Gå till innehåll

Strategi för 1vs1 på $22 Sit and Go


Xerxes

Recommended Posts

Går ni allin med J9 när ni har BB x 15?

 

Upptäckte det sen. Men jo, faktiskt är J9o på rätt sida om gränsen där. Å andra sidan är det knappast optimalt att börja ställa med så stor stack.

 

Eller gör ni en allinsyn med K3 när ni båda har BB x 15?

 

Nej, K6o som lösast, men då är det återigen bara oexploaterbart, inte optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vilken stackstorlek som är lagom för att börja ställa beror mycket på motståndet. I de tidiga skedena av en SnG kör jag 8xbb som riktmärke, medan det senare blir 10xbb. HU så föreslår Jesus 12xbb som gräns. Anledningen är dels att det kommer ante i påtten, vilket förbättrar oddsen, men även att fi kommer att bli mer och mer aggressiv ju senare det är. Mot en aggressiv fi är det ingen god idé att höja till t.ex. 3xbb jätteofta eftersom man får omslag som man måste vika mot så pass ofta, och då blir det bättre att ställa själv direkt för att ta ifrån motståndaren möjligheten att exploatera. Det gäller särskilt med mellanbra händer som kan sätta en i en knivig situation om man får omslag. T.ex. om man höjer med K8 och får omslag för hela stacken. Vad göra nu (motståndarberoende givetvis, men oftast ett väldigt klurigt beslut)? Hade man höjt med 52o eller QQ blir beslutet lätt, men med mellanstarka händer blir det bara jobbigt, vilket man undviker genom att ställa själv och lämna över pressen till fi.

 

Don't raise if a reraise will make you throw up

 

I verkligheten är de flesta motståndare för tajta och passiva, så då kan det vara en god idé att minihöja med en vid HD för att sedan vika mot omslag, för att exploatera fi's vekhet, samtidigt som man lämnar utrymme för att komma undan mot hans stål (han kommer inte att exploatera höjningarna). Så länge höjningen motsvarar mindre än 1/3 av stacken så gör man sällan fel om man viker mot reräjs. Då kan man alltså, i teorin, göra minihöjningar och ha 6xbb som ställgräns, medan 12xbb, eller t.o.m. mer kan vara en bättre gräns mot en väldigt aggressiv motståndare (se här om en situation där ställ med nästan 14xbb i stacken kan vara det bästa alternativet när man har väldigt aggro spelare bakom).

 

Att ha 15xbb som ställgräns tycker jag är på tok för högt som en generell grundregel, såvida han inte är väldigt aggro eller man inte vet att man kommer bli utspelad, då är det bara att börja ställa för fullt med en oexploaterbar HD (vilket för 15xbb är (som tajtast): 22+, A2+, K2s+, K6o+, Q4s+, Q9o+, J6s+, J9o+, T6s+, T8o+, 96s+, 98o+, 85s+, 75s+, 64s+, 54s+).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xerxes skrev:

"De händerna som jag brukar gå allin med är Ax, Kx, alla par, QJ, QT samt JT."

 

Myssion

"Samma gäller här, återigen extremt motståndarberoende, men om man vill ha en generell strategi så är det för tajt."

 

Om man bara spelar dessa händer förstår jag att det kan lite för tight. Men jag brukar lägga till några händer som jag miniraisar med om han spelar för tight. Dessutom så lägger jag en och en annan bluff om jag inte höjt på ett litet tag.

 

Det är en hel del händer ändå och mycket agressivare än den genomsnittliga 20$ Sit&Go spelaren. Detta spelet brukar de inte möta och de brukar känna sig obehagliga till mods. Vilket ofta resulterar i att se spelar mycket tight och väntar på en bra hand. Eller går allin in med 58 eftersom de blir frusterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara spelar dessa händer förstår jag att det kan lite för tight. Men jag brukar lägga till några händer som jag miniraisar med om han spelar för tight. Dessutom så lägger jag en och en annan bluff om jag inte höjt på ett litet tag.

 

Jag tycker fortfarande att det är alldeles för tajt (t.o.m. mot icke-veka spelare). Sedan är jag inte med på vad du menar med "en och annan bluff". JT, som du tycker är en ställhand (vilket det är), står sig inte signifikant mycket bättre än en skräphand mot en hand som du får syn av från en tajt spelare ändå. Att ställa med en vid HD handlar inte om att "bluffa", det handlar om att exploatera den andre spelarens svaghet med en tillräckligt vid HD för att det ska vara optimalt $EV+ att göra så.

