Gå till innehåll

NLT - AA och QQ ur position

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Spelar vanligtvis på NL 0.25/0.50 vilket har gått bra, tar därför ett skott på NL 0.5/1. Postar här två händer på samma bord som jag känner att jag har grova problem att spela bra. Båda är rätt identiska, jag får ett högt par ur position och förbättrar mig inte.

Bordsstämning

Ingen direkt upphetsad stämning. Generellt så brukar shortstackarna tendera att spela mer huvudlöst än stora stackar. Får inte ut stackstorlekarna ur HH, men i båda händerna täcker min motståndare mig. I första handen har jag $60.80 (just blivit utdragen av runner runner färg :evil: ) och i andra handen ~$95.

Fi första handen är relativt lös och jag misstänker att han är lite på tilt efter att på ett annat bord nyss ha förlorat med AA mot KQo och skrivit "motherf*cker" i chatten.

Fi i andra handen har jag ingen direkt read på men han sitter på mer än maxinköpet och har inte utmärkt sig på nåt speciellt sätt så jag har ingen direkt anledning att tro att han är en tomte.

HAND 1

OpeningBetRound

Nidson was dealt [ AH, AC ]

Nidson : Posts small blind 0.50

freddino : Posts big blind 1.00

pokerdummy88 : Posts 1.00

Khabarakh : Calls for 1.00

GlennOve : Calls for 1.00

Sammyslick : Folds

BrettHarkins : Folds

RBurman : Folds

pokerdummy88 : Checks

MezCalito : Folds

Nidson : Raises for 4.50

freddino : Folds

Khabarakh : Calls for 4.00

GlennOve : Folds

pokerdummy88 : Folds

Känns inte som att någon är stark så jag raisar "bara" 5bb i hopp om att få någon syn. En synar vilket känns bra.

Flop

Dealing Flop: [ 6D, KS, 3H]

(Pot = 13 )

Nidson : Bets 8.00

Khabarakh : Calls for 8.00

Bra flop för mig, bettar inte mer än drygt halva potten då det knappast finns några drag att oroa sig för. När han synar tror jag att han kan ha träffat kungen, även om jag inte kan utesluta set. Kan som sagt inte tänka mig att han hittat något vettigt drag.

Turn

Dealing Turn: [ 6D, KS, 3H, 10D]

(Pot = 29)

Nidson : Bets 20.00

Khabarakh : Calls for 20.00

En intetsägande tia kommer och jag kan inte se något annat alternativ än att återigen betta ut. Får jag syn här blir det en naturlig all in på rivern eftersom jag är såpass potcommited. Jag blir dock rejält bekymrad när han hittar synen även här, jag har ju trots allt bara överparet, men förhoppningsvis tror han på sitt par i kungar.

River

Dealing River: [6D, KS, 3H, 10D, 4S ]

(Pot = 69)

Nidson : Bets 1.00

Khabarakh : Raises for 30.00

Nidson : Went all-in 27.30

*Host*, råkar göra bort mig lite, vill gå all in men får hjärnsläpp och skriver in $29 i betrutan då jag bara har $28.30 kvar, resultatet blir att jag minbettar :? . Hursomhelst, resultatet blev detsamma som om jag hade bettat för han hade aldrig lagt sig med tvåparet.

Showdown

Nidson [ AH, AC, KS, 10D, 6D - One Pair ]

Khabarakh [ 10D, 10S, 3H, 3S, KS - Two Pair ]

Result

Nidson Showed Cards

freddino Mucked Cards

pokerdummy88 Mucked Cards

Khabarakh Showed Cards (Winning) 122.60

GlennOve Mucked Cards

Sammyslick Mucked Cards

BrettHarkins Mucked Cards

RBurman Mucked Cards

MezCalito Mucked Cards

HAND 2

OpeningBetRound

Nidson was dealt [ QC, QD ]

ambush : Posts small blind 0.50

dhb : Posts big blind 1.00

MissGruntled : Folds

pokerdummy88 : Calls for 1.00

MezCalito : Folds

Nidson : Raises for 4.00

JoNo1010 : Calls for 4.00

Khabarakh : Calls for 4.00

imigtnedapoo : Folds

DorAdas : Folds

ambush : Folds

dhb : Folds

pokerdummy88 : Calls for 3.00

Ptja, QQ är ju bra och jag raisar 4bb, standardraise. Kanske borde jag raisa mer pga att min position inte är helt bra? Blir förvånad när jag får tre syner i alla fall.

Dealing Flop: [ 9D, 4C, 6D]

(Pot = 16.50 )

pokerdummy88 : Checks

Nidson : Bets 14.00

JoNo1010 : Calls for 14.00

Khabarakh : Folds

pokerdummy88 : Folds

Helt ok flop, bettar knapp pot för att sätta press på eventuella färg- och stegdrag. Känns dock inte helt stabilt när han synar mig. Är min respekt för hans syn överdriven?

