Gå till innehåll

NLT - SnG, Att stjäla eller inte stjäla...


Recommended Posts

Här är en situation som kommer upp lite då och då. Det fåldas till mig i sen position, och SB är en medel- eller storstack medan BB är en lillstack.

 

 

Level IV (50/100)

Seat 1: uupperdude (1720 in chips)

Seat 2: Jordi (2705 in chips)

Seat 3: Myssion (1940 in chips)

Seat 4: I_am_Igor (2115 in chips)

Seat 5: sdblondie (880 in chips)

Seat 6: armijoflush (865 in chips) is sitting out

Seat 7: B0NEYARD (1380 in chips)

Seat 9: yotekiller (1895 in chips)

I_am_Igor: posts small blind 50

sdblondie: posts big blind 100

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [ :Yy::Yy: ]

armijoflush: folds

B0NEYARD: folds

yotekiller: folds

uupperdude: folds

Jordi: folds

Myssion: ?

 

 

Ska man stjäla här? Och hur mycket ska man höja till? Om båda hade varit korta (<10xbb) så hade jag ställt, och om båda hade varit större (>10xbb) så hade jag höjt till 2xbb. Men hur hanterar man den här situationen? Jag bör ju inte gå all-in eftersom det blir ett onödigt överbet (högriskspel med lågt EV)... Å andra sidan känns det inte heller som någon höjdare att höja till 250 här. Om lillstacken slår om (vilket är mycket troligare än om han hade varit större) så bör jag isåfall lägga mig (såvida jag inte har en hand som jag bedömer står sig tillräckligt bra mot BB's ställ-HD), men hade kunnat få honom att vika istället om jag hade ställt, men ställa bör jag inte göra p.g.a. I_am_Igor (som har en väldigt stilig David Schwimmer-avatar by the way)... Stuck in the middle liksom...

 

Ett alternativ är att höja till 300, för då har jag odds att syna ett omslag från sdblondie oavsett vilka kort jag håller, men då måste jag också, redan innan jag höjer, vara beredd på att committa nästan halva min stack på en stöld med skräpkort. Låter inte som någon höjdare heller...

 

Så det känns som att det bara är att bita i det sura ipplet och folda här, såvida man inte har en hand som klarar ett omslag från BB? Feedback tack. Kommentera gärna hur ni resonerar mot olika spelartyper i SB/BB här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig höja med any-two här. Det är så många kvar i spelet, hade jag varit bb skulle jag ställa ganska ofta mot en knapphöjning, speciellt om knappen höjer ofta. Höj med händer du kan tänka dig spela en flopp med, alternativt syna bb:s all-in. (men om du vill ha en sådan hand som mår bra av att syna all-in, så tvingas du spela för tight)

 

Harrington menar väl att höjningarna kan vara relativt små från knappen, så här kan man om man vill nöja sig med en höjning till 250.

 

Visst kan du gå på stöld med any-two, men då ska du ha hållt dig lugn ett tag innan tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för tidigt gör att gå all-in med any-2 utan höj med bra händer och folda resten.

 

Du vill ha an tight image när du skall börja stjäla. Det enda sättet att få en tight image är att slänga dåliga kort.

 

 

PS Försöker du stjäla med any-2 och blir synad så är det inte så kul och visa upp 2 skräpkort - det förstör din image och kan leda till att Fi blir mer synvänliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för tidigt gör att gå all-in med any-2 utan höj med bra händer och folda resten.

 

Det handlar väl snarare om stackstorlekar än "för tidigt". Om både SB och BB har under 10xbb, så ser jag ingen anledning att ge upp marker till dem och allt annat än ett ställ blir felaktigt (beroende på deras syn-HD förstås). I detta läget är det ju en dum idé att gå all-in p.g.a. min egen och I_am_Igors stackar. Hade båda varit stora så höjer jag till 250 med any two såvida de inte är lösa.

 

 

Försöker du stjäla med any-2 och blir synad så är det inte så kul och visa upp 2 skräpkort - det förstör din image och kan leda till att Fi blir mer synvänliga.

 

Eftersom jag inte går all-in så är det rättså osannolikt att någon får se mina kort. Eller du menar kanske om BB slår om och man synar p.g.a. odds?

