Gå till innehåll

FL - Quizar från ITH, Hilger lite off?


zoole

Recommended Posts

Jag satt och skummade igenom boken Internet Texas Holdem igårkväll. I "Test your skills"-sektionen i oddskapitlet i början ger han en, vad jag tycker är ett lite konstigt svar.

 

Sitter i skolan nu så jag kommer inte ihåg frågan exakt, men de vktiga detaljerna är med.

 

Frågan: Du sitter på ATc i cutoff. Två MP synar, du höjer,. BB och båda MP synar, ni är fyra till floppen.

 

Brädan kommer KTx rainbow. Det checkas till MP2 som bettar. Vad ska du göra?

 

Svar: Höja.

 

1. Därför att BB och MP1 visat svaghet.

2. Därför att du ska försöka höja ut eventuella gut-shot-stegdrag genom att ge dem fel pot odds.

 

Det jag tycker är lite fundersamt är just punkt 2. Är det inte så att man VILL att någon med helt fel pot odds ska syna där? Har de 1:10.5 odds att dra till gut-shot och de får 1:5.5 i pot odds tjänar du ju mycket mer på att gutshot-draget alltid synar i det läget, än om han foldar. Är jag helt ute och cyklar, vad tycker ni?

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ju bättre att de spelar fel och synar till fel odds, men om du synar så får gut-shot-dragarna 1:10.5, och om du höjer så får de 2:11.5. Första oddset kan göra det korrekt för dem att syna, och det du absolut inte vill är att det ska löna sig för dem att syna. Tyvärr måste man i dessa situationer räkna med att folk gör rätt och se det som en bonus när de synar din höjning med 4 outs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen är ju exemplet väldigt specifikt också så det är nog lätt att feltolka för vissa, höjjaren sitter direkt på din högra sida som mycket väl kan höjja med vadsomhelst efter att 2/3 visat svaghet, du har position osv, tänk dig att du suttit i sb, exakt samma scenario, det ser till synes likadant ut men det är stor skillnad, detsamma om tex en tidig spelare hade höjt och de två synat så är det inte samma sak att låta dem betala 1bet 2 ggr som att konfrontera med ett dubbelt samtidigt för då har en tidig spelare bettat in i ett stort fält+preflophöjjaren OCH fått dubbel syn vilket indikerar ett ton mer stycka hos _både_ tidiga höjjaren samt de som synade eftersom de måste frukta en raise osv. Lite offtopic kanske men har ofta sett på forum när folk tolkar ett exempel/quizz lite för brett och när de hamnar i en situation vid bordet så kommer de ihåg ett exempel de läst i typ middle limit holdem som var likt men inte exakt som det problem de står inför nu och väljer författarens val. Faktum är ju att man antagligen aldrig kommer stå inför exakt det problemet man läst om så det är bara diskussionen runt det som är viktig. Säger inte att du tolkade det så men det är många som gör det och det kan leda till många dåliga beslut och det är ju meningen att exempel skall hjälpa o inte stjälpa ;>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ju bättre att de spelar fel och synar till fel odds, men om du synar så får gut-shot-dragarna 1:10.5, och om du höjer så får de 2:11.5.

Det är inte alls säkert att det är bättre att de synar med fel odds, extrapengarna de bidrar med går normalt inte till andraparet utan till handen som för tillfället är bäst samt det bästa draget.

 

Första oddset kan göra det korrekt för dem att syna, och det du absolut inte vill är att det ska löna sig för dem att syna.

Det sägs ofta, och det är inget som alls nödvändigtvis stämmer. Man vill inte att motståndaren ska syna när motståndaren tar pengar från en, det är inte samma sak som att synen inte får vara lönsam för motståndaren. I flervägspotter gäller inte FTOP, du kan mycket väl tjäna på samma resultat som en av dina motståndare tjänar på eftersom erat ökade EV kommer från en tredje spelare, typexemplet är väl färgdrag.

 

Tyvärr måste man i dessa situationer räkna med att folk gör rätt och se det som en bonus när de synar din höjning med 4 outs.

Som sagt så tror jag inte att det är en bonus och vet man att man är slagen av första betaren med hög sannolikhet och att de två övriga kommer syna med gut-shots osv, är det nog bättre att inte höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...