Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena gott folk jag har ett problem gällandes mitt spel på 050/1 nl .

Har spelat i drygt 5-6 månader nu och behöver hjälp med att stoppa mina kryphål som gör att mina inkomster snabbt rinner ut igen.

Jag började att sätta in 200 dollar och sedan dess har jag varit fast vi datorn nästan varje kväll med att lira.

Mitt problem kan jag inte riktigt förklara för jag tycks inte förstå det själv , men vad jag vet är att mina inkomster är mkt låga och jag undrar varför?

Mitt spel är Tight/Agressive. Jag spelar ca 15-25 % av mina händer. Jag är ingen calling station utan brukar föra spelet när jag själv är involverad i en hand. Jag synar nästan aldrig medel par utan brukar bara spela vidare om min hand är stark eller har stor potential. Så varför går jag inte plus ??

För någon stans i mitt spel måste det ju vara små saker som jag gör fel men kan inte förstå varför. Min teori är att jag lyckas nästan alltid tilta bord en stor del av mina inkomster och sitter i timmar för att spela tillbaka mig och på så sätt aldrig riktigt lyckas går bra med plus.

Några tips av er hajar där ute som hade samma problem som mig ibörjan ? börjar bli lite otålig snart eftersom ja vet att ja spelar bra poker.

* La till limit - QoS *

Postad

Du satt in $200 sa du, och har lirat i ett halvår.. Hur mycket har du på kontot nu då? Ligger du kvar på $200?

Isåfall har du ju betalt stora pengar i rake, utan att ha fått något för det. Och det låter nöstan otroligt att du spelat så länge och inte har hamnat i all in situationer oftare. Där brukar man ju dubbla/loosa rätt mycket i taget...

Men jag tror du spelar på en lite för hög nivå för din bankrulle. 2 inköp kan man ju torksa ganska fort om man har lite oflyt. Eller hur mycket köper du in dig med på 0.5-1 NL borden?

Du kan ju testa att lira lite SNG ett tag och se om det går bättre. Då begränsar du iaf förlusten...

Postad

Det är svårare än vad det ser ut som vid första anblicket att gå plus i poker. Hade jag haft det resultatet som jag haft senaste månaden på min första pokermånad hade jag garanterat slutat spela direkt då jag gått minus på sistone. Detta trots att jag idag är en mycket bättre pokerspelare idag än när jag var nybörjare.

Det enda man kan göra är att plugga hårt och verkligen anstränga sig för ingeting kommer komma gratis. (jag pluggar själv 8h poker per dag för tillfället) Man måste ju spela bättre än i stort sett alla på bordet för att gå plus. Så enkelt är det. Så utvärdera ditt spel och försök hitta detaljer som du behärskar så bra som ingen annan gör vid bordet.

Erfarenhet kommer ge resultat till slut. Men att sluta jobbet första pokeråret tycker jag inte är så smart. (Vilket var min tanke efter att ha vunnit 4500$ på mina 2 första månader)

Du skriver att du vet att du spelar bra poker. Tillåt mig tvivla. (Det finns ingen på 0,5/1 som spelar bra poker) Själv vet jag att jag spelar dålig poker och jag har spelat lika länge som du.

Och att hitta kryphål. Hur kan man hitta såna om man inte vet hur du spelar? Men om jag ska dra lite generella tips.

Spela inte Ax(AJ+ är väl ok)

Spela inte Axs(ATs+ är ok)

Spela inte låga PP(spela dem bara mot raise låg nog jämfört mot era totala stackar för när du träffar vill du få in hela motståndarens stack)

Tro inte på AA i döden (en bra spelare kan folda denna hand post flop)

Spela mindre "deceptive"(detta har nästan gått för långt för alla vill spela så hela tiden)

Slowplay är sämst 99% av gångerna det används

Missa inte en chans att ta potten när motståndaren visar svaghet.

Tveka inte en sekund att trycka all in om du är favorit (om du tvekar så beror det på att du spelar på för hög nivå jämfört med din br)

Vapnet semibluff är din bästa vän.

Spela inte förutsägbart, höj preflop med olika händer och inte bara höga PP och höga Ax.

Till slut så rekommenderar jag dig att sätta dig vid bord där du inte känner till majoriteten av motståndarna. Okända motståndare är generellt bra mycket sämre än de spelare du ser med stora stackar dag efter dag.

Skulle kunna göra listan bra mycket längre men vill inte skriva en bok här.

