Gå till innehåll

Good/Bad streaks, hur länge har ni haft en?


awa81

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har haft ett helvete de sista 3 månaderna. Iofs har jag inte spelat så mycket, mest haft massor med skola. blev peppad på poker nu igen, läste igenom en bok, är inne på andra nu, spelat bra (enligt mig själv), och det går verkligen jättedåligt. Inte bara kontiga utdragningar, utan när man sätter KK och tänker sätta dit spelarna som dragit ut en i två timmar, så sitter de naturligtvis på AA. Och så blir man sur och tiltar bort lite till...

 

Inga jättesummor som försvinner på denna nivån (gått ner till 1/2 FL) så klart, det är skönt. Men det är otroligt störande när man verkligen sitter och är jättefokuserad, antecknar massor, går igenom händer i efterhand och har bättre koll på teorin än någonsin och man backar 95% av alla sessions. Man börjar fundera på om det är ödet, eller om något fundamentalt fattas i ens spel. Förhoppningsvis vänder det... annars kanske det är dags att lägga ner helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett helvete de sista 3 månaderna. Iofs har jag inte spelat så mycket, mest haft massor med skola. blev peppad på poker nu igen, läste igenom en bok, är inne på andra nu, spelat bra (enligt mig själv), och det går verkligen jättedåligt. Inte bara kontiga utdragningar, utan när man sätter KK och tänker sätta dit spelarna som dragit ut en i två timmar, så sitter de naturligtvis på AA. Och så blir man sur och tiltar bort lite till...

 

Inga jättesummor som försvinner på denna nivån (gått ner till 1/2 FL) så klart, det är skönt. Men det är otroligt störande när man verkligen sitter och är jättefokuserad, antecknar massor, går igenom händer i efterhand och har bättre koll på teorin än någonsin och man backar 95% av alla sessions. Man börjar fundera på om det är ödet, eller om något fundamentalt fattas i ens spel. Förhoppningsvis vänder det... annars kanske det är dags att lägga ner helt enkelt.

 

Det är surt riktigt surt, men det låter på dig som du har stenkoll på dina sessioner, vilket bådar ju gott för framtiden. Jag har själv haft liknande "symptom" och jag brukar använda mig av denna sidan som lite tröst i eländet.

För mig fungerar det om jag får det svart på vitt att det varit otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar använda mig av denna sidan som lite tröst i eländet.

För mig fungerar det om jag får det svart på vitt att det varit otur.

 

Kan du berätta mer om detta? Hur bra funkar det?

 

Du laddar upp dina handhistory eller klistrar in dem i fältet. Enligt programskaparen ska sedan simuleringar avgöra om du har spelat vinnande eller inte.

 

Själv är jag försiktigt skeptisk. Under en lång period av extrem otur var det skönt att konstatera att man verkligen hade haft otur och inte bara spelat dåligt men samtidigt måste man komma ihåg att spelet skiljer sig vässentligt (såklart) beroende på vilken nivå man spelar. Tex så går det mycket bättre för mig nu på partys micro när jag är mer försiktig/passiv än vad som rekomenderas. Många aggresiva drag är ju bra just därför att det finns en bra chans att motståndaren lägger sig men om 75% av bordet kallsynar med TPTK i alla lägen så...

 

Jaja, kanske kan vara en bra tröst och säkert bra för att konstatera att man inte spelar helt åt h-e men jag skulle inte ta allt för hårt på råden, typ "betta mer på river!" när man bara har ett par hundra händer som underlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar använda mig av denna sidan som lite tröst i eländet.

För mig fungerar det om jag får det svart på vitt att det varit otur.

 

Kan du berätta mer om detta? Hur bra funkar det?

 

Ganska enkelt faktiskt, in på sidan jag väljer där "File mode", browsar till den sessionen jag är intresserad av Ex C:\Program Files\Party\\Handhistory\nick. Klicka på report card och vänta 5 sek sen klicka på "Get your report card".

 

Här hittar du allehanda statistik från din session, jag listar en del men inte allt.

 

Type: Ring

Structure: Limit

Big Bet: $4.00

 

 

Profit

Hands played: 145

Pots won: 18

Percentage pots won 12.41%

Potential pots won 10.40%

 

Total won: $496.50

Total lost: $351.00

Profit: $145.50

Potential profit: $24.67

Profit from bluffing: $20.00 (Denna vetefan hur dom får till och vilka kriterier som räknas)

 

Winning Percentages

Win Percentage if...

