Gå till innehåll

Poker som merit?


aglo

Recommended Posts

Men om man råkar höra att chefen är såld på poker innan man nämner det själv, så ligger man nog bra till om man säger det, eller...? Pokern är så utbredd så det sitter nog nån i bra många ledningsgrupper som spelar poker. Åtminstone i tekniskt inriktade företag. Antar jag.

 

Sen beror det kanske på hur man framför det också...

"Jag är fascinerad av den matematiska teorin i pokersammanhang" kanske låter bättre än "jag är en gambler".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ta inte ett jobb där ditt kanske största intresse betecknas som en suspekt belastning.

Så du menar att man ska strunta i ett jobb man egentligen vill ha bara för att arbetsgivaren har en annan syn på poker? Det är ju inte dirket så att de nyutbildade akademikerna badar i fina jobberbjudanden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte ett jobb där ditt kanske största intresse betecknas som en suspekt belastning.

Så du menar att man ska strunta i ett jobb man egentligen vill ha bara för att arbetsgivaren har en annan syn på poker? Det är ju inte dirket så att de nyutbildade akademikerna badar i fina jobberbjudanden...

 

Nä. Men man ska inte heller sitta och mörka sina intressen vid en intervju. Det är inte bra för nån. Lägg hellre två minuter på att förklara pokerns skönhet och vinn poäng på det. Jag är rätt van vid anställnings-situationer, från arbetsgivarhållet. Vältaliga intervjuobjekt uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte ett jobb där ditt kanske största intresse betecknas som en suspekt belastning.

Så du menar att man ska strunta i ett jobb man egentligen vill ha bara för att arbetsgivaren har en annan syn på poker? Det är ju inte dirket så att de nyutbildade akademikerna badar i fina jobberbjudanden...

 

Nä. Men man ska inte heller sitta och mörka sina intressen vid en intervju. Det är inte bra för nån. Lägg hellre två minuter på att förklara pokerns skönhet och vinn poäng på det. Jag är rätt van vid anställnings-situationer, från arbetsgivarhållet. Vältaliga intervjuobjekt uppskattas.

Tar det två minuter att upplysa någon som har bilden av poker som ett turspel att det faktiskt är mycket mer än så? Risken är fortfarande att man får en stämpel på sig så fort man nämner poker och den där andra killen/tjejen, som hade exakt samma utbildning men som hade intresse för att idrotta och vara mycket i naturen, hamnar förmodligen aningen högre upp på listan bland tänkbara nyanställningar (om nu inte arbetsgivaren i fråga har samma intresse för poker då det säkerligen bara anses som ett plus att man har en bra analytisk förmåga).

 

Jag förstår vad du menar med att det inte är bra att mörka sina intressen och det är alltid bra att stå för det man gillar och kunna argumentera för det, men faktum kvarstår att varningsklockor börjar ringa i mångas huvuden när ordet poker hörs (med all rätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde att jag spela poker vid min intervju. Hade intervju på Ericsson. Men inte för chefen utan för de arbetskamrater jag skulle arbeta med.

 

Men däremot skulle nästan vara en dödssynd att skriva i sin CV att man livnärt sig på poker. Det ger oftast inga vettiga erfarenheter. De flesta arbetsgivare söker Social kompetens. Det är oftast en av de viktigaste egenskaperna.

 

Att ha ett glapp i sin CV är heller inte något bra. Man skulle nog ses som om man varit arbetslös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte ett jobb där ditt kanske största intresse betecknas som en suspekt belastning.

Så du menar att man ska strunta i ett jobb man egentligen vill ha bara för att arbetsgivaren har en annan syn på poker? Det är ju inte dirket så att de nyutbildade akademikerna badar i fina jobberbjudanden...

 

Nä. Men man ska inte heller sitta och mörka sina intressen vid en intervju. Det är inte bra för nån. Lägg hellre två minuter på att förklara pokerns skönhet och vinn poäng på det. Jag är rätt van vid anställnings-situationer, från arbetsgivarhållet. Vältaliga intervjuobjekt uppskattas.

Haha va? Klart man ska dölja diverse som man anser opassande och överdriva något kopiöst under intervjuerna. Att hålla sig helt till sanningen och dra fram varenda skelett under en anställningsintervju är ju nästan absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst med med PAO eleverna. Alltså de som kommer arbeta med rekrytering och dylikt.

 

Det verkar som många här överdriver vikten av saker vid en anställningsintevju.

 

Är de intresserade av er så spelar det ingen roll om ni spelat poker. Detta förutsatt att det är en kompetent rekryterare. Många chefer är knappast kompetenta och där kan det nog vara individuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

King Yao skriver i sin bok att somliga (amerikanska) företag t.o.m. använder poker i sin utbildning, och att det helt klart är en merit. Har inte boken här, men det handlar om derivatahandel och liknande där samma typ av analytiska förmåga och riskbedömning som i poker är väldigt viktig.

 

Det sagt så tror jag att det generellt sett inte ger några pluspoäng att nämna poker öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde att jag spela poker vid min intervju. Hade intervju på Ericsson. Men inte för chefen utan för de arbetskamrater jag skulle arbeta med.