 

 

 

Jag är också inne på kilsmos resonemang. Höj bara med händer som man är villig att spela mot BB här (d.v.s. till showdown mot ett omslag), såvida inte BB är väldigt jättetajt och viker det mesta utom stål.

 

Dock så tycker jag att resonemanget "höj bara med händer du vill se en flåpp med" är felaktigt. När man höjer måste man utgå från fi's syn-HD för att avgöra hur ofta man ska stjäla, och inte bara begränsa sig till "spelbara" händer. Om SB/BB bara spelar stål så blir det korrekt att stjäla med 32o, hur värdelös den handen än är när en eventuell flåpp kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för tidigt gör att gå all-in med any-2 utan höj med bra händer och folda resten.

 

Det handlar väl snarare om stackstorlekar än "för tidigt". Om både SB och BB har under 10xbb, så ser jag ingen anledning att ge upp marker till dem och allt annat än ett ställ blir felaktigt (beroende på deras syn-HD förstås). I detta läget är det ju en dum idé att gå all-in p.g.a. min egen och I_am_Igors stackar. Hade båda varit stora så höjer jag till 250 med any two såvida de inte är lösa.

 

 

Nja om det är rätt för dig att höja med any-2 så är det rätt av Fi att åter-höja med any-2 - i en situation där inte någon av parterna har någon spelbar hand så är det oftast den mest aggressiva som vinner handen.

 

Det är för tidigt i och med att det är fortfarande så många kvar att småstackarna ännu inte känner att de har någon chans att nå ITM - det krävs att de dubblar upp eller stjäl en massa blinds. Det gör att de har ganska vid handdistribution där det är legitimt att gå all in för att försöka stjäla dina marker om du höjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, "för tidigt" har inte så mycket med känsla att göra. Vid bubblan så är det objektivt fel att syna all-in med en 55%-are och med 9 pers kvar är det objektivt rätt.

 

Korrekt. Tiden i en gryt kan räknas i hur många spelare som är kvar och där man räknar ner från 10 till 2 (när det är 1 kvar så är grytan slut).

 

Det som är rätt i en gryta kan vara fel i en annan trots att man har samma hand och blindsen är detsamma - bara för att det kan vara olika antal spelare kvar i grytan. Det som är rätt när det är 4 spelare kvar är inte rätt när det fortfarande är 7 spelare kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl snarare om stackstorlekar än "för tidigt".

Det handlar om hur många spelare som är kvar också. Här borde ju mörkarna syna med en tämeligen vid HD.

 

Inte Stars-spelarna...

 

Hela anledningen till att jag vill stjäla med any two är ju att de kommer att ge upp mörkarna såvida de inte sitter på en väldigt stark hand, och då spelar det ju mindre roll hur många spelare som är kvar eller hur sent/tidigt det är. Varför ge upp den möjligheten p.g.a. andra rättså diffusa faktorer som borde påverka fi's HD, men inte gör det på de bord jag spelar?

 

Nja om det är rätt för dig att höja med any-2 så är det rätt av Fi att åter-höja med any-2

 

Ja, det blir därmed rätt för fi att återhöja med any two, men det resonemanget är rätt oanvändbart i praktiken, eftersom han faktiskt viker massor av händer, oavsett min HD. De är vektajta helt enkelt.

 

i en situation där inte någon av parterna har någon spelbar hand så är det oftast den mest aggressiva som vinner handen.

 

Ja, precis. Det är ju ett utmärkt argument för att stjäla, inte mot att stjäla, iallafall inte mot det typiska Stars-motståndet.

 

 

Det är för tidigt i och med att det är fortfarande så många kvar att småstackarna ännu inte känner att de har någon chans att nå ITM - det krävs att de dubblar upp eller stjäl en massa blinds. Det gör att de har ganska vid handdistribution där det är legitimt att gå all in för att försöka stjäla dina marker om du höjer.

 

Det du säger är att mot fi som har en vid omslags-HD så är det fel att stjäla med any two. Det håller jag med om. Men det är inte detsamma som att det är för tidigt. Det är motståndarberoende, inte tidsberoende. Duktiga spelare kommer visserligen ofta att ha en vid omslags-HD när det är så här tidigt, men veka fi kommer inte att ha det. Därmed tycker jag att det blir helt fel att säga att det är för tidigt, för det bakomliggande resonemanget är inte applicerbart på fi/situationen här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela spelet bygger alltså på att dina motståndare är alldeles för veka. Således torde du vara ganska säker på din sak. I så fall blir det fel att höja all-in eftersom du med en jättedel av din raise-HD faktiskt kan vika mot deras väldigt starka omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall blir det fel att höja all-in eftersom du med en jättedel av din raise-HD faktiskt kan vika mot deras väldigt starka omslag.