Flop is seen: 46.15%

You raised pre-flop: 50.00%

You went to showdown: 66.67%

 

 

Table Statistics

Average pot size: $19.35

Average pot size (pots you won): $27.19

Average profit per pot (pots you won): $14.97

Average number of opponents 8.61

Average flop seen % among opponents 36.65%

% of hands any opponent raised pre-flop 43.45%

 

Technical Statistics

Your Statistics:

VP$IP: 18.62 ( här listas tight ellet loose)

Aggression: (# of bets and raises / # of calls)

Total aggression: 1.88

Pre-flop: 0.59

Flop: 3.00

Turn: 9.00

River: 5.50

 

 

Table Statistics (Average of all opponents)

Average VP$IP: 25.43

Aggression: (# of bets and raises / # of calls)

Average total aggression: 0.74

Average Pre-flop: 0.32

Average Flop: 1.31

Average Turn: 1.12

Average River: 0.67

 

Luck

Expected Flop Strength per $ (Actual): 68.97% (66)

Expected Turn Strength per $ (Actual): 74.04% (74)

Expected River Strength per $ (Actual): 76.71% (71)

Expected winning % per $ at showdown (Actual): 61.88% (71)

Overall Luck (Not submitted to leaderboard): 0.44

 

 

Best flops:

 

Profit On Hand: $13.00

Luck

Expected Flop Strength per $ (Actual): 68.97% (66)

Expected Turn Strength per $ (Actual): 74.04% (74)

Expected River Strength per $ (Actual): 76.71% (71)

Expected winning % per $ at showdown (Actual): 61.88% (71)

Overall Luck (Not submitted to leaderboard): 0.44

 

 

Best flops:

 

td.gif6c.gif

3c.gif

 

 

tc.gif

th.gifMina kortProfit On Hand: $13.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur de räknar, men ska kolla lite mer på det i alla fall. Gårdagens händer gav ig i alla fall en total "luck" rating på -5.49. Är det högt eller lågt?

 

Den säger att jag bör calla mer preflop, det är möjligt. VP$IP ligger på ca 14.5 %, normalt brukar jag sitta på ungefär 17%, men min dator med all statistik är död. Kanske får börja spela mer suited connectors, kan inte komma på sista gången jag satte en stege som inte var A-T... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att det finns en plats som denna på nätet där man kan gnälla lite... på dagens ~300 händer hitintills har jag en härlig VP$IP på 7.89%. Jag försöker verkligen inte spela tightare "än vanligt". Det var inte detta jag satt och var sugen på på tåget hem från jobbet. ;)

 

EDIT: Lite härligt ljus i mörkret, har en fantastisk sista halvtimme, på två händer lyckas jag sätta dit de tre superlösa spelarna jag suttit och dreglat över i timmar och går plus till slut. Väldigt lättande. Pokergrader ger mig en luck factor på 0.03.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta kavilificerar sig som en bad streak men jag har tappat 700 bb på SH NL .5/1 under de tre senaste dagarna. Ingenting verkar funka; fisken synar alla mina bluffar och vägrar syna de få gånger jag har stål ... I vilket fall som helst: efter regn kommer solsken (sägs det?!) :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta kavilificerar sig som en bad streak men jag har tappat 700 bb på SH NL .5/1 under de tre senaste dagarna. Ingenting verkar funka; fisken synar alla mina bluffar och vägrar syna de få gånger jag har stål ... I vilket fall som helst: efter regn kommer solsken (sägs det?!) :roll:

 

Känner igen detdär (det gör nog alla), har tappat 500BB på SH NL 1/2 senaste 2 dagarna. Nu blir det paus nån dag eller så tror jag, hade väl otur i början men när jag kollar igenom mina händer så har jag spelat uselt i rätt många lägen också... Var iofs ganska väntat, har haft en sjuk winningstreak på nästan 4 veckor, har bara väntat på stjärnsmällen och nu kom den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en nybörjare är antagligen ett winning streak det värsta som kan hända. Jag tänker som så att om man inte spelat så mycket tidigare, inte läst så mycket men ändå får god utdelning när man går med i raisade prefloppotter med Q5o och liknande blir ju ens bild av poker alldeles skev. Om man har "oturen" att ofta floppa set med skithänder under sina första trevande steg belönas ju dåligt spel och man lär sig fel. När det senare börjar gå sämre är det svårt att se varför och man blir irriterad över otur.

Jag brukar försöka vara så kritisk jag förmår mot mig själv de gånger jag har flax på rivern. Efter mitt första winning streak fick jag nämligen lite för bra självförtroende och blev för loose. Gick visserligen inte minus men jag stod och stampade ett längre tag på samma summa utan att riktigt fatta varför (det var antagligen många små läckor som tillsammans gröpte ur det jag emellanåt vann). Jag köpte mig en bok och fick lite perspektiv på mitt spel. Nu går det bättre, peppar peppar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej,

 

Detta inlägget kanske inte passar till 100% i just denna tråden men jag hittade ingen bättre.

