Myssion Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 I båda händerna har jag en TAG-image. 1. YehPokerSon är semilös och extremt aggressiv. Level IV (50/100) Seat 1: Brian2112 (3380 in chips) Seat 2: YehPokerSon (1210 in chips) Seat 3: poolplayer89 (2715 in chips) Seat 4: 900 King (1755 in chips) Seat 6: rednikke (1640 in chips) Seat 7: ROOBLE99 (1450 in chips) Seat 8: Myssion (1350 in chips) YehPokerSon: posts small blind 50 poolplayer89: posts big blind 100 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] 900 King: folds rednikke: folds ROOBLE99: folds Myssion: raises 150 to 250 Brian2112: folds YehPokerSon: raises 960 to 1210 and is all-in poolplayer89: folds Myssion: ? Vad göra? Om ni förespråkar fåld, hade ni kunnat tänka er at fålda preflåpp då? Ställa preflåpp? 2. megaff är överlag tajt men har varit lite aggressiv. 20% steal-rate (räjs först in från c/o eller knappen). (75/150) Seat 1: blacjack2 (1105 in chips) Seat 3: megaff (1160 in chips) Seat 4: Myssion (1365 in chips) Seat 6: MainStreet62 (6105 in chips) Seat 7: kiwiplayer (1920 in chips) Seat 8: JeremyLee41 (1845 in chips) Myssion: posts small blind 75 MainStreet62: posts big blind 150 *** HOLE CARDS *** Dealt to Myssion [] kiwiplayer: folds JeremyLee41: folds blacjack2: folds megaff: raises 150 to 300 Myssion: ? Solklart ställ? Stop-n-go? Vik? Göra armhävningar? Citera
Hjort Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 In med degen i båda. Någon särskild anledning att du frågar om de här händerna? Inget av besluten är ju direkt marginellt. Citera
sulla Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 fold första syn/fold i andra, träffar du så tryck all in, träffar du inte så fold, alternativt fold preflop Citera
boil42 Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 1. Även om jag hatar att syna en all-in med KQ, så går det ju inte att vika här, speciellt inte om han är "extremt aggressiv". Tryck till och dra ut hans A3o med en Q på rivern! 2. Tycker bara det finns ställ här. En syn bjuder in MainStreet i leken och det känns typiskt dåligt. Så in med såsen här med. Citera
Myssion Postad 19 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juni , 2006 Någon särskild anledning att du frågar om de här händerna? Inte mer än att jag torskade båda och börjar överanalysera... Gills det som skäl? Nä, det jag funderar mest över är väl att jag är illa ute mot vilket ess som helst, vilket är en favoritomslagshand för många aggro-spelare. I första handen hade jag kunnat tänka mig att ställa från början, just för att undvika att bli exploaterad av en aggressiv fi (eftersom jag vet att han är jätteaggro så tar man ifrån honom möjligheten till omslag), särskilt om jag ändå vill syna ett omslag. I andra handen finns ju möjligheten stop-n-go eftersom jag har dålig FE vid omslag, men att man sitter i SB och inte i BB är ju lite sunkigt. Sedan hade det nog blivit lite intressantare om jag hade frågat efter vilken HD man vill syna/ställa med, istället för att visa mina kort här. Citera
jaha Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 som du själv säger är Ax troliga händer i båda fallen så då är frågan vad för fold equity som finns och pottodds. sällan du leder i något av fallen iaf. i andra hade jag kanske tryckt direkt. kanske inte. Citera
sulla Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Som jag skrev, varför vill du gå in som underdog när du får trolig syn? Bättre att vänta och själv stjäla med any two. Citera
Illyria Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 första är iaf tokfold tycker jag. andra mer tveksam. Citera
Hjort Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Men pottodds för sjutton. Gillar ni att ge bort värde eller? Citera
sulla Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Men pottodds för sjutton. Gillar ni att ge bort värde eller? Spelar ingen roll i detta läge... bättre att släppa. Folk är för "stolta" när det gäller att släppa sina kort, han är underdog, bättre att försöka stjäla kommande potter och slippa showdown. Citera
