Gå till innehåll

NLT - Trn och SnG, hur spela AQ?


Keno

Recommended Posts

Jag har blivit riktigt trött på AQ senaste tiden. Lirar mest SnG:s och multis och jag åker alltsom oftast ut på AQ. Det verkar som att jag får AK mot mig varenda gång. Läste i Super System att Doyle foldar den istället för att spela den och jag börjar förstå honom nu. Men trots allt är det en stark han som är väldigt svår att folda pre-flop.

 

Någon som har tips om vad man ska göra åt saken?

 

* RP och flytt till Tureringspoker - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AQ är en bra hand för att plocka en liten pott. Men att backa upp AQ med hela ens stack är kanske inte det smartaste.

 

Precis! AQ är en "problemhand", lika så KQ, QT.

Det bästa man i princip kan träffa med dessa händer är en stege. Alla andra floppar så kan man vara dominerad av tex AK vs AQ , AQ vs KQ osv, ni fattar. Så ifall man ska spela dessa händer så anser jag att det smartaste är att bara syna. Jag är dock inget pokergeni, så ta det jag skriver med en nypa salt! (eller peppar ) :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AQ är en hand som blir starkare och starkare 1) ju mindre stack man har och 2) ju mindre stack andra har. Dessutom ökar dess värde proportionellt med mörkarna.

 

Det är särskilt tydligt i STTer, där handen är rätt kass ungefär första tre nivåerna och tills första tre motståndarna blivit utslagna (därmed inte sagt att man ska folda den i ohöjd pot preflop), växlar till att bli rätt bra närmsta två nivåerna och två utslagna tomtar till, och blir ett monster (nåja) när mörkarna är höga och motståndarna få. Ta siffrorna med en grävskopa salt, men det ligger rätt nära sanningen.

 

Sedan beror det ju som allt annat på position. Säg att jag får knappen första handen i en STT och lirar lägsta nivå på Party (som exempel). Alla foldar till mig (yeah right), klart att jag höjer då. Visst är stackarna och vinsterna små, men det är också insatserna i det här fallet, och det är fortfarande lätt att folda efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa du kan göra är att inse att det inte är en speciellt stark hand i början av SnG:s, speciellt i dålig position så är det en väldigt marginell hand.

Sen ska man förstås inse att det är en monsterhand i slutet av en SnG, mellanstadierna är lite halvknepiga.

 

AQ är en bra hand för att plocka en liten pott. Men att backa upp AQ med hela ens stack är kanske inte det smartaste.

Fast i en SnG så finns det ju inte längre några små potter efter runt tredje leveln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...