Gå till innehåll

House rules diskussion


Recommended Posts

Hello boys och heltenkelt.

 

jag tänkte att det kunde var givande för klubben att ha lite houserules så att vi redan i förväg vet hur vi ska agera i olika situationer.

 

Säger man syn/call/check/höjer/bet/raise så måste man göra det.

Men om en person agerar innan det är hans tur, x betar men y var förre och var inte klar. Måste X beta nu när det är hans tur, får han höja Y om Y betat?

 

sen har vi haft lite problem med spelare som yttrar otydliga kommandon vid bordet. speciellt en kille som sa "ta det" när han foldade och "tar det" när han synade för att han trodde han hade bäst hand......... funderar på om man skulle ha vissa kommandon som är godkända eller inte. det har alltid fungerat tidigare men samtidigt vill man ju vara proaktiv för att slippa dylika problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Bob Ciaffone alltid har rätt föreslår jag att någon ansvarig person läser igenom Robert´s Rules of Poker och använder valda delar därifrån. Typiskt kassörsjobb, eller hur?

 

http://www.diamondcs.net/~thecoach/RobsPkrRules3.htm

 

Som medkonspirerande jurist till callen tycker jag att dessa regler är väldigt bra. Det gäller bara att någon tar ut godbitarna.

 

I pokersällskap saknas ofta tillämpara straff för den som medvetet eller upprepat bryter mot regler/etikett. Jag föreslår att den spelare som skall straffas måste bära tomteluva följande turnering (för den spelare som alltid har en sådan, får annat tänkas ut). Eller vad säger heltenkelt? :roll:

 

Alternativt varning, avstängning, böta pot, "parkeringsplats-indoktrinering" av styrelsen, spöstraff, medeltida tortyr.

 

Nja, eller så kan vi totalt skita i straffsektionen och endast hänvisa till folks goda moral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Något jag lagt märke till är att folk verkar vara mycket ovilliga att visa mer än sitt högsta kort när rivern checkas runt. Om jag inte missminner mig så är det show one show all vid showdown.

 

En annan sak jag kom att tänka på ett par veckor sedan var när en shortstack gick allin UTG och en tidig spelare synade. Alla foldade fram till en spelare i sen pos som verbalt synade men hade missat faktumet att han inte var ensam i potten med shortstacken. När det var dags för flopp så vände han sina kort och hans hand förklarades död pga den extra spelaren i potten som inte var allin.

 

Nu till min fråga angående houserules. I den ovanstående situationen, när en spelare säger syn och sedan råkar döda sin hand, måste han inte lägga in nog med chips för att syna även om hans hand är död om han sa syn innan hans hand blev ogiltig?

 

Tacksam för svar från ansvariga på UPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag lagt märke till är att folk verkar vara mycket ovilliga att visa mer än sitt högsta kort när rivern checkas runt. Om jag inte missminner mig så är det show one show all vid showdown.

 

Nu till min fråga angående houserules. I den ovanstående situationen, när en spelare säger syn och sedan råkar döda sin hand, måste han inte lägga in nog med chips för att syna även om hans hand är död om han sa syn innan hans hand blev ogiltig?

 

Tacksam för svar från ansvariga på UPS.

 

Det stämmer att: båda korten måste visas om man blivit synad, det rundcheckats efter rivern. Om det rundcheckas efter rivern så måste alla (och då menar jag alla) visa sina kort i rätt ordning.

 

Fast när du hänvisar till show one show all regeln så handlar det inte om att visa båda korten utan att om ngn spelare visar ngt/båda kort till en medspelare vid bordet så måste han visa det för hela bordet.

 

Om en spelare sa syn så måste han lägga in sin bet i potten ja. Inga ursäkter.

 

Vidare om det uppstår konstigheter så kan man ju alltid tillkalla tävlingsledning så får de dömma så blir det förhoppningsviss rätt.

 

/Vice ordf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hur går det med husreglerna?

 

Det dyker ständigt nya spelare (var det åtta igår eller så?), och det finns en hel del procedurer kring pokerturneringarna som man aldrig konfronteras med om man t.ex. bara spelat på nätet eller i mindre sällskap. (Själv har jag spelat på sällskapet i drygt ett halvår, och blir fortfarande förvirrad över vissa saker...)

