Gå till innehåll

NL - UTG, AQ, sannolikhet för bättre hand ute?


jaha

Recommended Posts

efter att ha torskat x antal turneringar i sluskedet med AQ på sistone där jag blivit synad av lägre pockets oftast, en AK och någon klonkig AJ.

 

om man sitter UTG på ett 10-manna bord och hittar AQ, det är höga blinds, säg du har 15bb i stacken.

 

vad gör man egentligen?

 

vad är sannolikheten att man är uppe mot en bättre hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter att ha torskat x antal turneringar i sluskedet med AQ på sistone där jag blivit synad av lägre pockets oftast, en AK och någon klonkig AJ.

 

om man sitter UTG på ett 10-manna bord och hittar AQ, det är höga blinds, säg du har 15bb i stacken.

 

vad gör man egentligen?

 

vad är sannolikheten att man är uppe mot en bättre hand?

jag skulle gå allin och hoppas nån tomte synar med AT o dubblar upp, du har väl slaskig image aoml, alternativt plockar mörkarna. Sannolikheten att du möter ett par högre än QQ eller AK är inte stor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver väl knappast vara nån tomte för att syna om man har rejält med marker och klassa UTG som desperat. Rätt klar syn med A10o?

 

 

Nej det är mycket dålig syn - chansen att man är dominerad är stor - speciellt om Fi har 15BB.

 

 

 

 

Standard är väl att höja 2.5BB UTG och se vad som händer - får man mothugg av en tajt spelare så är man nog ofta dominerad och får slänga korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

all you can eat baby!!!

 

först att agera, du kanske kan vänta ett varv till innan det blir riktigt panik! troligen får du inte så bra hand i så tidig pos igen

 

om vi pratar turnering, och du har typ 15 x då är du väl typ toksist, inget att tveka på anser jag

Ehhh... 15bb är i allmänhet en rejäl stack i slutet av en turnering, ofta över snittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

all you can eat baby!!!

 

först att agera, du kanske kan vänta ett varv till innan det blir riktigt panik! troligen får du inte så bra hand i så tidig pos igen

 

om vi pratar turnering, och du har typ 15 x då är du väl typ toksist, inget att tveka på anser jag

Ehhh... 15bb är i allmänhet en rejäl stack i slutet av en turnering, ofta över snittet.

 

ja med 15 hade jag nog höjt och sen algt vid omslag.

 

nu sist hade jag 5bb och satt UTG, då är det ju inte mycket att snacka om, bord ekunan få syn av mpånga sänre händer.

 

 

men till frågan, vad är sannolikheten att någon har AA-22 eller AK om man själv har AQ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske inte svaret på din fråga men vi säger att 10stycken är all in preflop så har AQs ~19% chans att vinna mot random hands. Enligt pokerstove. vilket borde räcka för att en allin är ok

Men en höjning för att se vart vi står är nog att föredra som vetgirig skrev

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att inte bara AK, AA- 22 - händer som leder mot AQ preflopp - tom en så dålig hand som 27o vinner ca 1 gång av 3 mot AQo.

 

 

Mycket handlar även om hur bra man spelar handen när väl floppen kommer. Dvs att kunna kasta handen om man inte träffar och inte gifta sig med handen på en dålig flopp.

 

PS Du bör möta minst en av AK, AA-22 ca 2 ggr av 3 men det betyder inte att alla motståndare spelar dem eller att de vinner över AQ då alla fem korten kommit på bordet. Kommer ett A på floppen så leder du plötsligt mot alla dess händer (förutom AA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att inte bara AK, AA- 22 - händer som leder mot AQ preflopp - tom en så dålig hand som 27o vinner ca 1 gång av 3 mot AQo.

 

 

Mycket handlar även om hur bra man spelar handen när väl floppen kommer. Dvs att kunna kasta handen om man inte träffar och inte gifta sig med handen på en dålig flopp.

 

PS Du bör möta minst en av AK, AA-22 ca 2 ggr av 3 men det betyder inte att alla motståndare spelar dem eller att de vinner över AQ då alla fem korten kommit på bordet. Kommer ett A på floppen så leder du plötsligt mot alla dess händer (förutom AA).

 

 

men vi snackar när floppspel inte är aktuellt i princip.

det är ju push vid allin, fold annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är sannolikheten att man är uppe mot en bättre hand?

 

Sannolikheten att en viss spelare sitter med AK/AA/KK/QQ är ca 2% (dessa kan ges på 12, 3, 6 respektive 3 olika sätt av 1225 möjliga händer). Mot nio motspelare blir det ungerfär 16% att möta en hand som dominerar AQ.

 

Sannolikheten att någon har ett par under QQ är ca 36%, men denna siffra är inte alls lika viktig eftersom du inte behöver spy när du möter en sådan hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...