Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Satt och lirade homegame igår med några polare. En turnering med 2000 i startmarker, blinds 10/20 med 6 deltagare och i den första handen för kvällen hände intressanta saker (tycker jag :)). Frågan till er är: vem spelade sämst?

Spelare A höjer UTG till 75.

Spelare B höjer tillbaka från small blind till 400.

Spelare A synar.

Floppen kommer: 3d Ad 6h

Spelare B höjer 300

Spelare A höjer till 1000

Spelare B synar

Turn kommer: 7d

Spelare A checkar

Spelare B går all-in för 600

Spelare A synar.

River kommer: Qh

Spelare A visar Kh Kd (par i kungar)

Spelare B visar 7h 7c (triss i sjuor)

Så vem är fisken?

Postad
Satt och lirade homegame igår med några polare. En turnering med 2000 i startmarker, blinds 10/20 med 6 deltagare och i den första handen för kvällen hände intressanta saker (tycker jag :)). Frågan till er är: vem spelade sämst?

Spelare A höjer UTG till 75.

Spelare B höjer tillbaka från small blind till 400.

Spelare A synar.

Floppen kommer: 3d Ad 6h

Spelare B höjer 300

Spelare A höjer till 1000

Spelare B synar

Turn kommer: 7d

Spelare A checkar

Spelare B går all-in för 600

Spelare A synar.

River kommer: Qh

Spelare A visar Kh Kd (par i kungar)

Spelare B visar 7d 7c (triss i sjuor)

Så vem är fisken?

jag vet att du vet att jag vet att du vet att torskar e vi allihopa...?

Postad
Han med kungarna spelade väl bra. Han skulle nog inte synat turn kanske, eller jo kanske, kanske hade odds att dra till en tredje kung.

Spelade uruselt. Måste inse att han i det läget är uppe mot någon med AK eller triss och att det inte finns odds och syna i det läget - dålig syn.

Chansen att hitta en tredje K är 1 gång av 7.

Postad

Spelade uruselt. Måste inse att han i det läget är uppe mot någon med AK eller triss och att det inte finns odds och syna i det läget - dålig syn.

Chansen att hitta en tredje K är 1 gång av 7.

Det är ju knappast turnsynen som är hans fel, där har han ju odds. Däremot tycker jag höjningen på flopp är riktigt dålig.

Postad

I en turneringssituation mot en överaggressiv spelare som den här (förutsatt att man känner varandra sedan innan) hade jag tryckt all in preflopp med KK efter den kraftiga reraisen.

Har man synat 400 preflop så är man i princip comitted med hela stacken så lika bra att trycka in det direkt istället.

Postad

Har man synat 400 preflop så är man i princip comitted med hela stacken så lika bra att trycka in det direkt istället.

Jag tycker smoothcall där är helt ok, och låta Fi continuationbetta ur pos.

Postad

Jag tycker smoothcall där är helt ok, och låta Fi continuationbetta ur pos.

Vet inte riktigt om det är bra. Fi.s HD kan innehålla Ax och jag vill nog att han slänger allt utom AK i så fall. Hade smoothcallat i CG dock.

Postad

Vet inte riktigt om det är bra. Fi.s HD kan innehålla Ax och jag vill nog att han slänger allt utom AK i så fall. Hade smoothcallat i CG dock.

Det måste väl ändå vara bättre att smoothcalla med korta stackar? Här måste ju Fi i princip commita sig med ett c-bet.

Med djupa stackar å andra sidan har du mycket mer att riskera med en smoothcall.

Postad

Båda är fisk, men mest fisk är spelare A som gör misstag på varje gata förutom

turn. Spelare B kommer på en lovande andraplats. Hoppas att det var stora

pengar ni spelade om. Kan inte vara svart att agera rock resten av kvällen

ut och spela skjortan av dem.

Edit: borde inte denna ligga under resultat?

Postad

Naturligtvis spelar han med 77 sämst. Hans spel är ju korkat på varenda gata.

Killen med kungarna spelar i princip rätt förutom att han höjer floppen. Det finns det ingen som helst anledning att göra. Frågan är dock hur han kan checka turn om han har position på floppen?

Supertequila: Är inte det faktum att FI är överaggressiv en anledning att smoothcalla? Ofta har han ingen hand att syna en all in med men kommer göra nånting dumt på floppen. För övrigt VILL vi väl att han ska vara kvar med sina Ax, om han kommer betta any flopp iaf? Och är det någon hand man inte vill att han ska ha så är det ju AK som har bäst equity av alla och minst chans att bli trappad av KK.

Postad

Kennyroger - du har helt rätt i ditt resonemang, och jag brukar spela så i CG.

Men i turneringar brukar jag trycka till i sådana lägen preflopp för att antingen plocka en ok pott direkt, o inte behöva spela om hela min stack, eller om det ändå blir så att Fi synar, dubbla upp med förmodligen den bästa handen. Mot AA hade jag ändå förmodligen förlorat allt på senare gator.

Resonemanget tar hänsyn till tidspressen i turneringar att ackumulera chips snabbt kontra behovet att överleva så länge som möjligt (antingen dubbla upp via syn lr plocka en mindre pott än optimalt men inte behöva sätta överlevnaden på spel).

Med andra ord tänker jag mer på variansen i turneringssituation än i CG och vill hellre att Ax lägger sig preflop när potten redan är ok till storleken.

Postad

Mot en överaggresiv spelare kanske det är ok att slöspela KK preflop där, men inte som huvudspel. I en turnering måste man ju tänka på värdet av överlevnad också, dvs inte bara gå efter ev.

Killen med sjuorna tycker jag är den största fisken. Om killen med KK är en LAG spelare, då kanske reraisen preflop är ok. Mot standard spelaren är väl 77 en solklar fold preflop mot en raise UTG. Höjningen och synen på floppen är också rätt galen.