Gå till innehåll

FLT - JJ floppen missar och kommer med ett A


morberg

Recommended Posts

Jag har precis ansat skägget och dragit på mig den röda luvan för att slå mig ner med de andra tomtarna på Pacific. Vi spelar 0.10/0.20 och vi är 8 personer runt bordet.

 

Pre-flop

UTG+1 posts out of turn.

 

Hero is MP2 [J :diamond: J :heart:]

 

UTG calls, UTG+1 checks, MP1 calls, Hero raises, CO folds, Button calls, SB folds, BB folds, UTG calls, UTG+1 calls, MP1 calls.

 

Standardhöjning i mittenposition. Lyckas driva ut CO och det är bara knappen som talar efter mig. Ingen annan visade någon styrka pre-flop, de kan ha limpat in med det mesta.

 

Flop [T :diamond: A :club: 5 :diamond: ] (Pott = 11 SB)

 

UTG bets, UTG+1 calls, MP1 folds, Hero raises, Button folds, UTG calls, UTG+1 calls.

 

Även om det kom ett ess på floppen höjer jag när det är min tur. Lyckas få bort knappen och agerar nu sist nästa runda. Dessutom kan jag ha skrämt i eventuella fi med A på hand att även jag sitter på ett ess och kan kanske få gratiskort på turn med denna höjning. Att jag inte blir re-raisad ser jag som ett tecken på att fi inte är så säker på sin hand. Färgdrag hos fi är ingen omöjlighet, inte heller tvåpar med tior och femmor. Jag är mest orolig över UTG, UTG+1 agerar svagt tycker jag.

 

Turn [T :diamond: A :club: 5 :diamond: A :heart: ] (Pott = 8,5 BB)

 

UTG bets, UTG+1 folds, Hero calls.

 

Hm. Min strategi att skrämmas med ett andra A gick inte hem. Om fi har A på hand har jag två ynkliga outs. Har han då ett triss borde jag kunna cappa river om jag träffar och få bra betalt. Om han satt med T5 fick han in ett högre tvåpar. Det är inte någon förbättring för honom, men det fattar inte folk på denna nivån. En del kan tycka att AATT är bättre än TT55 även om AA ligger på brädan.

 

Oddsen talar dock fortfarande mot att jag ska syna, men jag gör det ändå - mest p.g.a. att jag har sett så många skithänder visas upp på river och jag mer än en gång slängt det som hade varit bästa handen. Det är nog dålig poker av mig.

 

River [T :diamond: A :club: 5 :diamond: A :heart: Q :diamond: ] (Pott = 10,5 BB)

 

UTG bets, Hero calls.

 

Har jag kommit så här långt vill jag i alla fall se hans kort. Resultatet var överraskande för mig.

 

Frågeställningar

- Vad satt fi med på hand och när går det att räkna ut?

- Ska JJ slängas när floppen kommer med ett överkort? Jag tycker inte det och är nöjd med spelet pre-flop och på flop.

- Vad finns att säga om turn och river. Skulle jag varit mer aggressiv? Något annat?

 

Resultat

Om du tänker svara på frågorna, vänta med att läsa nedanstående:

 

UTG shows AsAd and wins 12,5 BB with four of a kind aces.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du spelade handen bra. men hans bet på turn talar snarare mot att han har ett ess än för.

Kanske är det rätt att höja här igen och lägga dig om han reraisar. Ingen mentalt frisk person reraisar utan minst triss i ess med bra kicker i det här läget.

På så sätt förlorar du lika många bet om du är slagen och lyckas få ut ett extra bett av det eventuella färgdraget. om han bara synar skulle jag checka rivern. om han synar och sedan bettar ut.. ja då är det skit men det händer nog inte så ofta.

 

rivern är ett väldigt dåligt kort för dig men det går ju inte att lägga sig nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställningar

- Vad satt fi med på hand och när går det att räkna ut?

- Ska JJ slängas när floppen kommer med ett överkort? Jag tycker inte det och är nöjd med spelet pre-flop och på flop.

