-Lime- Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Snabba svar uppskattas... Jag håller på att plocka ihop en ny dator, senast jag gjorde detta var typ 3 år sedan och mycket verkar ha ändrats.. Har i alla fall köpt på mig ett moderkort, riktigt duktiga minnen samt en processorkylare och nätagg. Det jag behöver hjälp med är följande: Jag har kollat på olika processorer, (det handlar om AMD S939) och på en av dom jag är sugen på står det följande: Athlon64 3500+, 2.2 GHz, 512kb Cache, Venice BW (E6 Stepping), Socket 939, Bulk (glöm inte kylare!) inget konstigt i sig, förutom va de där E6 stepping betyder?? är det ang klockning? har tänk att jag skall klocka lite.... för på den "långsammare" modellen står det såhär: Athlon64 3400+, 2.2 GHz, 512kb Cache, Venice BW, Socket 939, Bulk (husk køler!) Ingenting om E6 stepping? Dom andra sakerna som jag köpt är följande: Abit AV8 K8T800Pro socket 939 moderkort CORSAIR TWIN XMS3200LL 512 mb + XMS PRO3200 XL 512 mb (totalt 3 minnen) och sen en feeet zahlman cpu fläkt. Nätagget är ett rejält som jag köpte förra året. 480W, med mycket ampere Dessa saker kanske inte är världens matcho grejor, men klart tillräckligt för mina behov samt ordentligt med mer kraft än förut. Så... vilken processor ska man välja? vill egentligen inte lägga mer än 1500 på prollen och 3500+ kostar 1331 exkl frakt. Citera
Saint_Bjorn Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Kan inget själv, men på http://www.sweclockers.se/ brukar man hitta en del svar. Citera
TANDEMCYKELN Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Vän, Minnena måste köras i par, vad jag vet. Jag kollade också i manualen och tyckte mig läsa precis samma sak där. Så, du måste köra antingen två minnesmoduler eller fyra minnesmoduler. Angående E6, så är det någon speciell stepping på processorn. Om de skriver ut den på webbsidan är den säkert bra. Själv överklockar jag inte, då jag prioriterar ett stabilt system över allting annat. Edit: E6-stepping verkar vara en senare stepping, som rättar till lite problem om man kör med fyra stickor minnen. Citera
-Lime- Postad 5 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 5 Juni , 2006 Vän, Minnena måste köras i par, vad jag vet. Jag kollade också i manualen och tyckte mig läsa precis samma sak där. Så, du måste köra antingen två minnesmoduler eller fyra minnesmoduler. Angående E6, så är det någon speciell stepping på processorn. Om de skriver ut den på webbsidan är den säkert bra. Själv överklockar jag inte, då jag prioriterar ett stabilt system över allting annat. Edit: E6-stepping verkar vara en senare stepping, som rättar till lite problem om man kör med fyra stickor minnen. TACK! jo de där med minnena började jag fundera över... Men jag har 2 datorer så jag får väll försöka lösa det på nått sätt. Antingen försöka få tag på ett likadant minne till.. Men att köra 2 av dom minne jag har samt 2 andra av annan sort borde väll fungera bra? annars får ja köpa mig en uppsättning till.... Då va inte E6 nått speciellt att oroa sig över då, de va ju bra de. Jag har ju redan köpt minnena samt moderkortet så det är ju inte så mycket att göra nått åt nu. Citera
skogstokig Postad 5 Juni , 2006 Rapport Postad 5 Juni , 2006 Vän, Minnena måste köras i par, vad jag vet. Jag kollade också i manualen och tyckte mig läsa precis samma sak där. Så, du måste köra antingen två minnesmoduler eller fyra minnesmoduler. Angående E6, så är det någon speciell stepping på processorn. Om de skriver ut den på webbsidan är den säkert bra. Själv överklockar jag inte, då jag prioriterar ett stabilt system över allting annat. Edit: E6-stepping verkar vara en senare stepping, som rättar till lite problem om man kör med fyra stickor minnen. TACK! jo de där med minnena började jag fundera över... Men jag har 2 datorer så jag får väll försöka lösa det på nått sätt. Antingen försöka få tag på ett likadant minne till.. Men att köra 2 av dom minne jag har samt 2 andra av annan sort borde väll fungera bra? annars får ja köpa mig en uppsättning till.... Då va inte E6 nått speciellt att oroa sig över då, de va ju bra de. Jag har ju redan köpt minnena samt moderkortet så det är ju inte så mycket att göra nått åt nu. Så länge det är samma storlek och "typ" av minnen så är det lungt med olika fabrikat. Citera
Luap Postad 6 Juni , 2006 Rapport Postad 6 Juni , 2006 När det kommer till E6 är det inte steppingen på processorn, utan revisionen. Nu var det ett tag sedan jag plockade ihop min burk, men såvitt jag vet är E6 den nyaste revisionen på venicekärnorna och ska klocka bra. Om du köper en vettig fläkt och kanske kör divider på minnena bör det inte vara några som helst problem att nå 2.5 ghz ett standardex. Med lite processorklonk kan du dessutom komma över 3ghz, men då krävs det kraftigare kylning och mer fifflande med inställningar. Det du däremot ska tänka på är om du inte ska spara ett par slantar till och köpa en dual core processor. X2 3800+ har två kärnor som vardera är minst lika snabba som den du länkade till. Nu när spel och programvara dessutom börjar få bra stöd för x2orna tycker jag att en singlecore processor känns som lite waste of money. En annan bra sak med just 3800+ (entry-modellen) är den är känd för att klocka mycket mycket bra. När jag satte ihop min burk föll valet på den processorn, och jag kan säga att jag är mer än nöjd. I dagsläget tuffar prollen på i 2.5 ghz på vardera kärna, vilket är snabbare än x2 4800:an som kostar 6500 spänn. Med andra ord, har du råd ska du definitivt slå till på en dual core processor då den är mycket mer framtidssäker. Att det finns klockvänliga dualcore skadar inte heller Obs. Du bör köra på två eller fyra minnesstickor i burken. Jag orkar inte riktigt förklara det utförligt, men med tre stickor får du både sämre bandbredd och eventuella kompabilitetsproblem. Allt du kan tänkas behöva innan ditt processorköp hittar du på http://www.sweclockers.se Citera
Recommended Posts