Hector Postad 14 December , 2004 Rapport Postad 14 December , 2004 Bakgrundsfakta: Har väl ingen read på någon eftersom jag stressat lite runt på nätet (kanske inte det smartaste) Bordsstämning: vanlig för 0.50/1 skulle jag tro Spelet: Holdem NL 0.50/1 OpeningBetRound Seat: 1 neverheard ca 80$ Seat: 2 everlast33 Seat: 3 Btre Seat: 4 Sammyslick Seat: 5 sothersby Seat: 6 MrFroggyX Seat: 7 drak Seat: 8 gribbo (Dealer) Seat: 9 Rikard_N Seat: 10 Hero ca 87$ Hero [ AC, JH ] Rikard_N : Posts small blind 0.50 Hero : Posts big blind 1.00 neverheard : Raises for 4.00 everlast33 : Folds Btre : Folds Sammyslick : Folds sothersby : Calls for 4.00 MrFroggyX : Folds drak : Folds gribbo : Folds Rikard_N : Folds Hero : Calls for 3.00 (vet inte varför jag ens spelar denna handen från BB med en tidig höjning, men jag skulle inte bettat hårt om jag bara träffat A) Flop JS, 9C, AD, Hero : Bets 6.00 neverheard : Calls for 6.00 sothersby : Calls for 6.00 Pot = 30$ Turn: [ ] 6D Hero : Bets 18.00 neverheard : Calls for 18.00 sothersby : Folds (Pot = 30+ bettande på turn 36=66$) River Dealing River: [ ] 4S Hero : Bets 17.00 neverheard : Went all-in 59.25 Hero : Calls for 42.25 (Pot = ) Showdown neverheard [ JS, JC, JD, AD, 9C - Three of a Kind ] Hero [ AD, AC, JS, JH, 9C - Two Pair ] Result neverheard Showed Cards (Winning) 182.00 Avslutning Nu till min fråga, förutom dumma synet pre flop, gjorde jag några fel och i så fall var? Kanske borde jag lagt mig på river när han gick all in men trodde hela tiden att han sat med AKs, det var min read. Så vart gick det fel egentligen? Citera
Rollin Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 Usch! Jobbig hand... Vet inte om skulle kunnat lägga den, den ända handen jag skulle kunna sätt honom på som har mej slagen är 99. Jag skulle iallafall inte kunna folda AJ på rivern... Citera
Fadeh Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 Fold preflop. Han höjer från early position(vanligtvis betyder det AA-JJ eller AK-AQ) och har position på dig. Du får inte sämre lägen än såhär. Post flop. Detta är vad som händer om du bettar ut eller inte som jag skulle se det. Vi antar att preflop raisaren bettar ut med samtliga händer. Och antar att sannolikheten för de olika händerna är: AA - 15%, KK - 15%, QQ - 10%, JJ - 5%, AK - 30%, AQ - 15% Om du inte bettar ut Om han har AA: han bettar hela vägen och du synar hela vägen. (-51$) Om han har KK: han bettar flop och du synar, båda checkar turn och du bettar och får potten på rivern. (+19$) Om han har QQ: samma scenario som med KK. (+19$) Om han har JJ: samma scenario som AA. (-51$) Om han har AK: han bettar flop och turn men checkar river. (+34$) Om han har AQ: han bettar flop och turn men checkar river. (+34$) EV: +10$ Om du bettar ut Om han har AA: han synar dina bets till river där han höjer. (-85$) Om han har KK: han foldar på floppen. (+13$) Om han har QQ: han foldar på floppen. (+13$) Om han har JJ: han synar dina bets till river där han höjer (-85$) Om han har AK: han höjer dig på floppen för att se var han står. Du synar. Han bettar turn vilken du synar. Han checkar river. (+58$) Om han har AQ: samma scenario som AK. (+58$) EV: +12,46$ Enligt siffrorna bör man betta ut när man träffar 2par med AJ mot en preflop raisare som raisar från early position.Och att du skulle gå plus generellt när du träffar 2par är väl föga överaskande. Men, du behöver träffa minst 2 par för att spela denna hand. Du träffar 2par 1 gång på 50. Du träffar triss 1 gång på 74. Du träffar kåk 1 gång på 1088. Sen kan du träffa lite färger och stegar också. Men generellt. Nästan jämnt kommer du vara tvungen att folda denna hand på floppen. Hoppas dessa siffror gör att nästa gång du får lust att syna en preflopraise från early position med AJ att du hejdar dig och lyckas folda. När du väl kom i läget som du gjorde på floppen så spelade du helt rätt i mitt tycke. Citera
Rollin Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 Fadeh, hur får du fram alla dom där siffrorna? Citera
Fadeh Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 Jag bara räknade med hur jag antog att spelarna skulle bettat i de olika lägena och vad det skulle ge för slutligt resultat. Citera
Rollin Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 Jag bara räknade med hur jag antog att spelarna skulle bettat i de olika lägena och vad det skulle ge för slutligt resultat. Ah ok, trodde du hade nått litet poker program som fixade fram allt de där. Citera
