Gå till innehåll

NLT - Vad har fi?


Lajjen

Recommended Posts

Spelade nyss en hand och jag skulle vilja veta vad ni tror att fi har. Vi har båda ca €100 och vi sitter på ett SH NL100-bord. Har inga reads, är ny vid bordet. Fi sitter i mittenposition och jag har BB.

 

Fi: Höjer till 4.

Jag: :club: A :spade: T

 

Flopp: :heart: A :spade: A :diamond: 7

 

Fi: Satsar 7.

Jag: Synar.

 

Turn: :club: 4

 

Fi: Går all in.

Jag: Synar.

 

Vad tror ni att fi har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans turnbet är så extrem så jag tror han sitter med 44/77, dvs låg kåk, och är livrädd (samtidigt som han vet att han blir avlönad av ett set). Men det skulle knappt förvåna mig vid SH-bord om han är en idiot med KK och liksom bara måste skrämma iväg alla spöken (A finns inte, A finns inte, A finns...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Till saken hör att det inte var jag som hade AT, det var fi. Jag satt med 77 och försökte få så mycket betalt som möjligt.

 

Hade han inget A hade jag nog fått svårt att vinna något på den här handen alls, det var därför jag bettade rakt ut på floppen. Dessutom gör det att han kan syna med bara pp eller eventuellt en 7 eftersom han antagligen inte sätter mig på A där. Hur som helst, när han synade antog jag att han hade A med ett hyfsat sidokort (han hade nog inte tagit synen med ett alltför lågt sidokort).

 

På turn var jag absolut inte "livrädd" som någon skrev, tvärtom, jag var rätt nöjd. ;)

 

Med all in ville jag representera ett pp alternativt ett A med ett lågt sidokort. Han fick gärna tro att jag stenbluffade också såklart.

 

Spelade jag handen rätt mot medelspelaren på B2B:s NL100? Mot just denna motståndare gjorde jag uppenbarligen helrätt eftersom jag tog hela hans stack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ni som tror att Hero har bäst hand vilja utveckla lite grann vad Fi kan tänkas ha. Alla händer som Hero slår skulle ju innebära att Fi i stort sett spelar som en jättetomte och det kan ni väl inte bara förutsätta. Hans jätteröverbet pekar väl iofs kanske i den riktiningen men det skulle också kunna vara väl avvägt med t.ex. A7 om han vet att du har ett A för att syna flopbettet han gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag kan inte komma på en enda hand du kan sitta med som motiverar det spelet på turn. Det enda, möjligen, är om du har sett att fi sitter med ett A, men har du då sett båda hans kort finns ju ingen anledning att ställa direkt och dessutom är det exemplet så fruktansvärt hypotetiskt så vi struntar i det.

 

Edit: Men grattis ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beachalban, jag hade också slängt AT där, av precis samma anledning som du. Antagligen hade jag inte ens spelat AT mot en fi som jag inte känner till.

 

Till saken hör dock inte vad du eller jag hade gjort, utan vad medelspelaren på B2B:s NL100-bord gör. Du och jag är väl båda bättre än så? ;)

 

Min erfarenhet är att folk har väldigt svårt att släppa AT i det här läget. Framförallt mot en aggressiv fi som satsar hårt redan på floppen. Jag är dock inte säker på om även ni andra uppfattar det så?

 

Kanske hade det varit bättre att låta honom betala lite mer på turn så han skulle känna sig tvungen att syna på rivern? Dock var jag ju inte säker på att han hade A här. Kanske hade han till och med kunnat syna en all in med JJ eller TT med antagandet att jag bara bluffade? En vanlig satsning på turn hade han kanske däremot sett som en bekräftelse på att jag hade A och därmed slängt TT/JJ? :)

 

Ju mer jag tänker på det, ju osäkrare blir jag. Antagligen hade det varit bättre att bara satsa på turn och sedan gå all in på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag kan inte komma på en enda hand du kan sitta med som motiverar det spelet på turn. Det enda, möjligen, är om du har sett att fi sitter med ett A, men har du då sett båda hans kort finns ju ingen anledning att ställa direkt och dessutom är det exemplet så fruktansvärt hypotetiskt så vi struntar i det.

 

Edit: Men grattis ändå.

 

På turn var jag hyfsat säker på att han hade A. Alternativet var ett pp upp till JJ. Jag utgick dock från A med hyfsad kicker.

 

Tack för gratulationen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beachalban, jag hade också slängt AT där, av precis samma anledning som du. Antagligen hade jag inte ens spelat AT mot en fi som jag inte känner till.

 

Till saken hör dock inte vad du eller jag hade gjort, utan vad medelspelaren på B2B:s NL100-bord gör. Du och jag är väl båda bättre än så? ;)

 

Min erfarenhet är att folk har väldigt svårt att släppa AT i det här läget. Framförallt mot en aggressiv fi som satsar hårt redan på floppen. Jag är dock inte säker på om även ni andra uppfattar det så?

 

Jag förstår vad du menar men mad tanke på hur du valde att lägga fram denna HH så blev ju fokus på A10 och hur han skulle försöka definiera din hand och agera därefter.

