Gå till innehåll

Funderingar efter en minus-dag?


FordPrefect

Recommended Posts

Har haft 8 plusdagar i rad och sen kom denna dag, en dag då jag inte spela allt för många timmar, kanske totalt tre men där ingenting stämde, alla coinflips sprack och udragningarna haglade. Detta innebär att jag backade ungefär 1/5 av det jag gått plus de 8 dagarna innan vilket ledde till att jag blev bekymrad. Hur ska man tänka efter en sådan dag? Ska man börja fundera på ändringar i spelet eller om man ska ändra nivå eller typ av spel, eller ska man bara acceptera att det var en helt vanlig swing i rullen?

 

Jag har svårt att acceptera en enda minusdag i protokollet även fast det rör sig över en månads tid, jag börjar fundera över det mesta, är detta bra eller ska man bara skita i det och fortsätta som vanligt nästa dag?

Det är ju inte så att jag måste spela tillbaka det jag förlorat heller om jag ligger back en dag utan jag bara funderar över vad som gått fel. Hur ska man göra i dessa lägen? Slut på uppsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag har märkt i samma situation är att man ska låta bli att spela bara. Har många gånger gjort tabben att bara lira på efter en tung dag, men har mot min vilja gårdagens gulade pengar i bakhuvudet. Det gäller att ge det några dagar tills du verkligen har det positiva suget igen. Låter säkert som någon Svenska Spel psykolog nu, men ärligt talat så funkar det för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft 8 plusdagar i rad och sen kom denna dag, en dag då jag inte spela allt för många timmar, kanske totalt tre men där ingenting stämde, alla coinflips sprack och udragningarna haglade. Detta innebär att jag backade ungefär 1/5 av det jag gått plus de 8 dagarna innan vilket ledde till att jag blev bekymrad. Hur ska man tänka efter en sådan dag? Ska man börja fundera på ändringar i spelet eller om man ska ändra nivå eller typ av spel, eller ska man bara acceptera att det var en helt vanlig swing i rullen?

 

Jag har svårt att acceptera en enda minusdag i protokollet även fast det rör sig över en månads tid, jag börjar fundera över det mesta, är detta bra eller ska man bara skita i det och fortsätta som vanligt nästa dag?

Det är ju inte så att jag måste spela tillbaka det jag förlorat heller om jag ligger back en dag utan jag bara funderar över vad som gått fel. Hur ska man göra i dessa lägen? Slut på uppsats.

 

varians bites...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 plusdagar och sedan en minusdag där du backade 1/5 av det du tjänat de åtta dagarna. Låter som rätt bra 9 dagar i mina öron. Du måste bara få hjärtat att fatta det som hjärnan förhoppningsvis fattar. Hur ser det ut, om du har fört statistik, över senaste två månaderna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen katastrof med en dags förluster, särskillt inte med 8 plus dagar bakom sig. Minus går alla då och då. så länge man spelat rätt finns det inte så mycket att göra. Skulle man veta varje gång man skulle bli utdragen av en 2 outare så skulle vi alla vara vinanre ( Nästan allafall :roll: ).

 

Som avslutnings ord väljer jag att citerar Plantinga här på forumet: "Målet med vårt pokerspelande är vinna så mycket pengar som möjligt inte att sluta så många sessioner med vinst som möjligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

backat 1/5???? lika bra att plocka ut rullen.. nej men skämt åtsido, vänta till de dagarna du backar 7/5 av det du tjänat senaste veckan på en dag.

 

(förhoppningsvis gör du inte det)

 

det här kan du endast ta som varians antingen pågrund av mindre tur eller dåligt spel. du borde tänka igen vad det var som gjorde att du förlorade idag. och då gäller det att vara ärlig och inte bara säga "otur".. om det nu dock var så att du bara förlorade coinflips och så.. thats fine. då var det bara lite varians.. du måste tänka att du ligger 4/5 plus på nio dagar.

 

om det däremot var något du gjorde fel så ta en dag och tänk igenom vad du ska göra bättre och vänta tills du har förlusten ur hjärnan och ta sen nya tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begriper mig inte på sånt här snack om att man plussar fyra av fem dagar. Hur bär man sig åt? Själv backar jag ungefär lika ofta som jag plussar. Hur kan man vara så jämn? Enligt PT har jag 52% vinstsessioner liksom.

 

Beror ju helt på vad man spelar..

