Gå till innehåll

Skolarbete om Svartklubbar


fredd0

Recommended Posts

"undrar jag om någon kan skriva lite kortfattat om klubbarna eller länka en hemsida."

 

Hmm, med klubbarna menar du dem som finns här på pf.nu eller?

vad får dig att tro att dessa skulle vara illegala?

 

http://www.veryillegalpokerclub.com - gå in där men vad du än gör, säg inte till någon att jag gav dig adressen, den är jättehemlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte riktigt i vilken omfattning och vilka krav du har när det gäller arbetet, men att skriva rakt av om en illegal klubb kanske blir lite svårt med tanke på vettiga referenser.

 

Kanske kan du ha en frågeställning/inriktning mer på huruvida de olika klubbarna som finns är illegala eller inte. Är det olagligt att tillhandahålla lokal och utrustning för att medlemmar ska kunna spela poker om pengar? Är själva företeelsen att spela om pengar olaglig? osv osv.. då torde du kunna hitta lite matnyttigt att stödja (tolka) dina motiveringar på i vår kära lag osv.

 

I umeå arrangeras det ju såvitt jag vet regelbundna turneringar, kanske kan du prata lite med dem om du behöver ngn slags intervju.

 

Lite hjälp på traven kan du hitta i den här tråden: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=2492&highlight=svartklubb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hickmott har en i sin källare. Åk till HD (han är domare där) och skrik högt "JAG VILL HA INFO OM HICKMOTTS ILLEGALA POKERKLUBB OCH HASARDSPEL!" så får du hjälp.

 

Mycket hjälp.

 

Vad i hela helvete?!?

 

Villkoret för att du skulle få komma på mina überhemliga kortträffar, där huset tar orimligt mycket betalt (HA står för skuldregleringen), sprit och knark säljs för överpriser till minderåriga, prostituerade svärmar kring spelarna likt getingar runt en kanna saft en högsommardag och där dessutom svart arbetskraft serverar sprit/städar/dealar, var ju att du inte skulle säga något.

Och speciellt inte på min arbetsplats HD (där jag är domare, 25 år gammal. Måste vara den snabbaste juristbanan i mannaminne, men så är ju jag ohyggligt intelligent också).

 

:twisted:

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första:

 

Hur definierar du illegal kortklubb? Kolla gärna igenom mte's post igen - mycket vettig. En fråga är ju om klubbarna verkligen ÄR illegala, som mte påpekade. Många tycker ju att deras verksamhet hamnar i någon sorts gråzon. Ta till exempel Oxen som var verksam i typ 30 år eller något sånt, så vitt jag vet utan några större problem. Polisen måste ju ha känt till den - varför var det då inga regelbundna razzior?

 

Sedan får du grova problem med vettiga referenser. Det är ju knappast så att någon kommer gå ut med namn och bild och säga att de har en illegal svartklubb. I och för sig är det ett skolarbete och inte ett högskolearbete så det kanske inte är så viktigt.

 

Jag hade lagt upp arbetet som så:

 

1) Vad finns det för kortklubbar och hur fungerar de? (Ta upp om t.ex. slutet sällskap, endast medlemmar får spela etc, samt vad de gör för något.

 

2) Är dessa klubbar illegala? Kolla runt på forumet om diverse trådar angående dessa klubbars laglighet. Maila kanske någon på Justitiedepartementet eller Svenska Spel om vad de anser om kortklubbar. En intressant fråga kan ju t.ex. vara att jämföra dessa klubbar med klubbar där bridge, backgammon och schack spelas om pengar, alternativt med kompisgäng som spelar spel om pengar.

 

3) Kontakta någon av klubbarna per mail eller PM och be att få ställa några frågor. Dessa kan du sedan säkert använda.

 

4) Någon sorts diskussion där du bakar in egna åsikter och diskuterar kring dina frågeställningar.

 

Om du utgår från att alla kortklubbar är illegala svartklubbar rakt av tror jag tyvärr inte att du kommer kunna skriva ett bra arbete, eftersom det blir alltför onyanserat, du kommer inte ha några källor av värde etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra ett projektarbete om illegala pokerklubbar. Och eftersom jag inte vet alltför mycket om ämnet undrar jag om någon kan skriva lite kortfattat om klubbarna eller länka en hemsida.

Av vad jag vet så finns det inga illegala pokerklubbar i sverige.

Det som är olagligt är att arrangera spel om pengar för allmänheten.

Eftersom det endast är medlemmar som spelar på klubbarna så är det inte för allmänheten.

Gör ett projektarbetet om legala pokerklubbar istället.

prova att PM:a moderatorerna för pokerklubbarna här på forumet så får du säkert svar, men svaren är antagligen av allmän karaktär eftersom du inte är medlem.

 

Sedan är frågan vad du menar med "pokerklubb", teoretiskt så är varenda pokergäng en pokerklubb och då finns det tiotusentals pokerklubbar i sverige.

 

Jag undrade bara om någon hade sett en artikel eller kunde berätta lite om fördelarna/nackedelarna med en svart kortklubb och ca hur många som finns i Sverige osv.

Jag fick uppfattningen att du skulle göra ett eget arbete, inte kopiera någon annans.

 

Så länge du ställer vettiga frågor här så kommer du att få vettiga svar.

 

T.ex. så är frågan: vad är fördelarna/nackdelarna med en svart kortklubb? INTE vettig.

1) Vad menar du med en svart kortklubb???

2) Fördelar/nackdelar i förhållande till vad? Vit kortklubb???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...