Gå till innehåll

Pot-odds jämfört mot chansen till vinst?


Strixx

Recommended Posts

Tjenare...

 

Har spelat poker på nätet ett tag nu, och läst allt jag kommit över. Det tråkiga är att ju mer jag läser (lär mig) desto sämre går det. :?

Håller jag på att bli pokerns motsvarighet till golfens Ballesteros.. ;)

 

Jaja, så illa kanske det inte är, utan är helt enkelt inne i en svacka och verkar inte få några kort att spela på längre. Känns som evigheter mellan de bra händerna. I början fick jag monsterhänder i var och varannan giv. (Är pokerrummen riggade, för att få spelarna att fastna?? :shock: )

 

Jaja, nu till mina funderingar... :lol:

 

Efter att läst Pokerhandboken så började jag funder på det han skriver om hur man ska räkna ut hur stor chans man har att ta hem potten efter det att river har kommit i Texas Hold'em.

Det kan man ju kanske uppskatta eller till och med räkna ut med tex PokerStove. Man har ju lite kolla på vad fi brukar spela för starthänder.

 

Antag att betande har varit väldigt lungt, och det verkar inte som om någon har en speciellt bra hand. Du räkna ut/antar att du har 80% chans att ta hem en eventuell showdown.

 

I potten ligger det 20$ och du talar först.

 

Hur ska man då satsas ENBART med tanke på sin chans att vinna en showdown. Alltså hur ska man använda sig av den uppskattningen rent praktiskt. Jag förstår inte riktigt det, och har aldrig tänkt i de banerna, för i detta läget hade jag tänkt som så att detta vinner jag, in med stålarna, precis så mycket så jag får syn. Jag menar, även om jag loosar, så vinner jag ju i längden... Eller?

Kan det vara så att detta endast är tillämligt på FL? Jag spelar ju enbart NL, och det är kanske därför jag inte får till det i mina tankar..

 

Blev det flummigt?? :? Det känndes väldigt flummigt i boken också, det är därför jag undrar.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått (läser boken just nu..), så skall potoddsen motsvara vinstoddsen:

 

Om du har 80% chans att vinna, så kommer du vinna fyra gånger för varje gång du förlorar; alltså har du vinstoddsen 4 mot 1. för att du skall syna måste du uppenbarligen ha lika bra eller bättre pottodds; för varje dollar du satsar/synar med skall det ligga 4 i potten. Ligger det 20 dollar i potten skall du alltså maximalt syna med fyra dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På rivern spelar ju inte pottodds längre någon roll.

 

De gångerna jag spelar mitt A-game och spelar seriöst (vilket tyvärr är typ aldrig online) tänker jag som så:

 

Vad ligger på bordet? Hur har min motståndare agerat? Hur mycket ligger det i potten? Hur mycket har jag och motståndaren kvar att beta?

 

Detta är de viktigaste faktorerna.

 

Bordet - Bestämmer de möjliga händerna. Genom att kolla på min egen hand så vet jag i alla fall vad jag har...

 

Motståndares agerande - Utifrån hur han agerat handen igenom kontra hur han spelat olika händer tidigare kan man rimligtvis utesluta en del händer och försöka komma på ungefär vad han kan ha.

 

Potten - Oerhört viktigt. Ligger det 50 i potten och båda vi har stackar på 2000 så är det en helt annorlunda situation än om det ligger 500 och båda vi har 500 kvar...

 

Stacksize - Också oerhört viktigt. Beroende på stackstorlek så kan en och samma situation ha olika sätt hur man ska spela. I vissa fall kan check-fold vara bättre, medan man i andra ska gå all-in rakt av osv.

 

En kombination av följande, samt hur motståndaren skulle agera med olika händer på rivern beroende på hur man själv agerar, får avgöra hur man agerar. Ska man valuebetta? Check-folda? Försöka få in en check-raise? Bluffa all-in?

 

Rivern är IMHO tuffaste gatan att ta beslut på, särskilt i turneringar, men även i cashgames. Inget jag är vidare bra på heller. Men det är jävligt intressant i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ta ett exempel (kanske inte är så bra, men men).

 

Cashgame med 5-10 i blinds. Du och fi har båda 2000.

 

Parre raisar till 30 ur MP. Du vet att utifrån hur parre spelat innan så betyder det att han kan ha vilka två kort som helst ungefär, allt från 94o till AA...

