Gå till innehåll

PL5CD - Nybörjarfrågor om 5 card stud


Xovelono

Recommended Posts

Spelade 5 card stud för första gången..

 

Jag är en "okej" all-round spelare och klarar mig bra i de flesta spel.

 

Oavsett, plockar upp vad jag tror är den bästa handen hittils - K-K

 

Höjer pott pre-flop och när en shorstack går all-in synar jag.

 

Bara jag och en annan med i potten, den andre har X-J på handen.

 

Han får ännu ett J på floppen. Det låg redan mycket pengar i potten och jag ställer in. Den andre synar och visar J-J-J.

 

Jag hade felaktigt satt honom på A-J.

 

Eftersom jag uppenbart blev totalt utspelad i ovanstående hand undrar jag om någon skulle vilja berätta lite för mig om 5 card stud, kanske om det finnd några bra internetresurser så skulle jag gärna vilja ha länkar.

 

Allmäna lärdomar och kunskap som man lär sig med tiden motttags också tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är din beskrivning ju långt ifrån fullständig men jag tolkar det som att ni var tre med till tredje gatan varav en all-in?

 

Till att börja med att om shortstackens all-in var tillräckligt stor för att räknas som en höjning är det närmast kriminellt att inte återhöja pott om en tredje spelare är med i potten med X-J.

 

Sedan skulle jag inte påstå att du blev totalt utspelad, mest är det ju en fråga om oflyt. Är stackarna inte djupare än att det är mindre än ett pottbet att ställa in på tredje är det förmodligen svårt att inte hamna all-in på tredje med (K)Kx mot (J)JJ om fi är någorlunda lurig.

 

Oftast (typ 95%) kommer han ju inte träffa trissen här och du kan få in degen som stor favorit, synd att du råkade ut för de sista 5%.

 

Det ska dock tilläggas att ibland kan man nog räkna ut att han inte har AJ helt enkelt för att det inte är ok för honom att syna med AJ på andragatan. Detta beror ju förståss på med vilka händer du höjer pott med i det exakta läge som var på andragatan. Är den handdistribution av (X)K som du höjer begränsad till bara (A)K, (Q)K, (K)K vilket beroende på position och uppkort inte alls är orimligt så är det antagligen helt fel att syna med AJ som rimligtvis är massiv underdog mot KK, stor underdog mot AK och ganska svag favorit mot (Q)K.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller allmäna lärdommar om femkortsstöt så är den absolut viktigaste taktiska regeln:

 

Don't Chase!

 

Jag har visserligen mest spelat FL5CS men regeln borde vara ännu mer tillämpbar på PL/NL 5CS. Gå in med vad du tror är bästa handen eller en hand som du tror att du kan representera bästa handen med, försök alldrig (eller nästan alldrig) dra ut för du kommer mycket sällan ha odds.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller allmäna lärdommar om femkortsstöt så är den absolut viktigaste taktiska regeln:

 

Don't Chase!

 

Jag har visserligen mest spelat FL5CS men regeln borde vara ännu mer tillämpbar på PL/NL 5CS. Gå in med vad du tror är bästa handen eller en hand som du tror att du kan representera bästa handen med, försök alldrig (eller nästan alldrig) dra ut för du kommer mycket sällan ha odds.

 

/Bjorn

 

KOM IHÅG!

Alltid stavas alltid med två L, aldrig stavas aldrig med två L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...