Jag undrar huvudsakligen hur många inköp som är normalt att backa under en losing-streak. Jag undrar också vad det är som gör att just 3000bb är mininum som bankrulle för en viss nivå förutsatt att man är en vinnande spelare. Vad är det som säger att man kan förlora 20 inköp men inte 30 osv. Kan nämna att jag till skillnad från många andra tycker att 30 inköp snarare är i minsta laget än överdrivet mycket.

 

Jag har spelat online-poker (enbart NL Texas Holdem 6-manna) i ett halvår så jag är en rookie. Hade aldrig spelat poker tidigare och satte in $50 på Party.

Jag började på NL25 och hade såklart massor av tur som inte gulade. Sen snappade jag upp den berömda 3000bb-regeln och har sedan dess följt den stenhårt innan jag gått upp i nivå. Jag har läst en hel del pokerböcker och surfar dagligen runt på olika forum på nätet så jag känner mig inte helt borta när det gäller spelet.

 

Idag spelar jag NL100 och NL50, oftast 2 bord samtidigt. Min rulle har som mest noterat ca $5000 men just nu ligger den på $4300, varav 1/3 kommer från bonusar. Jag har under min 6-månader långa karriär spelat ca 40 000 händer och min flops-seen (inte VPIP) ligger oftast nånstans mellan 32%-35%. Jag anser själv att jag har en ganska aggresiv spelstil och det kanske medför att man måste vara beredd på större svängningar än om man spelar mer konservativt.

Jag har hittills haft 3 perioder om vardera 2 veckor då jag backat 7-10 inköp från mitt maximum. Dessa perioder tycker det är extremt jobbiga rent mentalt och jag börjar

alltid tvivla på att jag är en vinnande spelare, jag har ju trots allti inte tillräckligt med händer spelade för att veta att jag inte bara har haft tur. Oftast kommer tankar som att jag borde casha ut rullen medan jag fortfarande har nåt. I det stora hela är jag ganska nöjd med mitt resultat hittills även om det inte på något sätt är någon märkvärdig win-rate jämfört med de många på det här forumet. Och även om det nu skulle vara så att förlusterna beror till största delen på otur och bad-beats så finns det ju inget som säger att jag inte kan förlora 10 inköp till på samma sätt. Varje giv är ju trots allt oberoende händelser. Därför har jag alltid valt att gå ner i nivå trots att rullen fortfarande mer än väl tilllåter fortsatt spel på NL100, enligt 3000bb-regeln. Detta är självklart inte optimalt om man ser till EV, men för mig är det ett måste eftersom jag inte längre klarar spela mitt A-game efter att min rulle fått sig en rejäl törn. Jag måste ha känslan av att det kvittar om jag förlorar eller vinner så länge jag tror att jag tar rätt beslut.

 

Det som egentligen fick mig att skriva detta inlägget är att jag såg i någon tråd som handlade om just losing-streaks (kan omöjligt hitta den nu), där någon skrev att för honom var det helt främmande att förlora så mycket som 5 inköp, och att backa 2 dagar i rad var också extremt ovanligt. För mig är det inte ovanligt med två förlustsessioner på rad, och jag har som sagt redan under mina första 6 månader förlorat mer än 5 inköp tre gånger redan.

 

Mina frågor är alltså:

 

1. Vad är det som 3000bb-regeln egentligen baseras på?

 

2. Hur många inköp brukar ni som spelar på NL100-nivån, och är vinnande spelare i långa loppet, förlora under era losing-streaks innan det vänder?

 

3. Har jag anledning att oroa mig med tanke på de svängningar jag upplevt under relativt kort tid (6 månader), eller är det normalt? (jag vet att den sista frågan låter töntig, men jag är helt enkelt för ny för att veta vad man kan vänta sig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Tror den är baserad på att om man stannar kvar på samma nivå så har man 5% gulningschans under en dålig period innan det vänder.

 

2) Spelar NL100 så den kan jag svara på. Sista lossingstreaken hade jag förra månaden och förlorade då ca 12 inköp. Har haft två tidigare där jag förlorat ca 15 inköp vardera och denna period är under drygt ett år.

 

3) Nej absolut inte. Som du nämnde att nån aldrig hade två förlustdagar på rad och aldrig förlorar 5 inköp är rent skitsnack. Den har då med största säkerhet inte spelat så mycket. Själv har jag ett flertal gånger legat minus 5 inköp på en session och det tror jag inte är ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar huvudsakligen hur många inköp som är normalt att backa under en losing-streak.

Går inte att svara på. 10-20 inköp går det ju säkert att bli av med. Men för att uppskatta det så behöver du en uppfattning om hur mycket du vinner i snitt och hur mycket dina resultat i snitt svänger.