 

Det är en hel del händer ändå och mycket agressivare än den genomsnittliga 20$ Sit&Go spelaren. Detta spelet brukar de inte möta och de brukar känna sig obehagliga till mods. Vilket ofta resulterar i att se spelar mycket tight och väntar på en bra hand.

 

Detta är väldigt viktigt. Ställer man med för många händer så kommer fi, medvetet eller omedvetet, att justera till en bättre strategi och syna med fler händer, och det vill vi inte. Men jag tror att du underskattar effekten av att ställa med en vid HD. De flesta spelare som viker för mycket kommer att göra det flera gånger innan de fattar vad som händer, och då har man redan fått ett övertag. Ställer man för sällan så kommer man att mer eller mindre sitta och byta blinds fram och tillbaka. Visserligen resulterar detta fortfarande i att man får ett litet övertag, men inte ett lika stort övertag som om man skulle ställa oftare. Och när fi väl fattar vad som händer, när man ställer ofta, så är han antingen redan för nerblindad för att hinna göra något åt det, eller så gör han misstaget att fortsätta att "vänta på en bra hand att trappa idioten med". Jag vet inte hur många gånger jag har nött ner en motståndare till 2xbb (eller ännu mindre :shock: ) innan de inser att det är dags att ta en hand och bara syna och hålla tummarna.

 

Eller går allin in med 58 eftersom de blir frusterade.

 

Det vore ju dumt att göra de så frustrerade, eftersom det i många fall är korrekt att ställa med 58 (eller fler händer överhuvudtaget för den delen). Är den suited så kan du ställa med den redan vid 16-17xbb (inte för att det är särskilt optimalt iofs, dock oexplaterbart), är den icke-suited så får man hålla sig till man är nere på 3-4xbbb, så länge inte fi är tajt (vilket han i 95% av fallen är), då går det bra att ställa tidigare.

 

Mot din syn-HD på 55+, A2+, KT+ vid 15xbb är det korrekt (d.v.s. $EV+, dock knappast optimalt) för fi att ställa med 85o redan vid 15.5xbb och med 85s vid 19.5xbb. Såvida du inte justerar din syn-HD i takt med att stackarna minskar så är det korrekt för fi att ställa med 32o redan vid 12xbb.

 

 

Ju mer du hinner korta ner dem innan de fattar att det är bra att ställa med fler händer, desto bättre. Det klurigaste är att avgöra, när en passiv fi ställer, om han gör det för att han har fattat att han måste spela med en vidare HD, eller för att han har hittat en hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det kan låta lite flummigt med "en och annan bluff". Där går jag mycket på känsla. Ibland känner jag på mig att han kommer att vika sig vid ett visst tillfälle. Ibland, när jag tycker att det har gått för lång tid så kan jag höja med lite vad som helst. Jag kan inte säga exakt när eller hur jag bluffar här. Jag försöker att hitta hans svagheter samt går på känsla.

 

Jag läste i Dan Harringtons bok "Harrington on holdem del 2". Han tyckte att det är lagom att gå allin (eller bara höja) med Ax, K5+, Q8+, AA-44 samt J9. Detta gällde när stackarna var högst BBx15. Det är i grova drag de händer som jag går allin med i exemplet ovan. Det känns inte för tight och det brukar gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan 377 om man har lilla blinden och 378 om man har stora blinden.

 

På sid 377 står det att man kan höja med 30% av de bästa händerna om man har bbx15 eller mer. 40% av händerna om man har 14xbb eller mindre.

 

Sid 378 står det att man kan höja med 30% av händerna om man har mellan 7,5xBB till 15xBB.

 

På dessa sidor står det även hur man spelar om man har mindre och större stackar och att man kan göra varierande höjningar mm. Men jag har förökt att skala ner och förenkla det hela så att det blir lättare att komma ihåg när jag spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Harringtons M-gränser ställer till det lite, 15xbb är helt enkelt en för stor stack att börja ställa med som generell gräns, och inte alls en bra stack att göra mindre höjningar med. Dessutom är det helt enkelt för tajt, i synnerhet mot en fi som viker för mycket. Å andra sidan kanske det är mer synmuppar på Party (det är där du spelar?) än på Stars, där folk i allmänhet är vektajta, men även då kan man bli lösare och hitta ännu mer värde.