WeeM Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 alltså jag tycker du borde checkat floppen. Killen som har bettat preflop kommer med största sannolikhet bettat ut, det är inga speciella drag ute så du behöver egentligen inte skydda din hand. Bettar han starkt kan du calla ner honom hela vägen utan att kanske riskera hela din stack eller prova checkraise på floppen för att se vart du står. genom att du bettar ut på floppen tappar du så mycket information när han bara callar ner dig, finns så många händer han callar ner dig med. Det där skulle jag villa säga är en typiskt slowplay a la 0,5/1 calla hela vägen och på rivern kommer omslaget och man blir tvungen att syna. Har själv råkat ut för det där ett antal ggr på den nivån. Citera
hazeelnut Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 Fold preflop. Han höjer från early position(vanligtvis betyder det AA-JJ eller AK-AQ) och har position på dig. Du får inte sämre lägen än såhär. Post flop. Detta är vad som händer om du bettar ut eller inte som jag skulle se det. Vi antar att preflop raisaren bettar ut med samtliga händer. Och antar att sannolikheten för de olika händerna är: AA - 15%, KK - 15%, QQ - 10%, JJ - 5%, AK - 30%, AQ - 15% Handdistributionen ser knasig ut. Om vi antar att han alltid höjer med alla de händerna preflop så borde QQ och KK vara 6 gånger så sannolika som JJ och AA. AK och AQ borde vara 8 ggr så sannolika som AA och JJ. Sen är det ju iofs troligt att han inte höjer med AQ lika ofta som med t.ex KK. Däremot tror jag genomsnittsspelaren höjer oftare eller lika ofta med KK som med AA. Vidare tycker jag inte man kan anta att preflopraisarn bettar floppen med alla händer. En rimligare handdistibution skulle vara nåt i stil med: AA - 3%, KK - 20%, QQ - 18%, JJ - 2%, AK- 22%, AQ - 10%, övrigt - 25% Ganska tagna ur luften är dessa siffror så den är nog inte heller helt bra. När du väl kom i läget som du gjorde på floppen så spelade du helt rätt i mitt tycke. Jag tycker att du borde bettat ut mer på floppen, runt $10. Detta kan följas opp med ett $22-bet på turnen för att sedan avsluta med en all in på rivern. På det sättet får du honom all in samtidigt som betsen blir mindre och mindre i förhållande till potstorleken, något som ofta är eftersträvansvärt med en god hand. Spelar man som du gjorde skulle jag paradoxalt nog överväga att folda på rivern mot all in höjningen. Att spela för att maximera vinsten mot AK och AQ har du ändå inte gjort, men nu har du chansen att minimera förlusten mot AA och JJ. Väldigt mycket tyder här på att han skulle ha det. Genom att betta så lite på rivern för att sedan syna en all in får du det sämsta av två världar. Du minimerar vinsten mot AK och AQ(och KK, QQ) och du maximerar förlusten mot AA och JJ. Är det en aggressiv spelare som skulle betta ut ett potbet på floppen med QQ och KK skulle jag checkraisa floppen. Citera
WeeM Postad 15 December , 2004 Rapport Postad 15 December , 2004 Efter att ha funderat ett tag har jag kommit fram till checkraise är det alternativ jag skulle ha valt på floppen, gärna då plocka upp potten redan där Citera
Fadeh Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Visst för att min handdistribution var tagen ur luften men är du allvarlig med att en raise från early position bara betyder AA en gång av 33? KK och QQ 6 ggr så vanligt som AA och JJ. Jag förstår inte det minsta hur du menar allvarligt talat. Vidare förstår jag inte alla synpunkter om att man ska betta så hårt hela tiden. Med 2 par vill man ju ha med motståndaren i handen så man får in bets på senare gator också. Skulle jag sitta med AK och har höjt preflop och nu helt plötsligt på floppen när jag träffat TPTK så bettar någon nisse in i mig med ett pottbet. Jag skulle bli väldigt försiktig då och troligtvis folda direkt. Hade däremot bettet vart lite mindre hade jag troligtvis slagit om för att se var jag låg. Citera
Nidson Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Visst för att min handdistribution var tagen ur luften men är du allvarlig med att en raise från early position bara betyder AA en gång av 33? KK och QQ 6 ggr så vanligt som AA och JJ. Jag förstår inte det minsta hur du menar allvarligt talat. Chansen för AA och JJ går ner eftersom Hector själv sitter på AJ. Citera
Fadeh Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Visst går chansen ner. Men det är inte direkt någon omöjlighet för det. Citera
