Gå till innehåll

NL - Hur spela AA i BB med många i potten?


Strixx

Recommended Posts

Hejsan...

 

En liten allmän fråga. Jag vet att det är svårt att svara på då man ska ta så mycket annat i beräkningarna... Men här kommer den i alla fall... ;)

 

Hur ska man agera om man sitter med AA pre-flop i BB, och ALLA eller nästan alla har har synat fram till dig??? :?

 

Ska man dra in ett pot-bet eller bara limpa in? Jag menar, de implicita oddsen blir ju bra för alla om det är ett löst bord även om man pot-bettar.. Hade jag suttit UTG och ALLA (10st) synar BB och BB gör pottbet, hade jag synat på väldigt många starthänder. I tron om att de flesta följer med... (Allternativt i tron att BB försöker köpa potten.. :twisted: )

 

Tänker jag helt fel?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj, höj, höj, höj.

 

Dra till så mycket att du troligen bara får 1-2 synare. Och om du skulle få ett stort antal synare när du betar pott+ så är jag ändå rätt säker på att du har en lönsam sitaution även om du skulle ställa in på alla floppar.

 

Jag tror aldrig att det kan vara rätt att bara syna med AA efter ett stort antal synare.

 

Se det så här, om du skulle checka så delas potten upp efter position och kort typ, då blir din andel kanske 50-60% av det som ligger däri nu. Om du trycker in allt så blir din andel av potten runt 90-110%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Johan... Det var väl i den riktningen jag funderade, att man nästan är tvungen att gå in med hela stacken, klart beroende på hur stor den är, men i alla fall, dubbla eller tre dubbla potten... För jag vill ändå att så många som möjligt lägger sig...

:evil:

Jag ligger ju rätt såligt till om alla 10 ser floppen. Det skule jag inte vilja vara med om på mina AA, dom står ju sig inte så länge då... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Johan... Det var väl i den riktningen jag funderade, att man nästan är tvungen att gå in med hela stacken, klart beroende på hur stor den är, men i alla fall, dubbla eller tre dubbla potten... För jag vill ändå att så många som möjligt lägger sig...

Njae. du vill ju ha syn av en eller två spelare om du betar pott (får du in typ 50-60%+ av din stack vill du att nog att alla synar). Jag ville bara demonstrera att all-in var bättre än att checka, alltså kan check aldrig vara rätt i den här situationen. Jag tror att det finns bättre alternativ än att trycka in dock.

 

 

Jag ligger ju rätt såligt till om alla 10 ser floppen. Det skule jag inte vilja vara med om på mina AA, dom står ju sig inte så länge då... :cry:

Fast jag skulle ju ändå ha AA än vilken annan hand som helst (innan jag vet vilka kort som kommer alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade den situationen för ett tag sen. Det är väl allas dröm att sitta med AA i bb och se alla limpa lr syna höjningar. Jag lirade 1-2 8 seat på 24. Jag delades AA i bb utg raise all in 50e utg+1 calls alla foldar fram till mig jag raisar till 110 han synar floppen bara rags jag drar en pott bet han synar osv. Visar sig att han hade KK och han som gick all in utg q6 bara att tacka honom. Potten hamna på drygt 600e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I min lilla värld ska man hitta precis ett sånt stort bet som maximerar EV. (Oj vilken självklarhet). Två saker spelar roll för EV pre-flop i detta läge: 1) $ i pott och 2) antalet spelare. 1) är ju glasklar, och 2) är ju att jag hellre har 1x10$ än 10x1$ dvs hellre en person som synar 10BB, än 10 som synar 1BB.

 

Vad det betyder är väl att beta precis så mycket som gör att man får in så mycket $ i potten som möjligt, spritt på så få spelare som möjligt. För stor bet skrämmer bort för många, för liten maximerar inte antalet instoppade $, och ökar antalet synare.

 

Nu kan väl nån mattesnickare räkna ut formeln =)

 

Gutfeelingbaserat skulle jag se mig om runt bordet, och finns det mer än två lösa callers som inte gärna släpper AKs eller JJ tar jag i rejält (15BB vid familjepott, eller 2x pot vid raise) och hoppas på 1 syn. Annars skulle jag moderera mig lite mer, typ 6-8BB... och hoppas på 2-3 syn.

 

Spelet på floppen blir ju ändå lite digitalt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...