 

Vill du ha bra HU-tips så läs hellre sånt som Chris Ferguson har skrivit, då han är en erkänt duktig HU-lirare. Harringtons bok är en jättebra bok för MTT's med långsam struktur, men faktiskt inte särskilt tillämpar alls på SnG-spel överhuvudtaget. Hans HU-kapitel är visserligen skitbra för deepstack-spel, men mindre bra för shortstack-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag ska kolla in vad Chris Ferguson har skrivit. Ja de spelar lite hej och hå på PP. De lägger först några bra händer och sedan blir de sura och gör en allincall med 85. Så min strategi fungerar bra där (kan bli bättre). Jag kanske även gör en ny tråd där jag beskriver starten i SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kollikock.

 

Jag håller med dig. Det är inte så att man automatiskt går allin med AA. Jag kan tänka på att slowplaya paren 99-AA. Om jag sitter på lilla blinden så vill jag inte att han ska göra en stop&go på mig. Det vill säga göra en call innan floppen och sedan automatiskt gå allin efter floppen.

 

Exempel: Ni har 10000 chips kvar. Stora blinden är 800. Du har lilla blinden. Du har höjt med AK till 2000 innan floppen. Motståndaren gör en call. Floppen kommer med Q84. Motståndaren går allin du lägger dig. Han har 12000 chips, du har 8000.

 

hur kan han göra en stop and go på dig om du är i lilla blinden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heads Up 2 Spelare

 

Jag spelar en del 22$ Sit&Go turneringar och försöker att utveckla en vinnande strategi. Jag vill gärna få era synpunkter på strategin nedan. Den utgår från att man hamnar headsup i en Sit&Go turnering.

 

Alla händer är viktiga och nu gäller det om du ska få 30% eller 50% av priset. Det viktigaste i ett headsupspel är inte vilka kort du får utan hur du läser din motståndare. Förhoppningsvis har du fått en liten koll på vilken typ av motsåndare du har. Spelar han löst, normalt eller tight. Många bra spelare spelar tight för att komma till finalen. Men sedan glömmer de att växla om när det är två eller tre spelare kvar. Kanske han lägger sig nästan hela tiden. Då kan du göra småhöjningar och stjäla blindarna. Det duger inte att sitta och vänta på bra kort för länge. Du kanske vinner blindarna en gång men har förlorar dem tre när du väntat på rätt kort. Vissa motståndare vet inte hur de ska spela och går allin hela tiden. Då kan du ducka en tills då får något som känns bra och trycka emot.

 

Låt oss säga att den stora blinden är 600. Din motståndare har 4500 i chips och du har 14600. Du får upp K8 på handen. Om du inte gör något får din motståndare 900 chips. Det är en ökning på 20% för honom! Om du bara sitter och väntar på bättre kort så kommer han att snabbt att dubbla upp. Du måste pressa honom hela tiden och inte låta honom få något gratis. Om han har par i sjuor eller A6 omch går med så har du nästan 50% att vinna. Vi säger att han är en tight spelare och lyckas hålla honom nere några händer. Då försvinner snabbt hans stack och han kanske går ner till 2300 chips. Han går allin mot dig och har tur och dubblar upp till 4600 igen. M då väntar på rätt kort och han lyckas att stjäla några blindar så att han har 6400 chips. Han går sedan allin mot dig och har tur och dubblar upp till 12800. Vilket innebär att han tar över ledningen. Det är därför du inte får vara för feg när du har den stora stacken och den lilla kanke bara har 7 gånger lilla blinden.

 

Om du spelar mot en spelare där du inte hittar några brister måste du spela konservativt. Du bluffar inte för mycket och höjer när du tror att du har bästa handen. Här finns det inga genvägar.

 

Om någon av er har mindre än 10 x stora + lilla blinden så rekommenderar jag att går allin om man ska höja. Exempelvis om någon har 4300 kvar och stora blinden är på 600. Att då höja till 1800 för att sedan lägga sig är inte bra pokerspel. Vare sig om du har den lilla eller den stora stacken. Den andra får för stort övertag.

 

Det låter kanske lite hårt att gå allin med JT när ni båda har runt 10.000 chips och stora blinden är 800. Men om du vinner 12000 chips så har du 10600 och din motståndare 9400. Men det innebär att du får ett övertag på mer än 10%. Gör om det fyra gånger till och du har 13000 och din motståndare har 7000. Då sitter han på läktaren och undrar vad som hände. Du har nästan dubbelt så mycket som honom. Han kanske tror att du bluffar hela tiden och gör en call med en dålig hand. Du går allin med både bra händer och riktigt bra händer. Det gör det svårt för din motståndare att läsa dig.