 

Du synar med KJs på knappen. Mörkarna foldar.

 

Potten: 75

 

Flop: JJ9, två spader.

 

Parre betar ut 50. Detta betyder fortfarande att han har två kort.. oftast då parre höjt preflop så har han även betat ut på floppen - vunnit en del potter osynad. Vid en re-raise så har han foldat i två fall, re-raisat en gång och synat två gånger.

 

Vi säger att du höjer upp till 175 totalt och får syn.

 

Potten: 425

 

Turn: osuitad 2 (J825, två spader, ligger).

 

Vi säger att parre checkar, du betar 375 och får syn. Nu tänker du tillbaka hur parre spelat tidigare i liknande lägen. Två gånger tidigare har parre gjort samma grej. En av gångerna gick han all-in på rivern och vann en finfin pott med färg mot floppat toppset, den andra gången check-foldade han rivern när tredje färgkortet dök up. Dock var inte bordet parat någon av gångerna...

 

Potten: 1125

 

river: offsuit 8.

 

Vi säger att parre checkar till dig. Du och parre har båda ca 1400 kvar att beta här på rivern. Du har alltså triss i knecktar med näst bäst kicker.

 

Vad gör du nu, och varför? Du vet att parre är en lösaggro tomte som ibland har svårt att släppa näst bästa handen på rivern, men du vet även att om du betar och inte tror att du har kåken så får du syn av alla stegar, tvåpar och sämre knecktar. Om han däremot tror att du har kåken så kommer han naturligtvis att folda. Har parre ingenting så kommer han antagligen att folda, men det finns en liten chans för en all-in checkraisebluff.

 

Hur agerar du nu?

 

Om parre har en sämre hand så finns det chans att han synar ner. Om han har en bättre hand likaså. Om du lyckas representera kåk kan du få en bättre hand att folda (vilket inte är helt omöjligt eftersom du hittills oftast haft "the goods" vid showdown).

 

Om du checkar bakom så missar du mycket värde de gångerna parre har en sämre hand och lägger sig, men å andra sidan förlorar du inget mer de gångerna han har dig slagen. Du misstänker dock att han kanske har en rätt medioker hand som han eventuellt synar med, men som han vill ha en billig showdown med, typ QQ eller liknande. Du vet även att genom att representera kåk så får du eventuellt en stege att lägga sig...Dock riskerar du att få syn/omslag här, i vilket fall du kommer ha ett svårt beslut.

 

Hur agerar du på rivern, och varför?

 

Om du betar lite, säg 400, och får ett omslag all-in (1000 kronor till), hur gör du då?

 

Detta exempel är inte bra - jag vet. Dock hade jag inget för mig så jag skrev ihop detta, för att försöka illustrera hur pass svåra riverbesluten kan vara i NL. Du vill ha värde om du leder, men du vill inte förlora mer om du torskar.

 

Finns säkert mycket bättre exempel att tillgå.-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som upplever ovanstående resonemang som överdrivet teoretiskt? Jag menar, hur ofta hamnar man i en situation där man på rivern kan säga att "Jo, jag har nog bästa handen med 80% säkerhet"?

 

Jo.. det var väl ungefär så mina tankar gick...

 

Jag menar... Allt borde väl istället hänga på hur betandet sett ut fram till rivern som parre skriver.... Det är iaf så jag avgör om jag ska beta eller inte och hur mycket jag ska beta..

 

För om jag förstod boken rätt så menade han på att man skulle anpassa hur mycket man satsar efter rivern efter chansen att vinna.. Jaja, antar att man bara ska skippa det (och mycket annat i boken.. :? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 80% chans att vinna, så kommer du vinna fyra gånger för varje gång du förlorar; alltså har du vinstoddsen 4 mot 1. för att du skall syna måste du uppenbarligen ha lika bra eller bättre pottodds; för varje dollar du satsar/synar med skall det ligga 4 i potten. Ligger det 20 dollar i potten skall du alltså maximalt syna med fyra dollar.

 

menar du inte tvärt om? annars så ska man ju syna mindre och mindre bets ju bättre vinstchanser man har :P

 

1 av 5 dvs 4ggr vinner han 1 förlorar han, om man då betar 80 så vinner man 4 ggr 20=80 och förlorar en gång 80 alltså +/-0

då kan man ju höja med 20 och få en bra vinst på det i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...