 

Men däremot skulle nästan vara en dödssynd att skriva i sin CV att man livnärt sig på poker. Det ger oftast inga vettiga erfarenheter. De flesta arbetsgivare söker Social kompetens. Det är oftast en av de viktigaste egenskaperna.

 

Att ha ett glapp i sin CV är heller inte något bra. Man skulle nog ses som om man varit arbetslös.

 

 

poker är väl en vettig erfarenhet. en bra pokerspelare har ju egenskaper som varje arbetsgivare borde söka.

 

skärpt, disciplinerad, tävlingsinriktad, förstår sig på människor.

 

däremot är det inte så socialt och det är ju som du säger viktigt.

 

 

känns som om det mesta sagts. om intervjuaren förstår sig på poker kan det ju vara ett plus men i allmänhet är det nog ett minus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte ett jobb där ditt kanske största intresse betecknas som en suspekt belastning.

Så du menar att man ska strunta i ett jobb man egentligen vill ha bara för att arbetsgivaren har en annan syn på poker? Det är ju inte dirket så att de nyutbildade akademikerna badar i fina jobberbjudanden...

 

Nä. Men man ska inte heller sitta och mörka sina intressen vid en intervju. Det är inte bra för nån. Lägg hellre två minuter på att förklara pokerns skönhet och vinn poäng på det. Jag är rätt van vid anställnings-situationer, från arbetsgivarhållet. Vältaliga intervjuobjekt uppskattas.

Haha va? Klart man ska dölja diverse som man anser opassande och överdriva något kopiöst under intervjuerna. Att hålla sig helt till sanningen och dra fram varenda skelett under en anställningsintervju är ju nästan absurt.

 

Spänn av nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag vann 200k på triss så jag sket i att jobba ett år". Nja, ger inte så bra intryck kanske.

 

> ...beror nog snarare på VARFÖR man valde att "skita i ett år". Svaret kan tyda på karaktär snarare än LATHET som jag misstänker du syftar till att det måste betyda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att svälja stoltheten och inte nämna poker, spelar ingen roll hur mycket poker betyder för dig. Gäller att vara smart! SMRT! ;)

 

Finns säkert andra saker man inte direkt ska nämna, typ jag är en vapenälskare, gillar S&M, supa/festa varje helg är min hobbby, skryta med att du kan hela telefonkatalogen utantill, samlar på döda fåglar, äter roadkills. Inget av ovanstående är olagligt men kan uppfattas på felsätt om interjuvpersonen inte delar samma passion. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att svälja stoltheten och inte nämna poker, spelar ingen roll hur mycket poker betyder för dig. Gäller att vara smart! SMRT! ;)

 

Finns säkert andra saker man inte direkt ska nämna, typ jag är en vapenälskare, gillar S&M, supa/festa varje helg är min hobbby, skryta med att du kan hela telefonkatalogen utantill, samlar på döda fåglar, äter roadkills. Inget av ovanstående är olagligt men kan uppfattas på felsätt om interjuvpersonen inte delar samma passion. :heart:

 

 

hehe.

du: -"ja åsså på helgerna brukar jag å polarna ut på vägarna och se om vi hittar något schysst roadkill å smaska på."

chefen:-"jaså du gillar också det, själv hittade jag och frugan en älg som inte bara blivit påkörd en gång men sen måste det kommit en lastbil också och kört rätt över, liksom den var totalt utsmetad på väggen. frun hämtade spaden så vi lyckades skyffla upp det mesta, blev en riktigt festmåltid på kvällen. föredrar du dom helt krossade eller vill du gärna hitta dem halvt levande och sätta spiken i kistan för dem själv?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe,

 

Visst en bra anställning är bra nog.

 

Faktum är att jag först jobbade på ett pokerbolag utomlands och hade givetvis med det jobbet i mitt CV när jag sökte jobb på en statlig myndighet i Sverige. Eftersom jag jobbat med poker frågade de givetvis om jag spelade själv vilket hade varit dumt/icke trovärdigt att förneka. De verkade dock inte ha några problem med det och jag fick jobbet.

 

 

B-Baneman skrev:

Jag har nämnt att jag spelar poker och fått flera bra anställningar

 

 

*dryghetsvaring*[ironi]

 

De flesta efterstravar nog bara en enda bra anstallning. [/ironi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåliga pokerspelare är bara dåliga. Bra (nät-)pokerspelare är inte sällan asociala, spelberoende, har helt störd dygnsrytm och skor sig på andras tillkortakommanden. Det är nog för det mesta säkrare att hitta på något annat att fylla luckorna i CV:t med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåliga pokerspelare är bara dåliga. Bra (nät-)pokerspelare är inte sällan asociala, spelberoende, har helt störd dygnsrytm och skor sig på andras tillkortakommanden. Det är nog för det mesta säkrare att hitta på något annat att fylla luckorna i CV:t med.

 

Du menar att man ska satsa direkt på chefspositionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig säga det på en intervju. Skulle inte heller svara ja på frågan "har du provat droger?"

bättre att säga då att man säljer droger till fjortisar och levt på det :P

Bra online-pokerspelare är asociala

:lol: är det därför förlorare alltid klagar, och vinnarna ofta inte orkar med att skryta om det?

 

oops inte sällan stod det, men det gäller väl för alla som sitter framför datorn x antal timmer/dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...