- Vad finns att säga om turn och river. Skulle jag varit mer aggressiv? Något annat?

 

Jag skulle gissa att fi sitter på AQ, AJ, AT, TT eller 55. Andra möjligheter är Ax, AK eller AA även om han med de två sistnämda borde reraisat dig preflop.

 

Hurivida JJ skall slängas mot en flopp med överkort beror främst som jag ser det på tre saker, hur många man har med sig till floppen, vilket överkort det är samt om någon bettar ut.

 

På turn tycker jag du ska lägga dig, inte ens en tomte lär betta ut utan minst en triss där.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På turn tycker jag du ska lägga dig, inte ens en tomte lär betta ut utan minst en triss där.

 

/Bjorn

 

Håller inte riktigt med...morberg höjer på floppen, jag skulle helt klart ha check raisat på turn med trissen. Tror nog moberg hade bettat ut vid check. Dessutom är man inte så rädd för att ge ett freecard här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På turn tycker jag du ska lägga dig, inte ens en tomte lär betta ut utan minst en triss där.

 

/Bjorn

 

Håller inte riktigt med...morberg höjer på floppen, jag skulle helt klart ha check raisat på turn med trissen. Tror nog moberg hade bettat ut vid check. Dessutom är man inte så rädd för att ge ett freecard här...

 

Altså jag hade förmodligen också checkraisat en triss men det motsäger inte det faktum att man knappast bettar ut utan minst en triss. Vad skulle han annars betta ut med, kung-tio?

 

Ska jag vara riktigt ärlig hade jag nog nästan inte bettat ut med någon hand i hans ställe, allt som är värt att betta här är antagligen också värt att check-raisa.

 

På den här nivån kan ju dessutom inte vara säker på att alla fi fattar hur och att man kan checkraisa.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Min strategi att skrämmas med ett andra A gick inte hem. Om fi har A på hand har jag två ynkliga outs. Har han då ett triss borde jag kunna cappa river om jag träffar och få bra betalt. Om han satt med T5 fick han in ett högre tvåpar. Det är inte någon förbättring för honom, men det fattar inte folk på denna nivån. En del kan tycka att AATT är bättre än TT55 även om AA ligger på brädan.

 

Look for a reason to fold, heter det, inte look for a reason to call. Det där var kanske den mest krystade motiveringen till en call jag någonsin har hört. Ditt försök att köpa potten på flop misslyckades. Busenkel fold på turn.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du spelade handen bra. men hans bet på turn talar snarare mot att han har ett ess än för.

Det där beror ju väldigt mycket på vilken spelare det är, extraesset minskar ju överlag sannolikheten för ess men hans bet kan ju mycket väl öka den igen. Om han är aggrotrixig så minskar det sannolikheten, om han är generellt mer ärlig så ökar det sannolikheten. Jag har ingen aning om vilken sort det finns mest av på de här borden, men det finns helt klart ett gäng spelare som man kan lägga ned mot på turn.

 

rivern är ett väldigt dåligt kort för dig men det går ju inte att lägga sig nu.

Om det var någon man kunde syna på turn så kan man nog inte lägga sig, men om det var någon man borde foldat mot på turn så borde man fortfarande kunna lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Look for a reason to fold, heter det, inte look for a reason to call. Det där var kanske den mest krystade motiveringen till en call jag någonsin har hört. Ditt försök att köpa potten på flop misslyckades. Busenkel fold på turn.

 

Att köpa potten har jag aldrig pratat om, det går nästan aldrig där jag spelar. Folden på turn må vara busenkel, men kan du förklara lite mer om varför det är ett så enkelt beslut?

 

Blir jag inte väldigt weak-tight om jag hela tiden letar efter anledningar att lägga ner handen? (Vilket kanske är den spelstil jag borde ha; jag vet inte. Det ska tydligen också vara +EV om än inte lika mycket som tight-aggressive.)