Dealing Turn: [ 9D, 4C, 6D, 9H ]

(Pot = 44.50)

Nidson : Bets 20.00

JoNo1010 : Went all-in 93.00

Nidson : Folds

JoNo1010 : Mucks cards

Gillar inte alls nian som kommer, det är inte alls otroligt att han synade floppen med topparet. Kan ändå inte förmå mig att checka då detta skulle vara detsamma som att säga "jag hatar min hand, bettar du så får du den stora potten vi byggt upp". Bettar därför ett halvmjäkigt bett och bestämmer mig för att släppa handen ifall han går all in. Efter mitt turnbet har jag ~ $57 vilket jag tycker är för mycket för att kasta bort på mitt överpar. Jag muckar således handen och svär för mig själv.

Avslutning

Hur tusan spelar man höga par ur position? Antingen vinner jag en liten pott eller så förlorar jag en stor. Oftast blir paret oförbättrat men man måste väl ändå betta floppen om denna inte ser helt vansinnig ut? Problemet är att man ofta ligger pyrt till om man får syn, samtidigt som man knappt har några outs medan fi oftast har ett helt gäng. För mig känns det som att jag raisar preflop, bettar flop och turn relativt hårt, och vips så är jag i princip potcommited med bara ett överpar! Samtidigt känns det vekt värre att slå av på bettandet på turn bara för att man får en syn på floppen. Så vad tusan är hemligheten?

Postad

AA = 5xBB preflop

KK = 10xBB preflop

QQ = 25xBB preflop eller autofold. folda om flopp finner A eller K och fi visar styrka.

JJ = 12xBB. Överkort = fold.

detta gäller oavsett position och ifall inga överkort kommer (och du har 1-2 callers) betta på som en kamel.

Postad
AA = 5xBB preflop

KK = 10xBB preflop

QQ = 25xBB preflop eller autofold. folda om flopp finner A eller K och fi visar styrka.

detta gäller oavsett position och ifall inga överkort kommer (och du har 1-2 callers) betta på som en kamel.

??

Detta var en underlig strategi, kan du argumentera för den?

Postad
AA = 5xBB preflop

KK = 10xBB preflop

Det där är verkligen inte ett bra sätt att spela höga par på!

25xBB höjning pre-flop med QQ? Vad tror du att du får syn från där? Knappast sämre händer än vad du har, skulle tippa på att du till 95% av gånger du får syn är uppe med AA eller KK.

Om du inte har en grymt bra read på en tomte som inte finns i denna världen eller att nån som är på tilt callar allt med "any 2 cards" så är jag tämligen säker att dit spel är -EV bigtime.

Postad

Ditt första spel var perfekt med kanske undantag för din raise, vet inte om jag skulle ha raisat mer i den positionen. Men du har mkt bättre uppfattning om vad alla spelarna skulle calla och folda på så det du gjorde var antagligen rätt.

Den andra handen skulle iaf inte jag ha raisat 4BB på MP. Jag skulle ha checkat ut och hoppats på nån annans raise sen callat eller re-raise om bettet var litet.

Men första handen lirade du helt rätt, förvånad att du inte reagerade på stegchansen som låg ute dock :S

Postad

Otur i första handen där . Stahl vilken strategi på reise du har. Man reisar beroende på bordet . Om det är tight bord så kommer ingen att syna de reise, och om det är loose så kommer du få rätt många mot dig med AA.

Postad

Höj mycket mer andra handen. Du har en person vid bordet som synar en 4bb höjning preflop med T3s. Höj till 10-15 bb och hoppas att han sitter på T6s eller något annat han inte kan släppa.

Jag skulle höja mer första handen också, till runt $6-7, eftersom du som sagt sitter ur pos och därmed ger låga pp:s goda implicita odds. Och eftersom du bara har $60 i stacken tycker jag du kan lägga på ett par dollar till i din höjning för att undvika svåra beslut senare och committa dig redan där. Anar du dessutom att en person är väldigt lös, som han ju var, ser jag ingen anledning att hålla tillbaka.

Postad

Ok, lutar åt att jag ska börja höja lite mer preflop med mina monster, i alla fall tills jag börjar känna nån sorts trygghet igen. Problemet jag ser med det är iofs att jag läcker information om jag inte också börjar höja på liknande sätt med svagare händer som KQs, AJo eller vad jag nu kan vilja prova lyckan med. Som det ser ut nu höjer jag alltid ungefär 3bb + antal limpers om jag ska höja. Å andra sidan kan man ju fråga sig hur många som upptäcker att man varierar bettet med varierande handstyrka.

Problemet är nog att jag är så girig, blir grymt irriterad när jag inte får nån action med AA och KK, fast egentligen borde jag vara relativt nöjd med att plocka upp blindsen.

