Gå till innehåll

Vilken bank tar lägst avgift för checkinlösen?


misak82

Recommended Posts

Vilken bank tar lägst avgift för inlösen av utländska checkar?

 

(Om ni inte vet kan ni säga vad banken ni löste in på senast tog)

 

En del banker har tydligen lite speciella villkor t.ex. att Östgöta Enskilda bank tydligen bara tog en avgift om man löste in flera checkar samtidigt. (Nu är de dock uppköpta av Den danske bank så jag vet inte om det fortfarande gäller), och en del banker tar lägre avgift om checkbeloppet är under en viss summa t.ex 300kr. Om nån bank har några sådana finesser kan ni ju nämna det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det beror väl på en del saker, t.ex om checken är utställd av en privatperson, företag eller en bank, vilken ekonomisk hitoria du har samt naturligtvis på hur mycket checken är på.

 

Jag har också löst in på SHB, som jag antar är en av de bästa när det gäller utländska checkar. Se bara till att inte spara ihop för stor summa typ > 10 000 SEK innan du cashar in. Dessutom underlättar det om du är "känd" på ditt bankkontor samt att su inte är helt barskrapad på dina konton (pengar på banken underlättar ju alltid) annars blir de tvugna att skicka checken till inkasso, det kostar typ 500-1000 SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom underlättar det om du är "känd" på ditt bankkontor samt att su inte är helt barskrapad på dina konton (pengar på banken underlättar ju alltid) annars blir de tvugna att skicka checken till inkasso

Är det bara jag som inte hänger med? Varför inkasso? Pengarna finns ju på Netellers bank för överföring till min bank, eller? Det är ju inte fråga om att checken har studsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...