Postad

ett tips är väl att tänka igenom varje kväll efter du har spelat ladda ner HH och gå igenom varje hand försök förstå varför du har spelat som du gjort och om du hade kunnat gjort något bättre + posta gärna utvalda händer med en relevant frågeställning.. En sak som sepererar bra spelare från dåliga är att bra spelare strävar att bli bättre och utveckla sitt spel. Dåliga spelare tror att poker är bara tur eller att dom är född pokergeni.

Sök igenom ditt spel för att hitta läckor - jag själv tex spelar tight aggresiv men vet om åtminstone tre läckor - jag gör lite för många bluffar å semibluffar och jag synar för mycket + att jag spelar när jag är trött ibland. jag tror lösningen på mina problem är att kritisk ifrågäsatta sig själv varje hand vad som verkligen är det bästa beslutet, det viktigigaste är att man har en bra anledning till varför man gör som man gör i poker. Jag hatar att behöva gå tillbaka å se tillbaka på en kväll där jag har missat 3 BB i limit för att jag synade ner någon som alldrig checkraisebluffar i limit. det är en tillcäkligt tunn linje mellan vinst och förlust o poker som det är. sen måste man bara ge fan i å tilta . Jag håller med Bob ciaffonne här när han säger fritt översatt "jag är för stolt över det jag gör för att nedlåta mig till att tilta" , Jag skulle skämmas över att se tillbaka över en kväll där jag har tiltat. Det är inte helt lätt att koppla bort tunga pengaförluster men nånstans går det med erfarhenhet

å vilja.,

Postad

Man måste ju spela bättre än i stort sett alla på bordet för att gå plus. Så enkelt är det.

Håller inte alls med. Det räcker med en megatomte för att jag ska klassa ett bord som lukrativt. Sen om det finns spelare som är lika bra eller bättre än mig spelar mindre roll, den edge som de har gentemot mig är så pass liten jämfört med den jag har mot megatomten.

Postad

Man måste ju spela bättre än i stort sett alla på bordet för att gå plus. Så enkelt är det.

Håller inte alls med. Det räcker med en megatomte för att jag ska klassa ett bord som lukrativt. Sen om det finns spelare som är lika bra eller bättre än mig spelar mindre roll, den edge som de har gentemot mig är så pass liten jämfört med den jag har mot megatomten.

Helt rätt.

Megatomten måste dels vara en riktig tomte, dels vara villig att förlora riktigt mycket pengar.

Postad
Hur ofta stöter man på megatomtar då? En gång i veckan om man har tur. Och att tomten skulle spendera mer än 2 max inköp tror jag att jag aldrig ens sett.

Nog händer det då och då. Det bästa är ju när man sätter sig vid ett bord och nån megatomte har lyckats trippla upp mha av nån runner runner så hela bordet sitter och toktiltar.

Men hursomhelst, vid ett tiomannabord är det ju rätt ofta ca 3 personer som är "vanliga" tomtar, dvs sådana som synar potbet med hålstege, överspelar TP no kicker osv. Några sådana räcker gott och väl för att bordet ska vara spelbart även om resten av motståndet är på minst samma nivå som en själv.

Postad

Vilken nivå och på vilken sida spelar du då nidson?

Jag spelar expekt 2/4$ 10manna mestadels och att det ska finnas 3 av 10 där som synar pottbet med hålstege/top pair no kicker kan jag bara drömma om.

Postad

Det är lätt att ge generella tips men det är desto svårare att få ut något utav dom. Det enda man egentligen kan ge är att spela mycket och verkligen tänka på att försöka förbättra sitt spel, hitta saker man gör fel, hitta lägen man vinner mycket, hitta lägen där man torskar och framförallt att hitta "lägen" är nog det viktigaste. Det går inte att säga att gör si och så så blir du en vinnande spelare, man måste ju hitta en stil som passar en själv och dessutom är en vinnande sådan.

Har lirat rätt mycket golf och åtminstone jag tycker det är lite samma sak där. Vissa generella basic-tips måste man ju ta åt sig men sedan gäller det att hitta en sving man kan upprepa tusentals gånger med samma resultat och likheten med poker är ju rätt slående när man väl hittat sitt spel och håller sig till det, givetvis med inställningen att förfina och förbättra tekniken/spelet. Det tror jag man hittar inom sig själv när man känner sig bekväm med något och märker att det fungerar.

Sen är det ju utmärkt att forum som dessa finns där man kan diskutera specifika situationer och grundläggande kunskap för dom som är nya, men jag tror kanske inte att du behöver hitta de mest grudläggande teorin kring poker utan snarare utveckla det du har. Lycka till alllafall!