 

Händer

Att någon har mindre än 10 x stora + lilla blinden är snarare regel än undantag när det är två kvar i en sit$go turnering. Så därför har jag gjort ett schema på de händer som jag brukar använda i dessa lägen. Jag går allin med de 20% av de bästa händera i en allin situation om motståndaren gått allin. Det vill säga AA-55, Ax samt KQ-K10. Det beror givetvis även på hur motståndaren spelar. Om han inte har höjt sedan Spice Girls var populära så kan man ta bort några av händerna ovan. Om han går allin varje gång kan man lägga till ett antal händer. Om motståndaren bara har ca 3 gånger stora blinden kvar kan man lägga till de flesta händerna.

 

De händerna som jag brukar gå allin med är Ax, Kx, alla par, QJ, QT samt JT. Det gäller även om motståndaren har gjort en liten höjning mot oss. Det brukar räcka för att hålla motståndaren på plats.

 

Ett vanligt misstag som även många erfarna spelare gör är att lägga sig när man har den lilla blinden. Du har alltid oddsen att göra en call när du har den lilla blinden. Med de sämsta händerna, exempelvis 26 så har du ca 30% chans att vinna mot en slumpmässig hand. Men när du lägger en halv blind lägger du bara till 25% av vad potten är. Så du har med andra ord oddsen med dig. Här finns det även en chans till att stjäla om du missar floppen och din motståndare är tight. Enda gången du bör lägga ner dina sämsta kort är när motståndaren konstant höjer dig när du har gjrt en call. Händer detta får du vänta på en bra hand och göra en call med. Sedan går du allin och visar var skåpet ska stå. Viker han ner sig så kanske han inte höjer mot dig i fortsättningen. Annars får du göra om det tills du vunnit spelet.

 

 

tycker för övrigt heads-up-delen i en SNG är ganska enkel. vinner nästan alltid HU.

 

blindsen är ju så höga så blir ganska simpel taktik med mycket allins preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kollikock.

 

Jag håller med dig. Det är inte så att man automatiskt går allin med AA. Jag kan tänka på att slowplaya paren 99-AA. Om jag sitter på lilla blinden så vill jag inte att han ska göra en stop&go på mig. Det vill säga göra en call innan floppen och sedan automatiskt gå allin efter floppen.

 

Exempel: Ni har 10000 chips kvar. Stora blinden är 800. Du har lilla blinden. Du har höjt med AK till 2000 innan floppen. Motståndaren gör en call. Floppen kommer med Q84. Motståndaren går allin du lägger dig. Han har 12000 chips, du har 8000.

 

hur kan han göra en stop and go på dig om du är i lilla blinden?

 

Låt oss säga att jag har 16000 kvar och min motsåndare har 4000 kvar. Jag sitter på lilla blinden på 400 och han får den stora på 800. Jag har 88 på handen,. Han har A2 på handen. Vi är båda redo att gå allin med våra kort. Jag slowplayar och höjer till 2000. Han gör bara en call på 2000. Floppen komer upp med 9TQ eller vad som helst. Då går han allin med sina resterande 2000 och jag blir tvungen att lägga mig. Han har nu gjort en Stop&Go.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker för övrigt heads-up-delen i en SNG är ganska enkel. vinner nästan alltid HU.

 

blindsen är ju så höga så blir ganska simpel taktik med mycket allins preflop.

 

lol

 

 

du dyker upp lite här och där i trådar och skriver lol du.

 

Ja, snubben har noll koll liksom... :?

 

 

Alltså, du vinner troligen inte "nästan alltid". Hur för du stats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
33% är inte optimalt, däremot är det unexploitable (d.v.s. fi får ingen edge mot dig, och du får edge så fort han avviker från optimal motstrategi (vet inte om det finns något bra svenskt ord... "icke-exploaterbart" kanske? "Oexploaterbart"?). Det innebär att man kan vara tajtare än så mot många motståndare för att maximera sitt värde, men aldrig lösare än så.

33% som syn-hd menar du va?

 

Men lösare kan man väl vara om fi spelar på tok för löst? Säg att han pushar 100%, vad är då optimal Syn-hd för olika stackdjup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33% som syn-hd menar du va?

 

Japp.

 

Men lösare kan man väl vara om fi spelar på tok för löst?

 

Nej, då är 33% det lösaste man ska vara. Ju tajtare fi är, desto tajtare kan man själv bli.

 

Säg att han pushar 100%, vad är då optimal Syn-hd för olika stackdjup?

 

Vad som är optimalt beror ju helt och hållet på fi. För oexploaterbar syn-HD för olika stackdjup rekommenderar jag att du införskaffar SNGPT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...