimpa i SNG. Oftast spelar vi korta nivåer med brant struktur och då vill jg ha bra betalt för mina händer. Därför väljer jag nog generellt bort en open-limp mot kompetent motstånd. Genom att limpa mina svaga händer måste jag ju också limpa mina starka händer. Om vi ändå är ute efter att spela handen kan vi genom en en höjning vinna possition då spelare G och troligen också knappen måste sitta på relativt bra händer för att kunna syna direkt efter en höjning. Citera
eurythmech Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag tror hur som helst att 98s har positiv förväntan om man spelar den konservativt efter floppen, oavsett om man höjt innan eller inte. Att motståndet är tight tolkar jag som att det är mindre sannolikt än annars att någon tycker det är "roligt" att höja från knappen med en tveksam hand, och tvinga oss att lägga oss. Citera
bzkt Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Är bordet tight så kommer du endast få action av mycket bra händer om du höjer. Dessutom får du ju inte så stora implicita odds om de spelar tight postflop, vilket är precis vad du behöver för att spela den här handen. Att spela en SC ur position mot vilka typer av spelare som helst är inget jag föredrar att göra. Jag håller med Myssion angående hans "best case scenarion". Det finns väldigt lite att vinna och man riskerar för mycket tycker jag. Så röstar jag följande: Fold: 4 poäng Syn: 2 poäng Citera
Myssion Postad 24 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag tror hur som helst att 98s har positiv förväntan om man spelar den konservativt efter floppen, oavsett om man höjt innan eller inte.Att motståndet är tight tolkar jag som att det är mindre sannolikt än annars att någon tycker det är "roligt" att höja från knappen med en tveksam hand, och tvinga oss att lägga oss. Visst är det troligen cEV+ att spela handen, men frågan är om de marker man vinner gör till eller från, och alltså i verkligheten väger upp de gånger vi får mothugg eller måste ge upp på floppen. I mina ögon är det mest sannolika att vi vinner blindsen eller CBar hem potten på floppen, vilket i snitt kanske ger oss 50 marker mer, som inte påverkar vår framtida FE nämnvärt. Det näst mest sannolika är att vi missar floppen och blir checksynade och måste ge upp handen, och alltså har kissat iväg 200 marker, som påverkar vår framtida FE negativt i större utsträckning. Bevara FE är helt klart värt mer än att bygga stack, i synnerhet när det är såna här minibitar som man bygger med. Citera
eurythmech Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jag är inte säker på att man tvångsmässigt måste CB:a den här handen... Jag hatar inte tanken på att ha en image som är lösare än bordets image i stort heller. Citera
Max Cady Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 FE? CB? Och förklara gärna +EV mer... Citera
eurythmech Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 FE? CB? Och förklara gärna +EV mer... FE = Folding equity, dvs värdet i att få bättre händer att lägga sig. Är din stack för liten får du väldigt svårt att få blindarna att lägga sig före floppen, det är en knipa man inte får sätta sig i en SnG. CB = Continuation Bet, dvs att beta floppen efter att man höjt preflop. Citera
Max Cady Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Jasså, var det de ni menade! Ev har jag nu koll på... Citera
Myssion Postad 24 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 24 Juli , 2006 EV+ innebär att du i snitt vinner på spelet. cEV+ innebär att du vinner marker på det och $EV+ innebär att du vinner $ på det genom att placera dig 1a, 2a eller 3a. I det tidiga skedet av en turnering är cEV och $EV oftast ganska lika, medan det i det senare skedet, i synnerhet på bubblan, kan vara $EV- att ta en syn som är cEV+, detta p.g.a. prisstrukturen. Jag är dock lite inne på att cEV+ i det tidiga skedet inte nödvändigtvis korrelerar med $EV i en SnG, även detta p.g.a. prisstrukturen, men även p.g.a. blindsstrukturen. Att bevara FE kan helt enkelt vara väldigt mycket värt mätt i $EV när blindsen ökar. Citera
Max Cady Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Tack Myssion! Bra förklarat. Fattar lite mer nu. Citera
Ignatius Postad 24 Juli , 2006 Rapport Postad 24 Juli , 2006 Fold skulle vara mitt standardspel, varierat med någon raise ibland. Så kanske 5p till fold och 1p till raise. Call verkar dåligt: med sc vill man spela flervägspotter helst i position, här är vi först in och riskearar att hamna ur position. Om bordet dessutom är tight har vi nog inte så bra implied odds. Vi har en stor stack i förhållande till blindarna, så det finns inget desperat behov att göra ett move. Citera
Recommended Posts