 

Edit: Därmed inte sagt att jag är tight/aggressive nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Blir jag inte väldigt weak-tight om jag hela tiden letar efter anledningar att lägga ner handen? (Vilket kanske är den spelstil jag borde ha; jag vet inte. Det ska tydligen också vara +EV om än inte lika mycket som tight-aggressive.)

 

Edit: Därmed inte sagt att jag är tight/aggressive nu...

 

Att folda mycket och vara tight-agressive är absolut inget som motsäger det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folda mycket och vara tight-agressive är absolut inget som motsäger det andra.

Det räcker inte med att vara tight-aggro i stora fixlimitpotter, man måste vara envis också och bita sig fast i ganska hopplösa situationer om man inte ska ge upp EV.

 

Jojo absolut, men det sa jag väl inget om? ;)

 

[edit] Jag menade generellt alltså. [/edit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa potten har jag aldrig pratat om, det går nästan aldrig där jag spelar. Folden på turn må vara busenkel, men kan du förklara lite mer om varför det är ett så enkelt beslut?

 

För att spelaren representerar ässet med all önskvärd tydlighet. Vet en spelare en enda sak om poker, vilket är ungefär vad spelarna på dessa bord vet, så är det att man ska beta när man har en bra hand och låta bli när man inte har det. Folk här verkar förutsätta att det är precis tvärtom, antingen beroende på att motspelarna är så dåliga att de inte vet bättre, eller för att de är så bra och hela tiden håller på och trixar med slowplay och bluffar.

 

Blir jag inte väldigt weak-tight om jag hela tiden letar efter anledningar att lägga ner handen? (Vilket kanske är den spelstil jag borde ha; jag vet inte. Det ska tydligen också vara +EV om än inte lika mycket som tight-aggressive.)

 

Weak/tight är helt värdelös, i synnerhet i FL och i synnerhet på sådana bord som du spelare på. Men med vilka händer tror du att din motståndare skulle betala dig i denna hand baserat på det du vet på turn? Ingen, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frågeställningar

- Ska JJ slängas när floppen kommer med ett överkort? Jag tycker inte det och är nöjd med spelet pre-flop och på flop.

 

 

En viktig sak att tänka på är ju hur många motståndare du har på floppen. Om 8 pers ser floppen Axx så har du med väldigt hög sannolikhet högst två outs med JJ, mot en fiende leder du troligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med 9.5 BB i potten på turn är frågan hur ofta morberg är före med den brädan och på det sättet den här handen har spelats.

 

Det finns ungefär en miljard drag ute som en något överaggressiv utg kan betta. Speciellt om han tror att chansen finns att vinna potten direkt.

 

På rivern är det 11.5 BB i potten när morberg ska agera. Mer eller mindre alla drag som utg kan tänkas ha har kommit in. Till och med vissa som har missat (KQ, JQ) slår nu JJ.

 

Kanske är en fold på rivern bättre än ett fold på turn. om vi nu letar efter tillfällen att lägga oss, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Att folda mycket och vara tight-agressive är absolut inget som motsäger det andra.

Det räcker inte med att vara tight-aggro i stora fixlimitpotter, man måste vara envis också och bita sig fast i ganska hopplösa situationer om man inte ska ge upp EV.

 

Har du lust att utveckla det resonemanget lite? Jag har funderat på det, men får inte ihop det. Tanken är väl att man ska hänga med om man har odds för det, inte om situtation är "hopplös"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att utveckla det resonemanget lite? Jag har funderat på det, men får inte ihop det. Tanken är väl att man ska hänga med om man har odds för det, inte om situtation är "hopplös"?

Jag menar att situationen kan kännas hopplös, om det verkligen är uppenbart att du har sämst hand och saknar dragmöjligheter så är det ju bara att folda. Exempelvis om du spelar shorthanded och floppar tvåpar med Q9, på turn så bryter helvetet löst när K kommer, men trots att KQ känns grymt troligt är det ofta bäst att syna, eller höja, ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...