 

Ja, fast det måste väl fortfarande vara rätt att ställa om min eller deras stack är <3xräjs (såvida det inte sitter någon med >3xräjs i stacken i vägen som I_am_Igor gör här)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror också på vilken nivå du är på.

 

Just i SnG så har du ca 4 stycken tomtar med i spelet i början. De kommer syna i princip allt och bad beata dig om du har otur. Därför är det ovisst att försöka stjäla i början av en SnG. När du kommer ner till 5 spelare så kan du börja spela på riktigt.

 

Innan dess är det i princip bara tight spel som fungerar.

 

//magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur ofta går man all in i ett fullt bord med 9 spelare (ursprungligen) då man verkligen har en sådan hand som det representerar? Typ AA. Jag har inte spelat så länge men jag gör sällan en sådan raise om jag vill få ut mycket ur mina händer, om jag tex skulle haft en riktigt bra hand AK, AA, KK så skulle jag nog antingen checkraise eller höja 1-2bb. Är det tokfel? jag har inte spelat mycket turnering men jag skulle iaf tolka en all in som ett försök till stöld av blinds, och syna direkt om jag hade någorlunda kort (A-x tex).

Intressant att läsa er handhistorik (vadå plantskola?!? jämnfört med mig så är ni väldigt pro) Lycka till med karriären.

 

(hoppas det inte blev alltför luddigt är ganska sent nu och jag är kanske inte helt klar i huvudet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte så mycket om att representera styrka på bästa sätt, snarare om att komma åt blindsen på bästa sätt. I denna situationen hade jag bara gått all-in om både SB och BB har mindre än 10xbb, som grundregel. Anledningen till det är att om jag bara höjer till 3xbb och får omslag, så har jag odds att syna oavsett kort. Då är det lika bra att själv gå all-in från början för att maximera chansen att man tar blindsen.

 

Visst kan man minihöja och sedan komma undan om fi slår om, men det beror mycket på motståndet vilket man väljer. Mot en vek och passiv fi är det ofta en god idé (då börjar man inte ställa förrän man har 6-7.5xbb i stacken), men en aggressiv fi kommer att resteala så pass ofta att det inte är en god idé. Mot en riktigt aggressiv fi kan man behöva ställa i första läget med t.o.m. 12-15xbb i stacken, för att ta ifrån honom möjligheten att exploatera vårt spel.

 

Med en stark hand bör man spela likadant som med alla andra händer för att inte bli lättläst, om man i vanliga fall ställer en massa (vilket alltså oftast är helt korrekt eftersom man blir shortstacked rättså fort) så kan man inte minihöja helt plötsligt när man får en stark hand. Dels så blir det rättså uppenbart vad man pysslar med, och om det blir en showdown så kommer det kraftigt att försämra våra stöldchanser i framtiden (fi vet att vi inte har en stark hand när vi ställer). Då är det mycket bättre att ställa och hoppas på att det tolkas som en ren stöld. Blir det då en showdown så har vi förbättrat våra stöldmöjligheter i framtiden eftersom fi nu vet att våra ställ kan betyda en stark hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som ni förespråkar en betydligt mer agro spelstil än vad jag gör. Det finns två anledningar till att inte sno så mycket i det här stadiet av en sng. Det ena är att du vill ha en tight image till senare, då du kommer behöva sno mer. Det andra är att du skapar ganska hög varians om du börjar att vara agro tidigt i en sng och varians vill man inte ha för mycket av.

 

Ställa med "any two" är något jag är ganska restriktiv med. Jag väljer ofta bort de sämsta 20-30% av händerna, om inte situationen ser för favorabel ut då. I det här fallet skulle blindsen ha 5-7bb för att jag skulle överväga att sno med "any two" eller att jag har lirat mot snubbarna tidigare så jag har hyffsad koll på deras syn hd.

 

I det här specifika fallet och utan read hade jag spelat bra händer och inget annat. Jag tycker du sitter på en bra stack inför nästa blindnivå och jag ser gärna att det blir så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...