 

Här är tre saker som skapade olika grader av förvirring (för att inte säga kaos i ett fall):

 

1) Hur gör man egentligen "chip race"? Dels har jag sett lite olika sätt att göra det, och dels är inte den vanligaste metoden direkt uppenbar för nybörjaren. Även om det inte spelar så stor roll, och ingen brukar klaga, så brukar ofta halva bordet sitta med ett förvånat "öhh... vad hände nu?"-uttryck efteråt. ;)

 

2) Hur lottar man finalbordet? Kan tyckas trivialt, men igår (när det var flera förstagångare) så missades den lilla detaljen i instruktionerna i vilken ordning de tilldelade numren skulle sätta sig. Några försökte sätta sig medurs, några moturs, några bara velade, vilket ledde till en slags egendomlig "hela havet stormar" runt bordet, innan Ordning skapades. :)

 

3) Om någon, när det bara är prisplatser kvar, föreslår en delning av prispotten, så behövs strikta regler för hur det ska gå till. Igår ledde en lagom blandning av förstgångare, påstridiga personer och ofokuserade virrpannor till ett halvtimmeslångt käbbel och räknande hit och dit, och i slutändan hade minst en person inte fattat att vi ändå måste spela färdigt för placeringarna (trots att detta förklarats).

Hur jag tycker att man ska göra:

- Förklara alternativen: ingen delning - delning (*en* sort endast; innovativa förslag på alternativa sätt att dela framkastades igår, men fler alternativ ger bara mer krångel),

- och förutsättningarna (att man t.ex. måste spela klart även vi delning, i förekommande fall).

- Varje spelare får rösta, ja, nej, eller räkna ut prissumman först. Om någon säger nej, så spelar man vidare.

- Annars räknar man ut prisfördelningen, och varje spelare får rösta, ja eller nej.

- Om någon säger nej, så spelar man vidare.

- Under hela denna procedur får ingen diskussion, övertalning eller påverkan förekomma, och varje spelares beslut accepteras utan knot (naturligtvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Hur lottar man finalbordet? Kan tyckas trivialt, men igår (när det var flera förstagångare) så missades den lilla detaljen i instruktionerna i vilken ordning de tilldelade numren skulle sätta sig. Några försökte sätta sig medurs, några moturs, några bara velade, vilket ledde till en slags egendomlig "hela havet stormar" runt bordet, innan Ordning skapades. :)

 

 

Jag tar den på mig! Jag måste tydligen vara tydligare att säga till folk att dom nu ska lyssna till min röst när jag förklarar och inte stirra sig blind på det kortet dom fått. ;)

 

Hursomhelst så håller jag med dig - dax för tydliga regler.

Jag vet av egen erfarenhet att alla inte känner till t ex Sklansky's förslag på procentuell delning (ja, jag vet alla förståsigpåare att det inte är Sklansky's uppfinning, men använd huvet och var inte dryg...)

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Hur lottar man finalbordet? Kan tyckas trivialt, men igår (när det var flera förstagångare) så missades den lilla detaljen i instruktionerna i vilken ordning de tilldelade numren skulle sätta sig. Några försökte sätta sig medurs, några moturs, några bara velade, vilket ledde till en slags egendomlig "hela havet stormar" runt bordet, innan Ordning skapades. :)

 

 

Jag tar den på mig! Jag måste tydligen vara tydligare att säga till folk att dom nu ska lyssna till min röst när jag förklarar och inte stirra sig blind på det kortet dom fått. ;)

 

Jo, det var inte menat som kritik mot dig. Snarare tvärtom, det visar hur svårt det kan vara att komma ihåg att säga rätt saker på rätt sätt i sådana lägen, det vet jag av egen erfarenhet också. Nedskrivna rutiner är då till stor hjälp (tills man kan det i ryggmärgen).

 

Sedan behövs dessutom lite diciplin från SPELARNA så att de håller k... och lyssnar när någon förklarar något, men det kan tyvärr inte skrivna regler åstadkomma... :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...