Hector Postad 16 December , 2004 Författare Rapport Postad 16 December , 2004 Det kan väl tilläggas att på den nivån är det väldigt svårt att sätta någon på några händer, folk synar med högsta paret och bra kicker nästan vilka bets som helst. Och som jag skrev från början så visste jag att ett par inte skulle räcka för mig att syna några stora bets från min motsåndare, men när jag väl träffade så starkt var det svårt att lägga handen. Citera
dlinder Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Visst går chansen ner. Men det är inte direkt någon omöjlighet för det. Med AJ på handen och AJ på bordet så måste väl ändå AA och JJ vara oerhört mycket osannolikare än KK och QQ tex? Citera
Nidson Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Visst går chansen ner. Men det är inte direkt någon omöjlighet för det. Med AJ på handen och AJ på bordet så måste väl ändå AA och JJ vara oerhört mycket osannolikare än KK och QQ tex? Som hazeelnut skriver, 6 ggr osannolikare. Citera
hazeelnut Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Visst för att min handdistribution var tagen ur luften men är du allvarlig med att en raise från early position bara betyder AA en gång av 33? KK och QQ 6 ggr så vanligt som AA och JJ. Jag förstår inte det minsta hur du menar allvarligt talat. Vidare förstår jag inte alla synpunkter om att man ska betta så hårt hela tiden. Med 2 par vill man ju ha med motståndaren i handen så man får in bets på senare gator också. Skulle jag sitta med AK och har höjt preflop och nu helt plötsligt på floppen när jag träffat TPTK så bettar någon nisse in i mig med ett pottbet. Jag skulle bli väldigt försiktig då och troligtvis folda direkt. Hade däremot bettet vart lite mindre hade jag troligtvis slagit om för att se var jag låg. Vi pratar ju om motståndarens handdistribution på floppen. Eftersom Hector sitter med AJ och det ligger AJ på bordet finns det bara en möjlig AA-kombination för fi att ha medan det finns 6 st KK-kombinationer. Sen tror jag faktiskt du är ganska ensam om att lägga dig för ett potbet på floppen. Nästan alla spelare med AK synar eller höjer ett potbet på floppen och jag tror över hälften av alla spelare på den här nivån skulle förlora sin stack med AK på en sån flop. Jag skulle själv ha svårt att lägga AK om jag var fi, och jag kan tänka mig att de flesta har större problem med det än jag har. Det är ju trots allt ungefär en sådan flop man hoppas på med AK och folk brukar i regel slowplaya trissar vilket gör det ganska sannolikt att AK faktiskt leder. Fi:s stack är mindre än 7 potbets på floppen och med så grunda stackar tycker jag man måste satsa på att dubbla upp. Man behöver ju inte betta så hårt för att få fi all in. Bettar man pot på floppen räcker det med att man bettar 2/3 pot på turnen och halv pot på rivern för att få in alla pengar. Det är väl inte så sabla hårt? Citera
Fadeh Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Struntar i matematiken om AA etc för ni missuppfatta vad jag menade men det spelar ingen roll. Vidare, visst AK får en bra flop som han tycker. Dvs en flop som gör att man vanligtvis får potten direkt på floppen. Men hur ofta räcker TPTK när det börjar bettas hårt? Jag kan tänka mig roligare situationer än TPTK att backa upp en pott med hela min stack på. (Beror på vem jag spelar mot givetvis men om jag pratar generellt) Citera
fresha Postad 16 December , 2004 Rapport Postad 16 December , 2004 Detta hände mig nyss! Jag sitt på BB med A J Det är två som synar, varav en av dom är small blind. Den som sitter på smallblind vet jag är en riktigt tomte och vill antagligen bara se en flopp från sin small blind. Jag är däremot rädd för att den som sitter i mitten position och "bara" synat kan sitta på en stark hand. Jag raisar en summa innan floppen för att få lite mer info om dom andra spelarnas händer. Blir inte förvånad då den från mitten position synar och den från small blind lägger ner sin hand. Flopp: 5 K Q Kanske det värsta floppen som kunde komma. Jag beslutar ändå för att betta för att försöka visa att min hand är stark. Han avaktar ett tag och tillslut så synar han mig. Turn: Q Jag höjer mitt bet från floppen en anning och han foldar. Vet att jag vann denna hand, men kändes ändå som jag tog en del felbeslut och det kanske framförallt på på bettet på turnen? riskabelt? Vad har ni för synpunkter? hur skulle ni ha spelat? Hoppas ni kan ha tålamod med mitt skrivande och förhoppningsvis kunna ge mig några goda råd, är trots allt ny här och kommer nog lära mig erat "pokerspråk" snart Citera
Recommended Posts