Postad
Hur ofta stöter man på megatomtar då? En gång i veckan om man har tur. Och att tomten skulle spendera mer än 2 max inköp tror jag att jag aldrig ens sett.

Oj,oj oj min vän då har du inte spelat på Party.....där avlöser dom varandra :D

Postad
Vilken nivå och på vilken sida spelar du då nidson?

Expekt 0.25/0.50 NL fullbord. Poker_Andy spelar ju på 0.50/1 och skillnaden däremellan är knappast gigantisk.

Jag spelar expekt 2/4$ 10manna mestadels och att det ska finnas 3 av 10 där som synar pottbet med hålstege/top pair no kicker kan jag bara drömma om.

Så är det säkert, klassen på spelarna är nog högre där än på 0.25/0.50. Men jag tror ändå inte att man behöver vara bästa spelaren på bordet för att plussa.

Postad
Tro inte på AA i döden (en bra spelare kan folda denna hand post flop)

Jag ser ingen anledning till att slänga AA före floppen...

Gör ni det???

post flop = efter floppen.

pre flop = före floppen

Postad
Du satt in $200 sa du, och har lirat i ett halvår.. Hur mycket har du på kontot nu då? Ligger du kvar på $200?

Min BR varierar mellan 200-600. För mig känns det som en psykologisk gräns efter 600 , jag kan verkligen inte spela över den.

Jag kan där emellan lyckas ta ut drygt $50 varannan vecka vilket jag inte ser som någon vinnst för alla mina timmar ja spelar.

Tycker ni att man alltid ska vara aggresiv på flop om man bettat pre flop oavsett vad flopen ger än ?

Är det fel att spela som mig, check om man inte sätter och bet när man sätter, och hoppas på att inte bli utdragen ? För det är i princip vad mitt spel går ut på. Låter inte dirket avancerat men de kanske där mitt problem sitter ?

Postad

Min BR varierar mellan 200-600. För mig känns det som en psykologisk gräns efter 600 , jag kan verkligen inte spela över den.

Jag kan där emellan lyckas ta ut drygt $50 varannan vecka vilket jag inte ser som någon vinnst för alla mina timmar ja spelar.

Tycker ni att man alltid ska vara aggresiv på flop om man bettat pre flop oavsett vad flopen ger än ?

Är det fel att spela som mig, check om man inte sätter och bet när man sätter, och hoppas på att inte bli utdragen ? För det är i princip vad mitt spel går ut på. Låter inte dirket avancerat men de kanske där mitt problem sitter ?

Finns ju verkligen så mycket mer du kan göra. Det sämsta du kan göra i en hand är ju att calla.. Check eller raise är bäst taktiskt sett.. testa försöka checkraisa ibland också ifall du nu har fått en bra hand..

Postad
Finns ju verkligen så mycket mer du kan göra. Det sämsta du kan göra i en hand är ju att calla.. Check eller raise är bäst taktiskt sett.. testa försöka checkraisa ibland också ifall du nu har fått en bra hand..

Kanske är menat som ett nybörjartips, då har det en viss bäring men seriöst, finns ju ton av situationer där check-call är helt överlägset alla andra alternativ.

Postad

Vad jag märkt så varierar tomtetätheten väldigt mycket med tid och site, och det gäller att vara villig att flytta runt sina pengar dit tomtarna finns och inte bara sitta och häcka på en viss site med förhållandevis få bord på rätt nivå bara för att det varit bra spel där eller för att man alltid lirat på den siten.

Postad

På tal om tomtar , jag spelar på ukbetting , herre ****** säger jag bara. Har aldrig i mitt liv sett så många tomtar på en site. För er som är duktiga på poker kan jag säga att denna siten är en riktig guld gruva !

Postad
På tal om tomtar , jag spelar på ukbetting , herre ****** säger jag bara. Har aldrig i mitt liv sett så många tomtar på en site. För er som är duktiga på poker kan jag säga att denna siten är en riktig guld gruva !

Shhh, tipsa inte alla hajar här om fisktomtestimmet på UK-betting :D

Men jag tror och tycker fortfarande att du ska låta bli att plocka ut $50 (till en back bira?) så ofta.. Jobba på att bygga en seriös bankrulle. Så du iaf kommer upp till $2k så småningom. Och så kan du ta ut allt du vinner utöver $2k.. Med den "taktiken" så kommer du iaf alltid att ha lite pengar att spela för. Även när det går tungt förhoppningsvis.

Lycka till