 

Angående min sista post utgår jag ändå från att medelspelaren på NL100 är lite bättre än vad du verkar göra. Vet du att han inte kan släppa sitt A är det självklart rätt att få in degen med din hand. Jag tror bara att andra vägar än att jätteöverbetta turn maximerar hur mycket du får betalt av en medelspelare på NL100.

 

Med tanke på de som förespråkade syn har du uppenbarligen några till som skulle synat ett överbet av din sort (om de nu spelar NL100 eller där i närheten) och det förvånar mig lite. Jag upprepar mig: Vad skall de slå som väger upp alla de händer som slår dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beachalban, jag hade också slängt AT där, av precis samma anledning som du. Antagligen hade jag inte ens spelat AT mot en fi som jag inte känner till.

 

Till saken hör dock inte vad du eller jag hade gjort, utan vad medelspelaren på B2B:s NL100-bord gör. Du och jag är väl båda bättre än så? ;)

 

Min erfarenhet är att folk har väldigt svårt att släppa AT i det här läget. Framförallt mot en aggressiv fi som satsar hårt redan på floppen. Jag är dock inte säker på om även ni andra uppfattar det så?

 

Jag förstår vad du menar men mad tanke på hur du valde att lägga fram denna HH så blev ju fokus på A10 och hur han skulle försöka definiera din hand och agera därefter.

 

Angående min sista post utgår jag ändå från att medelspelaren på NL100 är lite bättre än vad du verkar göra. Vet du att han inte kan släppa sitt A är det självklart rätt att få in degen med din hand. Jag tror bara att andra vägar än att jätteöverbetta turn maximerar hur mycket du får betalt av en medelspelare på NL100.

 

Med tanke på de som förespråkade syn har du uppenbarligen några till som skulle synat ett överbet av din sort (om de nu spelar NL100 eller där i närheten) och det förvånar mig lite. Jag upprepar mig: Vad skall de slå som väger upp alla de händer som slår dem?

 

Ja, jag underskattar kanske motståndet på NL100 lite väl mycket. Det är nog många som skulle bli ivägskrämda med Ax där. Att gå all in är nog bättre att göra mot specifika motståndare och inte mot medelmotståndaren. En satsning kring halva potten på turn vinner jag nog mer på i det långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag ta det denna gång? Snälla?

 

Fold preflop.

 

Foldar du alltid AT på SH mot en standardraise???

"Har inga reads, är ny vid bordet. Fi sitter i mittenposition och jag har BB. "

 

Med AT offsuit, inga reads och ur position så foldar jag nästan alltid, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag ta det denna gång? Snälla?

 

Fold preflop.

 

Foldar du alltid AT på SH mot en standardraise???

"Har inga reads, är ny vid bordet. Fi sitter i mittenposition och jag har BB. "

 

Med AT offsuit, inga reads och ur position så foldar jag nästan alltid, ja.

 

PF-Tight!? Lätt re-raise..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är ju du som spelar som en tomte. Du skriver själv att du inte har någon read, sen påstår du att du endå vet att han är medelspelare och har A..........wp

 

Men hallå! Om han inte har någon read får man väl utgå från att han är som medelspelaren eller utgår du från att de okända är tomtar eller Phil Ivey?

 

Vidare säger han ju inte att han vet att Fi har ett A. När Fi synar preflop och synar beten på flop verkar ju ett A som en klart trolig hand. Sen håller jag väl om att slutsatsen är väl snäv och att jätteöverbetta potten på den grunden är väl inget att rekommendera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är ju du som spelar som en tomte. Du skriver själv att du inte har någon read, sen påstår du att du endå vet att han är medelspelare och har A..........wp

 

Ojoj, du verkar lite bitter. Bäst jag förtydligar mig ytterligare så du slipper gå runt och vara förargad över mitt spel. ;)

 

Jag hade mycket riktigt ingen read på fi, således utgick jag från att fi varken var lösare eller tightare än medelmotståndaren på B2B:s NL100-bord.

 

Jag utgår därför från att fi har A när han synar min satsning på floppen. Jag lämnar dock öppet för ett pp men den chansen bedömer jag ändå som rätt låg och det spelar ingen roll ändå eftersom fi verkar ha bestämt sig för att jag i så fall inte har ett A.

 

Vad det hela handlar om är alltså om medelmotståndaren inte kan släppa A här. Jag utgick från att hon inte kan det men det är kanske inte så?

Ju mer jag tänker på det, ju mer känner jag att jag istället borde ha försökt "potcommita" fi.

 

I just det här specifika fallet fick jag lyckligtvis maximalt betalt. Observera att jag vet att det inte nödvändigtvis var korrekt spelat mot medelfi. Jag hade antagligen spelat handen annorlunda om jag fick spela om den.

 

Ha en trevlig dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag ta det denna gång? Snälla?

 

Fold preflop.

 

Foldar du alltid AT på SH mot en standardraise???

"Har inga reads, är ny vid bordet. Fi sitter i mittenposition och jag har BB. "

 

Med AT offsuit, inga reads och ur position så foldar jag nästan alltid, ja.

 

PF-Tight!? Lätt re-raise..

Utan reads samt ur pos? Nja, vet inte jag. Om han synar då, vad gör du på en totalmissad flop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...