 

Om du 8-tablar 2+0,20 SnGs flera ttimmar per dag så kan du säkert plussa 19 av 20 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, jag får börja med det..

 

Men ärligt, "snålspela", det är ju ett begrepp som existerar inom NL. Hur mycket värde får man ge upp? Jag har försökt, men när jag sitter där med mitt par + färgdrag så är det som att hjärnan inte kan kontrollera högerarmen, måste...trycka...in..all...deg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft 8 plusdagar i rad och sen kom denna dag, en dag då jag inte spela allt för många timmar, kanske totalt tre men där ingenting stämde, alla coinflips sprack och udragningarna haglade. Detta innebär att jag backade ungefär 1/5 av det jag gått plus de 8 dagarna innan vilket ledde till att jag blev bekymrad. Hur ska man tänka efter en sådan dag? Ska man börja fundera på ändringar i spelet eller om man ska ändra nivå eller typ av spel, eller ska man bara acceptera att det var en helt vanlig swing i rullen?

 

Har du haft åtta plusdagar i rad så kan du inte gnälla för att du åker på en minusdag och förlorar 1/5 av din vinst under dessa åtta/nio dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft 8 plusdagar i rad och sen kom denna dag, en dag då jag inte spela allt för många timmar, kanske totalt tre men där ingenting stämde, alla coinflips sprack och udragningarna haglade. Detta innebär att jag backade ungefär 1/5 av det jag gått plus de 8 dagarna innan vilket ledde till att jag blev bekymrad. Hur ska man tänka efter en sådan dag? Ska man börja fundera på ändringar i spelet eller om man ska ändra nivå eller typ av spel, eller ska man bara acceptera att det var en helt vanlig swing i rullen?

 

Jag har svårt att acceptera en enda minusdag i protokollet även fast det rör sig över en månads tid, jag börjar fundera över det mesta, är detta bra eller ska man bara skita i det och fortsätta som vanligt nästa dag?

Det är ju inte så att jag måste spela tillbaka det jag förlorat heller om jag ligger back en dag utan jag bara funderar över vad som gått fel. Hur ska man göra i dessa lägen? Slut på uppsats.

 

sluta med pokern, du e helt värdelös

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste kvantifiera 'en dag' innan man kan utvärdera resultatet med avseende på skillnad på faktiskt utfall och förväntad vinst när man har spelat oändligt antal händer.

Det är stor skillnad mellan att spela 5-6 SnGs eller 150 händer SHFL en dag och en helttidsspelande multitableare som spelar uppåt 50 SnG eller 1.500 händer.

I det mycket korta loppet har skicklighet ingen betydelse. I det korta loppet har skicklighet liten betydelse. I det långa loppet har skicklighet liten* betydelse.

 

Man bör också beakta den subjektiva upplevelsen av slumpmässiga utfall.

Vanligast är att man känner en förlust relativt starkare negativt än man känner motsvarande vinst positivt. Dessutom har man känslomässigt mer total postitiva känslor av många små vinster än en stor. Det är till och med så att man kan gå plus känslomässigt när man är förväntad förlorare bara man vinner tillräckligt ofta.

 

Vi är av naturen inte wired för att hantera slump och sannolikheter på ett rationellt sätt.

 

Litteraturförslag:

'Fooled by Randomness' av Nassim Nicholas Taleb.

 

 

*men viktig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker den här är skön att läsa...

 

Fuat Can blog inlägg

 

Kan han med sina framgångar börja tvivla på sina egna poker kunskaper under en downswing, ja då verkar det snarare som att alla har ett litet hjärnspöke. Olika stora hjärnspöken förstås, men ändå.

 

 

Säg att du vann $100 (exempel) under åtta dagar, och förlorade $20 (1/5) dag nio.

 

Jag tror du hade känt dig mycket bättre på poker om du istället hade plussat $80 på nio dagar utan någon förlust. Det du hakar upp dig på är förlusten, se till hur mycket du vunnit i snitt eller totalt istället.

 

Jag backade själv tidigare åtta inköp av min 30 rulle under två veckor. Då började hjärnspöket precis så som Fuat skriver; -Har jag bara haft tur?

Ett par dagar ledigt, fundera mycket... Hitta något litet fel som dock inte var hela orsaken, men ändå skönt att hitta något fel i spelet för att känna att man skall förbättra sig. Började nöta försiktigt för att plussa igen, när plusset kommer så kommer självförtroendet tillbaka. Vips så hade man gnetat tillbaka det man loosat.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...