vetgirig Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 KQ är en hand som tyvärr ofta är dominerad. Är de suited så kör jag och är de inte suited så kastar jag dem oftast om jag får motstånd. Det är bara ca 2% skillnad med de 2% kan vara väldigt viktiga när och om man hamnar i en showdown. Citera
Hjort Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Spelar ingen roll i detta läge... Du har fel. Hela den här tråden är ju ett skolexempel på varför det lönar sig att vara ordentligt aggro i turrar. Större delen av alla spelare är alldeles för veka mot omslag och höjningar. Lite andra saker som talar för "in med degen": Hand 1: Viker man så kommer man inom kort vara i jam-or-fold-läge och därmed tappa värde jämfört med om man hade en stack som det gick att spela med mer. Plus att man precis uppmuntrat en lösaggrospelare till vänster om en att slå om och visat hela bordet att man är vek mot omslag. Hand 2: Han sitter för fan på knappen. KQ ligger skithögt över topplistan mot hans raise-HD. viker man här så viker man typ 90% av sina händer mot honom. Det gör det rätt att höja med any-two i stort sett. Plus att man faktiskt har en spelbar stack om man förlorar, och han är den typen av veke spelare som kan lyckas folda här. Citera
kilsmo Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Röstar för syn i läge 1. Spelaren är inte beskriven som supertight, så nog har man mer än 38% chans att ta hem denna pott. Citera
Myssion Postad 19 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juni , 2006 Hand nr. 1: $EV vid fåld (efter min första räjs) = $20 $EV vid syn och vinst = $44 $EV vid syn och förlust = $3 I det sista fallet så misstänker jag att ICM övervärderar min stack något, eftersom blindsen isåfall ligger på 50/100 och jag har 140 kvar och absolut noll FE. Så om vi räknar den som noll (vilket väl inte heller är helt sant, men troligen mer sant än att räkna den som $3, och dessutom enklare att räkna med ) så innebär det att det räcker med ca 45% equity i handen för att det ska vara en syn. Det har vi mot t.ex. 22+,A2s+,K7s+,Q8s+,J9s+,T9s,98s,87s,76s,65s,54s,A2o+,K9o+,Q9o+,JTo, (vi har 49%, vilket ger ett $EV på ca $21.50) men gränsfall mot t.ex. 55+,A2s+,K9s+,QTs+,JTs,A7o+,KTo+,QJo. Största problemet oavsett HD är som sagt att de innehåller en massa äss, och KQ är helt enkelt ingen bra hand mot dem (duh). Han måste ha en tramsigt vid HD för att man ska vara favorit, och även de flesta aggressiva spelare är rättså restriktiva när det gäller att reräjsa, hur gärna de än sprider tjipps runt sig när de är först in. Så det är faktiskt mer gränsfall att syna än vad jag trodde (eller har jag räknat fel någonstans...?). Det som jag tycker är mest intressant är huruvida det är bättre att ställa helt och hållet preflåpp, om man har väldigt aggressiva fi bakom sig, särskilt om man tänker syna ett omslag ändå. $EV vid ställ, om vi antar att samtliga fi bakom endast synar med 66+,ATs+,AJo+ = $24.23 ($EV vid helfåld preflåpp (d.v.s. fålda först in... eller tja, jag blir ju inte först in med att fålda då, men ni fattar...) = $24.07), så det är ju rätt så marginellt det också. Om vi räjsar till 250 och vinner blindsen så kommer vi upp i $26.43. Hur sannolikt är det att någon bakom slår om då? Om vi sätter YehPokerSon på omslag med 35% av sin HD, och de båda andra på 10% (77+,A9s+,KQs,ATo+,KQo), så är det ca 63% chans att jag möter omslag (tror de är lite tajtare än så iofs, dessutom synar de med vissa av de händerna hellre än att fålda eller slå om, men det blir jobbigt att räkna med, så det skiter jag i). Om vi för enkelhetens skull säger att vi fåldar mot samtliga omslag (vi har bara 36% equity mot HD:n för de tajtare spelarna, så det är $EV- att syna) så blir det 63% chans att vi hamnar på 1100 marker och $EV = $20, samt 37% chans att vi hamnar på 1500 marker och $EV = $26.43, vilket ger i snitt 1248 marker och $EV = 22.40 cirkus. Sämre än att vika preflåpp alltså... Räcker med en väldigt aggressiv spelare för att dra ner $EV rättså kraftigt med andra ord. Så, sammantaget känns det som att ställ preflåpp är det bästa alternativet (beroende på hur syn-HD'n ovan är), faktiskt följt av fåld preflåpp. Jag tänkte gå igenom hand två också, men jag tror jag stoppar in hufvudet i frysen en sväng först... Citera
