Dooken Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 Har en liten fundering kring det här med hur man ska betta för att inte ge motståndaren implicita odds för att syna? NL Shorthanded 5 Players, 0.25/0.50$ 1. Call 54$ 2. Fold 3. Button Fold 4. SB Call 5. BB Dooken 47$ 5 3 Flop 345 4. SB checkar 5. BB (Dooken) Checkar 1. Button raise 1.5$ I detta läget hade jag spelat såpass mycket mot honom att jag var ganska så säker på att han skulle betta oavsett vad floppen kom om båda vi i blindsen checkade. Knappen är alltså väldigt loose och kan spela any two any time. Efter hans bet funderar jag på hur mycket jag skall betta in för att inte ge honom odds för att dra på ett öppet stegdrag. Så jag trycker in 6$ vilket jag tycker borde indikera för honom att han bör skita i denna potten. Hur som haver så får jag i vilket fall syn och på turn kommer A:club: vilket ger bordet A345 Här blir jag givetvis orolig för att han har träffat 2an om det var den han drog på men jag vill fortfarande inte vika mig i denna potten. Jag bettar in 8.5$ i potten som nu är uppe i 14$. Får syn igen och rivern visar 7 Jag är nästan säker på att jag är slagen och checkar därför och får ett bet emot mig på 20$. Jag foldar och han visar upp J6. Här kanske jag redan ska ge upp handen redan på turn men jag har ju fortfarande 5outs att dra till huset på.' Men min fundering ligger i att jag inte har koll på det här med impliciat odds särskilt väl. Jag förstår grundprincipen i att om jag träffar detta draget så frå jag bra betalt på river etc. Men bettar jag i detta fallet för mycket på floppen vilket gör det värt för honom att dra till sitt öppna stegdrag. Vet att glimne snackar något om att man ibland kan betta för mycket och på så vis ge Fi odds att dra på sina drag i dessa fall. Är jag ute och cyklar? Spelade inte den här handen bra och var lite småtiltad, men hur resonerar ni? P.S Ber om ursäkt för den dåliga handbeskrivningen men har inte tillgång till Handhistoriken så får ta spelet ur minnet. Citera
Rambo Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 du spelade väl helt rätt tror jag.. ev. betade du för lite på turn.. ett potbet skulle kanske gjort skillnaden som fått han att slänga.. Vad glimne snackade om ang. implicita odds har jag ingen aning om men såvitt jag vet gör din Fi ett misstag som betalar mer än de effektiva oddsen för att träffa sin hand när du bestämmer dig för att släppa handen när han träffat.. Och hans misstag är ju din gain s.a.s. Citera
Rambo Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 ska iofs säga att det där påståendet om att man kan beta "för mycket" o därmed ge Fi implicita odds för draghänder låter helt uppåt väggarna.. jag är nu inte den största experten här (håller till på samma nivå som exemplet) men ffs liksom!?... det kan iofs tänkas gälla preflop när man inser att fi har A A o inte kan släppa men på turn? tror inte det.... Citera
Dooken Postad 4 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2006 Nej det har du rätt i kanske bara något jag har fått för mig. Angående betet på turn visste jag inte riktigt hur jag skulle agera. Det var väl ganska så tydligt att jag blev skitnödig å det grövsta när A kom då jag blev rädd att han satt och drog med 2an. Så anledningen till det lilla bettet är väl kanske därför. Trots att det är ett såpass litet bet så får han ju inte bättre odds än 5:1 för att rättfärdiga den synen. Ligger väl snarare på 2.5:1 eller nåt i den stilen.. Jag funderade som sagt starkt på att bara chekca turn och ge upp på plats men men. Inget fel i spelet i sig. Så du hävdar alltså att man inte kan göra för stora bet? Bara så att man vet inför framtiden hehe.. Citera
Rambo Postad 4 Juni , 2006 Rapport Postad 4 Juni , 2006 jag menar väl inte att man kan göra för stora bets.. snarare för dyra calls... i din situation så ledde du ju på turn (utan att vara säker) och Fi har väl typ 4,5:1 att träffa sitt drag.. ju mer du får honom att betala för att se river desto större gain... hmmm... du kanske har rätt nu när jag tänker efetr... rent principiellt måste det väl stämma att man inte kan göra för stora bets när man leder.. om man hela tiden skulle lyckas fånga Fi med en sämre hand genom att göra ett monsterbet varje gång så borde man ju hitta storplusset ganska snabbt.... nu känns det här lite snurrigt iofs... krävs ju att man är sjukt bra på att hitta fold när man är slagen.. annars är ju de implicita jäkligt goda för Fi varenda gng man spelar en hand... meeeeeeen.... jag erkänenr.... har inte en aning om vad jag snackar om längre... Citera
Recommended Posts