Gå till innehåll

NL - Preflop spel, alá SS NL 10 max 0.5/1

Recommended Posts

Postad

Jag har precis börjat spela på Svenska Spels poker. Borden jag lirar vid är NL 0.5/1kr med 10 spelare. Maken till "loose" spelare har jag aldrig sett. Vanligtvis är det 4-6 spelare som ser floppen. Oftast utan höjning.

Alltså är det väldigt bra klimat för par och suited connectors. Men det jag har problem med att spela är händer som lämpar sig för att möta 1-2 spelare, ex AK, AQ, AJ, KQ osv. Så jag undrar helt enkelt hur ni anser att dessa händer bör spelas.

Med premiumhänder som AA, KK, QQ, AKs, AK så brukar jag slänga in en rejäl höjning för att tunna ut fältet med lite. Men ungefär var kan man dra gränsen och istället limpa med? Med exempelvis JJ och TT, tycker ni man ska höja rejält eller bara limpa med?

Och hur ska man spela exempelvis AQ, AJ, KQ , KJ? Det känns som att jag nästan bara vill spela dessa händer i position när det är så många spelare med. Vad tycker ni? Och hur ska man spela deras suited varianter?

Har ni några allmäna tips till preflop spelet när man spelar emot sånna här lösa spelare?

Tacksam för svar, jag ber om ursäkt för att jag formulerat mig dåligt. Men jag hoppas att ni förstå vad jag menar ändå.

Postad
Jag har precis börjat spela på Svenska Spels poker. Borden jag lirar vid är NL 0.5/1kr med 10 spelare. Maken till "loose" spelare har jag aldrig sett. Vanligtvis är det 4-6 spelare som ser floppen. Oftast utan höjning.

Alltså är det väldigt bra klimat för par och suited connectors. Men det jag har problem med att spela är händer som lämpar sig för att möta 1-2 spelare, ex AK, AQ, AJ, KQ osv. Så jag undrar helt enkelt hur ni anser att dessa händer bör spelas.

Med premiumhänder som AA, KK, QQ, AKs, AK så brukar jag slänga in en rejäl höjning för att tunna ut fältet med lite. Men ungefär var kan man dra gränsen och istället limpa med? Med exempelvis JJ och TT, tycker ni man ska höja rejält eller bara limpa med?

Och hur ska man spela exempelvis AQ, AJ, KQ , KJ? Det känns som att jag nästan bara vill spela dessa händer i position när det är så många spelare med. Vad tycker ni? Och hur ska man spela deras suited varianter?

Har ni några allmäna tips till preflop spelet när man spelar emot sånna här lösa spelare?

Tacksam för svar, jag ber om ursäkt för att jag formulerat mig dåligt. Men jag hoppas att ni förstå vad jag menar ändå.

Par och SCs tycker jag du ska limpa med, och syna ökningar till kanske ca 4xbb om du redan limpat och kanske 3-3,5xbb med SCs.

AK höjs hårt. AQ beror väl på läget. AJ,KJ,KQ off kan du ta det lugnt med.

JJ och TT gillar jag att bygga upp en pot genom att göra en liten raise med på 10-personers bord, ca 3xbb. AA och KK höjs väldigt hårt!

AQs,KJs och AJs och liknande spelas väl från alla positioner men lugnt.

EDIT: Det här rekommenderar jag BARA på låg nivå mot riktigt fiskiga spelare. Känns väl som att du spelar bra.

• 1 month later...
Postad
AK höjs hårt. AQ beror väl på läget. AJ,KJ,KQ off kan du ta det lugnt med.

JJ och TT gillar jag att bygga upp en pot genom att göra en liten raise med på 10-personers bord, ca 3xbb. AA och KK höjs väldigt hårt!

Varför höja olika mycket? Kör en standardhöjning som normalt ger dig syn av 1-2 spelare. Får du syn av 5 spelare när du höjer, så höjer du för lite. Jag spelar NL$5-$25 och brukar höja 4xBB eller pot om den är större. På lösare bord finns det ju dock i princip ingen gräns för hur mycket man kan höja pf och ändå få syn. Det är förvånansvärt ofta man ser någon gå all in pf för kanske 150BB och få syn av tex KQs.

Händer jag normalt höjer är AK, AQs, JJ-AA. Ibland skojar jag till det och höjer även lägre par eller suited connectors och ibland limpar jag bara med tex AKs eller AA.

Betar sedan alltid ut på floppen om man inte råkar floppa fyrtal eller någon annan monsterhand där man i princip sitter på alla kort.

Om någon höjt innan mig så höjer jag igen med KK, AA. Men det är väldigt beroende på vilken typ av spelare som höjt innan. Har tomten som brukar höja med A7os höjt innan, så höjer man ju gärna med fler händer - eller slöspelar - vilket som nu funkar bäst.

Jag synar normalt höjningar med alla pp, suited connectors samt AK, AQs försutsatt att höjningen är mindre än 20ggr motståndarens och min stack. Limpar gärna med ovanstående samt en mängd andra händer (tex KJ) om tillräckligt många limpat innan eller stackarna är tillräckligt djupa.

Postad

Inte så mycket en dålig formulering utan ett utlämnande av viktig information nämligen stackdjupet. Hur du skall spela blir nästan diametralt olika om du (eller dina typiska motståndare om de har mindre) har 20-50bb i stacken eller 150-200bb.

/Bjorn