Myssion Postad 19 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juni , 2006 Men pottodds för sjutton. Gillar ni att ge bort värde eller? Spelar ingen roll i detta läge... Que? Citera
Hjort Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Angående hand 1 så övervärderar ju ICM din stack vid fold, eftersom du då mycket snabbt hamnar i jam-or-fold läge, vilket minskar ditt utrymme att stjäla. Mycket beroende på hur de två storstackarna till vänster om dig spelar så kan vinst vara över/under-värderad. Spelar de något så när väl är den ju övervärderad (alltså, de re-stealar en hel del). Om du skulle få omslag av Brian eller poolplayer så kan det förresten vara ett bra ställe att okynnessyna eftersom du vid vinst slipper en av storstackarna till vänster och därmed närmar dig idealsituationen á la Gigabet. Citera
Myssion Postad 20 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 20 Juni , 2006 Angående hand 1 så övervärderar ju ICM din stack vid fold, eftersom du då mycket snabbt hamnar i jam-or-fold läge, vilket minskar ditt utrymme att stjäla. Mycket beroende på hur de två storstackarna till vänster om dig spelar så kan vinst vara över/under-värderad. Spelar de något så när väl är den ju övervärderad (alltså, de re-stealar en hel del). Mmm, jag gillade inte alls idén med att fålda mot ett omslag med KQ här, men jag trodde å andra sidan att jag hade bättre equity mot hans ställ-HD än vad jag hade. Jag tror att ställ från början är det bästa alternativet. De båda andra restealar nog inte särskilt mycket alls, så isåfall är min stack undervärderad både vid vinst och vid fåld. Mot vissa motståndare är det dessutom nästan bättre att ha en sylt/vik-stack eftersom de gärna synar en liten höjning, medan de viker mot ett ställ (nu tror jag visserligen inte att de båda faller i den kateogorin, de är nog rättså tajta när det gäller syner också). Om du skulle få omslag av Brian eller poolplayer så kan det förresten vara ett bra ställe att okynnessyna eftersom du vid vinst slipper en av storstackarna till vänster och därmed närmar dig idealsituationen á la Gigabet. Fast Gigabets resonemang gäller ju bara när de marker man riskerar varken gör till eller från, och det är ju inte så applicerbart här, när de marker jag riskerar gör... ja, både och till och från. Eller? För övrigt är de troligen för tajta för att betrakta som storstackar i egentlig bemärkelse (även om det naturligtvis hade varit bättre om de varit kortare eller suttit någon annanstans). Jag har ju en trolig edge mot dem senare såvida jag överlever denna handen, och då känns det inte som någon god idé att ta en situation som är $EV- eller $EV+/-0. Mot aggrot kan det kanske vara bra iofs. Citera
Hjort Postad 20 Juni , 2006 Rapport Postad 20 Juni , 2006 Nä, resonemanget gäller inte bara då, det gäller bara mer då. Enklaste sättet är ju att se det hela ur deras situation, om en syn är dålig för dem, vart tar värdet vägen? Men om de inte använder sina extramarker så är det inte lika motiverat att försöka plocka loss dem. Citera
Myssion Postad 20 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 20 Juni , 2006 Nä, resonemanget gäller inte bara då, det gäller bara mer då. Ok. Enklaste sättet är ju att se det hela ur deras situation, om en syn är dålig för dem, vart tar värdet vägen? Det åker ju ut till de andra spelarna runt bordet och inte till mig... är inte med på vad du menar... I övrigt är jag benägen att hålla med dig, förutsatt att man spelar mot "riktiga" påkerspelare. Citera
Recommended Posts