Gå till innehåll

Gynnsam rake på PokerRoom/OnGame!


Hess

Recommended Posts

Jag har kikat på detta rakesystem, och huvudsakligen på raken upplagd för NL 5-10 spelare.

 

Systemet kan finnas här:http://www.fullcontactpoker.com/poker/help/poker_ring_games.php#c3q1

på FCP och är givetvis lika för alla i hela nätverket, inte bara på FCP. Se det nedre schemat för NL/PL rake.

 

Frågan är om detta är ett grynnande eller missgynnande system för spelaren? Jag har själv funderat på att spela på detta nätverk och har därför givit detta en tanke, och kommit fram till följande.

 

Smått gynsamt för spelaren i teorin, i gämförelse med standard $3 max 5% rake.

 

För att:

Raken i bb(big blinds) dividerat med snittstorleken på potterna i var spalt/kategori ger en gynsam rake.

 

Uträkningar för detta:

 

 

 

Spalt 1:

- 5-10 spelare, 4-12bb i potten

- Snittpotten i denna kategori är 8bb(med förutsättningen att potten lika ofta är 4bb som 12bb, och allt där i mellan).

- Rake tagen: 0.4bb eller max $2

 

Vi ser direkt att capen är lägre än standard. Och om vi räknar ut snitt-raken(0.4bb) mot snitt-pottstorleken så får vi följande:

0.4/8=0.05

Vilket ger i snitt 5% rake om potten befinner sig mellan 4-12bb

 

 

 

Spalt 2:

- 5-10 spelare, 12-32bb i potten

- Snittpotten i denna kategori är 22bb(med förutsättningen att potten lika ofta är 12bb som 32bb, och allt där i mellan)

- Rake tagen: 1bb eller max $3

 

Samma cap som standard. Och om vi räknar ut snitt-raken(1bb) mot snitt-pottstorleken så får vi följande:

1/22=0.04545~

Vilket ger i snitt 4.5% rake avrundat, fördelaktigt mot standard!

 

 

 

Spalt 3(stora potter):

- 5-10 spelare, +32bb i potten

- Snittpotten i denna kategori är inte fast

- Rake tagen: 2bb eller max $3

Capen är $3, men om man spelar på en nivå låg nog där 2bb inte är $3 kommer denna cap aldrig att nås. Till exempel på $0.5/$1(NL100) så är max raken 2bb, dvs $2.

Potterna i detta system kommer att capas vid 32bb, capen är gynsam för spelare där 2bb inte överstiger $3, det vill säga 0.5/1 eller lägre. För högre stakes tex 1/2 gäller följande: Raken capas för $3 på 32bb($64) i stället för $60(5% av 60 ger 3) vilket är 30bb på denna stake. Fördelaktigt!

För spelare på högre stakes finns inga nackdelar. Potterna kommer att cappas på $2 då dem är tillräckligt små i bets och på $3 som vanligt då dem är stora nog i bets.

 

 

 

Summeringen av detta blir endast gynsamma teoretiska resultat för spelaren. Dock baseras denna teori på snittstorlekar. Potten kanske inte är 12bb lika ofta som 4 osv..? om du oftare spelar potter mellan 4-8bb än 8-12bb kan du till exempel bli missgynnad på en lägre stake. Samma gäller för alla spalter, under snittantalet big blinds ger missgynsam rake, över ger likaså gynsam rake på lägre stakes. På höga stakes finns bara fördelen med lägre cap i små potter.

 

Någon som har andra tankar? Teorier?

 

Jag har läst om detta tidigare i forument men beslöt mig för att återuppta det med en ny post, och lite nogrannare funderingar än vad jag såg i tidigare poster.

 

Kom gärna med tankar och arguement! TACK!

 

/Erik Hesselgren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jättekoll men kan nog hålla med om att systemet är gynnsamt för låga NL-spel med tanke på cappen.

 

FL är däremot missgynnsamt eftersom potten då oftare hamnar i, för spelaren, dåliga intervall.

 

Sen måste jag tillägga att det för låg/midlimit-spelare i princip alltid går att hitta reloadbonusar på nätverket så i praktiken är raken betydligt lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...