Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Flyttar till hold'em och ber ödmjukt om en rubrik som beskriver vilket spel och satsningsform det handlar om.

Frågan känns hyffsat obesvarbar.

Exempel på faktorer som är jäkligt relevanta:

Deg i stack och pott.

Möjlighet att bluffa.

Säkerhet på motståndarens hand. Jag är mycket mer benägen att syna ett bett om jag kan vara säker på att motståndaren har ett monster här än om han kan ha lite vad som helst. Synar man för att dra ut så måste man ju vara säker på att kunna få in rejält med pengar och om motståndaren då lägger sig en stor del av tiden när man får in stegen så är ju det skit.

Position.

Antal spelare i potten.

Informationsvärdet av en syn. Om man exempelvis sitter i position mot någon som ofta testbetar A-höga floppar men sedan fegar ut på turn om han inte slår par i ess ger det ju mycket mer information än någon som alltid checkar eller alltid betar igen där.

Postad
Det har med odds och chans att göra, dvs om du får så tillräckligt bra pottodds för att göra rätt att calla. Läs mer om odds och chans i denna tråd:

Det handlar faktiskt mycket om hur mycket man tror sig kunna tjäna i snitt när man sätter sin hand, om inte motståndaren drastiskt underbetar potten, alltså implicita odds.

Postad

En inside straight draw får du in på 4 kort av 47, det ger inte speciellt bra odds. Det gäller att spela efter de potodds du får, men mest troligt kommer du inte att kunna syna en höjning och ha korrekta potodds.

Enklaste valet är nog att lägga sig.

Personligen spelar jag aldrig 45 annat än om jag har den i big blind.

Det är stor chans att någon har ett A och med en sådan flopp betar personen med A för att få ut drawinghands som dina, ett så högt bet att en syn blir ett felaktigt spel. Eftersom du inte kan syna höjningen, varför ens spela 45 från början?