Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har lite funderingar kring att spela mot Fi, på låga nivåer, som sitter på färgdrag. Ett typiskt scenario är att man på knappen höjer med, säg, :Ac::Qd: efter att två spelare limpat. Övriga lägger sig och limparna synar igen. Vi får en flopp med TP, men också med ett färgdrag. T ex :Qs::7s::5d:. Om nu båda fi checkar och jag betar så har dom ju hur som helst odds att syna för sitt färgdrag då potten är 8,5 små bettar och det kostar ytterligare ett litet bet att syna. Though shit, men vad ska man göra? Vi kan ju inte gärna checka...

Om det nu kommer ytterligare en spader så är det väl inte otänkbart att vi får se följande hända: Båda fi checkar, vi betar, Fi1 checkhöjer och Fi2 lägger. Vad göra? Hur ofta har fi satt färgen? Hur ofta blir vi bluffade? Vad är korrekt att göra? Om vi ska vidare, hur tänker vi då inför spelet på river?

Det här känns som en riktig skitsituation, eftersom de gånger fi inte träffar sitt spader så kommer han syna vårt bet på turn och beroende på hur river ser ut så kommer han att:

1) checkhöja oss då vi betar river om han satt färgen

2) lägga sig om han missar färgen och inte har något par

3) möjligen syna med ett sämre par eller sämre kicker

Hur ska man egentligen spela i de här lägena? Alltför ofta tycker jag mig se mina TP får stryk av färg...

Postad

mot typiska motståndare är det bara att betala av. betala av är en naturlig del av poker, försöker man ta bort den delen kan motståndarna bluffa sönder en.

mot sådana som checkraisar varje turn blir reraise mer lönsamt för att straffa deras semibluffar. även om de råkar ha 12outs mot dig är det inte EV i att de tvingas lägga 3BB istället för 1BB för att se river.

men oftast betyder checkraise på turn styrka, så syna ner bara. handlar ju knappast om att du ger dem frikort. hade färgen inte kommit däremot är reraise ofta rätt.

checka flopen finns ju inte. visst de har EV+ på sin syn, EV som de stoppade in preflop. du får EV+ på din bet du med och det är det som räknas.