 

Jag undrar också vad det är som gör att just 3000bb är mininum som bankrulle för en viss nivå förutsatt att man är en vinnande spelare.

Det är inget minimum eller maximum, vad som är lämpligt beror helt på hur duktig du är på att hitta lönsamma bord, hur villig du är att hoppa i nivå, vilka sidoinkomster du har och hur stora de är, osv. Det är väl en bättre riktlinje än ingenting, men den blir ju löjligt hög för att köra microlimit och löjligt låg för att spela höglimit mot en motståndare som man kan slå för .001bb/hand med jättehög varians.

 

 

Vad är det som säger att man kan förlora 20 inköp men inte 30 osv. Kan nämna att jag till skillnad från många andra tycker att 30 inköp snarare är i minsta laget än överdrivet mycket.

 

Det som egentligen fick mig att skriva detta inlägget är att jag såg i någon tråd som handlade om just losing-streaks (kan omöjligt hitta den nu), där någon skrev att för honom var det helt främmande att förlora så mycket som 5 inköp, och att backa 2 dagar i rad var också extremt ovanligt.

Kanske är det så för ett fåtal spelare (jag tvivlar på det), majoriteten av oss har däremot inte den lyxen.

 

 

1. Vad är det som 3000bb-regeln egentligen baseras på?

En formel av Mason Malmuth som baserades på att man spelade på samma nivå med konstanta spelförhållanden utan att någonsin ta ut eller lägga till något i rullen. Det är en ganska dålig modell och jag har länge funderat på att skriva en BR-simulator så att man kan ta hänsyn till sådana faktorer för att se hur det ändras.

 

Hittar inte Malmuths formel just nu, men här är en annan (utarbetad av Tom Weideman och Bill Chen) som gör ungefär samma sak men är bättre på något vis jag inte kommer ihåg:

 

exp(-2*(win_rate)*(bankroll)/variance)

 

Vad formeln beräknar är sannolikheten att man går till 0 i rullen innan den hinner växa sig så nära oändligheten att sannolikheten att gula går mot 0.

 

3. Har jag anledning att oroa mig med tanke på de svängningar jag upplevt under relativt kort tid (6 månader), eller är det normalt? (jag vet att den sista frågan låter töntig, men jag är helt enkelt för ny för att veta vad man kan vänta sig)

Det är sånt som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har plussat några dagar i streck. Får jag alltid den paranoida känslan av att jag inte vill sätta mig och lira igen för jag vet att någon dag måste det vända, man kan inte gå plus alla dagar.

Rätt töntig känsla för det finns inget befog för den eftersom det spelar ingen roll hur länge jag väntar minus dagar kommer alltid.

Bara jag som brukar få den känslan? :)

 

Den känslan får jag redan när jag sitter med mer än 2ggr buy-in på ett bord. Tänker hela tiden "snart vänder det och så kommer jag torska en stor pott och gå ut då, lika bra att gå ut nu."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väl en nybörjarfråga men jag skulle ändå vilja veta. Jag har vid två tillfällen spelat två timmar i sträck utan att vinna en pott. Den ena gången var det nästan 100 givar och den andra gången ca 70. Jag gick dock till flop bara ca 20% och lade mig inte speciellt mycket. Jag gick alltså en hel del till showdown, jag blev inte bortbetad.

Vad jag skulle vilja veta är att om sådana korta skitperioder är normalt.

 

Det värsta var att jag började misströsta varje gång jag fick kort typ AK0, AQo och JJ eftersom jag aldrig träffade floppen ( A och K floppar när jag hade JJ) och de gånger jag försökte dra ut något så missade jag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är väl en nybörjarfråga men jag skulle ändå vilja veta. Jag har vid två tillfällen spelat två timmar i sträck utan att vinna en pott. Den ena gången var det nästan 100 givar och den andra gången ca 70. Jag gick dock till flop bara ca 20% och lade mig inte speciellt mycket. Jag gick alltså en hel del till showdown, jag blev inte bortbetad.

Vad jag skulle vilja veta är att om sådana korta skitperioder är normalt.

 

Det värsta var att jag började misströsta varje gång jag fick kort typ AK0, AQo och JJ eftersom jag aldrig träffade floppen ( A och K floppar när jag hade JJ) och de gånger jag försökte dra ut något så missade jag också.

 

Det händer allt för ofta, bara till att försöka vänja sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har plussat några dagar i streck. Får jag alltid den paranoida känslan av att jag inte vill sätta mig och lira igen för jag vet att någon dag måste det vända, man kan inte gå plus alla dagar.

Rätt töntig känsla för det finns inget befog för den eftersom det spelar ingen roll hur länge jag väntar minus dagar kommer alltid.

Bara jag som brukar få den känslan? :)

 

Känns som att det var jag som skrev det där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...