Gå till innehåll

Check/Raise, när gör ni det och varför?


fredyr

Recommended Posts

Ja, alltså vilka faktorer är det ni letar efter för att göra en check/raise attraktiv?

 

För min del så brukar bet eller check/syn vara det vanligaste spelet och de ggr jag använder c/r är för att få in hela stacken på floppen utan att överbetta kraftigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså vilka faktorer är det ni letar efter för att göra en check/raise attraktiv?

 

För min del så brukar bet eller check/syn vara det vanligaste spelet och de ggr jag använder c/r är för att få in hela stacken på floppen utan att överbetta kraftigt...

 

i turneringar i slutskedet med grunda stackar mot aggro spelare är det ett bra sätt att få in hela deras stack om de stjäl mycket och alltid continuation-bettar.

även om det skriker styrka att checkraisa så kan de ofta tycka det är svårt att vika om de fått en ok träff.

 

 

som ren bluff.

 

 

jag checkraisar nästan aldrig set och 2 par utan bettar rakt in i motståndaren då, speciellt om han höjt preflop.

 

 

för att veta var jag står, detta kan dock bli ganska dyrt så är inte alltid bästa alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag checkraisar nästan aldrig set och 2 par utan bettar rakt in i motståndaren då, speciellt om han höjt preflop.

 

Håller med

 

Jag gillar inte att checkraisa set på floppen. Om jag höjt preflop fortsätter jag med ca 2/3 bet på floppen om den ser ofarlig ut i övrigt. Om jag synat en höjning pf checkraisar jag på turn vanligtvis, och ifall jag får omslag beror det helt på hur FI brukar spela hur jag gör. Tjänar oftast mer på att checkraisa turn istället för flopppen i low limit iaf eftersom många känner sig "potcommitted" då och gör dumma syner även på river med exempelvis TPTK...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några situationer jag använder det.

 

* När jag synat preflop raise med halvbra hand.. typ pocket 9 (kan dock göra det med vilka kort som helst). Floppen kommer och jag tror att fi har missat, fi bettar sen så att det stärker mina misstankar. Då får han ofta en check-raise och det brukar funka.

 

* Jag har träffat floppen riktigt bra, många spelare med, jag sitter i tidig position och är rätt säker på att någon av dem kommer betta.

 

* SNGs lite när som helst när jag träffat bra (behöver inte ens va bra mot slutet). Fi har ofta redan ställt all-in eller gjort sig comitted. Gör det alltså inte för att få fi lägga sig utan oftast för att få in hela hans stack.

 

Kör det nästan bara på floppen.. vet inte om det är ovanligt o konstigt men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

få ut motståndare

utnyttja aggresiva spelare

slowplaya

 

C/R för att få ut motståndaren make sense om du gör det med luft. Men en stark hand som tvåpar eller triss är det ju dåligt. Du vill ju inte få ut motståndaren, utan extrahera värde ur dina bra händer. Med en mediumstark hand vill du ju inte heller C/Ra. Du ger ju motståndaren en lätt och billig väg ut. Då reducerar du en hand som har showdownvärde till luft. Check/syn är bättre för att inducera bluffar eller få sämre händer att stanna kvar.

 

Undantaget är väl som tidigare nämt när man har grunda stackar. Då kan en C/R med en bra hand vara ett bra sätt att få in hela stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med grunda stackar i en SnG gillar jag att checkraisa all-in på floppen med ett fint drag. Oftast får man ett bluffbet från fi, om han har en riktig hand så har man bra outs, och om han checkar bakom för en gratis turn så blir man knappast ledsen heller.

 

C/R för att få ut motståndaren make sense om du gör det med luft. Men en stark hand som tvåpar eller triss är det ju dåligt. Du vill ju inte få ut motståndaren, utan extrahera värde ur dina bra händer.

 

Beror ju på motståndet/situationen. Checkraise för värde är ofta fullt möjligt. Dessutom kan det ibland vara det enda sättet att få ut mer pengar av en fi som har missat och skulle vika mot ett bet, men som är beredd att bluffa om man checkar.

 

EDIT: Vilket även gäller mellanstarka händer. Sedan bör man ju spela luft/drag och stål väldigt snarlikt också, vilket innebär att man mycket väl kan checkraisa stål helt korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på ett annat tillfälle som jag C/Rar, näml för att balansera de gånger man CBar på floppen och checkar turn. En del motståndare floatar, dvs synar floppen för att betta turn när du checkar till honom och är tom. Gör du detta även då du har en stark hand och C/Rar stort på turn får dom sig en överraskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på motståndet/situationen. Checkraise för värde är ofta fullt möjligt. Dessutom kan det ibland vara det enda sättet att få ut mer pengar av en fi som har missat och skulle vika mot ett bet, men som är beredd att bluffa om man checkar.

 

Du får väl lika mycket ut av att check/syna i det fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på motståndet/situationen. Checkraise för värde är ofta fullt möjligt. Dessutom kan det ibland vara det enda sättet att få ut mer pengar av en fi som har missat och skulle vika mot ett bet, men som är beredd att bluffa om man checkar.

 

Du får väl lika mycket ut av att check/syna i det fallet?

 

Fast utan att låta honom se turnkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast utan att låta honom se turnkortet.

 

För starka händer är det inte något större problem att låta honom se turn. För mediumstarka händer så försätter du dig i en riktigt taskig situation de gånger motståndaren faktiskt träffat något. Synar motståndaren din C/R har du ingen aning om var du står, och har byggt en onödigt stor pott ur position, när du egentligen vill till showdown så billigt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

få ut motståndare

utnyttja aggresiva spelare

slowplaya

 

C/R för att få ut motståndaren make sense om du gör det med luft. Men en stark hand som tvåpar eller triss är det ju dåligt. Du vill ju inte få ut motståndaren, utan extrahera värde ur dina bra händer. Med en mediumstark hand vill du ju inte heller C/Ra. Du ger ju motståndaren en lätt och billig väg ut. Då reducerar du en hand som har showdownvärde till luft. Check/syn är bättre för att inducera bluffar eller få sämre händer att stanna kvar.

 

Undantaget är väl som tidigare nämt när man har grunda stackar. Då kan en C/R med en bra hand vara ett bra sätt att få in hela stacken.

Han snackar fixed limit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* med mediumhand mot misstänkt semi-bluff, för att göra det dyrt att fortsätta och således få ut mer värde ur min egen hand.

 

* med starka drag (blir då förslagsvis stor raise/push)

 

* OOP med hand som KK på Q x x flop där jag betat flop efter att ha raisat pre, motståndaren synar och jag gör c/r på turn. Detta för att a) comitta fi och få in mer pengar i handen b) göra det mindre attraktivt att vilja floata mig på flop i andra händer

 

Sen finns det väl fler möjligheter.. typ c/r river mot överaggro spelare när man har nötterna osv, men dessa är vanligast tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...