Hade förresten en liknande hand senare på kvällen, bettade 4bb UTG+1 med KK och fick fyra (!) syner (inte signifikativt för bordet). Underkort på floppen och jag bettade och fick såklart syn av ett floppat set. Med fyra synare är det ju inte ens oväntat att någon har träffat floppen hårt så i det läget är jag inte ens säker på att det var rätt att betta ut som förste man, någonstans måste ju gränsen gå där ett överpar inte är favorit.

Postad
Ok, lutar åt att jag ska börja höja lite mer preflop med mina monster, i alla fall tills jag börjar känna nån sorts trygghet igen. Problemet jag ser med det är iofs att jag läcker information om jag inte också börjar höja på liknande sätt med svagare händer som KQs, AJo eller vad jag nu kan vilja prova lyckan med. Som det ser ut nu höjer jag alltid ungefär 3bb + antal limpers om jag ska höja. Å andra sidan kan man ju fråga sig hur många som upptäcker att man varierar bettet med varierande handstyrka.

En tanke är att överbeta potten med monster och med rent skräp som du ändå inte skulle spela (på det viset får du ju ändå floppar mot sämre händer med sånt som KQs). På det viset blir ju din handdistribution inte löjligt stark och extremt informationsläckage förhindras. Mot lösa, korkade motståndare kan du ju så klart strunta i skräpet och bara höja upp monstren stort.

Postad
AA = 5xBB preflop

KK = 10xBB preflop

Det där är verkligen inte ett bra sätt att spela höga par på!

25xBB höjning pre-flop med QQ? Vad tror du att du får syn från där? Knappast sämre händer än vad du har, skulle tippa på att du till 95% av gånger du får syn är uppe med AA eller KK.

Om du inte har en grymt bra read på en tomte som inte finns i denna världen eller att nån som är på tilt callar allt med "any 2 cards" så är jag tämligen säker att dit spel är -EV bigtime.

Det är ett mycket bra sätt att spela på. Risken att du är uppe mot AA el KK är så pass liten, och de gånger någon idiot kommer syna bara för att hoppas träffa hårt, är fler än de gånger du får syn mot AA KK och kan då känna dig slagen. Helst vill du inte se flop med QQ överhuvudtaget.

Postad
Det är ett mycket bra sätt att spela på.

Jag trodde faktiskt att du skämtade när jag läste det.

Statistiskt sett är det fel att spela så. Riggmässigt/vidskeplighetsmässigt sett är det definitivt inte fel att spela så.

Postad
QQ = 25xBB preflop eller autofold

Jag är lite intresserad av vad du menar med detta. Menar du att om du av någon anledning inte får höja 25 bb så autofoldar du hellre än synar eller höjer t.ex 10 bb?

Nej, det var vid raise det gällde. jag kan självklart köra en limp eller en miniraise syn, men får jag en bra position så kör jag hellre en extremt stor höjning och hoppas på en eller ingen syn.

edit: vadå "inte får höja"?

Postad

Jag är lite intresserad av vad du menar med detta. Menar du att om du av någon anledning inte får höja 25 bb så autofoldar du hellre än synar eller höjer t.ex 10 bb?

Nej, det var vid raise det gällde. jag kan självklart köra en limp eller en miniraise syn, men får jag en bra position så kör jag hellre en extremt stor höjning och hoppas på en eller ingen syn.

Ja, om någon förbjuder dig att höja alltså. Någon illvillig person kanske.

Varför vill du ha en bra position för att höja så mycket?

Postad

Ja, om någon förbjuder dig att höja alltså. Någon illvillig person kanske.

Varför vill du ha en bra position för att höja så mycket?

Heh om någon förbjuder mig :) Då kör jag hellre en 10xBB jo.

Bra position för mig där vore BB eller SB, då alla har limpat/visat sin styrka. Om ingen representerar KK/AA, så kan jag med 25xBB bet sno allas blinds, och säkert då och då finns en idiot som inte vill släppa sin JJ/TT eller AK och synar din QQ.

Postad
Hmm, att sno blinds för 25bb med qq när nån skulle kunna sitta på KK eller AK känns lite risky.

ifall alla har limpat före dig (om du sitter BB ex) och du har QQ så får vi ändå säga att risken är liten att nån har det. Dessutom är du favorit mot AK.

Postad

ifall alla har limpat före dig (om du sitter BB ex) och du har QQ så får vi ändå säga att risken är liten att nån har det. Dessutom är du favorit mot AK.

Vid ett standardbord finns det nästan alltid nån som jag har satt en note på i stil med "limp AA/KK". Det är faktiskt förvånande ofta som folk limpar in i sen position med KK, hände tex två gånger igår kväll. Sen gnäller de något kopiöst när man floppar set mot dem. :D